Glosa: Památková ochrana nové haly nádraží je chucpe
Zchátralá Fantova budova před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nová hala odsoudila Fantovu budovu k nevyužití, chátrání, zapomnění a možná spadnutí.
Nová hala odsoudila Fantovu budovu k nevyužití, chátrání, zapomnění a možná spadnutí.
Reaguji tímto na Váš článek….. Velké emoce vzbudilo nedávné prohlášení ministerstva kultury, které považuje novou odbavovací halu pražského hlavního nádraží za památkově chráněnou. Podle ministerstva je nová hala přístavbou historické Fantovy budovy a nedílnou součástí kulturní památky Železniční stanice Praha. Dle ověřitelných faktů – máte pravdu. Otázka je, proč se tak stalo. Fantova budova, památkově chráněná od roku 1958, tak má pod svými křídly zachránit i novou halu ze 70. let. Tu halu, která vedle svého zajímavého ztvárnění naplnila i jiné znaky brutalismu: bezohlednost k místu, které obývá. Ano, opět máte pravdu – sedmdesátá léta nebyla obecně éra oplývající vynikající… Číst vice »
Problémem Hlaváku není ani tak odbavovací hala, jako spíš magistrála a nutnost něco rychle udělat s Sherwoodem (chudák Vrchlický). Namísto vyhazování stovek milionů do méně důležitého projektu a jeho následné realizace bych raději investoval několik miliard do tunelu, který by socialistický zločin jménem magistrála přesunul do podzemí.
Bobčinskij a Dobčinskij, Pat a Mat… Národní památkový ústav + Správa železnic
NOH zakrývá Fantovu budovu mnohem více než navrhovaná pergola. Nevím, jestli to byl za komunismu záměr tvůrců nebo pokyn dobových úřadů nebo prostě omyl. Ale nějak to uniká těm, kdo teď tvrdí, že vítězný návrh Fantovu budoj zakryje, A PROTO je potřeba zachovat NOH.
Hlavně je tam magistrála. To je problém Hlaváku č. 1.
Tato glosa mně příjde jako dobrý blábol. To, že nová hala odsoudila k zániku Fantovu budovu je nesmysl. K nevyužití této budovy přispěla stavba a hlavně provoz na severojižní magistrále. Též si myslím, že Fantova budova by dnešní provoz na hlavním nádraží nezvládla. I s novou halou má hlavní nádraží co dělat, aby návaly zvládlo. Hlavně ve špičkách a hlavně při mimořádnostech v dopravě (zpoždění při odjezdem a příjezdech vlaků), kdy se kumuluje velké množství cestujících, a to hlavně v nové hale. Její částečné ubourání a nahrazení otevřenou, pouze zastřešenou přístavbou navrženou vítězným návrhem na rekonstrukci „hlaváku“ se mě sice… Číst vice »
Včera v 5 odpoledne jsem přijel od Karlštejna. Prodírali jsme se davy od vlaku až ven do Sherwoodu. Utržením půlky té haly, která, přiznávám, se mi nelíbí, bude v těch minus sedmi podupávat několik set lidí.
K té soutěži: byli se Dánové vůbec podívat, jak to tam vypadá ve špičce? A řekl jim někdo že u nás prší, padá sníh, fouká vítr?
Já stavbu té haly pamatuju a rudofašos se tehdy nepokrytě chvástali, že stará budova nebude pro provoz cestujících nijak využívána.
Tady se fakt míchají příčiny a důsledky… NOH je celkem moderně řešená kapacitní hala největšího nádraží v zemi, která počítá s tím, že ne všichni cestující přicházejí těsně před odjezdem vlaku. Ono by možná stálo za to oddělit cestující S linek a R linek. Každý se totiž chová jinak. Cestující v příměstu se musí protlačit skrz davy čekajících na rychlíky. Mnozí si možná ještě myslí, že severní a jižní podchod jsou jen pro odchod z nástupišť a pro příchod je jen ten střed. Kdyby bylo jasně vyznačeno, že cestující S linek do Berouna/Benešova mají chodit jižním podchodem a cestující S… Číst vice »
za sebe musím říct že všechny budovy v brutalistickém stylu jsou jemně řečeno ošklivé a dánská pergola co vyhrála soutěž tam bude taky jako pěst na oko, mnohem víc se mi líbí návrh co skončil jako druhý , konstrukce z oceli a skla podle mě vypadá jako faceliftované zastřešení nástupišť a mnohem líp doplňuju zbytek celého nádraží
Chucpe? Co je zase tohle za výraz?
Český jazyk je tak bohatý na slovní zásobu a naši novináři ho musí prznit cizími slovy stůj co stůj.
To jste si toho slova všiml po víc jak sto letech?
Na tom nezáleží, jak dlouho tu tohle cizí slovo je, ale na tom, že určitě existuje česká varianta- tedy jak jsem zjistil při hledání, něco jako drzost, nehoráznost. Nevím, proč tak nemůže být uvedeno- asi to nezní moc světově.
máte něco proti jidiš?
mimochodem, používáte slovo vzduch?
Já třebas ne tady to je spíš titulek ala blesk
Wikipedie:
V českém tisku bylo slovo chucpe používáno, často bez dalšího vysvětlení, již počátkem 20. století. V krásné literatuře jej lze nalézt u Karla Poláčka.
Nj, jenže po té „patálii“ na začátku 40. let se tu jaksi snížil počet obyvatel, kteří by tento jazyk používali a rozuměli mu…
To bohužel nebyl jen Hitler, kdo likvidoval židy. To po něm přebrali i komouši. Koneckonců celou válku tu měl Hitler dostatek aktivních udavačů.
Slovo „chucpe“ vnímám jako jedno z těch, které čeština převzala za své.
CHUCPE je v jidiš opravdu drzost. Ale taková ta drzost na druhou. Jako když vás přistihne váš kamarád s jeho manželkou v posteli a vy mu řeknete: Vidíš, já tu dřu za tebe, když to neumíš pořádně sám! Ale souhlasím, že se toto slovo dnes módně nadužívá…
Správně by asi bylo Památková ochrana nové haly e nehorázná drzost.
Jste zřejmě nečetl spoustu českých knih , jidiš patří k naši kultuře už dlouho . Takže je tady i mešuge …
Pokud je dolní hala památkově chráněná od roku 1958, pak je tedy s podivem, že si tam předtím Italové dělali co chtěli a nikomu to nevadilo.
Pokud byla chráněná už před svým vznikem, tak to považuji za malý zázrak.
Podle informace, která se objevila tady v diskuzi (nevím, u kterého článku), byla předchozí přestavba konzultována s architektkou NOH.
Podotknul bych, že netřeba se k nádražím chovat jako ke svatyním pro šotocírkev
https://necyklopedie.org/wiki/%C5%A0otoc%C3%ADrkev
Jednoduše proto, že na to není dost peněz. Kde se vezme na každoročních 100 miliard dotací a daňových úlev do železnice?
Zajímavé, že autobusová nádraží či letiště fungují i bez toho fetišistického cirkusu, který je kolem Praha-hlavní nádraží, Teplice, Pardubice,….
Nový den, stále stejná písnička z flašinetu. Aneb o dotacích do železnice tisíckrát a pokaždé stejně.
Ano, nás 99,99% národa, co nejsme v šotocírkvi, fakt štve to rozhazování peněz, které nemáme, čili hýřilo se na dluh. A aby bylo placení úroků za státní dluhy Babišovy a Okamurovy vlády, tak nám všem zdražili na dvojnásobek DPH z kohoutkové vody.
Chápe někdo smysl oné čtvrtmiliardy za zbytečný nádražní barák v zastávce Františkovy lázně?
https://zdopravy.cz/nadrazni-budova-ve-frantiskovych-laznich-projde-rekonstrukci-ziska-puvodni-podobu-168590/
Sousední vlaková zastávka Františkovy lázně-Aquaforum žádný nádražní barák nepotřebuje a funguje to.
Mluvte za sebe a ne vašich „99,99% národa, co nejsme v šotocírkvi“, to je další vaše imaginiární hausnumero.
Nemáte pravdu.
viz naprosto mizerná účast na šotofesťácích v Lužné nebo v Olomouci… maximálně jednotky tisíc jedinců
Oč marginálnější, o to argesivnější je šotocírkev, protože si uvědomují, že jim jejich velmi velmi velmi drahou šotozábavičky platí ostatní. A ostatní už to přestalo bavit.
„Oč marginálnější, o to argesivnější je“ v diskuzích právě Axel. Nejen toto diskuzní vlákno budiž toho důkazem. Vaše nenávist k železnici je na pováženou, mírně řečeno.
„A ostatní už to přestalo bavit.“ – opět, mluvte za sebe, když už se musíte ke všemu rádoby fundovaně vyjadřovat. Nebo prostě chodíte na tento web záměrně za účelem naštvat co nejvíc příznivců železnice, neboť je zde vysoká pravděpodobnost jejich koncentrace?
Jasně, nejjednodušší je nechat to spadnout. Jako to dělali 40 let komunisti.
Nejjednodušší je celé území vyřešit územně, když už Město Praha chce investovat.
Ideální by bylo, aby si, vyjma nástupišť, celé nádraží (včetně budovy bývalé Pošty) odkoupilo Město Praha.
Nejjednodušší je celé území vyřešit KOMPLEXNĚ …
Také vy někdo mohl navrhnout konečné řešení Wilzoňáku.
Axeli, tvoje dotační bláboly jsou na psychiatra, ale poprvé jsem ti dal lajk, za tu necyklopedii. Jinak tady se řeší památková ochrana NOH, takže jsi opět mimo obraz.
Ano, jsem si toho vědom, nicméně když se podíváte na zadání soutěže (ze které vzešla pergola), tak se počítá i s Fantovou budovou.
https://novyhlavak.com/wp-content/uploads/2023/12/Novy-Hlavak_P01.4_SD_Zadani-pro-dopracovani-Navrhu-Copy_compressed.pdf
Je rozdíl, jestli z Fantovy budovy se využívá 1/4 (v obou krajních segmentech).
A také bude rozdíl jestli na zastavěné ploše Fantovy budovy 3,5 se navýší podlahová plocha ze současného 3m2 ku 1m2 zastavěné plochy na 5 ku 1.
Je rozdíl, zda-li bude Fantova budova kompletně výdělečně využita. Tj. v 1. NP Fantovy budovy (v nové části po zboření současného nesmyslu) by patrně vzniklo VIP parkoviště a K+R. To samé by vzniklo na druhé straně magistrály.
Vy nedáte pokoj, že?
Děkuji ale za důkaz, proč potřebujeme památkový zákon. Kvůli podobným existencím jako vy.
Parkoviště místo památkově chráněné secesní budovy, která je navíc po rekonstrukci za cca miliardu, dokáže vymyslet opravdu jen naprostý idiot. A jak vidíme, i takoví existují.
V ústavě není nic o tom, že občané mají sloužit památkám. Památky mají sloužit lidem.
A vlivem zástavby v okolí ztratila smysl památková ochrana Fantovky. Už dávno.
Současná podoba Fantovky (krom obou krajních částí) je lidem nanic. Vždyť to je/bude palác duchů !!!
A souhlasím, že jen naprostý idiot utratil miliardy za takovou investici do nádražní paláce důchů vhodného leda pro šotoorgasmy.
Šéf NKÚ takové praktiky odsoudil už dávno. Cituji: „Místo abychom dávno budovali vysokorychlostní tratě, opravovali jsme nádraží.“
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/rozhovor-prezident-nku-kala/r~84492d62159811ee8980ac1f6b220ee8/
Odhlédnuto od konkrétního návrhu zde, myšlenku považuji za správnou. Nejsme tak bohatí, abysme si mohli dovolit udržovat nevyužitý baráky jen tak, z nostalgie. Jako, Pražskej hrad asi jo, ale každou starou kůlnu fakt ne…
Máte pravdu. Stačí se k nim chovat jako k nádherným historickým stavbám, což když ne vy, ocení spousta jiným lidí s normální inteligencí. Vy si to dál srovnávejte s pár zastřešenými ostrůvky se zábradlím někde na autobusáku 🙄
2/3 podlahové plochy (v obou koncových částech) Fantovky by zůstaly.
V zemi, kde je celosvětově nejvyšší koncentrace hradů atd., je zbytečné utrácet za další palác za miliardy, jen kvůli tomu, aby prožívali šotoorgasmy někteří jedinci.
Paláců pro tyto pofiderní účely je v ČR již dostatek, lépe řečeno velmi velký přebytek. Třeba Teplice nebo Č. Budějice.
Zatímco privátní firma žádné podobné šaškování nepotřebuje předvádět a přitom železniční doprava funguje – viz mnohem, mnohem menší částka, kterou spotřeboval nádražní barák v Brně-Hl. nádraží. Jenom proto, že není ve spárech rozhazovačné firmy SŽ.
Ach bože. Jenom váhám jestli si děláte srandu, nebo jste opravdu kulturní primitiv, jehož jedinou hodnotou je ekonomická rentabilita, s omezenou slovní zásobou i schopností generovat nové myšlenky.
Respekt k autorovi, ale nesouhlasím.
To není dobře napsaný článek ( ten článek a zjednodušený pohled ) je chucpe .
Velmi nekvalitní glosa. Především proto, ze naprosto pomiji kauzalitu příčina a následek.
Fantova budova byla funkčně nahrazena především proto, ze ji od jakéhokoliv rozumného užití odrizla magistrála. Budova nebude využívána jakkoliv rozumně do doby než se magistrála zlikviduje. Čili nikdy. Bohužel navždy budeme udržovat krásnou stavbu bez reálného užití.
Zbourani, respektive znehodnocení nové budovy neresi nic. Jen poměrně zajímavé průčelí dnešní haly nahradí funkčně problematická dřevěná mini zvonarka. A nové „pruceli“ pod přístřeškem je bezobsazna odpornost.
Čili- stará budova bude buď prázdná nebo se zkrachovalxmi/zivoricimi provozovnami, znicime zajímavou stavbu a funkčně vše zhorsime, při velikých nákladech…
Že by ta stavba neměla reálné využití je podle mě nesmysl. Stanicí proudí statisíce lidí a to už je sakra nějaký potenciál. Jen jej uchopit. Kavárny a služby sjou dobrý začátek.
Pochopitelně, co se týče „uvítací“ a dopravní fuknce, zde již je opravdu mimo hlavní proud, to ale nemusí vadit.
Jenže jak ty lidi do té staré budovy dostat, když je vše směřováno podchody z nové haly přímo na peron….
A jak byste to chtěl jinak? Aby chodili nahoru nahoru do Fantovy budovy a odtud dolů do podchodu a pak zase nahoru na nástupiště? Není to dneska takhle lepší?
Vždyť to se tu právě říká. Problémem je ta dálnice, která žene do podchodů a oklik úplně všechny – i ty, kteří by jinak přišli vrchem a do podchodů museli nejvýše jednou.
A proč by museli do podchodů dolů jednou, když dolů teď nemusí vůbec? Výjimkou je pár lidí, co přijdou od Vinohradské nebo přijedou od letiště.
Vzhledem k tomu, že „nové“ haly nenabízí cestujícím žádné zázemí, není si kam sednout, cestující jsou namačkáni na malém prostoru před tabulí, má Fantova budova potenciál právě v tom, že nabídne čekajícím cestujícím důstojné zázemí. Problém je spíš v tom, že spousta lidí (např. turisté netuší, že Fantova budova je v tomto ohledu lepší a neví, jak se do těch míst dostat).
Protože ona lepší není.
A ve Fantově budově si sednu kam?
Pokud se v té restauraci bude dobře vařit a pivo bude řádně ošetřené a ceny nepřemrštěné, tak se to docela rychle rozkřikne a lidi si tam cestu najdou sami.
Tak magistrálu můžeme přebudovat na moderní ulici s přechody. Už tam ta kapacita pro auta stejně není potřeba. Problémem je, že nová hala má ty podchody k nástupištím a taky návaznost na metro. Takže stará budova už bude vždycky takový doplněk.
Magistrálu prebudovat = sundat/zuzit mimo jiné ten most u Bulhara (I estakadu směr hlávkuv most) a zavést přímo před starou budovu tramvaj.
Pak bude zase nová budova popelka, kam plno lidí ani nepachne…
Jenže tohle není reálné…
Ale je, jen chtít.
Lidí, kteří přijedou tramvají, nikdy nebude víc než těch, co přijedou metrem. Takže bych to s tou Popelkou zase tak neviděl 🙂
Toť otázka, když metro nabízí jen dva směry. Součet z tramvají nemusí být nutně nižší, zvláště pokud z přeplněného metra vytáhne tu část, která dnes musí na jednu stanici složitě přestupovat. Na druhou stranu, i kapacita staré budovy je nižší než té nové, takže by to odpovídalo. 🙂 Otázkou je jen, jak napojit podchody současně na starou i novou halu.
A přes zhlaví Masarykova nádraží dát přejezd se závorama, co? 😀
Masnu zlikvidovat a postavit NS2.
A co skončit cca někde u Bulhara a tím přerušit onu krásnou dálnici?
Tak to už aby SZ začala chystat uvedeni nástupišť I-IV do původního stavu (roku 1976 nebo 1958?), zbouráni dalších, obnovu depa… A protože součástí stanice jsou i tunely, tak zasypat jak Nové spojení, tak III. Vinohradský, obnovit trať přes Vítkov (stanice končila u Vystrelenyho voka) a samozřejmě NOH sup do stavu před “nedávnou” jakous-takous humanizací…
K pozvraceni tohleto.
Prijde mi skoda, ze se u nas nahlizi na pamatkovou ochranu hlavne stylem brzda-plyn. Vitezny navrh boura kus NOH, ktery se proste ukazal jako nevyhovujici dobe. Ty smradlave schody pred vstupem mi nikdo neobhaji jako dusledek nedostatku udrzby. Tam proste nikdy nemelo vzniknout parkoviste ani Sherwood a tohle je jediny navrh, ktery s touhle realitou pracuje. Naopak, navrh dle uvazeni zkusenych architektu, kteri opravdu nedelaji prvni velkou prestavbu nadrazi v Evrope, dava novy zivot legendarnim prvkum – dlazba na podlaze rozsirena od fantovky az na zastavku budouci tramvaje, znovuvyuziti chromovych prvku na zabradli/sloupech atd. Vznika tak spise zatraceni odkazu autoru… Číst vice »
Ta vyjádření o svodidlech bych chtěl vidět…
Jakou novou zástavbu v okolí – ze strany té budovy??? No, to pak cestující asi opravdu vyrostou… Hala je dědictvím jako celek, byť v detailech pozměněným (ano, je zajímavé, že toto nevadilo), místy k horšímu. Zachovávat jen prvky, no… Tak z Pražského hradu necháme to, to, to a to, a zbytek nahradíme tím a tím, tak jste to myslel?
A vám přijde v našich klimatických podmínkách ta jejich vize jako praktická? To nezmiňuji českou neschopnost cokoliv udržovat jiným stylem, než nechat chátrat a následně nákladně rekonstruovat až když je to v havarijní stav…
Podobně se obdivuje třeba nádraží Vítkovice. Reálně je to ale ukázka, jak se to nemělo dělat. Nejde jen o barák samotný, ale i o uživatelskou funkčnost a zapojení do města.
Po válce byly nádraží svým způsobem náhradou chrámů.
Když se něco nechá zchátrat do nepoužitelnosti, aby se vedle „muselo“ stavět něco nového pro tutéž funkci, s podobnými parametry…
Nemělo by se to dělat hlavně ta, že na něj státní správa sere. Neopravuje střechu, izolace. Okna, Omítky. Takže to vypadá po 40 letech narozdíl od komerčních staveb jako vybydlené je věc jiná. Havířov, Vítkovice, Střed.. A pak ejhle stamiliony, miliardy.
Honzo, ať už je to jakkoliv, tak platí, že obnova Fantovky je velké plus a že architektonická soutěž na hlavní nádraží se vůbec, ale vůbec nepovedla. Chápu, teda spíše nechápu, nepovedenou rekonstrukci se zatékajícím stropem, ale podle mne zbouranim části stavby arch. Šrámkové a její nahrazením pergolou Abú Prahí vše jen zhoršíme a do budoucna se nám to celé jen vymstí. Mimochodem, současné sněžení jsem si snažil v tom vítězném návrhu představit…..🙂 Podle mého názoru by se prostě mělo začít soutěžit znovu a lépe.
A snažil jste si to současné sněžení představit skutečně v tom vítězném návrhu, nebo v tom „vítězném návrhu“, kde by se jen přední část NOH nahradila tím otevřeným, pouze zastřešeným prostorem a zbytek zůstal tak, jak je teď?
Ona to je totiž fakt jen malá část toho návrhu, byť samozřejmě nejviditelnější. Ale pro fungování nádraží je daleko důležitější ten zbytek, tedy změny uvnitř a kolem.
Já si zase dovedu představit, že zítra půjdu z metra na vlak v teple a v suchu a v případě realizizace toho progresívního vítězného návrhu, budu navíc od sněhu a prodírat se břečkou, v létě zase prostor bude fungovat jako slunečník pro bezdomovce.
Otázkou je, co soutěžit. V prvé řadě bych navrhnul vysoutěžit opravy střešních izolací. Následně je nutno velmi dobře promyslet zadání soutěže – tedy co bude obsahovat. Jde zejména o přednádražní prostor s nástupišti tramvaje + vnitřní dispozice obou hal + návrh na využití Fantovy budovy. A to včetně prostoru současného parkoviště, jakož i vyřešení toho nesmyslu – vedení magistrály před vstupem do budovy, což zřejmě těžko kdo dokáže. I když, by, možná, někdo mohl mít i geniální nápad, kdo ví…
Ano, to je klíčové.
Vidite, on byl ale soucasti zadani souteze CELY prostor cca Bolzanova / Opletalova / Muzeum, vcetne pruchodu smerem Zizkov / Vinohrady.
Vnitrni dispozice tento navrh kompletne redefinuje (vic prostoru tam, kde je „uz ted ceka moc lidi“) a naopak pridava retail a pruchody v mistech, ktera ted neexistuji (Garaze Bolzanova, dnesni strecha – parkoviste) . Propojeni s magistralou dela civilizovanejsi pro kohokoliv, kdo za prijatelneho pocasi zatouzi se trochu porozhlidnout po okoli.
A za neprizniveho (at uz mokro ci prilis horko) pocasi naopak umoznuje co nejkomfortnejsi prestup na tramvaj – nejlepsi prostredek prepravy po centru Prahy.
To je zajímavé, prezentovat názory jako fakta.
Tak zrovna při současném sněžení by překrytí tramvajových zastávek bylo super. Nové zastřešení zrovna toto řeší: průchod pod střechou od tramvaje až do podchodu, byť prvních třicet metrů bude na venkovním vzduchu.
Prostě si přiznejme, že NOH odsunula novou Fantovu budovu úplně do zapomnění. Z těch různých projektů ten dánský alespoň přemýšlel nad tím, jak ji vrátit do povědomí, a řeší to docela šikovně.
Akorát by nefungovalo. Střecha končí v mnoha metrech nad zastávkou co do výšky, ale šířkově ten návrh předpokládá, že voda z vrchu padá asi jen kolmo dolů.
Pardon, kde vydávám svůj názor za fakta? Nebo snad je špatně rekonstrukce Fantovy budovy a nebo není snad pravda, že se proti vítěznému návrhu zvedl značný odpor? Zajímavé je, že jsem například v případě stavby Vltavské filharmonie neslyšel podobný rozruch. Tvrdím, že u takto exponovaných staveb je nutná nejdřív široká odborná a následně veřejná diskuse, z které vzejdou omezující podmínky, než začnu něco soutěžit. Plus provizorní řešení zatékání vody, je-li to ovšem možné, což netuším.
Proto si myslím, že cestou vpřed je nová soutěž.
Pardon, široká diskuze fakticky již proběhla a to praxí, kdy podél celé magistrály od Vltavy došlo/dojde k zástavbě. Vesměs jde o zástavbu v rámci Pražské památkové rezervace.
Památková ochrana Fantovky ztratila smysl vznikem magistrály a zbudováním Federálního shromáždění v sousedství na jedné straně a servisní budovy ČD na opačné straně od Žižkova (od Seifertovy ulice)
Nejlepší argument proti demokracii…přečtení jakéhokoliv příspěvků axela. Či jeho klonů.
Jak dokážete splácat takovou hromadu nesouvisejicich argumentu a pak z toho vyvodit kardinálni pitomost, to rozum zůstává stat
Zjistěte si, kdo je pan Oldřich Sládek.
Současná soutěž (resp. vítězný návrh) je ale hodně nezávislá věc od památkové ochrany toho „přílepku k Fantově budově“, ne?
Ta památková ochrana vpodstatě zakazuje dělat jakoukoliv soutěž (která by nahradila NOH něčím jiným).
I kdyby z takové soutěže vzešlo něco nádherného, všemi oceňpvaného, tak památkáři řekli „ne, NOH musí zůstat“.
Takhle to ale není. To, že je něco památkově chráněného ještě neznamená, že je to nedotknutelné. Na Pražském hradě zrekonstruovali Nové proboštství, přibyly dvě moderní přístavby, nová moderní kašna a všechno to k sobě pasuje. Ale návrh pergoly u NOH mi tak úplně nesedí ani k NOH ani k Fantově budově a už vůbec si nemyslím, že by změny v interiéru NOH pomohly k lepšímu využití… tam by bylo myslím lepší zamyslet se, proč tolik lidí čeká v tak neutěšeném stísněném prostoru před odjezdovými tabulemi, kde se nástupiště dozví 10 minut před odjezdem a snažit se je rozptýlit po jiných… Číst vice »
Přitom na Berlin-Hauptbahnhof … jsou na displejích nástupiště nejméně hodinu, spíš dvě, přesně si to nepamatuju. Takže jsem se koukl a šel se najíst či do knihkupectví… o 2 patra jinam. Taky tam jsou ty displeje všude možně. Malé, ale mnoho. Ne nutno trčet na 1 místě.
Pane Šindeláři, rád čtu Vaše články o dopravě, ale prosím, nepište o něčem, čemu vůbec nerozumíte. Architektura, estetika a urbanismus nejsou Vaše parketa. Proto je tenhle text jen plný pocitů a plácání, je to zcela zbytečné a vypadá to, že jste prostě jen chtěl něco napsat, abyste měl nějaké webové prokliky. Já bych byl mým komentářem zaujatý, protože obdivuji dílo architektky Šrámkové, včetně nové odbavovací haly. A vůbec neplatí to, co píšete, že brutalismus je bezohledný k místu, které obývá. Očividně jste tu stavbu nepochopil v její komplexnosti a duchu doby a hodnotíte jí jen povrchně. To, jak to vypadá… Číst vice »
Jako architekt s textem souhlasím. Šrámková byla dobrá architektka, ale to nádraží není uživatelsky dobré.
Vy jako architekt mi vyargumentujte, jak ta dřevěná vysoká stříška (podle dnešního vyjádření paní prof. Evy Jiřičné), otevřená sněhu 30 cm a více, větru a dešti, prospěje cestujícím, když zároveň zbouráte půl haly, kde se mohou schovat a ohřát ? Jel jste někdy vlakem, nebo jen limuzínou ?
Na to nepotřebujete architekta. Fotky z dneška, během návalu při zpožděních. Foceno v průběhu tří minut: https://imgur.com/a/GgjmeG0
Pořád se tady operuje s tím, kolik lidí tam čeká a ohřívá se. Nečeká, protože je to příšerný nehostinný prostor, a nehořívá se, protože tam profukuje přes fasádu a při této výšce se to nedá rozumně vytopit. Jo a smrdí tam cigarety od vstupů.
A ano, po přivedení tramvaje bude nové zastřešení fakt daleko lepší, než co tam je dnes.
Vaše chytré názory už mi chyběly (2 dny). S Axelem (Ech) byste si moc rozuměli
Ty lidi tam nečekají zejména proto, že v tom prostoru nejsou odjezdové cedule, což je na nádraží dost podstatná záležitost.
Ty jsou na konci haly…..hned za vlezy do metra. Teda ještě v sobotu tam byly.
A tam se taky čeká – nejen nahoře.
Ty Vaše dvě fotky jsou nefér a argumentační faul. Chybí tam totiž třetí fotka a to je z prostoru mezi obchody a eskalátory ze spodní části haly do horní části haly. Ta první fotka je totiž z místa, kde není vidět na Pragotrony.
Tabule SŽ má dnes každej v mobilu. Tam se nečeká proto, co píše Juraj „Nečeká, protože je to příšerný nehostinný prostor, a nehořívá se, protože tam profukuje přes fasádu a při této výšce se to nedá rozumně vytopit. Jo a smrdí tam cigarety od vstupů.“
Každý ne, já o téhle možnosti slyším prvně. Kde to najdu? Díky.
Cigarety ucítíme všude, kde se budou trpět. A budou se (bohužel) trpět i nadále.
Nemám pocit, že fouká přes fasádu, ale spíš táhne otevíranými dveřmi.
Jenže prostor pod pragotrony bude zachován jako součást haly i v novém návrhu.
Celou dobu je řeč o tady té první třetině, která bude odstraněna. Podle odpůrců tady čekají davy lidí, až na to, že vůbec.
A ta novostavba konkrétně z té spodní části udělá pohostinný prostor, kde nebude profukovat? Nestačilo by změnit vnitřní dispozice (možná i blíže původnímu provedení, s doplněním toho, co tam i teď chybí)?
Ten snímek od vstupů do NOH je hodně účelový… on by tam možná někdo čekal, aby se nemusel mačkat nahoře, ale z tohoto prostoru neuvidí na odjezdové tabule. Což není vina NOH a obchodů v ní, ale toho, že tam ty tabule nejsou. I kdyby tam nebyly obchody, z místa odkud jste fotil na odjezdovou tabuli nedohlédnete.
Tady se ale nebavíme coby kdyby, ale zda se reálně využívá. Nevyužívá.
Protože se využívat dost dobře nemůže, ale to není chyba toho spodku, ani té budovy, ale toho, že provozovatel budovy nepřemýšlí, jak tu budovu provozovat k užitku cestujících.
Jak nečeká? Vy, přijdete-li dříve o 15 minut kvůli jistotě jdete jinam? A kam, mohu-li prosit o tajný tip? Ano, neohřívám se, ale že by tam táhlo? Jo, chlad cítím pár metrů ode dveří, které se otvírají a zavírají, protože provoz, takže ať tam bude cokoli, dopadne to stejně. Je tam asi jako všude jinde ve velkých halách. Že nejsou pořádné čekárny a že by je využíval jen sprinter, když se vlaky na MB objevují na displeji 15, někdy 10 min před odjezdem, i když souprava stojí u perónu, je jiná. Cigarety smrdí, no možná. Ale to není chyba budovy,… Číst vice »
A u Muzea 4cm sněhu. Takže klimatické zcela vyjímečné situace musí konstrukce vydržet, ale průměrný stav počasí je asi jiný, že. Magistrálu můžeme dát nahoru nebo dolů, dole nám bude vadit metro a křižovatka Bulhar. Takže jediná možnost je ji trasovat jinudy. Kudy?
Co to melete o magistrále, mě vadí ta nesmyslná otevřená pergola z Dubaje.
Novou odbavovací halu zcela zprznila „rekonstrukce po italsku“. Přesunout pokladny kamsi do podzemí a do všech volných prostor nacpat kdejakou nesmyslnou komerci. Zisk z pronájmu až na prvním místě.
Pořád lepší než se vyškrábat na úroveň perónů k pokladně a pak zas dolů do podchodu. Takto to nějaký myslitel udělal v KV…
Původní pokladny v této nové budově byly právě na úrovni výstupů z metra (ty nahoře ve Fantově budově byly už tou dobou zavřené). To až dnes se musíte škrábat.
Jo, pokladen spousta, otevřené dvě.
K čemu lidi v roce 2023 potřebujou pokladnu?
Aby si někteří koupili jízdenku?
https://zdopravy.cz/tri-ctvrtiny-jizdenek-on-line-ceske-drahy-chteji-posilit-v-nakupu-dokladu-pres-internet-168349/
Než tu halu předělaj, bude tam potřeba jedna pokladna, spojená s informacema. A možná ani ta ne…
Nevím, ale když jdu okolo pokladen na hlaváku, tak tam prázdno rozhodně není. Samozřejmě obojí boční pokladny jsou již mrtvé, kdyby tam byl blok automatů, tak možná ubude práce i uvnitř.
Rekonstrukce po italsku jen řešila jak zaplácnout nevyužitelné plochy.
Proto zaplácla drtivou většinu ploch využitelných k čekání na vlak?
Které byly do té doby obsazeny bezdomovci.
Já bych to zastavěl celé, aby se tam nedalo vůbec projít. Primární úkol: Vymístit lidi bez domova z nádraží. K ničemu jinému ty úpravy ostatně nejsou, že…
Jestli to zvládnete i ze Sherwoodu máte u mě lahec Prosecca🍾
S tímhle bych tedy nesouhlasil. Pokladny jsou dole právě proto, aby se rozdělil ten hlavní středový proud lidí k vlakům. Velice šikovně po nákupu jízdenek pošle lidi do těch bočních podchodů a uleví tomu střednímu přístupu. Do rekonstrukce šlo od dolních pokladen vše středem. A na nádraží rozhodně nějaká vybavenost patří. Rekonstrukce nádraží rozhodně neublížila, naopak. Tedy Italové „ublížili“ jinak, tím, že neopravili ten strop a Fantovku. Tu Novou halu mám rád, protože nic jiného neznám, ale přijde mi divné, že tedy ministerstvo nic nenamítalo proti přesunům pokladen, toalet i zavazadlových úschoven před pár lety a nikdy se neozvalo proti… Číst vice »
Jenže to rozdělení je bohužel dost polovičaté. Umístění pokladen bokem hlavní trasy v dnešní době chápu. K pokladnám chodí menšina lidí, takže má smysl je mít blízko, ale bokem. Jenže protože k pokladnám chodí málokdo, ten středový proud zůstává zdaleka nejsilnější. A brzdí ho dva pomalé travelátory, plus prostory nejlogičtějšího čekání před hlavními odjezdovými tabulemi jsou zaplácnuté těmi obchody.
Nějaká vybavenost potřeba je, ale neměla by být v hlavní trase průchodu. Trochu by jí mělo být blízko u ní, další může klidně být bokem…
Ono by ale i od těch přízemních pokladen šlo chodit do boků. Také záleží na tom, kam na tom kterém nástupišti potom potřebujete. I lidé nejdoucí od pokladen chodí bokem – severem od tramvaje, jihem od samoobsluhy či od Muzea.
Za to předtím byla v dolní hale ubytovna bezďáků a v horní kasino. Opravdu jsem radši za nesmyslnou komerci v podobě Billy a dvou restaurací, než ten bordel, co tam byl dřív.
Vadí mi ta kostka s obchody uprostřed hlavní haly, zbytečně to rozdělilo a zmenšilo celý prostor. Tam mělo být místo, kde lidi čekají na vlak, na číslo nástupiště, lavičky. Místo toho se teď všichi mačkají v tom malém prostoru nahoře.
Dává smysl pokladny trochu upozadit a komerční prostory dát co nejvíc na oči. Protože ten kdo musí k pokladně ten tam prostě musí. Je jedno kde je. Ale do obchodu si člověk zajde protože ho uvidí a něco ho tam třeba zaujme. Jinak by tam nešel a ty prostory by zůstaly nevyužity.
„Fantovu budovu odsoudila [nová hala] k nevyužití, chátrání, zapomnění a možná spadnutí.“ Nebyla to spíš magistrála, která Fantovu budovu takto odsoudila, tím, že ji odřízla od pěšího spojení s okolním světem?
Samozřejmě, to je pravda na 1000%, pokud se do Fantovy budovy v podstatě nedá dostat, nemůže za to nová hala, ale magistrála. Podmínkám rozsahu drážní dopravy Fantova budova objemově i koncepčně dnes nevyhovuje, hledejme tedy její jiné důstojné využití, je to centrum města.
Tak do fantovy budovy se dostat dá z nové, vedou tam myslim i eskalátory. Větší problém je využití, aby s tím neměli problém památkáři. Billa, Marks & Spencer tam asi neprojdou. Dovedu si představit maximálně restauraci, ta samozřejmě v případě, že bude točit dobré pivo, vařit dobré jídlo lidi přitáhne, i takové, co zrovna nejdou na vlak.
Dostat se tam dá, ale kdo by tam chodil, když to není po cestě od vstupu na nástupiště.
Ale to se nevyřeší chodníkem přes magistrálu ani jejím zrušením. Od metra k vlaku bych tam mohl jít maximálně na první nástupiště, jinak zpátky do podchodu. Buďto ať tam SŽ sežene nájemce restaurace, která bude mít nějakou úroveň a nebo budovu předá ministerstvu kultury a to tam může zřídit prohlídkový okruh, to by vzhledem k tomu, že se jedná o významnou památku mohlo mít úspěch.
Ale vyřeší, protože tam právě půjde jít přímo, a ne jen přes novou budovu, případně od autobů.
A tím vznikne nějaký důvod, chodit někam, kde nic není?
Pokud jedete z prvního nástupiště, tak je přes Fantovou budovu alternativní cesta.
Jenže ona ta magistrála vede přímo po střeše nové haly, je tak přímo její součástí. A pak je tam ještě jeden detail: úroveň podlah Fantovy budovy je odhaduji asi metr pod úrovní magistrály a okolních ploch. A to je chyba návrhu té nové haly, pokud se to místo má nějak zkulturnit, upravit i okolí Fantovy budovy, aby byla hezká nejen zevnitř, ale i zvenku, tak se obávám, že se s tím nedá dělat nic jiného, než tu novou halu zbourat celou a postavit jinak a lépe.
Úroveň podlahy je cca půl metru pod úrovní chodníku na magistrále (jsou to tři schody v interiéru), toto však imho nevzniklo při stavbě NOH, ale při stavbě Fantovy budovy, ty tři schody tam imho byly odjakživa (pochybuju, že při stavbě magistrály se přestavovaly vchody do budovy). Proč byste kvůli tomu boural NOH, která s tím nemá nic společného a bourání by v tomto nic nevyřešilo?
Otevřít a celou dřevěnou, nejlepší nápad.
Trochu povidani https://www.ceskatelevize.cz/porady/10095426857-interview-ct24/223411058041203/
Nová hala neodsoudila k zapomenutí Fantovu budovu.
To co ji odsoudilo, je ta brutální dálnice. Káždá doba má něco trendy. Tehdy dálnice a buldozer. Ale co by s ní chtěli udělat.. Stejně jako s Muzem, Pražskou burzou a parlamentem.
S článkem nesouhlasím. 1) Fantovu budovu odsoudilo už to, že Nádraží st. Procházky bylo blbě postavené – bez podchodů. Kdyby tam byly od začátku, tak by Fantova budova byla o jednu úroveň níž, z vestibulu by se chodilo rovnou do podchodu a nebyl s tím by dnes žádný problém. Třeba budova hlavního nádraží v Brémách je +- stejně stará, není o nic větší, toto nádraží odbaví denně skoro přesně dvojnásobek cestujících, co Praha hl.n. (on ten Wilsón je víceméně dost málo využité nádraží, v porovnání s nádražími v jiných velkoměstech) a nezdá se, že by ho nějak přistavovali. A jsou… Číst vice »
Fantova budova po zrušení/přestavbě prostřední části by byla vhodná jako office house v horních dvou patrech patrech kombinovaná s obchodňákem v dolních dvoupatrech = ze Zlína/Vimperka/Rychnova/Mnichova/Lince/Berlína dojedu vlakem do Prahy na jednání Takhle fungoval B2B jednání v alpských zemích na letištích = z Hamburgu a Berlína a Curychu a Londýna doletěli do Mnichova, kde proběhlo celodenní B2B jednání v letištním salonku a po jednání odfrčeli domů. Nicméně dochází k transformaci z krátkých leteckch linek na vlak, tudíž na tento trend měla SŽ reagovat a zbořit nevyužitelnou prostřední část Fantovky a postavit čtyřpatrovou mezi oběma krajními segmenty. Anebo ještě raději –… Číst vice »
Axeli, prosím Vás, bourání Fantovy budovy je nesmysl, to neprojde. Bude se muset vymyslet něco, jak ji využít.
S Vaší ekonomickou erudicí, která je zde dlouhodobě proslulá, to jistě zvládnete.
Tím neříkám, že by tam někde nějaké salonky k pronájmu být nemohly, to jistě ano.
V zemi s nejhustší sítí neproduktivní památek typu hradů, zámků není třeba další paláce.
A proto dojde k uvolnění legislativy v oblasti památek.
Takže bude-li to dávat ekonomický smysl, tak odpamátněnou Fantovku nahradit něčím pro 21. století.
Ale s ohledem na potřeby spotřebitelů = nepotřebujeme další sebestřednou, prakticky nevyužitelnou, investici jako např. v tom co nyní spáchala firma SŽ
Vy zřejmě nemáte rád nejen železnici, ale i tuto zemi.
Běžte do háje
Vaše zdraví opravdu nebude v pořádku.
Mohla by tam být ubytovna pro bezdomovce, aby to neměli daleko do fachy…
Vy jste opravdu idiot. Zbořit střední část staré vypravni budovy….na to nikdo jiný než idiot nemůže přijít.
Je to úplně primitivní = Vy sám nahoře píšete, že Fantovka je úplně zbytečná.
No a já reaguji na fakt, že Fantovka je na okraji Pražské památkové rezervace.
Proto si nejsem jist celou Fantovkou, ale pouze její prostřední částí = tj. oba okrajové čtyřpodlažní segmenty by zůstaly
Jsem pro nahradit vzdušnou, palácovou prostřední dvoupodlažní prostřední část novou čtyřpodlažní vhodnou pro spotřebitelské použití.
Mě třeba chybí Bed n Breakfast
Ano, primitivní – správně jste označil vlastní přístup k věci. Ovšem, žít ve společnosti primitivů, jakkoli je to dnes ‚trendy‘, spousta z nás zatím (naštěstí) nechce.
O tom vy naštěstí rozhodovat nebudete, a o spoustě jiných věcí taky ne.
Proč mi upíráte volební právo?
Těžce nepochopil. Ale konec offtopicu, už tak krmím trola víc než by zasloužil.
Kdo rozhodne o tom, jestli to tak opravdu je? Pokud byla Fantova budova zapsaná před výstavbou nové odbavovací haly, která byla dokončená roku 1979. Doufám, že si to nenechá Správa železnic a Praha líbit. Jde o princip. Podle mě viděli návrh, nelíbil se jim, takže zveřejnili dopis. Osobně mám zkušenost s jednáním NPÚ a MK a budu jenom rád, když se proti tomu jejich chování někdo ohradí.
Rád bych se autora zeptal, proč myslí, že je tento příspěvek glosou? Kde přesně nachází prvky typické pro tento útvar? Díky
Krátký polemický komentář s osobním pohledem, obvykle věnovaný jedinému základnímu tématu naznačenému v titulku nebo na začátku textu. Krátký postřeh a zamyšlení psané úvahovým slohovým postupem. Využívá ironie, pointování, sarkasmu, vyjádření vlastního vztahu k tématu. Glosami tady je většina článků.
Ministerstvo explicitně lže. Za památku byl prohlášen a do rejstříku měl být zapsán jen a pouze „objekt čp. 300“. A právní moci to rozhodnutí nabylo 19. 7. 1976, takže i ten rok 1958 je fikce.
https://iispp.npu.cz/mis_public/documentDetail.htm?id=1680468
Ano, podle katastru nová odbavovací hala budova bez č.p. i č.ev. (stavba 48114693), tedy to není součást čp. 300. Vyhláška k památkovému zákonu pak uvádí „Do Ústředního seznamu se rovněž zapíší dotčené parcely a vykreslí se hranice v kopiích pozemkových map.“ V evidenčním listu příslušné památky (41070/1-1864) pozemky pod novou halou ještě před týdnem uvedeny nebyly, teď se tam najedou zázračně objevily (+byl smazán záznam, kde bylo explicitně uvedeno, že nová hala není památkově chráněna). Tedy je chucpe i z právního hlediska.
3. CHUCPE: Tvrdit, že „nová hala“ odsoudila Fantovu budovu k chátrání, je také chucpe. Hala je neživotná a nemá žádné rozhodovací pravomoci. Stav, který se po desetiletí prohluboval, zavinili lidi a jejich neschopnost, nebo nezájem. Ukazuje to bezradnost „managementu“ tehdejších ČSD, ČD a SŽDC. Za socialismu se pouze stavělo a údržba se nekonala. Po převratu byla železniční doprava podfinancovaná, jak „ohlodaná kost“, tehdy i nemoderní a nikdo z tehdejších mocných si asi ani nedovedl představit, že by na železnici mohl existovat současný stav. Tehdejší situaci lze názorně dokumentovat i na současném stavu prvního koridoru, který se v rámci „oprav a… Číst vice »
1. BRUTALISMUS: – moderní architektonický styl, který svůj vrchol zažíval v letech 1954–1970 – název vychází z francouzského (béton) brut – „drsný beton“ (viz Wikipedia) Vysvětlovat brutalismus v architektuře, jako bezohlednost stavby k okolí je poněkud levné a zavádějící, to by pak podle mého názoru musely být brutalistní všechny tři prezentované návrhy (dřevěná pergola, i ty dva akvaparky). 2. ÚČELOVOST TVRZENÍ: Stará Fantova budova v 60. letech 20.stol. kapacitně již nestačila, proto se hledalo řešení ke zvýšení kapacity nádraží s rezervou do budoucna Toto zvýšení kapacity pražského hlavního nádraží se spojilo s: – tehdejším projektem „ZÁKOS“, což byla zkratka pro… Číst vice »
Fantovu budovu „odsoudil“ k nečinnosti nedostatek kapacity. Brutalustní nová hala je ukázkou toho, jak brutalistní stavba umí být nebrutální, ale naprosto perfektní. Zapadá do terénu, nic v okolí neruší, je prostorná, účelná a celkem pěkná. Bourat ji je vyhazování peněz i škoda,.
Souhlasím s Vámi, že současná budova (resp. její skelet, co se narve dovnitř, jestli obchod s hadrama nebo důstojné zázemí pro cestující je pak na majiteli) je funkční řešení. A jestli je problém s hydroizolací? to se snad proboha dá řešit, stejně jako u stanov metra, do kterých teče též a taky se kvůli tomu nemusí komplet bourat. Nejsem si ale jistý, jestli má smysl (při dnešním stavu rozpočtu) cpát miliardy do něčeho, do čeho se před nedávnem více jak miliarda nacpala. Jestli ale chceme nádraží budoucnosti, tak by se SŽ měla zamyslet nad důstojnými prostory pro čekající cestující veřejnost.… Číst vice »
Spodní hala není dobrá. Je z ní strašně daleko na nástupiště. Mimochodem menší prostor, menší investiční a provozní náklady.
Aby vám neupadly nožičky. Kde byste chtěl čekat na vlak? Přímo na kolejích? Kdykoli jsem na hlaváku tak je plnej, všude někdo je, takže to dispozičně vychází. Nikam jinam ty lidi dát nemůžete. A ta vaše poslední věta je k smíchu. Sice zmenšíte prostor, ale kam dáte ty lidi. Už takhle je tam toho místa málo a do budoucna se ještě bude zvyšovat kapacita, takže lidí přibude. A oni ten prostor chtějí naopak zmenšit tak co to je za logiku.
Kudy se k tomu vlaku dá dostat než přes spodní halu? Nebo tak od muzea či že Žižkova…a světě div se, že spodní haly je to nejbliz
A míň příjmů z pronájmu.
Bez ohledu na to, jestli na tom místě je hala nebo pergola, k vlakům to bude pořád stejně daleko.
Perfektni? Ja jsem jako neprazak NOH navstivil vic nez 100x. Uprimne? Nez jsem se zacal vice zajimat o ceskoslovenskou architekturu, nikdy jsem si nevsiml nyni zminovanych prvku jako neprerusene pasy v dlazbe, chromove ozdoby atd. Ceho jsem si vsiml vzdy, jsou – jemne receno – nechutne schody, bocni rampy, policejni auta jezdici parkem jako po silnici, doslova bezdomovecke kempy hned zarohem. Nemate se kde najist pokud vam nestaci burger king nebo preplnena Billa. Jako celek to nefunguje a uz vubec tam neni nic pekneho. To vsechno patri k architekture – vyhazovani penez by bylo ale spis snazit se jen opravit… Číst vice »
Policejní auta ani vagusove nejsou vlastnost architektury
To je pravda jen částečně. Některá místa určité chování určitých vrstev obyvatel přímo vyvolávají. Brutalistní architektura je v tomto obzvláště výkonná, viz brněnské Tesco. Empirický postřeh.
Vaše budoucnost bude otevřená dubajská dřevěná pergola 2028.
Celkem pekna?Vzdyt je to hnusny. Uz aby to zbourali.
Za kulturní památku .. proto považuje ministerstvo kultury .. ostrovní nástupiště, kolejiště, otevřená hala nad nástupišti, ..
Přemýšlím, jak toto slušně komentovat, a nic mne nenapadá. Poslal bych ministerstvo do .. slovníku sprostých slov.
Jak probůh souvisí kavárna s nástupištěm anebo nedejbože s kolejemi????? Co za drzého mimoně vydal takovou volovinu? Že jim není hamba..
To by mě zajímalo, kde bylo MD, když se nástupiště kompletně předělávaly? Vždyť při tom zrušily historické (takové jedinečné) uspořádání, kdy bylo mezi kolejema „nástupiště“ pro služební účely (pošta a zavazadla) a to včetně historiských výtahů.
Zatím je slušně nazývám škodnou…
Oprava, místo MD má být MK = ministerstvo kultury.
HANBA vám za vaši češtinu.
Písmena M a N jsou na klávesnici hned vedle sebe.
Vy jste se nikdy nepřeklepl?
Ne, já mám čas na kontrolu.
No furt lepší než ten plánovanej dřevěnej Dubaui 🙂
Takže NOH hala se má začít bourat 2028. Doufám, že nové vedení do té doby tenhle dubajský experiment promyslí a zruší. Modlím se za zdravý rozum k Bohu všemohoucímu…
Chtěl bych upozornit na to, že na místě je staré odbavovací hala (Fantovka), pak brutalistní hala s červeným podhledem pod magistrálou a nakonec třetí hala také brutalistní hala s černým podhledem která je mimo magistrálu – bourat se má pouze ta třetí, ta druhá zůstane a naopak se opraví a vylepší. Ale nyní to vypadá, že místo rekonstrukce bude 10 let soud na určení jestli je to památka nebo ne.
A soudce ať nepospíchá, já si rád počkám. Co se vleče, neuteče.
(1) Ať už si myslíme cokoliv o hodnotě nové odbavovací haly, (2) ať už si myslíme cokoliv o kvalitě dánského návrhu, označení nové odbavovací haly (NOH) za památku _čistě protože_ je propojená s Fantovou budovou, je s prominutím hloupá byrokratická technikálie. Kdyby někdo rozhodl, že NOH má být památkově chráněná z důvodu své vlastní architektonické hodnoty, budiž, mělo by to aspoň hlavu a patu (ať už s tím kdo souhlasí, nebo ne). Ale představa, že NOH by měla být chráněna, protože se na ní nějak mysticky přenesla ochrana z Fantovy budovy, je s prominutím naprostá pitomost, a to i v… Číst vice »
Já bych dal památkovou ochranu i na magostrálu, nebo minimálně autobusové zastávky na ní. Ty taky s nádražím souvisí, ne?
To bude zajímavé, až bude muset spržel konzultovat rekonstrukci jižního zhlaví s památkáři, a ti se budou zabývat historickou autentičností přestavníků nebo tvary stínítek na návěstidlech.
„V roce dokončení Fantovy budovy nikdo neznal ECTS, to tam zkrátka být nesmí“.
Šmitec, tady budeme zkrátka žít ve skanzenu, asi.
A byli redaktoři stejně kritičtí k brutalismu když se boural OD Ještěd v Liberci?
Nebyli, protože se to nedělo v Praze a bylo to pod jejich rozlišovací schopnosti. Jako rodilý liberečák jsem Ještěd viděl vyrůstat, nakupoval jsem v něm a chodil kolem v době jeho bourání. Stavba se mi velice líbila. To co je tam dnes, tak to sice není brutalismus, ale brutální znásilnění městského centra, za což by někdo měl viset za koule v průvanu. Chápu problémy, který Ještěd v sobě obsahoval (průsaky spodní vody, špatné a nekvalitní kotvení opláštení, špatná střešní izolace…), ale jestliže se vede zuřivá debata ohledně Výtoňského mostu (není vůbec jasné, jestli se bude bourat), pak zbourání Ještědu bylo… Číst vice »
Jasně, jasně, místní zakladatel a šéfredaktor je z Liberce, ale co se tam děje je pod jeho rozlišovací schopnosti, protože se to neděje v Praze. Tak určitě.
Na tomto webu o tom pravda asi nepsali, nejspíš proto, že v té době tento web za prvé ještě neexistoval a za druhé, narozdíl od budovy nádraží sem budova OD tematicky nezapadá…
Kolega je z Českých Budějovic, já z Liberce. Tolik k začátku vaší argumentace o Praze. Shodnu se s vámi jistě na tom, že to, co místo něj vzniklo, není rozhodně hezké, nicméně bych opravdu nerad opomíjel i ty problémy, které způsobovala předchozí stavba. Nicméně původní objekt je pryč a nehodlám ztrácet čas diskusemi o tom, zda je to dobře nebo špatně.
To všechno vím a koment nebyl namířen na vás. Nemusíte hned startovat.
„Nebyli, protože se to nedělo v Praze a bylo to pod jejich rozlišovací schopnosti“. V kombinaci s vaším poučováním nashle:-)
Argumentační faul.
Tak aby se tam jen nepřeháněl vítr, chce to začít využívat krásnou starou halu i pro nějaké odbavování cestujících.
Doufám, že s tímhle si právníci MD pohrajou, protože to je naprostý blábol:
Celý soubor věcí tvořících dohromady areál Hlavního nádraží Praha. Za kulturní památku Železniční stanice Praha hlavní nádraží proto považuje ministerstvo kultury budovu č. p. 300 včetně všech funkčně souvisejících částí, jako jsou např. ostrovní nástupiště, kolejiště, otevřená hala nad nástupišti, podzemní propojovací chodby či právě nová odbavovací hala. WTF?
Ale nová hala nic neodsuzovala. Ta byla potřeba, neboť Fantova budova je malá. Odsoudila ji magistrála.
Jasně, NOH byla kvůli velikosti Fantovy budovy potřeba. A bohužel i kvůli magistrále, kterou tehdy považovali za pokrok.
Ale mohla ji doplnit, aby fungovaly společně. Namísto toho ji nadimenzovali tak, aby Fantovu budovu úplně nahradila a ani se nepokusili ji do fungování nádraží integrovat.
Souhlasím s autorem článku, pro někoho asi paradoxně mi fakt přijde, že autoři toho aktuálně diskutovanýho návrhu nakládaj s NOH s výrazně větším respektem, než autoři NOH s Fantovou budovou… I přes to bourání výrazné, ale nepovedené a nevyužitelné části.
Neodsoudila ji nová hala, ale uživatel celého nádraží svým přístupem.
Stavby mají sloužit lidem. Prostě Fandova budova není dobře přístupná turistům jako třeba Hrad, takže jediné k čemu je, je mít nějaký účel… který plní ale velmi málo.
fandíme Fandovi
Uživatel jsem byl já jako cestující. Starat se měl spíše vlastník, správce či provozovatel.
Máte pravdu, myslel jsem provozovatele.
Do objektu, do kterého se nedá rozumně dostat (zlepšilo se to až po rekonstrukci od Italů), logicky nedáváte peníze. Koncept NOH Fantovku zcela odřízl, a vlastně zachoval jen jeden průhled nahoru. Nejsem si zcela jistý, ale nedalo se do Fantovky dostat do rekonstrukce od Italů jen z prvního perónu nebo z podchodu, který vyústil na chodník u magistrály před ní? To přece bylo absolutní pohrdání jejím odkazem a autor článku má v tomto pravdu. Byť primárně to způsobila magistrála, tak i při její existenci se do Fantovky dalo navázat z NOH lépe. Pokud by ochrana z 1958 či 1976 byla… Číst vice »
Do Fantovy budovy se dalo dostat z horní části NOH, byly tam minimálně dvoje schody. Plus samozřejmě z magistrály.
No a pamatkovou ochranou celeho objektu bychom odsoudili i reseni situace, za ktere vznikla.
Vsechny brutalistni budovy bych zboural.
Vubec nechapu co je na nich pamatneho – nehezke, neprakticke, jen pripominaji komunisticke velikasstvi
Dejte tomu cas, clovek a jeho pohled na svet se vyviji 😉
Brutalismus se stavěl všude po světě v té době, s komunismem nemá nic společného. Naopak, architekti se tehdy velmi inspirovali západní tvorbou – kdyby vás to zajímalo víc, na ČT Art běžel nedávno zajímavý cyklus Architektura 58-89.
To je fakt. Na druhou stranu jsou ty stavby obecně hodně problematický a to i na tom západě. Je to styl, kterej působí velmi impozantně z dálky, ale jakmile se musíte pohybovat v blízkosti nebo dokonce uvnitř těch budov, působí to na člověka spíš drtivě. Paradoxně u brutalistních staveb často platí, že čím menší a méně významná budova, tím spíš bude i využitelná pro nějakej normální účel. A čím významnější a impozantnější, tím spíš bude využití obtížnější…
Jenže to platí skoro u všech starších staveb, bez ohledu na styl, že větší budovy jsou obtížněji využitelné v budoucnu. A speciálně u staveb z přelomu 19. a 20. století a začátku 20. století obzvlášť. Jejich vysoké stropy a asi i další věci jsou dost problematické, a tak jich i po Praze několik chátrá – dům na Senovážném nám., budova pojišťovny u nábřeží a možná bychom našli i další. A vidět v USA výškové budovy z tohoto období, jak mají rozmlácená okna a zatlučené vchody, to bylo dost depresivní. Kdyby se podařil Babišův záměr se stavbou vládní vesničky v Letňanech,… Číst vice »
Jo, platí to i obecněji, ale ten brutalismus je v tom (až na výjimky) extrém. Tam fakt, zejména u těch monumentálních budov, velmi často platí, že kdyby chtěli záměrně navrhnout budovu, ve který se člověk bude cítit jako obtížnej hmyz, těžko by to dokázali líp…
„…velmi často platí, že kdyby chtěli záměrně navrhnout budovu, ve který se člověk bude cítit jako obtížnej hmyz, těžko by to dokázali líp…“
Srovnatelně dobře to dokázala sorela. BTW, utrpěl jsem těžký kulturní šok, když jsem budovy, které by jako vylezly z prken sovětských architektů 30. – 50. let a jejich tuzemských nebo polských napodobovatelů, viděl v saúdskoarabském Dammámu… Ona to zřejmě nebyla a není jen otázka aktuálního společenského zřízení.
Joo? Jste si tím tak moc jistý?
Tak navštivte budovu Ministerstva dopravy, a ředitelství Českých drah (neoklasicismus) na nábřeží Ludvíka Svobody č.p. 1222/12 a uvidíme, v jakém duševním rozpoložení (depresi) se budete nacházet, až jí budete po několika hodinách opouštět,
Vůbec se nedivím, že pan Krapinec chce tu haluznu opustit a postavit nové, přívětivější sídlo.
Chátrající budovou na Senovážném náměstí myslíte funkční luxusní hotel Andaz, který vznik rekonstrukcí cukrovarnického paláce?
Opuštěnou „pojišťovnou na nábřeží“ myslíte Lannovu 1253? To je výsledek ČSSD tunelu podřízených tehdejšího ministra Škromacha, kteří budovu „výhodně vyměnili“. Současný majitel se jí snaží přestavět na hotel.
Babišova „vládní vesnička“ byl pokus o mega-tunel, při kterém by se spřáteleným firmám rozprodaly „staré, zchátralé a nevyhovující“ budovy v centru Prahy. Prázdné by nezůstaly ani náhodou.
Přesně jste to definoval.
Link na demolici jednoho objektu Volksbank.
https://fotoknobi.de/blog/?tag=alte-aok
A není právě aktuální budova nádraží příkladem že to jde i jinak? Zrovna budova hlavního nádraží působí naopak celkem nenápadně a rozhodně ne drtivě.
Navíc je vnitřně rozvržena jak aktuální moderní nádraží jinde na světě Amsterdam Central, Vídeň. Potřebné technické úpravy ohledně rozmístění obchodů a pokladen by přece šlo i ve staré budově.
To podle mě platí pro tu dvoupatrovou část Nové odbavovací haly. Ta druhá část s prostorem přes celou výšku budovy, do které ústí výlezy z metra drtivá je. A prostory po jejích stranách strašlivý. O propojení se střechou raritními točitými veřejnými záchodky nemluvě. Proto se mi líbí ten vítěznej návrh ze soutěže. Tu povedenou část NOH zachovává, naopak ji čistí od blbě implantovaných obchodů a restaurací (blokujících potřebné hlavní průchody a místa pro krátkodobé čekání). Přitom se jich nezbavuje, ale přesunuje je do nových prostor po bocích a zrekonstruované Fantovky. Té nepovedené a drtivé části NOH se zbavuje. Logicky využívá… Číst vice »
Nechat jeden dva pomníky brutalismu jako ukázku dané doby, to má význam. I kdyby to vlastníky těch posledních budov mělo nějak omezit, tak vedle práva vlastnického je zde nějaký veřejný zájem o zachování paměti jak to tu vypadalo.
Ale nechat to jako vstupní bránu pro cestující na železnici, na hlavním nádraží v hlavním městě, to je dost přecenění toho veřejného zájmu. Proti kterému existuje veř.zájem mít funkční nádraží odpovídající 21.století.
Víc brutalismu než Praha má snad už jenom Bělehrad…
Vstupní brána do Dubaje, dřevěná pergola.
Píšu snad někde něco o dřevě, pergole či něčem takovém?
Nepíšu.
Tak si tu pergolu strčte někam. Díky.
To napište autorům vítězného návrhu, Já to nevymyslel a nechci to ani náhodou. Díky.
Zas ta spodní hala připomíná autobusák v Tel Avivu. Praha – vstupní brána Orientu…
Já bych novou architekturu z podstaty neodsuzoval. Problém vidím ale v tom, že se zbytečně cpe do kontrastu se stávajícím stavem. Pokud by např. byla Kaplického knihovna umístěna v Letňanech, na konečné stanici metra, tleskal bych, tam by vynikla a přímo i nepřímo by pozvedla okolí. Pokud by ji ale nacpali na ten malý plac na Letnou, jak se původně plánovalo, považoval bych to za zbytečnou surovost k okolí. To samé je pergola „z továren ohýbaného nábytku“. U hlavního nádraží je to, jak pěst na oko, pokud by to ale nahradilo nějakou tu cirkusovou stanici tramvaje na Barrandově, asi by… Číst vice »
Byl jste fandit, když se boural TransGas?
Mně zase přjde chucpe, aby se dávaly miliardy do nové nádražní budovy, když stávající sice možná není nejmodernější, ale je plně funkční a odpovídá všem standardům, a zároveň na 4 z 10 tratí sbíhajících se do Prahy je Vmax 80 km/h a méně a 5 z 10 není elektrifikováno. Přitom statisíce lidí dojíždí do Prahy denně za prací.
A kvůli těmto kravinám se tramvaj před hlavní nádraží nedostane do roku 2030. Přitom tipuji že pod tou (potenciální) pergolou jezdit nebude, tedy koleje a dráty by se daly udělat nezávisle na tom. Dláždění mezi kolejema by taky šlo nějak provizorně…
Tramvaj před nádraží jednak má jezdit pod tou střechou, ale hlavně pokud vím musí počkat na opravu a vyztužení stropu metra…
Vyztužení bude teď pro tram na Václaváku.
Já vlastně nechápu co vlastně pergola zlepšuje, jediný rozdíl vlastně je že se skleněná stěna posune dál toť vše. Jinak všechna technické vylepšení by šla udělat i bez bourání. Parkoviště se mohlo zrušit a parkově upravit.
Aktuální hala je architektonicky kvalitní, rozvržením celkem nadčasová a plně plní potřeby vůbec nechápu v čem je pergola lepší.
Ta „pergola“ je jen velmi malá část toho návrhu. Daleko důležitější jsou ty jeho nenápadnější části, tedy co dělá s tou dvoupatrovou částí NOH pod magistrálou a prostory po stranách té obří depresivní haly.
Jenže tyto detaily by se dali udělat i bez pergoly a zbytečného bourání. Všechny kvalitní věci který návrh má (a z těch tří je opravdu nejlepší) jako je horní parková úprava, boční vstupy, rozšíření čekacího prostoru retail jdou udělat stejně nebo lépe bez pergoly.
Navíc si dovím tvrdit, že ještě větší dřevěná pergola, bud po několika letech bez údržby vedle magistrály vypadat ještě depresivněji.
Plne funkcni? Kolikrat jste na soucasnem hlavnim nadrazi prestupoval mezi vlakem a tramvaji/taxi nebo jste si daval obed? Nedejboze sel pesky do cilove destinace pobliz? Jedine, co tam opravdu funguje, je prestup z metra na vlak. A ta cenovka je oproti treba stavbe drahy na letiste opravdu zanedbatelna polozka.
No, mně hlavně přijde záhadný, že místo, kterým denně projde cca 100 000 lidí, přičemž jsou z valné části nuceni tam strávit nějakou dobu, nefunguje jako zlatej důl…
Především by mělo dojít ke zrušení památkové ochrany Fantovky. Jednak je odříznuta parkem a magistrálou. A odříznutí od genia loci se ještě zvýší díky tramvajové trati. A památková ochrana Fantovky už ztratila význam kvůli vývoji zástavby v okolí- stačí si vzít vývoj: Diamond Point plocha po bývalém nádraží Těšnov (není součástí Pražské památkové rezervace) adaptaci nádraží Florence, zastávbu mezi Florencí a Masarykovým nádražím, Churchill office (tam kde se najíždí na autovagony ČD), Florentium, VŠE i zvažovaná budova Muzea Elektrotechniky, Informatiky a Železnice. Sejmutí památkové ochrany umožní vyřešit komplexně funkční plochu a) nejen brutalistní halu a přestup na metro a na… Číst vice »
ad poslední odstavec: A bude dovoleno SŽ to nádraží prodat? Už jste zjistil, kdo je vlastník?
Opravdu si tu potřebujete nechat dělat Axelem z diskuzí totální žumpu?
Opravdu považujete diskuzi za prostor k hanění ostatních, aniž byste vyjevil věcný názor, podložený fakty.
Copak není pravdou, že aktuální celá šnůra zástavby podél magistrály staví památkovou ochranu Fantovky do zcela jiného světla?
Dostanu za to jistě Ban, ale buď jste troll nebo absolutní idiot
Na Vaši obdou bezobsažnou reakci jsem reagoval výše.
Budete-li mít něco k věci, rád věcně zareaguji.
Zajímavé, že se nejvíce proti Axelovi ozývají největší zdejší trollové:)
Ze je prohlaseni o pamatkove ochrane ucelove z toho kouka jako slama z bot, ale ze by NOH byla brutalni k okoli, to je zas ucelove opacne. Naopak velmi decentne integrovala magistralu.
To, ze neni domyslena, tedy ze ma nad sebou priserny parkoviste a ze nikdo nepremyslel o vyuziti Fantovy budovy, to neni problem te architektury, ale nezajmu vlastnika.
Velmi decentne integrovala magistralu? Jako kam? Do haly mozna, do mesta rozhodne ne. Ted jsem poslouchal rozhovor s architektem Gehlem. Presne souhlasim s jeho nazorem – modernisticka architektura ac mozna kvalitni preferovala formu nad uzitkem. Preferovala oddelene funkce a hlavne preferovala automobilismus nad vsechno ostatni. Hala to dokonale naplnuje – ale je proste poplatna tomu staremu pristupu. Sice mozna kvalitni, ale dle spatneho zadani. Proc zachovavat mozna kvalitni formu, ktera nema spravne vyuziti? Pokud by byla spravne navrzena, nebude to pochcana dira
Neobhajuju magistralu ani to, ze by se nemel realizovat ten novy projekt.
Jen jsem chtel rict, ze ten komentar pana Sindelare neni fer.
Problém Nové haly svádite na Magistrálu. Na střeše nemusí být dálnice, ale normální ulice, chodníky, zastávky MHD, autobusové stanoviště…
Teda opačně problém Magistrály na Novou halu.
Ovšem pergola preferuje formu na užitkem dvojnásobně.
Naopak, ten návrh, jehož je součástí, silně zlepšuje fungování nádraží.
No, a neměli o využití a integrování Fantovy budovy přemýšet autoři té NOH?
Ono Fantovu budovu těžko integrujete dokud před ní bude magistrála a nebude existovat jednoduché propojení s podchody. Já opravdu nevím jaké bylo zadání na NOH třeba to nešlo, kdo ví.
Ale ani pergola tu integraci neřeší protože schody a přechod přes magistrálu situaci nezlepší.
Co to je chucpe? Čeština se hemží různými módními novotvary, nebylo by vhodné se vrátit k všem srozumitelným původním českým výrazům?
Chucpe není novotvar, ale starej pojem z jidiš. Jednoslovnej českej ekvivalent nemá, dá se přeložit jako „velká drzost“, ale není to drzost jako vlastnost člověka, ale drzost jako konkrétní akt, jednání.
To zdaleka nevystihuje. Chucpe je prostě chucpe. nesmysl je proti tomu o několik řádů „krotší“ výraz. Zdaleka nevystihující situaci.
Ano, s češtinou je to nahnuté. Někteří její nevzdělaní uživatelé dokonce ani neznají slovo chucpe. A znáte slova jako čurbes, kibic, mešuge, pajzl, póvl, šábes nebo šoufl? V češtině zdomácněla už velmi dávno.
Čurbes atd. znám, ale věřte mi, že chucpe jsem slyšel v životě asi jednou a rozhodně to neslyšíte ani v novodobých ani ve starých filmech atd. 🙂
To že to slovo neznáte Vy neznamená, že se v češtině nepoužívalo už dávno. Používalo se v médiích – tedy pardon, tehdy v novinách – už za 1. republiky. Karel Poláček ho používal v knihách taky.
Tak ono až nastoupí do novinařiny naše mladá generace bude tam třeba něco ve stylu:
Nice Fantova staré building bude na construction již soon 😀
Chucpe je tak donebevolající drzost, jako když se otcovrah hájí tím, že je sirotek 😉
Jako nejlépe odpovídající český ekvivalent lze považovat nestoudnost…
No sláva! Takže hezky česky to jde také.
Takže zbourání haly a dubajská pergola je nebetyčná nestoudnost.
Nejde. 🙂 Ale je to nejblíže.
Cit: Leo Rosten v knize Jidiš pro radost chucpe charakterizuje jako: „Zlost, otrlost, cynismus, nepochopitelná kuráž, dovolenost spojená s arogancí, prostě něco, co žádné slovo v žádném jazyce nemůže plně vyjádřit.“
Zkuste napsat ministru Bartošovi. Třeba místo Digitální informační agentury budem mít Číslicovou zpravodajskou úřadovnu…
V češtině je to novotvar.