„Funění“ panterů ruší obyvatele Židlochovic, Správa železnic hledá řešení
Hluk pochází z technologií na střeše jednotky, mimo špičku přitom vlak na konečné pobývá desítky minut.
Byla to v polovině prosince 2019 v Židlochovicích velká sláva, když do jihomoravského městečka začaly po čtyřicetileté přestávce znovu jezdit osobní vlaky. S nimi ale přišel problém s hlukem, který vydávají technologické jednotky na střeše elektrických jednotek RegioPanter.
Obyvatelé v okolí si na hluk stěžovali a měření Správy železnic potvrdila, že limit je překročen téměř o 10 dB. Správa železnic proto nyní vypsala soutěž na zpracovatele projektové dokumentace, která má navrhnout vylepšení „protihlukových opatření“.
Správa železnic přitom upozorňuje, že zdrojem nadměrného hluku nejsou projíždějící soupravy, u kterých vzniká hluk v místě kontaktu kolo/železnice. Tento hluk eliminují nové protihlukové stěny. Jenže technologie umístěné na střeše vlaku jsou ve výšce přes čtyři metry nad kolejnicí a stěny na eliminaci jejich zvuků nestačí. V provozu je především trakční transformátor a jeho chlazení, klimatizační jednotka soupravy a krátkodobě i kompresor. Strojvedoucímu jejich provoz umožňuje okamžitý rozjezd. Mimo špičku přitom vlak na konečné pobývá desítky minut.
„Zahájení realizace protihlukových opatření předpokládáme ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. Nastalou situaci bude třeba řešit systémově i na straně dopravce,“ doplnila Správa železnic. Deník Zdopravy.cz proto poslal dotazy k postoji dopravce i Českým drahám.
Správa železnic trať z Hrušovan u Brna do Židlochovic elektrifikovala a zmodernizovala za necelých 700 milionů korun. Vyžádal si to Jihomoravský kraj.