Finské státní dráhy získaly bez soutěže smlouvu na dálkové vlaky do roku 2030
Smlouva pokrývá jen část provozu dálkových vlaků. Ministerstvo chystá na dopravce po roku 2030 otevřenou soutěž.
Finsko je další zemí, která se rozhodla udržet monopol vlastního státního dopravce na železnici v dálkové dopravě. Ministerstvo dopravy a komunikací (LVM) oznámilo, že státem vlastněný dopravce VR získal přímým zadáním kontrakt na devět let na provoz vlaků v závazku veřejné služby.
Podle tiskové zprávy kontrakt začal 1. února 2022 a skončí 31. prosince 2030. Podle evropského železničního balíčku by po té době měla na dopravce proběhnout soutěž. Finské ministerstvo uvedlo, že přímé zadání má umožnit překonat i dopravci výpadek tržeb související s pandemií Covid-19.
Hodnota kontraktu je 314 milionů eur za celou dobu trvání smlouvy. Součástí smlouvy na provoz v závazku veřejné služby jsou regionální vlaky na jihu Finska nebo dálkové spojení do Laponska či noční vlaky. Nejde ale o pokrytí všech vlaků, v případě dálkových se bude smlouva týkat jen zhruba 44 % výkonů. Zbytek provozují VR na vlastní komerční riziko.
Příjmy z jízdného mají pokrýt 68 % příjmů, dalších 22 % připadá na objednávku ministerstva dopravy a 10 % zaplatí provozovatel systému veřejné dopravy v Helsinkách a okolí HSL.
Loni VR přepravily 8,6 milionu cestujících, o 40 % méně, než v roce 2019 před pandemií.