Finské státní dráhy získaly bez soutěže smlouvu na dálkové vlaky do roku 2030

Souprava VR ve Finsku. Foto: VRSouprava VR ve Finsku. Foto: VR

Smlouva pokrývá jen část provozu dálkových vlaků. Ministerstvo chystá na dopravce po roku 2030 otevřenou soutěž.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Silvestr

Nevidím v tom jediný problém.

Daniel

Jediné rozumné, protože nemají v plánu si nechat zničit systém soukromými dopravci.

rozinka

Jako že systém náhodných výstřelů z hromad plesnivých béček byl nějaký systém?

Y.K.

Jo, je to hnus, cestujících nečekaně hodně přibývá, vlaků jezdí jako nikdy, služby se zlepšují, ceny jsou často pod základním tarifem. Fuj.

původní Jakub P

Jo. A konkurence velmi prospěla i státnímu dopravci, protože nalákala do vlaků další cestující. Kteří třeba časem po velmi dlouhé době sebrali odvahu zkusit opět i služby ČD. A vzhledem k tomu, že ty se s příchodem konkurence začaly aspoň na některých trasách taky zlepšovat, v některých případech už u nich zůstali. Dneska jezdím vlakem trasy, z nichž většinu bych před nástupem konkurence na české koleje jel busem nebo autem. A významnou část z toho s ČD. Kdyby na koleje u nás nepřišla konkurence, nevím, jestli bych po zkušenostech z mládí měl odvahu se do vlaků vracet… Samozřejmě situace s… Číst vice »

Jiří Kocurek

A byl to skvělý systém! Přímý vlak z Liberce do Brna jezdil ve středu, ale jen 2 roky.

Vladki

2 roky na cestu z Liberce do Brna? To bych dal rychleji i pěšky😁

Gajda

Jenže ono to tam vypadá tak trošku jinak, taky je zajímavá ta část o tom kolik výkonů ten stát objednal a kolik % toho co to vyjde doplatí. Kdybysme měli to stejný tady, tak by nebylo spousta lidí co bude ráda i za 845 jen aby ostrouhal ten co tam jezdil dřív s rakví.

Pete

Mám zkušenosti s nočním vlakem Helsinki – Rovaniemi a neměl jsem výhrad. Někdy bych to rád zopakoval s rodinkou (vagon na auto).

Bjorn

Severské železniční společnosti s účastí státu mají velmi dobrou úroveň. Hodně regionálních a lokálních tratí je v režii soukromých dopravců nebo samospráv. Na dálkových trasách je třeba švédská SJ nebo dánská DSB naprosto vynikající.

Zyx

S tim opravdu nesouhlasim. SJ nebo DSB muzete snadno porovnat s DB a casto stojite uzasem, kde SJ nebo DSB nechaly rozum.

Navic o urovni SJ vypovida ze nektere nocni vlaky prevzaly VY, řada regionalnich souboru maji Transdev a jini, a o konkurenci v denni dalkove Stockholm – Göteborg, to je situace jak Praha – Ostrava.

Bjorn

Nechci to srovnávat s DB, jen jsem poukazoval ( a z vlastní zkušenosti ) na dobře fungující služby státních SJ a DSB., samozřejmě i VR a VY tag. Mohl bych spíš ještě přirovnat skvělé státní nizozemské NS a jejich výbornou regionální
a meziregionální dopravu. Naopak zmíněné severské železniční společnosti jsou výborné v dálkové dopravě, třeba IC VYtag, VR IC pendolino a hlavně naprosto vynijkající SJ X2000/X3000 a DSB IC Lyntog.

Kopřivák

To opravdu ve Finsku přepravili pouze 9 milionů cestujících? Do toho asi není počítaná kapacita na linkách okolo Helsinek a spojení Helsinky Petrohrad, že?!

Džaro

U spoje Helsinek-Pítěr je asi problém s tím, že byl dlouho pozastaven. A navíc mám pocit, že jezdí snad jenom jednou denně.

Twix

Před covidem to byly snad 4 páry vlaků, měli na to 3 jednotky Allegro. K tomu jeden noční vlak „Tolstoj“ z Helsinek přes Petrohrad do Moskvy. (Před Allegrem to byly snad 2 denní vlaky v soupravě ruských stodol.)

Alexandr

Z Helsinek do Petrohradu teď jezdí 2 páry rychlovlaků Allegro denně, jejich provoz byl obnoven v polovině prosince se změnou JŘ. Nyní přepravují pouze občany RF a Finska (jen mezinárodně!), v prvním měsíci provozu vozily kolem 50 lidí na spoj (což je v době Covidu slušné číslo).

Twix

To jsem netušil že VR některé vlaky provozují na komerční riziko a některé na objednávku. Zvlášť když na řadě dlouhých relací jede jen pár spojů denně mi přijde takové zvláštní objednávat něco a něco ne. Zajímalo by mě, jestli dostávají nějakou podporu také vnitrostátní letecké linky, které mají kolikrát dost podobný rozsah provozu jako ty vlaky.
Hádám že na vlastní triko jezdí hlavně Pendolina, a tady by to nějaké vylepšení chtělo. Narozdíl od zbytku vozového parku mi už před několika lety přišla ta jejich klopidla dost rozvrzaná a místy obutá (což se samozřejmě časem asi napravuje).

zdenek

Ještě jsem nenašel stát EU, kde by dělali takové prasárny jako rozstřely. A obcházeli soutěžní právo. Přímé zadání = zadání svému státnímu dopravci.

xyz

Přímé zadání bez rozstřelu je ještě větším obcházením soutěžního práva (resp. žádný jiný dopravce ani nedostal PRÁVO se ucházet o kontrakt) než ten rozstřel.

rozinka

Máte pravdu, prasárna v podbě přímého bagrování je obcházením soutěžního práva.

Aaabbb

Jelikož je přímé zadání stále legálně možné, rozhodně to není obcházení práva. A to, že to evropský zákonodárce tak nastavil, samozřejmě mělo své důvody.

zdenek

No je to zvláštní, že tento výklad a pochopení mají pouze v ČR.

martinek.k

Zjevně se v problematice příliš neorientujete 🙂 Pokud tedy hovoříme o železnici. Podívejte se na Slovensko, ale třeba i do Rakouska, a řady dalších východoevropských, ale i západoevropských zemí. Přímá zadání na železnici jsou běžná a řekl bych osobně, že v zahraničí i běžnější, než v ČR.

zdenek

Ano, ale svému dopravci.

Horizon

Tak Slovensko si určite za vzor v tejto veci nedávaj…

M19

Evidentně má pochopení i například ve Finsku… ale proč nepoužít nějakou tu demagogii, že?

Leinad

Já vidím mírný rozdíl mezi „obcházením“ a „překračováním.“
Když zákon jenom obejdu, tak nebudu pravomocně odsouzený, jenom se dostanu do situace, kterou zákonodárce nechtěl.
Zákonodárce povolil situace, kdy není nutné dělat výběrka. Ale opravdu důvod zákonodárce byl „líný úřad záměrně nereaguje na skutečnost, že se blíží konec staré smlouvy“ nebo „úředník chce nabagrovat výkony spřátelené firmě?“

původní Jakub P

Tipuju, že důvod bylo vědomí, že situace a podmínky v různých zemích jsou natolik různé, že přizpůsobení požadavkům předpisu může trvat různě dlouho. Proto nestanovili přesné datum, kdy se má začít všechno soutěžit, ale jen deadline, do kdy to musí jednotlivé státy stihnout. S tím, že jestli to udělají dřív nebo budou čekat až na deadline nechávaj na těch jednotlivých státech. A na odpovědnosti jejich státních správ vůči jejich občanům. Proto je ta možnost přímých zadání nebo rozstřelů určena časově a ne plněním stanovených důvodů.

zdenek

Tak otázka, kdyby to někdy řešil nějaký soud nebo státní zastupitelství. Jak by to vyhodnotil.

Pavel Q

Když fotbalista zahraje hlavou místo nohou, je to obcházení pravidel? 🙂

Leinad

Občasné hlavičkování před brankou je normální součást hry. Hrát hlavou celou dobu by nedávalo smysl, ale proč by to někdo dělat (soupeř by ho porazil). Pokusím se o jiný příklad: na silnici jedu ke zúžení v průběžném pruhu, mám zipovat. Jsem nalepený na autě před sebou, v místě zúžení zastavím na 0 a pustím jedno auto před sebe. Dodržel jsem zip? Nebyla představa zákonodárce, že plynule zvýším rozestup a nezastavím? Ve fotbale: nějak mimo hřiště zajistím, aby soupeř nedorazil (zaplatím únosce, rozbiju autobus,…) a následně se výsledek kontumuje v můj prospěch. Na hřišti jsem nic neporušil, rozhodčí mi nemůže odpískat… Číst vice »

Jiří Kocurek

Předpokládám, že podobně podporujete státní pivovar a žádnou soukromou nebo cizí značku nepijete.

nowas

Jako že bychom museli pít ten nejlevnější patok, který nám vysoutěžil stát/kraj.?

Y.K.

To rovnítko máte zajímavě. A když už u před ním mluvíte o právu, tak to je zvykové právo, dědické, tradice klanu? Vlastně on to bude ten známý (v žádných zákonech neuvedený) §1.