Infrastruktura Železnice Zprávy

Financování nestátní železnice se změní, částka se bude odvíjet od počtu vlaků

Lokomotiva 749.039 na Švestkové dráze. Foto: AŽD Praha
Lokomotiva 749.039 na Švestkové dráze. Foto: AŽD Praha

Státní fond dopravní infrastruktury chystá změnu ve financování odstátněných tratí. Příspěvek fondu soukromým provozovatelům na opravy a údržbu se bude nově odvíjet především od počtu párů vlaků, které po trati jezdí v závazku veřejné služby. Minimální hranice pro možnost zažádat si o příspěvek ze SFDI zůstane jako dosud na průměrných dvou párech vlaků denně.

„Připravujeme nový metodický pokyn, který by měl být hotový koncem roku. Chceme tak nastavit pravidla do budoucna pro jakoukoliv nestátní regionální trať,“ řekl deníku Zdopravy.cz ředitel fondu Zbyněk Hořelica. Podle něj jde o reakci na proces, který spustila SŽDC u několika nevyužívaných lokálek. SŽDC se je snaží prodat, převést na obce, případně zrušit.

Podle výroční zprávy za rok 2016 (zatím poslední zveřejněné) poslal SFDI provozovatelům a majitelům nestátních tratí zhruba 100 milionů korun, když největším příjemcem jsou Jindřichohradecké místní dráhy. Na druhém místě je železnice Desná, kterou vlastní spolek obcí a provozuje společnost SART.

Podle Hořelici zatím nelze říci, jak se suma oproti nynějšímu výpočtu podle nové metodiky změní a zda si zmíněné subjekty pohorší či polepší. Jde spíše o to zprůhlednit pravidla. Důvodem je skutečnost, že na obzoru jsou další možní žadatelé o dotace, především společnost AŽD Praha, která od SŽDC koupila Švestkovou dráhu Čížkovice – Obrnice. Ústecký kraj se přitom s firmou dohodl, že dojde k obnovení pravidelného každodenního provozu na trati (zhruba 11 párů vlaků).

Výdaje SFDI na nestátní regionální tratě. Pramen: Výroční zpráva SFDI
Výdaje SFDI na nestátní regionální tratě.
Pramen: Výroční zpráva SFDI

12
Diskuze

avatar
3 Komentáře
9 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
X 1železničář v důchoduJendaLKMartinM Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
LK
Host
LK

Pro ostatni diskutujici: Chapu, ze nekteri z Vas by tento prispevek od SFDI nechteli… Problem je ale v tom, ze kdyz uz Jindrichohradecke drahy dostavaji prispevek SFDI, podobne u Desne, tak nelze bez opravneneho duvodu cinit rozdil u AZD na Svestkove draze, odeprit jim ho a je treba narovnat podminky pro zachovani hospodarske souteze – coz se nyni deje.

MartinM
Host
MartinM

TAkže jinými slovy stát (MD) dopravy nutí SŽDC opravovat lokálky aby byly bezbariérové, peróny 550 nad TK, používat jen schválené zab. zař. a desítky podobných nesmyslů díky tomu logicky vyjde každá rekonstrukce samozřejmě drahá a nehospodárná, tudíž se rozhodne, že trať je zbytečná a nemá cenu do ní investovat, následně se tedy prodá. Soukromník to tedy opraví použije na to co se mu zlíbí, nemusí při opravě nic dodržovat a následně mu to ten samý stát pro který byl tento způsob rekonstrukce nepřípustný ještě zadotuje??? Jak mi si umíme rozrádat stát to se jentak nevidí a ještě se tomu tleská….

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Soukromník to tedy opraví, použije na to, co (smysluplného a rozumného) se mu zlíbí, nemusí při opravě nic (nesmyslného či zbytečného) dodržovat, a proto to ve výsledku bude nejen zcela postačující pro normální provoz adekvátní tomu, co se od toho očekává a hlavně jakému to má sloužit, ale zároveň i mnohem levnější a co do doby výstavby (= provádění rekonstrukce) rychlejší, než kdyby to „stát“ přihlouple budoval striktně podle nepotřebně přehnaně tvrdých norem, které navíc následně uživatelům často znepříjemňují využívání „modernizovaných“ zařízení – a následně mu to ten samý „stát“, pro který byl tento způsob rekonstrukce nepřípustný ještě zadotuje, protože… Číst vice »

X 1
Host
X 1

Takže závěr.
V efektivním rozvoji naší republiky, úspěšně brání nekompetentní státní úředníci a ještě za to mají zaplaceno.
Třikrát hurá.
Aneb, jak vést zemi do prde…e.

coudy
Host
coudy

Z článku: Ústecký kraj se přitom s firmou dohodl, že dojde k obnovení pravidelného každodenního provozu na trati (zhruba 11 párů vlaků).
Tak asi usuzuji že Ústecký kraj o tu trat dřív neměl zájem a ta trat se měla zrušit, poté co AŽD tu trať koupila s tím že si tam bude jezdit tak Ústecký kraj projevil zájem na pravidelný provoz, neměl by tedy Ústecký kraj platit AŽD i za to že tu trat udržují? Proč by stát v tomto případě by na to měl vydávat finanční prostředky?

Jenda
Host
Jenda

Nebude to třeba tím, že trať neumožňovala rychlejší a kvalitnější nabídku spojení než autobus? Cestovní doba z Mostu do Lovosic se pohybovala 810 kolem 1 a půl hodiny. Teď se nabízí možnost cestovní doby pod jednu hodinu, k tomu s vozidlem skokově vyšší kvality a v prodloužené trase, která tomu spojení dává ještě vyšší přidanou hodnotu. Třeba bude trať v nových kvalitativních parametrech také zajímavá alternativa pro nákladní dopravu se kterou Ústecký kraj nemá nic společného. Mimochodem, pokud by se to srovnávalo do absurdity, Ústecký kraj měl platit udržování veškerých tratí, kde si objednává výhradně dopravu sám, nebo i udržování… Číst vice »

coudy
Host
coudy

Ústecký kraj na ní přestal objednávat osobní vlaky v prosinci 2007 tudíž o tu trať neměli vůbec zájem a nechtěli tam osobní dopravu. Též mohli požadovat aby tam jezdili lepší vlaky a požadovat aby se ta trať opravila.
Jelikož neměli zájem tak se to zrušilo a nyní když si to koupil AŽD a oni o to projevili zájem tak by si to měli spolufinancovat a ne aby na to stát vynakládal zbytečně peníze.

Kuba
Host
Kuba

Požadovat mohli, ale už ne očekávat, že jim bude vyhověno. Nezapomeňte, že stav věcí se od té doby výrazně změnil (k lepšímu).
Jinak podle vás by měl kraj přispívat na údržbu tratě pokaždé, když na pár let zruší objednávku a pak ji obnoví, nebo v případě, že je majitelem SŽDC, tak ne?

Jenda
Host
Jenda

Kraj pouze reagoval na nevyhovující stav pro zajištění dopravní obslužnosti. Od roku 2007 se pořád plakalo jak je to strašné, že tam ty vláčky nejezdí a pomalu se kvůli tomu hroutí svět. Nyní kraj dostal nabídku, která má potenciál atraktivního železničního spojení a tu využil. A zase se tu pláče, jak je to ošklivé, že to bude vyčerpávat státní peníze … Úkolem SFDI je podporovat, mimo jiné projekty (např. i cyklostezky), infrastrukturu sloužící k zajišťování dopravní obslužnosti. To nyní Švestková dráha bude splňovat a proto na to stát prostřednictvím fondu bude dávat finanční prostředky ať se vám to líbí nebo… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Ústecký kraj měl platit udržování veškerých tratí, kde si objednává výhradně dopravu sám“
Copak ji (minimálně zčásti) neplatí? Vy si snad myslíte, že ty náklady, které platí dopravce za použití dopravní cesty, nejsou součástí podkladů použitých při výpočtu prokazatelné ztráty dopravce?

Dominik
Host
Dominik

Nikoliv, kraj neprojevil zájem, ale AŽD se samo zasadilo o objednání v rámci ZDO. Proč by jezdili za vlastní, když jim to může dotovat kraj.

coudy
Host
coudy

Však píšu že by jim to měl dotovat kraj ale nikoliv stát…

Partneři


Newsletter

Výběr editora