cargo

Financování nestátní železnice se změní, částka se bude odvíjet od počtu vlaků

Lokomotiva 749.039 na Švestkové dráze. Foto: AŽD PrahaLokomotiva 749.039 na Švestkové dráze. Foto: AŽD Praha

Státní fond dopravní infrastruktury chystá změnu ve financování odstátněných tratí. Příspěvek fondu soukromým provozovatelům na opravy a údržbu se bude

Státní fond dopravní infrastruktury chystá změnu ve financování odstátněných tratí. Příspěvek fondu soukromým provozovatelům na opravy a údržbu se bude nově odvíjet především od počtu párů vlaků, které po trati jezdí v závazku veřejné služby. Minimální hranice pro možnost zažádat si o příspěvek ze SFDI zůstane jako dosud na průměrných dvou párech vlaků denně.

„Připravujeme nový metodický pokyn, který by měl být hotový koncem roku. Chceme tak nastavit pravidla do budoucna pro jakoukoliv nestátní regionální trať,“ řekl deníku Zdopravy.cz ředitel fondu Zbyněk Hořelica. Podle něj jde o reakci na proces, který spustila SŽDC u několika nevyužívaných lokálek. SŽDC se je snaží prodat, převést na obce, případně zrušit.

Podle výroční zprávy za rok 2016 (zatím poslední zveřejněné) poslal SFDI provozovatelům a majitelům nestátních tratí zhruba 100 milionů korun, když největším příjemcem jsou Jindřichohradecké místní dráhy. Na druhém místě je železnice Desná, kterou vlastní spolek obcí a provozuje společnost SART.

Podle Hořelici zatím nelze říci, jak se suma oproti nynějšímu výpočtu podle nové metodiky změní a zda si zmíněné subjekty pohorší či polepší. Jde spíše o to zprůhlednit pravidla. Důvodem je skutečnost, že na obzoru jsou další možní žadatelé o dotace, především společnost AŽD Praha, která od SŽDC koupila Švestkovou dráhu Čížkovice – Obrnice. Ústecký kraj se přitom s firmou dohodl, že dojde k obnovení pravidelného každodenního provozu na trati (zhruba 11 párů vlaků).

Výdaje SFDI na nestátní regionální tratě. Pramen: Výroční zpráva SFDI

Výdaje SFDI na nestátní regionální tratě.
Pramen: Výroční zpráva SFDI

Tagy regionální tratě SFDI
12 komentářů