dkv-spojujeme

Alstom uvažuje o malém vodíkovém voze pro české, slovenské a maďarské lokálky

Motorový vůz 810 v Ledečku. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaMotorový vůz 810 v Ledečku. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Budoucnost provozu na českých lokálkách je nejistá, neboť náhrada za řadu 810 není zatím k mání.

Alstom zváží výrobu malé jednovozové jednotky na vodík, která by vyřešila budoucnost českých, slovenských a maďarských lokálek po definitivním konci vozů 810 a jejich variací. Deníku Zdopravy.cz to řekl šéf tuzemského Alstomu Dan Kurucz.

„Představa je taková, že bychom přesvědčili naše kolegy, kteří vyrábějí Coradia iLint, o tom, že by tuhle jednotku udělali jednovozovou. To znamená, že by měla kapacitu nějakých 60 či 70 míst a jezdila by minimálně v Česku, na Slovensku a v Maďarsku, což jsou země, které o to projevily zájem,“ uvedl Kurucz.

Odhaduje, že ve zmíněných třech zemích by našlo uplatnění 400 až 600 malých vodíkových vozů. Jako hranici, která pokryje náklady na vývoj, přitom označil 400 vlaků. „Podle mého názoru Česko, Slovensko a Maďarsko převyšují svými požadavky počet, při kterém se to už vyplatí. Nyní jsou na řadě interní diskuse a cenové kalkulace, nicméně osobně si myslím, že to možné je, a že bychom tím pomohli mnoha regionálním tratím,“ doplnil Kurucz.

Výhodou vodíkového vozu má být na regionálních tratích mimo jiné i to, že má menší tlak na nápravu (17 tun) ve srovnání s vozem na baterie (22 tun) a větší dojezd.

Budoucnost provozu na českých lokálkách je nejistá, neboť náhrada za řadu 810 v podobě malého vozu pro zhruba 70 cestujících není k mání. Alespoň tak zatím dopadlo několik tržních konzultací, které pořádaly České dráhy. Naposledy se konzultace ČD týkaly dvouzdrojových vozů (trolej/baterie), bez úspěchu ale dopadl i průzkum ke klasickým dieselům.

s přispěním Ondřeje Kubaly

Tagy alstom regionální tratě vlaky na vodík
303 komentářů