Fantova kavárna volá o pomoc. Vybírá peníze na nájem a mzdy na Hithitu
Provozovny na hlavním nádraží si mimo jiné stěžují i na nechuť Správy železnic snížit nájemné.
Historická Fantova kavárna na pražském hlavním nádraží, kterou její nový provozovatel otevřel teprve v polovině loňského roku po pětiletém působení nadnárodního řetězce, bojuje o přežití. Důvodem je covidová epidemie, která má na svědomí úbytek cestujících na „hlaváku“ i nucené uzavření restaurací. K němu došlo 18. prosince.
Provozovatelé Fantovy kavárny se nyní snaží získat peníze skrze crowdfundingovou platformu Hithit. „Vaše finanční příspěvky budou použity na zaplacení nájemného a na výplaty zaměstnanců, abychom mohli dále pokračovat,“ píší ve vzkazu případným přispěvatelům. „Celková rekonstrukce stávající podoby nás stála všechny úspory a my to nyní prostě nechceme vzdát,“ doplňují.
Fantova kavárna se po několikaměsíční pauze otevřela loni v červnu. Novým provozovatelem se stala společnost HS-Ristorante, která provozuje ve Slaném restauraci Hemerkův statek. „Vše vypadalo fantasticky… ale… přišla první vlna koronakrize a my museli slavnostní otevření posunout o tři měsíce, na červen 2020. Hlavní nádraží však nemělo takovou návštěvnost. My to ale nevzdávali. Než přišla druhá vlna a my museli zavřít úplně. Nyní však doslova bojujeme o přežití,“ uvádějí provozovatelé. Cílová částka na Hithitu je 250 tisíc, zatím bylo vybráno 173 tisíc.
Kavárnu ve zrekonstruovaném středním traktu pod kupolí na místě někdejších pokladen od července 2015 provozoval indický kavárenský řetězec Café Coffee Day. Loni v lednu mu vypršela smlouva a prostory opustil. Noví provozovatelé se následně snažili navrátit legendární kavárně její staré kouzlo, upravili interiér a snaží se připomínat dílo architekta Josefa Fanty.
Provozovny na hlavním nádraží si mimo jiné stěžují i na nechuť Správy železnic snížit nájemné. Situaci zatím nevyřešilo ani ministerstvo dopravy. Zatímco letiště nebo některá autobusová nádraží přešla plně na nájemné počítané z obratu, Správa železnic trvá na původně dohodnutých částkách. Podle zdrojů z nádraží tak jsou některé provozovny před krachem.