LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Expanze nočních vlaků pokračuje. Nově spojí Curych a Amsterdam

Nighjet ve Vídni. Foto: ÖBBNighjet ve Vídni. Foto: ÖBB

SBB nemají vlastní vozy pro noční spojení, spojily se proto s rakouským dopravcem.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bjorn

Kde jsou ty časy, kdy se takto poklidně beze spěchu jezdívalo lehátky i lůžky spolu s jídelňákem a kuřáky pěkně přes Maďarsko na rumunské i bulharské černomořské pobřeží. Já mám na to osobní moc hezké vzpomínky ze 70.-80.let, kdy jsme pravidelně absolvovali trasu Praha – Burgas a zpět v lehátkovém voze, bylo to prázdninové dobrodružství, hlavně ta cesta přes Rumunsko, pokaždé to jelo jinudy ( Oradea, Cluj, Sighisoara, Brasov/ Arad, Petrosani/ Timisoara, Drobeta atd.) nádherná příroda, rurální výjevy rumunského venkova, napětí, dobrodružství. Něco z toho zůstalo i dnes při vlakových cestách do Balkánských zemí. Prázdninové putování po kolejích má své… Číst vice »

Marcel Štancl

Za současného stavu kdy nejezdí vlak Budapest – Bělehrad ani Bělehrad Sofia jsou požadavky na moře příliš optimistické…….

rtep

Je to dobré.
Jak rád bych se ale dožil také obnovení dálkových vlaků třeba do Rumunska a Bulharska. Ale je to asi beznadějné.
Pokud nechci používat leteckou dopravu, tak to znamená na trase Bulharsko – ČR třeba 40 hodin vsedě v autobuse. Což jsem zažil letos v létě a víckrát to zažít nechci.

Puvodni Jakub P bez tecky

Treba na to casem dojde. Od nas tipuju ne nebo ne brzy, ale z Vidne nebo Budapesti by mohlo. Respektive Viden-Bukurest snad neco i jezdi uz ted. Bulharsko je na tom ted hur, ale melo by to byt kvuli rekonstrukci trati, takze po jejim dokonceni by se neco z ty Vidne objevit mohlo.

Jan

Když to pomalu jde už i na Ukrajinu (RJ za chvíli linku spustí prakticky až do Lvova), tak proč ne Bulharsko a Rumunsko? Stačí aby to dobře prodal a lidi pojedou, včetně mě.

rtep

Nejsem takový optimista. Z Ukrajiny do ČR jezdí desetitisíce lidí za prací. Vlaky i autobusy se naplní snadno.
Z Bulharska a Rumumska to jsou možná jen desítky lidí a většina z nich vyhledává ty nejlevnější spoje, tedy autobusy.
Zájemci z ČR tyto vlaky bohužel také nenaplní.

Kubrt

Bulharů i Rumunů je u nás cca 2 x 16 000. Ukrajinců je asi 160 000. Nicméně taky si nemyslím, že by, spolu s ČR/SR turisty, uživili celoroční vlakové spojení.
Do Rumunska se dá ještě dojet jakž takž, ale Bulharsko je železničně naprosto odříznuté; i kdyby nějak zkulturnili jednu či obě tratě RO/BUL, nebude to nic moc atraktivního.

Axel

rtep … nehraje v tom roli i stav silničních/železničních komunikací? Mě tedy mezinárodní linky z Vídeň/Budapešť do Rumunska nepřipadají moc rychlé

Přitom když si srovníme novou linku (Tomis Express) z Brašova k moři, tak rychlost je víc než slušná
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CFR&kategorie=IR&cislo=1688&nazev=Tomis%20Expres&rok=2021

rtep

Pokud pojedu třeba ve směru Bulharsko – ČR, tak to časově vyjde přibližně stejně autem, autobusem přes Srbsko nebo vlakem přes Rumunsko, vždy tak okolo 35 až 40 hodin.
Ale především – tyto dálkové linky asi většina zájemců bude využívat jen při cestě na dovolenou nebo za prací. Tedy jednou nebo třeba třikrát do roka. Pokud pojedu vleže, bude mi úplně jedno, zda pojedu 24 nebo 48 hodin, rychlost podle mého názoru podstatná není.
Pokud pojedu vsedě autobusem, tak i 12 hodin je moc. Aspoň pro mne starýho dědka ano.

Axel

No, já spíše opravdu měl na mysli cestu z/do Rumunska. Vypadá to, že snaží o vylepšení na kolejích uvnitř Rumunska (mimo Sedmihradsko)

Petr

Já myslím, že si to idealizujete. Možná to vy skutečně takhle máte, věřím i tomu, že je dost lidí, který by si rádi udělali dvoudenní výlet vlakem, ale pak to bude pořád zážitková jízda, ne seriózní osobní doprava. Realita je taková, že ty lidi sednou do letadla a budou tam za půl dne a za řádově stejný peníze (ale klidně taky levněji).

Axel

Petr… řada firem potřebuje na služebku nikoliv do Bukurešti, ale do konkrétních firem v regionech vzdálenějších od Bukurešti.

Bukurešť neleží v centru Rumunska, nýbrž je vyosená (o trochu míň vyosená než je poloha Blavy vůči zbytku SLovenska)… A Rumunsko je rozděleno horským pásmem (odděluje Sedmihradsko od zbytku země)

Petr

A letadlo ma s horama vetsi problem nez vlak?

původní Jakub P bez tečky

Protože RJ už ohlásil plány jinam (právě to Polsko a směr Ukrajina, Amsterodam, atd.) a podle ohlasů jak z linek do Chorvatska, tak domácích, by potřeboval zapracovat na kvalitě a spolehlivosti, což je taky fůra práce a investic (třeba to chystaný depo, o kterým už taky mluví, ale zdaleka nejen to). Takže předpokládám, že se bude spíš soustředit na to. U ČD bych čekal, že jestli vůbec něco, spíš zkusej noční linky směrem na západ. Ten jeden často kvůli výlukám nejezdící vůz do Curychu se spíš nedá počítat, a nic jinýho tím směrem pokud vím není. (když nepočítám líznutí ČR… Číst vice »

tarten

Expanze směr Polsko je velmi logická. Časem začnou přebývat stejnosměrné mašiny.

Kosmik

Nazývat jednu relaci expanzí je podivné. Ale proč ne ono se to líbí. To je jak jeden vagon do Zurichu, od ČD když zrovna není výluka.

Axel

@honzalb… Pozorujete, že by se ona „expanze“ týkala i podpory dálkových autobusků?

Minimálně do té doby, než většina železniční techniky bude vybavena ETCS (nebo až nynější obrovské částky za ETCS klesnou)? Tj. proč dotacemi (např. záměr Prahy) podporovat vyšší využití techniky, když přechodně je nabídka techniky „předražená“?

Výkolejka

Jasně, dosazeni etcs na masinu je zasadni polozka vzhledem k cene te masiny a cele soupravy. Kolik to tak dela? 1%? 2 nebo 5?
To fakt nema cenu podporovat, to nechme par let v klidu.
Ach jo, v Korycanech na stavedle zase asi nuda co?

Axel

Pasažérská ČD (zdejší článek od pana Sůry z 22.7.2020): „Poptávka po mobilní části ETCS je tak vysoká, že nám výrobci nabízí naprosto neakceptovatelné ceny, kdy by nás instalace vyšla dráž, než je hodnota samotného vlaku u starších vozidel,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Proč to asi tvrdí? Jde o mix důvodů, ale dopad ETCS do nákladů pasažérské ČD opravdu není maličký: Pasažérská ČD má ve vlastnictví zhruba 250 kousků elektrolokotek (když vynecháme menší typy jako např. 111 či 210 … a když započítám i nedávné dodávky Taurusů). Z toho: a) České dráhy vysoutěžily zatím jen dodavatele na ETCS pro… Číst vice »

Výkolejka

Tady je ale řeč o dálkových/nočních vlacích … kolik stojí ETCS do 810 je úplně jedno. V tomto konkrétním případě jde o to kolik stojí vzhledem k ceně té soupravy …

Axel

Ach jo,
Dominový efekt, přece.

Přestaňte ze sebe dělat takového zabržděného „v..a“, anebo si radši zaběhat abyste vypustil tu Vaši blbou náladu.

tarten

15%? V případě sysla snad i víc než celý ten krám?

Výkolejka

Sysel je celá souprava?

Tomáš

Dobrý večer.
Někdo to dá autem za 7 až 10 hodin, záleží na provozu, rychlosti a značce.
Jde ale spíše o pohodlí, ušetřený čas.
Nikomu nevnucuji, je třeba to zažít.
Tahle varianta je na jinou cílovou skupinu.
Každopádně jsem pro, víc takových nočních spojení.
Pro znalé: Kdy bude žlutý začínat s tím lyžařským vlakem?

Potulný wechtr

Zurich – Amsterodam autem?
Autobahn Stuttgart, Frankfurt, Porůří. Už jsem párkrát zažil. Brr. Už nechci.
Stau, Umfall, Umleitung, Urlabverkehr, Stau, … .

Tomáš

Já s Vámi nejsem ve sporu, naopak.

Pája

Taky na sobě s věkem pozoruju zvyšující se nechuť k ucpaným silnicím a víc preferuju pohodlí a prostor. Škoda, že došlo k tomu útlumu nočních vlaků před lety.

M@trixX

Ak sa nic nezmenilo, Regiojet do Alp ma byt az o rok. Najblizsie k startu ma Praha/Bratislava-Varsava/Premysl, ale aj tam su v poslednej dobe naznaky, ze to nebude hned.

Ondřej

A Praha – Ostende?

M@trixX

Mozno len Praha-Brusel, oproti povodnym planom asi o 2 hodiny pomalsie. Je okolo toho uz dlhsie ticho, ale naposledy potvrdili start v aprili.

Anonymní alkoholik

Naposledy to potvrdili 2.11. na railjournalu. ,,The service is due to launch in April 2022, with tickets expected to go on sale in January.”

Axel

Jestli se tím myslí vláček přes Ústí n. L., tak už mají povolení?

https://www.updi.cz/images/Dokumenty/Rozhodnuti_zakona_o_drahach/EET_2021/EET001_21_RJ_Praha-Oostende_1.pdf

Přece Ex3/R20 z Prahy do/přes Děčín není Open access. Nebo?

Jakub

Po 7-10 hodinách vyřízený místo odpočatý.

Axel

takže nakonec SBB do Amsterdamu se úplně obejde bez vagonků německé fy RDC?

Anebo je použijí na zbývající plánované linky?
„Die Pläne beinhalten einen Ausbau des Nightjet-Netzes ab der Schweiz auf insgesamt zehn Linien und 25 Destinationen.“

https://company.sbb.ch/de/medien/medienstelle/medienmitteilungen/detail.html/2020/9/1509-1

Petr

Jelikož se projevujete jako infantilní jelito, nemá cenu Vám odpovídat něco relevantního…

Axel

Mě tedy přijde jako zcela zásadní jestli existuje dostatek železniční techniky, aby opravdu bylo možné nahradit výraznou část letadel.

Přehled dle aerolinek… tj. lze odhadnout jaké množství létá v Evropě (v závěru odkazu je pdf s tímto přehledem)
https://www.flightglobal.com/programmes/2020-airliner-census-highlights-coronaviruss-unprecedented-impact-on-fleets/140046.article

Tj.. vypadá to, že ta spousta plánů na noční linky bude realiazována pro SEDÍCÍ, nikoliv LEŽÍCÍ cestující.

Petr

Koukám, od klávesnice expert na všechno. Najděte si nejdřív zdroje, než zas něco plácnete, vagonku.

Axel

A zdroje čeho máte na mysli? Přece víme, že např. DB (Fernverkehr) nemá a nechce vlastnit vagonky na spinkání – jde o stav z letošního února, tj. je možné že novou ředitelkou DB by mohlo dojít ke změně… A dle názoru ÖBB (která uzavřela smlouvu o nočních vláčcích mj. i s DB), bez nových vagonků na spinkání prý nepřibude příliš nových nočních vláčků…. „„DB Fernverkehr AG verfügt über keine Schlafwagen mehr und plant auch nicht, neue Schlafwagen zu kaufen oder zu leasen““ „In der Vergangenheit hat die ÖBB stets darauf hingewiesen, dass deutlich mehr Nachtverbindungen nur möglich sind, wenn auch… Číst vice »

tarten

O tom, že někdo půjde sedět se toho namluví…

Pája

Mašinka výhybka hradlo most…..

LiborV

Ze článku na tomto webu, ani z veřejně dostupných informací se mi nepodařilo najít zda ÖBB zajistí všechny vozy soupravy, nebo zda některé vozy budou pronajaté od RDC. Vzhledem k tomu, že rakouský železniční dopravce pře vzal modernizované spací vozy i nové soupravy o něco dříve než bylo očekáváno, je možné, že nebude potřebovat na dané trasy vozy od jiného dopravce. Jistě to však nevím.

Petr

Tak hledejte pořádně. Zhrovna na tomhle webu odpověď dostanete.

Axel

LiborV… Anebo je možné, že RDC své vagoky už uplatnil jinde než pro noční vláčky, na kterých se dohodlo DB, NS, OBB, SBB, SNCF jako obnovu čehosi z minulosti, a proto používají historický název sítě denních i nočních vláčků: „Trans Europe Express 2.0“ Komentátor v níže uvedeném názoru se taky ptá jaké konkrétní zákazníky by chtěli oslovit s vláčky TEE 2.0: All that does not make any of the proposed trains wrong, but it sheds another light onto the supposedly revolutionary idea of the “TEE 2.0” network. And it seems that the focus of the proposed network is purely on… Číst vice »

Anonymní alkoholik