ETCS míří na 4. koridor. Začala instalace na úseku z pražské Uhříněvsi do Votic

Měřicí vlak AŽD Praha. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMěřicí vlak AŽD Praha. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zavádění jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici začíná po dlouhých letech zpoždění a odkladů nabírat na obrátkách. Správa

Zavádění jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici začíná po dlouhých letech zpoždění a odkladů nabírat na obrátkách. Správa železniční dopravní cesty tento týden zahájila osazování zabezpečovače na úseku 4. koridoru Praha-Uhříněves – Votice. Zhotovitelem prací je AŽD Praha, stavební část by měla být hotova koncem února příštího roku.

„Na koridoru z Prahy na jih Čech se už několik let jezdí maximální možnou rychlostí na naší síti, tedy 160 kilometrů za hodinu. K tomu, aby byl takový provoz ještě bezpečnější a zároveň plynulejší, přispěje už od příštího roku systém ETCS,“ uvedl náměstek šéfa SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Zahájení stavby ETCS na 4. koridoru. Zleva: šéf AŽD Zdeněk Chrdle, náměstek SŽDC Mojmír Nejezchleb, šéf Sudop Praha Tomáš Slavíček. Pramen: FB AŽD Praha

Zahájení stavby ETCS na 4. koridoru. Zleva: šéf AŽD Zdeněk Chrdle, náměstek SŽDC Mojmír Nejezchleb, šéf Sudop Praha Tomáš Slavíček. Pramen: FB AŽD Praha

Součástí stavby je i úprava železniční stanice Říčany. Dojde zde ke zrušení jedné výhybky, která je v současnosti zabezpečena elektromotorickým přestavníkem, a stejně ovládané výkolejky. Dojde i ke zrušení některých návěstidel. Celý projekt vyjde na 211 milionů korun bez DPH.

Právě osazení systému ETCS uvedl nedávno Nejezchleb jako jednu z podmínek zvýšení traťové rychlosti na 4. koridoru až na 200 kilometrů v hodině. To se ale bude týkat především úseku od Votic na jih, kde se velké části koridoru staví v nové stopě.

ETCS se tento měsíc začalo budovat i na spojovacím rameni prvního a druhého koridoru z Přerova do České Třebové (jinak též úsek 3. koridoru). Stavbu na 108 kilometrů dlouhé trati provádí rovněž AŽD Praha, náklady činí 383 milionů korun, hotovo by mělo být za rok.

Zavádění ETCS přitom bylo dosud bolavé místo české železnice. Podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu měl být nový systém už v roce 2016 instalován a funkční na 1300 kilometrech tratí. Skutečnost je taková, že je zatím jen mezi Kolínem a Břeclaví (cca 250 km), a vedle spojky Přerov – Česká Třebová se staví mezi Břeclaví a Bohumínem (cca 190 km). Prakticky se dosud nevyužívá.

Ministerstvo dopravy nedávno dopravcům oznámilo, že od 1. ledna 2025 bude ETCS povinné na 1. a 2. koridoru i zmíněné spojce. Pro dopravce to bude znamenat miliardové náklady, neboť musejí novým systémem vybavit svá vozidla.

Tagy 4. koridor AŽD Praha ETCS SŽDC
23 komentářů