ETCS lokálky od koridorů neodřízne, stát připustil výjimky. Dopravcům se zabezpečení prodražuje

Motorový vůz 810 v České Třebové, ilustrační foto. Foto: České dráhyMotorový vůz 810 v České Třebové, ilustrační foto. Foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy umožní, aby vlaky na regionálních tratích končících na koridorech nemusely být kvůli pár desítkám metrů jízdy vybaveny zabezpečovačem

Ministerstvo dopravy umožní, aby vlaky na regionálních tratích končících na koridorech nemusely být kvůli pár desítkám metrů jízdy vybaveny zabezpečovačem ETCS. Povinnost od roku 2025 mít takto vybavené vlaky i na lokálkách by přitom znamenala, že by řada z nich nejspíše skončila kvůli vysokým investicím.

Možnost odložení povinnosti pro lokálky oznámil na čtvrtečním jednání sněmovního podvýboru pro dopravy ředitel odboru drážní a vodní dopravy Jindřich Kušnír. „U zaústěných vedlejších tratí budou požadavky na povinné vybavení vozidel rozloženy postupně do několika etap, aby bylo možné na to připravit vozidlový park,“ řekl Kušnír.

Na hrozící problém s lokálkami loni na podzim upozornili zástupci dopravců i výrobce zabezpečovací techniky AŽD Praha. Ministerstvo zatím neuvedlo, jak chce systém konkrétně řešit.

Čtvrteční jednání o ETCS přineslo očekávané stížnosti dopravců na stále rostoucí náklady na vybavení svých vozidel mobilní částí ETCS. I když se stále častěji mluví o tom, že termín 1. ledna 2025 pro výlučný provoz na ETCS na prvních koridorových tratích není úplně reální, zástupci dopravců, ministerstva dopravy i šéf Správy železnic Jiří Svoboda takovou verzi odmítli. „Pokud bychom termín zahájení výlučného provozu teď odložili, všichni se na přípravy vykašlou a promarní se pouze čas,“ řekl Svoboda. ETCS má významně zvýšit bezpečnost na železnici. „ETCS je určitě budoucností železnice, pokud chceme, aby byla bezpečná,“ dodal Svoboda. Správa železnic dosud investovala 1,6 miliardy korun.

Zástupci dopravců upozorňují na stále rostoucí náklady na vybavení těmito zabezpečovači a nedostatek peněz na ně. Například České dráhy kvůli vývoji cen odhadly, že jen pro provoz vozidel na koridorových tratích za mobilní jednotky utratí přes deset miliard korun. „Dostáváme se na hranici šokujících dat o budoucích nákladech na ETCS,“ řekl člen představenstva Českých drah Michal Kraus. Podle ředitele Odboru provozu osobní dopravy Českých drah Tomáše Mohra se navíc musí modernizovat často desítky let stará hnací vozidla, u kterých je pak sporné, zda se takový zabezpečovač vyplatí. „Samozřejmě si klademe otázku, zda má smysl takto investovat do vozidla z roku 1973,“ podotkl Mohr.

U Českých drah probíhá aktuálně úprava 131 elektrických lokomotiv, před podpisem je dodávka na ETCS už 154 motorových vozů a lokomotiv. Dopravce ale stále nenašel dodavatele například pro instalaci ETCS do pendolin či railjetů.

České dráhy mají bohaté zkušenosti s tím, jak se ceny za mobilní jednotky ETCS vyvíjí. Několik tendrů už musely zrušit, protože cena byla buď příliš vysoká nebo se ani nikdo nepřihlásil. „Původně odhadovaná cena za vybavení starších vozidel ETCS  je o polovinu vyšší,“ řekl Mohr. I proto České dráhy požadují, aby se zavádění ETCS v Česku neurychlovalo.

Šéf AŽD Praha Zdeněk Chrdle upozornil, že cena za mobilní jednotky se nebude v příštích letech rozhodně kvůli velkému převisu poptávky snižovat.

Stát s penězi na ETCS pro dopravce počítá, jisté ale je, že nebudou stačit. Zatím je zasmluvněno na dotacích 1,6 miliardy korun, peněz bude potřeba více. Zatímco u osobních dopravců lze očekávat, že to náklady zaplatí z velké části následně objednatelé, tedy ministerstvo a kraje, v případě nákladních dopravců bez dotace jen sami majitelé vozidel. „Byly tu sliby o úhradě až 85 % uznatelných náklad na pořízení mobilní části ETCS na lokomotivu. Současně probíhající programy ukazují pouze na  40 – 60 % uznatelných nákladů z vysoutěžených zakázek,“ podotkl prezident sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Martin Hořínek. Dopravci také upozornili na skutečnost, že někteří dodavatelé ETCS ani nejsou schopni garantovat termíny dodání.

Při jednání se proto opakovaně z různých stran objevovaly požadavky na navýšení peněz na dotace pro pořízení těchto zabezpečovačů. „A kde na to vezmeme?“ ptal se poslanec ANO Milan Feranec. Právě hnutí ANO prosadilo do rozpočtu ministerstva utrácení 6 miliard ročně korun za slevy pro děti, studenty a důchodce ve veřejné dopravě.

Výhradní provoz podle ETCS znamená, že na trať nebude smět vjet jiný vlak než vybavený mobilní jednotkou ETCS. Od 1. ledna 2025 bude tato povinnost na koridorech Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav, Břeclav – Bohumín a Česká Třebová – Přerov. Úplně nejdříve se v Česku objeví na právě modernizované trati z Olomouce do Uničova, nejspíše od roku 2023.

Plán zavádění ETCS na české železnici. Foto. Správa železnic

Plán zavádění ETCS na české železnici. Foto. Správa železnic

Stav ETCS v Česku

V současnosti je již vybaveno cca 80 vozidel českých dopravců a další zahraniční vozidla.

• Doposud byly schváleny projekty na vybavení dalších  241 vozidel  v objemu veřejné podpory
1,626 mld. Kč – OPD 2 (cca 800 mil. Kč) a CEF (cca 826 mil. Kč).

• Aktuálně běží výzva z OPD 2 s alokací veřejné podpory 700 mil. Kč (vyhodnocení proběhne v 1.Q/2020).

• Připravována výzva z národních prostředků SFDI ve výši 400 mil. Kč (2020).

• Dále je počítáno s prostředky OPD 3  (2021 – 2027) a CEF 2 (2021 – 2027).
zdroj: MD

Tagy AŽD Praha České dráhy ETCS Ministerstvo dopravy Správa železnic Top Žesnad.cz
300 komentářů