Autobusy

Estonci rozšířili experiment s jízdným zdarma o autobusy napříč celou zemí

Autobus MHD v Tallinu. Foto: -jkb- [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons
Autobus MHD v Tallinu. Foto: -jkb- [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons

Po bezplatné městské hromadné dopravě v hlavním městě Tallinu spustili v Estonsku další dopravní experiment. Zdarma mohou cestovat lidé ve většině regionálních autobusů.

Novinka platí od července v celkem jedenácti z patnácti krajů v Estonsku, které se k iniciativě připojily. Podle serveru estonské veřejnoprávní televize a rozhlasu ERR mohou zdarma lidé cestovat po zakoupení speciální karty za dvě eura. Vláda tím chce podpořit veřejnou dopravu.

Agentura AFP upozornila, že Estonsko je první zemí, kde se systém jízdného zdarma rozšířil v takové míře. „Je to pro nás způsob, jak podpořit venkovské regiony a zastavit tam úbytek lidí,“ řekla ministryně hospodářství a infrastruktury Kadri Simsonová. Podle ní jde zároveň o snížení emisí z automobilové dopravy.

V Estonsku je dosud doprava zdarma v hlavním městě Tallinu. I přes možnost dopravy zdarma počet aut v metropoli roste. Radnice ale opatření považuje za úspěšné, protože místní používají veřejnou dopravu častěji než v minulosti.

Experimenty s jízdným zdarma zkouší i další země či regiony. Ve Walesu například jezdí autobusy zdarma o víkendech.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Možná by stálo za zmínku, že doprava zdarma v Tallinnu je pouze pro obyvatele s trvalým pobytem ve městě. Platí obdobné pravidlo i pro dopravu zmíněnou v článku?

  • „V Estonsku je dosud doprava zdarma v hlavním městě Tallinu. I přes možnost dopravy zdarma počet aut v metropoli roste.“

    Mě by taky nenapadlo použít veřejnou dopravu, pokud tam kam potřebuju lze bez větších problémů dojet autem. A o cenu nejde, jak je vidět v Tallinnu, kolikrát je to i zadarmo drahý. Jde především o časovou náročnost a flexibilitu.

  • Akorát že v Tallinnu je doprava zadarmo jen pro místní. Stejně tak je to i v případě těchto regionálních autobusů – píše se to v tom odkazu v článku. Jen aby si někdo nemyslel, že pojede do Estonska a bude si tam jezdit zadarmo 😀.

  • To stím venkovem je pravda a naše vláda by se také tímto mohla zaobírat. Vždyt na mhd kde je zdarma se ušetřilo více, než v předchozích letech se vybralo na jízdném.

    • Lide na venkove nezustanou kvuli tomu, ze tam jede autobus zdarma, ale tim, ze v obci bude obchod, posta, lekar a dalsi sluzby. A samozrejme kvalitni spojeni verejnou dopravou. Je dost vesnic kam jezdi autobus jen ve vsedni dny ve spickach, misto toho aby jezdili zdarma by bylo vhodnejsi zajist spoje po cely den v taktu a zavest spoje i o vikendu (min. 2 – 3 pary) nez vyhazovat penize dotovanim za autobusy zdarma, bych radeji za onu dotaci posilil verejnou dopravu.

      • některé obce už mají svoje autobusy a třeba senior taxi a není problém aby obce měli dopravu zdarma třeba jen do střediskových obcí, kde je ten obchod, lékař a pošta. Ve zlínském kraji je doprava placená obcema trochu rarita a někde v česku o té platbě moc neví.

Newsletter

Partneři