ERA zveřejnila statistiky zemí v úmrtnosti na železnici. Česko se nemá čím chlubit
Počty úmrtí na železnici přestaly v Evropě v uplynulých několika letech klesat.
Úroveň bezpečnosti na evropské železnici patří mezi nejlepší na světě a míra smrtelných nehod je podobná jako u letecké dopravy. Vyplývá to z právě vydané zprávy Evropské železniční agentury (ERA), kterou má deník Zdopravy.cz k dispozici. Zprávu vydává evropský úřad jednou za dva roky.
Počty závažných nehod a jejich obětí se od roku 2010 až donedávna neustále snižovaly. V letech 2021 a 2022 však opět rostly a dosáhly předcovidové úrovně.
Závažné nehody, které mají za následek pět a více úmrtí, jsou v současnosti už vzácné. V letech 2018, 2020 a 2021 nedošlo v Evropě ani k jedné. Ovšem v letech 2022 a 2023 se jich událo hned pět, včetně extrémně tragické nehody v řeckém Tempi v únoru 2023, která si vyžádala 57 obětí.
V posledních letech mírně roste také počet smrtelných srážek vlaků a vykolejení. „Míra závažných nehod, smrtelných nehod a vážných zranění na milion vlakokilometrů se od roku 2010 výrazně snížila, v posledních letech však vykazuje míra úmrtnosti cestujících znepokojivou stagnaci,“ uvádí zpráva ERA.
Stoupá také počet lidí sražených vlakem a úmrtí na přejezdech a to i pokud se nezapočítávají sebevraždy. Zároveň se na železnici nedaří snižovat počty úmrtí zaměstnanců.
Statistiky ukazují velké rozdíly mezi jednotlivými evropskými zeměmi. V počtech úmrtí na milion vlakokilometrů je za roky 2020–2022 na špičce Rumunsko, Česko je pod evropským průměrem (viz grafy níže).
ERA však vede i statistiku úmrtnosti za desetiletí (2012–2022) a miliardu osobokilometrů, v níž patří Česku nelichotivé šesté nejhorší místo. Situace byla nejhorší v Bulharsku či v Maďarsku.