Kremlík zakázku na elektronické známky nezruší, prý ji zkusí zlevnit
Vladimír Kremlík představuje elektronickou dálniční známku. I na jejím provozu by se měl Cendis podílet. Foto: twitterový účet Vladimíra Kremlíka
(aktualizováno 14:50) Premiér Andrej Babiš je přesvědčen, že zakázka na část připravovaného systému elektronických dálničních známek byla špatně připravená a
Otevřené zdojové kódy? Od Asseco? Dosud to byla prakticky výhradně wokenní IT firma, pokud mi nic neuniklo. Ostatně, kdyby řto bylo postavené na linuxu, tak je to řádně zabezpečeno a výrazně levnější. Neplatit licenční výpalné se vypácí.
Omluva za překlepy, náplast na prstu.
A co takhle místo nesmyslných fixních plateb konečně zavést férovější poplatek za využitou dopravní cestu? Technologie už na to máme a jednou to tak stejně dopadne. Není fér, aby někdo, kdo jede po dálnici 1x za 14 dní platil stejně jako někdo, kdo po ní jezdí každý den…
Paušální platby jsou pro naprostou většinu obyvatel výhodnější (odhad níže v diskusi), než kilometrické mýtné a jak ukazuje i zde diskutovaný eshop na známky, český stát je schopen zaplatit z našich daní naprosto nesmyslné částky, a to navíc velmi pravděpodobně nezákonným postupem (viz pět důvodů Hlídače státu). Jinak zrovna u dálnic je paušální platba ve výsledku také daleko efektivnější, než evidovat jeden každý ujetý kilometr. Platilo to v 70. letech, kdy se známky zaváděly ve Švýcarsku, platilo to v 90. letech, kdy se známky zaváděly u nás či v Rakousku a platí to i teď, kdy o zpoplatnění dálnic uvažuje… Číst vice »
A navíc bych se u nás obával i toho, že by brány velmi brzy evidovaly i průměrnou rychlost v daném úseku …
Proto bych ani nenaznačoval…
Vaše obavy jsou zcela opodstatněné. Jen co se příslušná technologie namontuje.
Přesně tak. Nejen že existují technologie, ale také aplikace v praxi, jen ne u zpoplatněných silničních komunikací. Já jezdím autem tak málo po dálnicích, že by se mi třeba levné čtrnáctidenní dvakrát do roka vyplatily. Raději jezdím vlakem, kdykoli to jde.
400 mega? No eshop to není, ale … kolik že stálo datacentrum Wedosu?
Pro srovnání ČEZ za datacentrum zapatil 450 mega. Datové (a hlavně finančí) objemy ČEZu budou někde jinde. A zabezpečení dat na vysoké úrovni. Přpomínám, že elektronická viněta je jedna transakce při koupi a pak hlídání cca na 200 místech. Kolik asi tak odběrných míst bude mít ČEZ, hlídaných nepřetržitě?
Prosím neomílat stále dokola ten dohled, to přece není pravda. Viz citace ze sousedního článku https://zdopravy.cz/nejasnosti-kolem-e-shopu-na-dalnicni-znamky-stat-taji-puvodni-kalkulace-slovensky-system-vysel-levneji-40396/ „V tuto chvíli je před podpisem smlouva veřejná zakázka na distributora, který zajistí úhradu časového poplatku na fyzických obchodních místech. Dále bude ještě vypisována zakázka týkající se platební brány, zajištění kontroly, tedy na pořízení vozidel pro dohled v silničním provozu a vybavení aut pro potřeby kontroly,“ dodala Bartáková.
Za 100 M je to až moc za holý prodejní systém s databází, která může být opensource.
Dopředu dohodnutá hra, ze které opět vyjde estébák Babiš jako spasitel, který ušetřil daňovým poplatníkům miliony.
a to mi chcete říct, že k tomuhle eshopu existuje ještě druhý díl, jakýsi registr, taky za 400 mega?
je to tragédie, ale další dva celky opravdu mají existovat (viz citace výše nebo: https://zdopravy.cz/nejasnosti-kolem-e-shopu-na-dalnicni-znamky-stat-taji-puvodni-kalkulace-slovensky-system-vysel-levneji-40396/ )
Každý linuxový a BSD systém obsahuje databázi zdarma, pokud ji potřebujete. Náklad na její nastavení a správu je o dva řády pod naznačenou cenou. Webové nákupní rozhraní a jeho propojení s databází je rutinní operace pro tuctové programátory. Sumy nákladů nad 100 M Kč jsou tunelem na veřejné finance. Jen dodávám, že tyto systémy pracují v uploadu bez nutnosti zásahu správce běžně mezi aktualizacemi, které bývají podle systému jednou ročně max. Víte, kolik stojí provoz e-shopů, jež registrují nejen zákazníky, ale i jejich historii objednávek? O řád méně!
Ok, mohli by se prosím ferove prihlasit ti, kdo před půl rokem v diskusi tvrdili, že známka je zastarala, tohle bude levnější, moderní a funkční.
Neviem či to takto niekto tvrdil, ale stále to tak môže byť. Aj na Slovensku, kde sa vo verejných projektoch rado kradne v ešte väčšej miere než v Česku, to zvládli v prepočte za 70 miliónov Kč. A aj v tom sa zrejme niekto nabalil. Ale funguje to a rozhodne je to pohodlnejšie aj lacnejšie než známky. Keď sa chce, tak to pôjde.
Burešovi chybí sto miliard na letošek do rozpočtu, leden bude daňové fiasko (se dovíme za pár týdnů, jistě to bude povedená tiskovka ministerstva financí), takže tyto „projekty“ ho musí točit do ruda. 2020 je v ohrožení 5% z preferencí, čím menší schodek udělá tím víc mu důchodců zůstane, ale je bláhové si myslet, že jede nějaká změna kurzu země.
Ve sto miliardách se čtyřista míčů ztratí 😀
Podle toho jak škrabká i po jednotkách milionů, asi nee. Není to jen 400 mio a taky to předražení je brutální. Ono časy kdy se rozhazovaly desítky miliard skončily loni v pololetí. Až začnou chodit čísla výběrů (loupení) státu v první kvartále, tak se začne škrtat, vůbec bych se nedivil, kdyby tento IT tunel byl zrušen zcela. už jenom proto, že o to náčelník nevěděl a loutkoherec mu to neřek.
Navíc netransparentní zakázky s podezřelou cenou byla gilotina, kterou spolehlivě stínal hlavy předešlým vládnoucím stranám. Teď by mohl její břit ukazovat na jeho kdysi 9-členné sdruženíčko….
„Dodrželi jsme všechny zákonné postupy,“ – za tuto větu bych synka nejraději vyliskal. To jen dokazuje, jak mají státní úředníci nastavené myšlení. Vůbec je nezajímá, jestli je ta částka vysoká nebo nízká, jestli je šance, aby to stálo méně.
Prostě jsme dodrželi zákonné postupy a hotovo. A myjeme si nad tím ruce.
Mě to připomíná dialog:
A v čem je dobrej?
Ve všem.
A kdo to říká?
Von.
To je opakované klišé. Faktem je, že se ani do otevřených soutěží jaksi ti levnější dodavatelé nehlásí. Tak kde ty levnější dodavatele máte? Schované v Blaníku? 😀
Nebyli puštěni do veřejné soutěže – oficiální důvod je ten, že tajná služba to bude mít zadara a kvůli manipulaci s tajnými daty to prý nemůže dělat kdejaký jouda. Proto to firma dostala přímo.
docela chytře schované na druhou stranu….
Alexi, pokud musi ty firmy mit bezpecnostni proverku kvuli naprosto zoufalemu vymyslu stran auta BIS, tak se tam opravdu nikdo neprihlasi.
Myslite si, ze treba Alza.cz by to nedokazala administrovat? Ma pro to veskere zazemi hotove. Jenze se nehledaji zpusoby, jak tam dostat co nejvice firem, ale hledaji se zpusoby, jak to co nejvice firmam zavrit.
No tak patřím zrovna k těm, kteří nevěří na Alza Black Friday…..
Myslím, že pánové a dámy z Ackee vědí, o čem mluví a dle všeho svoji práci umí: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/karlinsti-vyvojari-dobyli-nemecky-bundestag-nastal-den-kdy-s/r~ceab7b7434f811e98a200cc47ab5f122/
Navíc, zákonné postupy zřejmě nedodrželi: https://www.hlidacstatu.cz/texty/system-elektronicke-dalnicni-znamky-za-401-milionu-se-zatim-nesmi-realizovat-zrusi-se/
Jedno se Andrejovu týmu musí nechat – přinejmenším se tváří, že problém chce řešit.
Oproti standardnímu všeználkovskému ujišťování, jak je všechno v nejlepším pořádku, které slýcháme od ostatních politiků, docela osvěžující.
To jo. Ale tím zdáním to končí. Teda kromě případů kdy Andrej něco vyřešil jako uzavírku pruhu na D1 u Průhonic 🙂
Souhlas, skoro vždy se mu podaří dostat do pozici „zachránce“ (ostatní jsou nemehla, já to vyřeším, já makám atd.). Z hlediska PR jeho tým odvádí skutečně dobrou práci. A co mám možnost občas hovořit s voliči ANO, tak oni s tímto pohledem velmi souzní.
Ne, jen to tak vypadá.
Vůbec bych se nedivil, kdyby MD jelo podle Burešových „notiček“ a Kremlík za to naoko a veřejně dostává čočku.
spíš nevyšla finta a za chvíli se budou teatrálním způsobem koulet hlavy, aby se od toho Andrej mohl distancovat
Ale o to je Babiš nebezpečnější!
Babiš se TVÁŘÍ, že chce problém řešit. Nic víc. Chce prý tlačit na cenu, ale vůbec neřeší protiprávnost smluv, viz jak to popsal Hlídač státu. Tím lidé nabydou dojmu, že ANO jsou ti hodní, co úžasně makají a nekecají. Jenže..
Jenže výsledek bude prakticky stejný, jako kdyby třeba jánevím ODS to přihrála kamarádovi za celkem 200 mega. Stát na tom tratí podobně, ODS jen narozdíl od ANO nic nemaskuje. Takže všichni ví co provedla.
Tak v čem má být ANO lepší? Že navíc lže jak jsou dobrí?
Systém přece bude říkat o autě, má zaplaceno , nemá zaplaceno, je osvobozen od poplatku. Víc ta firma nemusí vědět.
Pokud nemá zaplaceno tak ho předá Polici a ta zjistí majitele z registru vozidel, přidá pokutu 5 000 Kč a hotovo.
Exekutor si přidá poplatek a uvidíte, že příště bude mít auto zaplaceno!
a povinnost Dálniční vignetta pro všechny. Nechápu proč DObříš musí mít známku. A Brandeis an der Elbe nemusí. To že by to bylo kvůli Habsburg tomu nevěřím
Tschestlitz taky musí. Schweinerei!
Protože D10 mezi exity 10 a 14 slouží jako obchvat města pro hustý tranzit ze silnice II/610. Mezi exity 27 a 32 na D4 žádný významný tranzit není.
Babiš (resp. Mára Prchal) má fascinujúcu schopnosť sa vyviniť z problému spôsobeného jeho priamymi podriadenými a nominantmi a dokonca to otočiť tak, že on je ten záchranca a bojovník proti zlu.
400 mil. korún za veľmi jednoduchý eshop s tromi produktmi bez akejkoľvek fyzickej logistiky je samozrejme moc. Ale riešiť to ďalšími odkladmi je typická odpoveď stredoeurópskej byrokracie. Stále ostáva takmer celý rok na vypísanie a ukončenie novej súťaže, to by pri troche snahy nemal byť žiadny problém.
Rok na vypsání a ukončení soutěže je fajn. Ale taky to někdo musí vyvinout, postavit, naintegrovat a otestovat. Na to ten rok už tak hrozně dlouhá doba není.
Nic MD nebrání, aby se známky vytiskly i na rok 202x (kde x může nabývat jakékoliv hodnoty od 1 do 9) a mýtné podle RZ si v klidu řešit. A IMHO než tendr, tak bych se optal v rámci zemí V4 (+ Rakousko), za jakých podmínek by poskytli svůj systém prodeje RZ. (Ostatně, s opakovaným vyhlašováním tendrů a odsouvání termínů má zrovna MD letité zkušenosti, takže to klidně zvládnou ještě jednou.
Stručně – času je dost.
Tak podle článků brání MD to, že zákonem jsou papírový známky zrušený od příštího roku. Jinými slovy, je nutná změna zákona.
Což je v ČR procedura maximálně na půl roku (se započtením obou možných vet)…
Když může ministryně financí s radostí 23.12. hlásat, že na Silvestra vyjde nový daňový zákon a podnikatelé se tím hned po Půlnoci řiďte, tak tady je času milion.
Áno, ale nie je to softvér ovládajúci autopilota v lietadle. Je to veľmi triviálna aplikácia, podobných sú na trhu stovky, nič prevratné sa vyvíjať nebude.
Vyvinout a postavit nemusi.. Koupi od Slovaku =)
už se o tom moc mluví, tak..
V tomto má Babiš pravdu. Tak ať zakázku zruší a zadaji znovu, mezitím může sněmovna zrušit nesmyslnou povinnost utajení RZ a o rok prodloužit systém lepenych známek. Za úsporu stovek milionů a odstranění pochybnosti to stojí.
Tak rychle legislativní proces v naší sněmovně opravdu nefunguje 😀
Toto je rychlá novela, nic extra. Podobné věci jsou schopni poslanci schválit, aniž by to vůbec věděli (viz obligátní zdanění náhrad).
Nekecáme MAKÁME!!! a když je výsledkem něco co neprojde, tak to zrušíme a zase MAKÁME!!!
pořád makáme,
na hubu padáme..
Co se na to vbykašlat a nechat stávající dálniční známky?
Mě nějaké elektronické dálniční známky vůbec chybět nebudou. Navíc je možné, že ze známek pak přejdou třeba k mýtu. A to by pro mnoho lidí moc výhodné nebylo.
Mýto by bylo spravedlivější a motivovalo by i ty, kteří jezdí po dálnicích jen občas, aby je využívali. Dneska jedou radši přes obce, protože se jim nechce dát 300 Kč za jednu cestu (za měsíční známku). Cena se dá nastavit rozumně. Mýtné brány už stojí, takže by zavedení mýtného bylo jednodušší a nemuselo se čekat na mýtnicích jako třeba v Chorvatsku.
a kolik je to „rozumně“? zvlášť pro denně dojíždějící v okolí velkých měst?
Mně třeba připadá kolem 0,20 Kč/km jako rozumná cena. Pro dojíždějící jde udělat neomezené předplatné (např. v Chorvatsku na A1 (ze Zagrebu k moři) se platí za měsíc 36 x sazba za příslušný úsek).
No jenže ve Francii, Itálii jsou to tak 3-5 kč/km.
V Chorvatsku to je myslím taky tak 1 Kč /km. 0,2 to nebude ani ve snu. V Polsku to taky myslím není moc levé.
A mám za to, že nás to stejně čeká, protože to schválila EU.
A čím to ta EU schválila? Máte odkaz na nějakou směrnici?
Právě proto, že ve Francii je drahé, jsem psal, že se dá nastavit rozumně. V Chorvatsku vychází kolem 1,30-1,50 Kč/km.
A proto navrhujete cenu 7 až 8x nižší… Tak určitě…
Ale budiž, klidně vybírejme mýtné, ale zároveň bychom měli výrazně snížit spotřební daň z pohonných hmot, vybírat obojí představuje dvojí zdanění téhož.
Dvojí? A není to málo Antone Pavloviči?
Jinými slovy, za cenu české ROČNÍ dálniční známky nepořídíte ani MĚSÍČNÍ kupon na první úsek dálnice A1 mezi Záhřebem a Karlovací (40 km)…
Ale pobavil jste. Vám připadá jako rozumná cena 20 haléřů za km a argumentujete příkladem, kde ta cena je asi 8x vyšší. Nedělal jste ten posudek na eShop na české dálniční známky? 😉
Rozumné je za použití silnic platit větší sazby než za použití železnic.
A kolik se má platit za použití cyklostezek?
Za 1-2 koruny za km stejně po těch bočních silnicích budou jezdit. Navíc je to zcela nesmyslné. Je to fixní částka, která vůbec nemotivuje řidiče k nějaké úsporné ekologické jízdě. Podle mě je naopak lepší jak to dělají Němci zvýšit spotřební daň – auta jsou úspornější.. Navíc by to podporovalo úsporné modely. A nepodporovalo SUV.
Po vedlejších silnicích to prostě nemůže být levnější než po dálnici!
To nelze tak jednoznačně soudit, velmi záleží na přesném umístění startu a cíle a aktuální dopravní situaci. Takže může být výhodnější jet třeba 60 km po okreskách, než 20 km na dálnici, 30 km po ní a pak dalších 20 km do cíle.
Potíž je, že výkonové mýtné už z principu musí být dražší, a to už z principu – musí průkazně evidovat daleko víc parametrů, navíc je sbírá v reálném čase. Dálniční známka (bez ohledu na to, jestli elektronická, nebo kupón) buď je, nebo není. Takže taková švýcarská roční známka sice přijde na 40 CHF. Stejných 40 CHF přitom zaplatíte za cestu po dálnici od slovinských hranic do Ploče (jednu cestu, podotýkám). Takže by těch lidí přes obce jezdilo daleko víc, než dnes. Jinými slovy – voláte po něčem, co ve skutečnosti opravdu nechcete. Jinak argumentovat, že „cena (u mýtného…) se dá… Číst vice »
Takže ti, kteří nemají na drahé nemovitosti ve městech a zvláště v Praze jdou bydlet za město a budou dále biti platbou za km dálnice, 0,2 kč/km by to nebylo ani zázrakem …. a to se říká, že Češi nejsou flexibilní, nechtějí se stěhovat ani dojíždět za prací tak jim to ještě osolíme. Spotřební daň na paliva + poplatky za km dálnice – a co za to ? Pražský okruh nikde, D3, D35, rozhrabaná D1, prostě v tomto punktu jsme bohužel banánová republika.
Tak ono taky stěhujte se za prací, když vás každý stěhovaní stojí majlant a pokud nechcete do nájmu tak 4% z ceny nemovitosti navíc. Stát dělá všechno možný proto, aby lidi flexibilní nebyli.
Pro většinu řidičů by mýto výhodné bylo, hlavně by bylo spravedlivější.
Kecy, jen dražší..
Nebylo. Když vezmete chorvatské ceny (zhruba 0,50 HRK na km, tedy nějakých 1,60 Kč) a a 10 denní známku za 310 Kč, tak ta známka pro uživatele vychází lépe od necelých 200 km. Což je jedna cesta z Prahy do Brna (ale ne zpět).
Ad mínus – mám ve své úvaze chybu (pak bych uvítal její označení), nebo se někomu nelíbí, že mu „vsazuji jeho návrhy do reálného ekonomického rámce“ (to se sice omlouvám, ale ten reálný ekonomický rámec změnit neumím)?
To vycházíte z předpokladu, že většina řidičů jezdí po dálnici zřídka a na krátké trasy.
IMHO to vychází z velmi chabého předpokladu.
Co to tedy znamená, „zřídka a na krátké trasy“, v obou mýtných systémech? S „chorvatskou“ cenou 1,60 Kč/km ročním a českým kuponem za 1500 Kč to znamená, že auto musí po dálnicích ujet za rok méně než 1000 km, aby se mu „vyplatilo“ výkonové mýtné. Pro představu, to není ani 28 cest z Dobříše do Prahy a zpět, 23 jízd z Velké Bíteše do Brna, 20 cest z Mohelnice do Olomouce nebo 21 cest z Fulneku do Ostravy (vždy tam a zpět). Řekněme, že jde o dvě cesty měsíčně, nijak velká vzdálenost.
jo to bylo chytrých jak jsou lepené známky 100 let za opicema a jejich zrušení se ušetří spousta peněz
1,2 mld úspor za 10 let. LOL.