Informační technologie Infrastruktura

Kremlík zakázku na elektronické známky nezruší, prý ji zkusí zlevnit

Vladimír Kremlík představuje elektronickou dálniční známku. I na jejím provozu by se měl Cendis podílet. Foto: twitterový účet Vladimíra Kremlíka
Vladimír Kremlík představuje elektronickou dálniční známku. I na jejím provozu by se měl Cendis podílet. Foto: twitterový účet Vladimíra Kremlíka

(aktualizováno 14:50) Premiér Andrej Babiš je přesvědčen, že zakázka na část připravovaného systému elektronických dálničních známek byla špatně připravená a měla by se zrušit. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka se ale zakázka rušit nebude.

„Podle mých informací je celá ta zakázka špatně zorganizovaná a vypsaná a nejlepší by bylo, kdyby byla zrušená,“ napsal Babiš na twitter téměř ve chvíli, kdy Státní fond dopravní infrastruktury začal s tiskovou konferencí, kde celou zakázku vysvětlovat. Reagoval tak na kritiku například Hlídače státu, který sepsal několik důvodů, proč by měla být zakázka zrušena.

„Dodrželi jsme všechny zákonné postupy,“ řekl dnes ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury  (SFDI) Zbyněk Hořelica. Kremlík na twitteru po schůzce s Babišem uvedl, že zakázku nezruší, ale pokusí se ji zlevnit.

 

SFDI, který má systém elektronických dálničních známek na starosti, v úterý oznámil, že IT části vybuduje společnost Asseco Central Europe. Ta bude systém i následně čtyři roky provozovat. Celkem by společnost měla od státu dostat přibližně 401 milionů korun. Zakázka přitom byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášená klasická veřejná soutěž. Opoziční poslanci kritizovali cenu i způsob výběru dodavatele. Systém elektronických vinět začne fungovat od příštího roku, nahradí dosavadní papírové kupony.

„Není to e-shop, ale významný informační systém veřejné správy,“ uvedl dnes Hořelica. Podle něj není neúměrně drahý.

Podle premiéra je absurdní, že vláda řeší „haléřové záležitosti“ a podobnou zakázku nikoli. Na SFDI i Kremlíka je podle svých slov značně naštvaný. „Stále si s ním píšu, mluvím a chci to řešit. Když je takhle důležitá zakázka, kde máme inkaso šest miliard za dálniční známky, lidem jsme slíbili, že to bude elektronicky, tak si to měl proboha někdo pohlídat, aby to fungovalo,“ uvedl předseda vlády. Kremlík při dopolední návštěvě plavební komory Hořín na Mělnicku na dotaz ČTK řekl, že se s Babišem musí o věci pobavit. „Nedokážu teď na to zareagovat,“ řekl.

„Musí mi to zdůvodnit. Podle zákona tam máme nějaké lhůty. Mě bude zajímat, proč to tak bylo vypsáno, jak to bylo vypsáno, proč to nebylo najednou, protože tam má být ještě nějaká zakázka z hlediska prodejních míst. A proč jsme do toho nezapojili nějaké e-shopy, možná maloobchod a tak dále,“ řekl dále Babiš k plánovanému jednání s Kremlíkem.

Podle zákona o pozemních komunikacích budou od příštího roku platit pouze elektronické dálniční známky, papírové budou zrušeny. Pokud by nedošlo ještě rychle ke změně zákona, řidiči by jezdili bez poplatku. Časová tíseň může znamenat také zadání někomu bez jakékoliv soutěže.

SFDI dnes uvedl, že systém počítá s úsporami ve výběru peněz za elektronické dálniční známky ve výši 1,2 miliardy korun za deset let proti stávajícímu systému s papírovými známkami. Zveřejnil i seznam nepravd, které se okolo zakázky vyskytují.

Tisková konference SFDI byla vysílána živě na FB

Gepostet von Ministerstvo dopravy am Freitag, 17. Januar 2020

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Otevřené zdojové kódy? Od Asseco? Dosud to byla prakticky výhradně wokenní IT firma, pokud mi nic neuniklo. Ostatně, kdyby řto bylo postavené na linuxu, tak je to řádně zabezpečeno a výrazně levnější. Neplatit licenční výpalné se vypácí.

Přemek
Host
Přemek

Omluva za překlepy, náplast na prstu.

Anonym03
Host
Anonym03

A co takhle místo nesmyslných fixních plateb konečně zavést férovější poplatek za využitou dopravní cestu? Technologie už na to máme a jednou to tak stejně dopadne. Není fér, aby někdo, kdo jede po dálnici 1x za 14 dní platil stejně jako někdo, kdo po ní jezdí každý den…

eLKá
Host
eLKá

Paušální platby jsou pro naprostou většinu obyvatel výhodnější (odhad níže v diskusi), než kilometrické mýtné a jak ukazuje i zde diskutovaný eshop na známky, český stát je schopen zaplatit z našich daní naprosto nesmyslné částky, a to navíc velmi pravděpodobně nezákonným postupem (viz pět důvodů Hlídače státu).
Jinak zrovna u dálnic je paušální platba ve výsledku také daleko efektivnější, než evidovat jeden každý ujetý kilometr. Platilo to v 70. letech, kdy se známky zaváděly ve Švýcarsku, platilo to v 90. letech, kdy se známky zaváděly u nás či v Rakousku a platí to i teď, kdy o zpoplatnění dálnic uvažuje Německo.

Pavel P.
Host
Pavel P.

A navíc bych se u nás obával i toho, že by brány velmi brzy evidovaly i průměrnou rychlost v daném úseku …

eLKá
Host
eLKá

Proto bych ani nenaznačoval…

Přemek
Host
Přemek

Vaše obavy jsou zcela opodstatněné. Jen co se příslušná technologie namontuje.

Přemek
Host
Přemek

Přesně tak. Nejen že existují technologie, ale také aplikace v praxi, jen ne u zpoplatněných silničních komunikací. Já jezdím autem tak málo po dálnicích, že by se mi třeba levné čtrnáctidenní dvakrát do roka vyplatily. Raději jezdím vlakem, kdykoli to jde.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

400 mega? No eshop to není, ale … kolik že stálo datacentrum Wedosu?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pro srovnání ČEZ za datacentrum zapatil 450 mega. Datové (a hlavně finančí) objemy ČEZu budou někde jinde. A zabezpečení dat na vysoké úrovni. Přpomínám, že elektronická viněta je jedna transakce při koupi a pak hlídání cca na 200 místech. Kolik asi tak odběrných míst bude mít ČEZ, hlídaných nepřetržitě?

myrha
Host
myrha

Prosím neomílat stále dokola ten dohled, to přece není pravda. Viz citace ze sousedního článku https://zdopravy.cz/nejasnosti-kolem-e-shopu-na-dalnicni-znamky-stat-taji-puvodni-kalkulace-slovensky-system-vysel-levneji-40396/ „V tuto chvíli je před podpisem smlouva veřejná zakázka na distributora, který zajistí úhradu časového poplatku na fyzických obchodních místech. Dále bude ještě vypisována zakázka týkající se platební brány, zajištění kontroly, tedy na pořízení vozidel pro dohled v silničním provozu a vybavení aut pro potřeby kontroly,“ dodala Bartáková.

Přemek
Host
Přemek

Za 100 M je to až moc za holý prodejní systém s databází, která může být opensource.

Rossec
Host
Rossec

Dopředu dohodnutá hra, ze které opět vyjde estébák Babiš jako spasitel, který ušetřil daňovým poplatníkům miliony.

Petr
Host
Petr

a to mi chcete říct, že k tomuhle eshopu existuje ještě druhý díl, jakýsi registr, taky za 400 mega?

myrha
Host
myrha

je to tragédie, ale další dva celky opravdu mají existovat (viz citace výše nebo: https://zdopravy.cz/nejasnosti-kolem-e-shopu-na-dalnicni-znamky-stat-taji-puvodni-kalkulace-slovensky-system-vysel-levneji-40396/ )

Přemek
Host
Přemek

Každý linuxový a BSD systém obsahuje databázi zdarma, pokud ji potřebujete. Náklad na její nastavení a správu je o dva řády pod naznačenou cenou. Webové nákupní rozhraní a jeho propojení s databází je rutinní operace pro tuctové programátory. Sumy nákladů nad 100 M Kč jsou tunelem na veřejné finance. Jen dodávám, že tyto systémy pracují v uploadu bez nutnosti zásahu správce běžně mezi aktualizacemi, které bývají podle systému jednou ročně max. Víte, kolik stojí provoz e-shopů, jež registrují nejen zákazníky, ale i jejich historii objednávek? O řád méně!

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Ok, mohli by se prosím ferove prihlasit ti, kdo před půl rokem v diskusi tvrdili, že známka je zastarala, tohle bude levnější, moderní a funkční.

Andrej
Host
Andrej

Neviem či to takto niekto tvrdil, ale stále to tak môže byť. Aj na Slovensku, kde sa vo verejných projektoch rado kradne v ešte väčšej miere než v Česku, to zvládli v prepočte za 70 miliónov Kč. A aj v tom sa zrejme niekto nabalil. Ale funguje to a rozhodne je to pohodlnejšie aj lacnejšie než známky. Keď sa chce, tak to pôjde.

Hezky česky
Host
Hezky česky

Burešovi chybí sto miliard na letošek do rozpočtu, leden bude daňové fiasko (se dovíme za pár týdnů, jistě to bude povedená tiskovka ministerstva financí), takže tyto „projekty“ ho musí točit do ruda. 2020 je v ohrožení 5% z preferencí, čím menší schodek udělá tím víc mu důchodců zůstane, ale je bláhové si myslet, že jede nějaká změna kurzu země.

Alex
Host
Alex

Ve sto miliardách se čtyřista míčů ztratí 😀

Hezky česky
Host
Hezky česky

Podle toho jak škrabká i po jednotkách milionů, asi nee. Není to jen 400 mio a taky to předražení je brutální. Ono časy kdy se rozhazovaly desítky miliard skončily loni v pololetí. Až začnou chodit čísla výběrů (loupení) státu v první kvartále, tak se začne škrtat, vůbec bych se nedivil, kdyby tento IT tunel byl zrušen zcela. už jenom proto, že o to náčelník nevěděl a loutkoherec mu to neřek.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Navíc netransparentní zakázky s podezřelou cenou byla gilotina, kterou spolehlivě stínal hlavy předešlým vládnoucím stranám. Teď by mohl její břit ukazovat na jeho kdysi 9-členné sdruženíčko….

Ludwig
Host
Ludwig

„Dodrželi jsme všechny zákonné postupy,“ – za tuto větu bych synka nejraději vyliskal. To jen dokazuje, jak mají státní úředníci nastavené myšlení. Vůbec je nezajímá, jestli je ta částka vysoká nebo nízká, jestli je šance, aby to stálo méně.
Prostě jsme dodrželi zákonné postupy a hotovo. A myjeme si nad tím ruce.

eLKá
Host
eLKá

Mě to připomíná dialog:
A v čem je dobrej?
Ve všem.
A kdo to říká?
Von.

Alex
Host
Alex

To je opakované klišé. Faktem je, že se ani do otevřených soutěží jaksi ti levnější dodavatelé nehlásí. Tak kde ty levnější dodavatele máte? Schované v Blaníku? 😀

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Nebyli puštěni do veřejné soutěže – oficiální důvod je ten, že tajná služba to bude mít zadara a kvůli manipulaci s tajnými daty to prý nemůže dělat kdejaký jouda. Proto to firma dostala přímo.

Jan Sova
Host
Jan Sova

docela chytře schované na druhou stranu….

Ludwig
Host
Ludwig

Alexi, pokud musi ty firmy mit bezpecnostni proverku kvuli naprosto zoufalemu vymyslu stran auta BIS, tak se tam opravdu nikdo neprihlasi.
Myslite si, ze treba Alza.cz by to nedokazala administrovat? Ma pro to veskere zazemi hotove. Jenze se nehledaji zpusoby, jak tam dostat co nejvice firem, ale hledaji se zpusoby, jak to co nejvice firmam zavrit.

Jan Sova
Host
Jan Sova

No tak patřím zrovna k těm, kteří nevěří na Alza Black Friday…..

eLKá
Host
eLKá

Myslím, že pánové a dámy z Ackee vědí, o čem mluví a dle všeho svoji práci umí: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/karlinsti-vyvojari-dobyli-nemecky-bundestag-nastal-den-kdy-s/r~ceab7b7434f811e98a200cc47ab5f122/

mgr.pavel
Host
mgr.pavel
Me Here
Host
Me Here

Jedno se Andrejovu týmu musí nechat – přinejmenším se tváří, že problém chce řešit.
Oproti standardnímu všeználkovskému ujišťování, jak je všechno v nejlepším pořádku, které slýcháme od ostatních politiků, docela osvěžující.

Paja
Host
Paja

To jo. Ale tím zdáním to končí. Teda kromě případů kdy Andrej něco vyřešil jako uzavírku pruhu na D1 u Průhonic 🙂

Pody
Host
Pody

Souhlas, skoro vždy se mu podaří dostat do pozici „zachránce“ (ostatní jsou nemehla, já to vyřeším, já makám atd.). Z hlediska PR jeho tým odvádí skutečně dobrou práci. A co mám možnost občas hovořit s voliči ANO, tak oni s tímto pohledem velmi souzní.

Filias
Host
Filias

Ne, jen to tak vypadá.

eLKá
Host
eLKá

Vůbec bych se nedivil, kdyby MD jelo podle Burešových „notiček“ a Kremlík za to naoko a veřejně dostává čočku.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

spíš nevyšla finta a za chvíli se budou teatrálním způsobem koulet hlavy, aby se od toho Andrej mohl distancovat

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Ale o to je Babiš nebezpečnější!

Babiš se TVÁŘÍ, že chce problém řešit. Nic víc. Chce prý tlačit na cenu, ale vůbec neřeší protiprávnost smluv, viz jak to popsal Hlídač státu. Tím lidé nabydou dojmu, že ANO jsou ti hodní, co úžasně makají a nekecají. Jenže..

Jenže výsledek bude prakticky stejný, jako kdyby třeba jánevím ODS to přihrála kamarádovi za celkem 200 mega. Stát na tom tratí podobně, ODS jen narozdíl od ANO nic nemaskuje. Takže všichni ví co provedla.

Tak v čem má být ANO lepší? Že navíc lže jak jsou dobrí?

Medvěd
Host
Medvěd

Systém přece bude říkat o autě, má zaplaceno , nemá zaplaceno, je osvobozen od poplatku. Víc ta firma nemusí vědět.

Pokud nemá zaplaceno tak ho předá Polici a ta zjistí majitele z registru vozidel, přidá pokutu 5 000 Kč a hotovo.

Exekutor si přidá poplatek a uvidíte, že příště bude mít auto zaplaceno!

Michellini
Host
Michellini

a povinnost Dálniční vignetta pro všechny. Nechápu proč DObříš musí mít známku. A Brandeis an der Elbe nemusí. To že by to bylo kvůli Habsburg tomu nevěřím

...
Host
...

Tschestlitz taky musí. Schweinerei!

Alex
Host
Alex

Protože D10 mezi exity 10 a 14 slouží jako obchvat města pro hustý tranzit ze silnice II/610. Mezi exity 27 a 32 na D4 žádný významný tranzit není.

Andrej
Host
Andrej

Babiš (resp. Mára Prchal) má fascinujúcu schopnosť sa vyviniť z problému spôsobeného jeho priamymi podriadenými a nominantmi a dokonca to otočiť tak, že on je ten záchranca a bojovník proti zlu.

400 mil. korún za veľmi jednoduchý eshop s tromi produktmi bez akejkoľvek fyzickej logistiky je samozrejme moc. Ale riešiť to ďalšími odkladmi je typická odpoveď stredoeurópskej byrokracie. Stále ostáva takmer celý rok na vypísanie a ukončenie novej súťaže, to by pri troche snahy nemal byť žiadny problém.

Paja
Host
Paja

Rok na vypsání a ukončení soutěže je fajn. Ale taky to někdo musí vyvinout, postavit, naintegrovat a otestovat. Na to ten rok už tak hrozně dlouhá doba není.

eLKá
Host
eLKá

Nic MD nebrání, aby se známky vytiskly i na rok 202x (kde x může nabývat jakékoliv hodnoty od 1 do 9) a mýtné podle RZ si v klidu řešit. A IMHO než tendr, tak bych se optal v rámci zemí V4 (+ Rakousko), za jakých podmínek by poskytli svůj systém prodeje RZ. (Ostatně, s opakovaným vyhlašováním tendrů a odsouvání termínů má zrovna MD letité zkušenosti, takže to klidně zvládnou ještě jednou.

Stručně – času je dost.

Paja
Host
Paja

Tak podle článků brání MD to, že zákonem jsou papírový známky zrušený od příštího roku. Jinými slovy, je nutná změna zákona.

eLKá
Host
eLKá

Což je v ČR procedura maximálně na půl roku (se započtením obou možných vet)…
Když může ministryně financí s radostí 23.12. hlásat, že na Silvestra vyjde nový daňový zákon a podnikatelé se tím hned po Půlnoci řiďte, tak tady je času milion.

Andrej
Host
Andrej

Áno, ale nie je to softvér ovládajúci autopilota v lietadle. Je to veľmi triviálna aplikácia, podobných sú na trhu stovky, nič prevratné sa vyvíjať nebude.

Cyklista
Host
Cyklista

Vyvinout a postavit nemusi.. Koupi od Slovaku =)

Petr Nick
Host
Petr Nick

už se o tom moc mluví, tak..

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

V tomto má Babiš pravdu. Tak ať zakázku zruší a zadaji znovu, mezitím může sněmovna zrušit nesmyslnou povinnost utajení RZ a o rok prodloužit systém lepenych známek. Za úsporu stovek milionů a odstranění pochybnosti to stojí.

Alex
Host
Alex

Tak rychle legislativní proces v naší sněmovně opravdu nefunguje 😀

eLKá
Host
eLKá

Toto je rychlá novela, nic extra. Podobné věci jsou schopni poslanci schválit, aniž by to vůbec věděli (viz obligátní zdanění náhrad).

Dáda
Host
Dáda

Nekecáme MAKÁME!!! a když je výsledkem něco co neprojde, tak to zrušíme a zase MAKÁME!!!
pořád makáme,
na hubu padáme..
Co se na to vbykašlat a nechat stávající dálniční známky?

jan
Host
jan

Mě nějaké elektronické dálniční známky vůbec chybět nebudou. Navíc je možné, že ze známek pak přejdou třeba k mýtu. A to by pro mnoho lidí moc výhodné nebylo.

Marťas
Host
Marťas

Mýto by bylo spravedlivější a motivovalo by i ty, kteří jezdí po dálnicích jen občas, aby je využívali. Dneska jedou radši přes obce, protože se jim nechce dát 300 Kč za jednu cestu (za měsíční známku). Cena se dá nastavit rozumně. Mýtné brány už stojí, takže by zavedení mýtného bylo jednodušší a nemuselo se čekat na mýtnicích jako třeba v Chorvatsku.

AAA
Host
AAA

a kolik je to „rozumně“? zvlášť pro denně dojíždějící v okolí velkých měst?

Marťas
Host
Marťas

Mně třeba připadá kolem 0,20 Kč/km jako rozumná cena. Pro dojíždějící jde udělat neomezené předplatné (např. v Chorvatsku na A1 (ze Zagrebu k moři) se platí za měsíc 36 x sazba za příslušný úsek).

jan
Host
jan

No jenže ve Francii, Itálii jsou to tak 3-5 kč/km.
V Chorvatsku to je myslím taky tak 1 Kč /km. 0,2 to nebude ani ve snu. V Polsku to taky myslím není moc levé.
A mám za to, že nás to stejně čeká, protože to schválila EU.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

A čím to ta EU schválila? Máte odkaz na nějakou směrnici?

Marťas
Host
Marťas

Právě proto, že ve Francii je drahé, jsem psal, že se dá nastavit rozumně. V Chorvatsku vychází kolem 1,30-1,50 Kč/km.

eLKá
Host
eLKá

A proto navrhujete cenu 7 až 8x nižší… Tak určitě…

...
Host
...

Ale budiž, klidně vybírejme mýtné, ale zároveň bychom měli výrazně snížit spotřební daň z pohonných hmot, vybírat obojí představuje dvojí zdanění téhož.

Dáda
Host
Dáda

Dvojí? A není to málo Antone Pavloviči?

eLKá
Host
eLKá

Jinými slovy, za cenu české ROČNÍ dálniční známky nepořídíte ani MĚSÍČNÍ kupon na první úsek dálnice A1 mezi Záhřebem a Karlovací (40 km)…
Ale pobavil jste. Vám připadá jako rozumná cena 20 haléřů za km a argumentujete příkladem, kde ta cena je asi 8x vyšší. Nedělal jste ten posudek na eShop na české dálniční známky? 😉

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Rozumné je za použití silnic platit větší sazby než za použití železnic.

Paja
Host
Paja

A kolik se má platit za použití cyklostezek?

jan
Host
jan

Za 1-2 koruny za km stejně po těch bočních silnicích budou jezdit. Navíc je to zcela nesmyslné. Je to fixní částka, která vůbec nemotivuje řidiče k nějaké úsporné ekologické jízdě. Podle mě je naopak lepší jak to dělají Němci zvýšit spotřební daň – auta jsou úspornější.. Navíc by to podporovalo úsporné modely. A nepodporovalo SUV.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Po vedlejších silnicích to prostě nemůže být levnější než po dálnici!

eLKá
Host
eLKá

To nelze tak jednoznačně soudit, velmi záleží na přesném umístění startu a cíle a aktuální dopravní situaci. Takže může být výhodnější jet třeba 60 km po okreskách, než 20 km na dálnici, 30 km po ní a pak dalších 20 km do cíle.

eLKá
Host
eLKá

Potíž je, že výkonové mýtné už z principu musí být dražší, a to už z principu – musí průkazně evidovat daleko víc parametrů, navíc je sbírá v reálném čase. Dálniční známka (bez ohledu na to, jestli elektronická, nebo kupón) buď je, nebo není. Takže taková švýcarská roční známka sice přijde na 40 CHF. Stejných 40 CHF přitom zaplatíte za cestu po dálnici od slovinských hranic do Ploče (jednu cestu, podotýkám). Takže by těch lidí přes obce jezdilo daleko víc, než dnes. Jinými slovy – voláte po něčem, co ve skutečnosti opravdu nechcete. Jinak argumentovat, že „cena (u mýtného…) se dá… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Takže ti, kteří nemají na drahé nemovitosti ve městech a zvláště v Praze jdou bydlet za město a budou dále biti platbou za km dálnice, 0,2 kč/km by to nebylo ani zázrakem …. a to se říká, že Češi nejsou flexibilní, nechtějí se stěhovat ani dojíždět za prací tak jim to ještě osolíme. Spotřební daň na paliva + poplatky za km dálnice – a co za to ? Pražský okruh nikde, D3, D35, rozhrabaná D1, prostě v tomto punktu jsme bohužel banánová republika.

Paja
Host
Paja

Tak ono taky stěhujte se za prací, když vás každý stěhovaní stojí majlant a pokud nechcete do nájmu tak 4% z ceny nemovitosti navíc. Stát dělá všechno možný proto, aby lidi flexibilní nebyli.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Pro většinu řidičů by mýto výhodné bylo, hlavně by bylo spravedlivější.

jan
Host
jan

Kecy, jen dražší..

eLKá
Host
eLKá

Nebylo. Když vezmete chorvatské ceny (zhruba 0,50 HRK na km, tedy nějakých 1,60 Kč) a a 10 denní známku za 310 Kč, tak ta známka pro uživatele vychází lépe od necelých 200 km. Což je jedna cesta z Prahy do Brna (ale ne zpět).

eLKá
Host
eLKá

Ad mínus – mám ve své úvaze chybu (pak bych uvítal její označení), nebo se někomu nelíbí, že mu „vsazuji jeho návrhy do reálného ekonomického rámce“ (to se sice omlouvám, ale ten reálný ekonomický rámec změnit neumím)?

Paja
Host
Paja

To vycházíte z předpokladu, že většina řidičů jezdí po dálnici zřídka a na krátké trasy.

eLKá
Host
eLKá

IMHO to vychází z velmi chabého předpokladu.
Co to tedy znamená, „zřídka a na krátké trasy“, v obou mýtných systémech? S „chorvatskou“ cenou 1,60 Kč/km ročním a českým kuponem za 1500 Kč to znamená, že auto musí po dálnicích ujet za rok méně než 1000 km, aby se mu „vyplatilo“ výkonové mýtné. Pro představu, to není ani 28 cest z Dobříše do Prahy a zpět, 23 jízd z Velké Bíteše do Brna, 20 cest z Mohelnice do Olomouce nebo 21 cest z Fulneku do Ostravy (vždy tam a zpět). Řekněme, že jde o dvě cesty měsíčně, nijak velká vzdálenost.

AAA
Host
AAA

jo to bylo chytrých jak jsou lepené známky 100 let za opicema a jejich zrušení se ušetří spousta peněz

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

1,2 mld úspor za 10 let. LOL.