Elektromobily mohou v Praze letos dál parkovat zdarma. Nabíječky najdou řidiči v lampách
Zpoplatnění parkování elektroaut se opět odsouvá. Výhoda skočí až příští rok.
Parkovací výhody pro elektromobily budou trvat až do konce roku 2024. Původně mělo bezplatné parkování skončit už ke konci minulého roku. Poté se na základě tlaku České asociace elektromobilů prodloužila platnost výjimky až do října 2024.
Nyní náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib, který o zrušení výhod hovoří již od loňského května, oznámil definitivní zpoplatnění až od 1. ledna 2025.
Dosud mohou řidiči elektromobilů parkovat v pražských zónách placeného stání zdarma. Je to považováno za jedno z mála zvýhodnění, které jim české úřady poskytují.
Výhoda měla skončit v souvislosti s reformou parkovacího systému v Praze. Ta má vstoupit v platnost v říjnu letošního roku. O její přesné podobě v současné době probíhají intenzivní jednání s jednotlivými městskými částmi.
Dosavadní zvýhodnění parkování elektromobilů bylo zavedeno v roce 2016, už tehdy bylo podle Hřiba pouze dočasné.
Automobilky píší Hřibovi: Neberte elektromobilům jeden z mála benefitů, vrátí se emise i hluk
„Elektromobil zabírá prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů,“ uvedl Hřib.
Město však bude elektromobilitu podporovat i nadále, v rámci reformy systému budou tyto vozy pravděpodobně zvýhodněny nižší sazbou celoměstských parkovacích oprávnění, u kterých se ve městě předpokládá intenzivní nájezd.
Návrh změn provozu zón počítá totiž také s tím, že budou zavedeny permanentky do fialových zón pro celé město. Za jeden poplatek by pak řidič mohl zaparkovat v jakékoliv fialové zóně v Praze. Vznikne také možnost parkování pro návštěvy rezidentů. Sjednotit by se měly návštěvnické tarify, neboť každá městská část to má nyní jinak, což se týká třeba parkování o víkendech.
Stamiliony do dobíječek
Praha také masivně investuje do nabíjecí infrastruktury a tyto investice se do budoucna ještě navýší s využitím evropských dotací. Elektromobily u nich budou mít vyhrazená místa se zvláštním režimem.
Do rozvoje dobíjecí infrastruktury město v posledních třech letech podle Hřiba investovalo 220 milionů. Většina z částky šla do nabíječek v lampách pouličního osvětlení. Nyní se tento typ dobíjení buduje v nových lokalitách za dalších 90 milionů.
„Cílem je mít v první fázi do roku 2026 cca 800 nabíječek na lampách veřejného osvětlení, každou se dvěma zásuvkami. Dále město připravuje koncesi s využitím evropských dotací na projekt samostatných dobíjecích stanic ve veřejném prostoru,“ řekl Hřib.
Ke konci letošního roku skončí také platnost přenosných parkovacích oprávnění. Ta jsou často kritizována kvůli překupníkům, kteří je zneužívají. Původně měla sloužit dopravní obsluze.
Na pražském magistrátu zároveň pokračují přípravy k přechodu celého systému taxi na elektromobilitu. Bezemisní taxislužba je už standardem v řadě evropských metropolí. V Praze však bude přechod ještě nějakou dobu trvat.
Zrušení bezplatného parkování pro elektromobily se nelíbí představitelům českého automotive byznysu, v létě na něj reagovali otevřeným dopisem. „Všude ve vyspělých zemích se o tuto podporu stará stát. Není možné čekat, že Praha jako jedno město vytrhne český autoland z problémů, které přináší technologický rozvoj,“ reagoval na něj v červenci v rozhovoru pro Zdopravy.cz Hřib.