Elektromobily v Praze budou dál parkovat zdarma. Výhoda se zruší až za rok, poté dostanou slevu
Praha se začíná připravovat i na povinné používání elektromobilů v taxislužbě.
Jeden z prvních kroků, které náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib oznámil ve své funkci, bylo zrušení parkovacích výhod pro elektromobily. Dosud mohou parkovat v pražských zónách placeného stání zdarma. Je to považováno za jedno z mála zvýhodnění, které jim české úřady poskytují.
Původně mělo bezplatné parkování skončit už ke konci roku. To se nyní mění a stávající režim bude fungovat minimálně do konce září 2024.
„Praha reflektovala na naše připomínky a parkování BEV bude zatím bezplatné a s novým parkovacím systémem bude zásadně zvýhodněno. Aktuálně jednáme o podmínkách,“ uvedl prezident české asociace elektromobilů Czech EV Association Lukáš Hataš.
Hřib a další oponenti tohoto bonusu dosud zdůrazňovali, že elektromobil zabírá stejně místa jako běžné auto. Vzhledem k cenám těchto vozů si navíc mohou jejich majitelé platbu parkovného dovolit.
Na krok magistrátu v létě reagovali představitelé českého automotive byznysu otevřeným dopisem. „Všude ve vyspělých zemích se o tuto podporu stará stát. Není možné čekat, že Praha jako jedno město vytrhne český autoland z problémů, které přináší technologický rozvoj,“ reagoval na něj v červenci v rozhovoru pro Zdopravy.cz Hřib.
Automobilky píší Hřibovi: Neberte elektromobilům jeden z mála benefitů, vrátí se emise i hluk
Nyní Zdeněk Hřib posunutí termínu potvrdil. „V případě elektromobilů chceme, aby si mohli majitelé po ukončení dosavadního zvýhodnění koupit nově plánované celoměstské oprávnění do fialových zón,“ řekl pro Zdopravy.cz Hřib.
Nový systém by měl začít fungovat od 1. 10. Nabídne odlišné typy oprávnění, než jsou ta současná. „U tohoto nově zaváděného parkovacího oprávnění budou mít elektromobily výhodnější cenu než auta se spalovacími motory, protože se u těchto aut předpokládá vyšší míra pohybu po městě na rozdíl od většiny vozidel rezidentů, které většinu času pouze stojí,“ vysvětlil Hřib.
Další parkovací oprávnění s předpokládaným zvýhodněním elektromobilů je podle Hřiba uvažováno pro zásobovací auta. Má se týkat kurýrů či taxi a bude umožňovat krátkodobé zastavení v modrých zónách. „Ale pouze na 15 nebo 30 minut,” dodává Hřib.
„Pizzu jde dovézt i tramvají.“ Rozvážecí služby dusí město, omezit to má reforma parkování
To se však nelíbí představitelům Prahy 1. Podle nich se za zásobování může v současnosti prohlásit v podstatě každý a problémy s parkování v centru způsobují z velké části právě kurýři.
Bezemisní povinnost pro taxi se blíží
Na pražském magistrátu zároveň pokračují přípravy k přechodu celého systému taxi na elektromobilitu. Bezemisní taxislužba je už standardem v řadě evropských metropolí. V Praze však bude přechod ještě nějakou dobu trvat.
Návrh vyhlášky zavádějící pro taxislužby povinnou elektromobilitu přitom vznikl už v minulém volebním období. „Po dokončení reformy zón placeného stání bude možné zahájit v koalici diskuzí i o tomto opatření s tím, že klíčové bude určení roku, od kterého by měla takové povinnost pro taxislužbu platit,“ uvádí nyní Hřib.
Opatření se podle něj bude vztahovat na klasickou taxislužbu „se svítilnou“, ale i na tzv. alternativní taxislužby typu Uber, Bolt nebo Liftago. „Paralelně bude nutné vést diskuzi o změně maximálních cen taxi či možnosti příplatků za nadstandardní služby i s ohledem na inflaci v posledních letech,“ dodává Hřib.