Autobusy Doprava ve městě

DPP vypisuje první soutěž na elektrobusy, koupí jich čtrnáct do vršovických garáží

Elektrobus SOR NS Electric. Pramen: SOR
Elektrobus SOR NS Electric. Pramen: SOR

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) rozšíří během příštího roku svoji flotilu o 14 nových elektrobusů. Jde o první soutěž na dodávku elektrobusů pro provoz na území hlavního města Prahy. Zakázka čeká jen na zveřejnění v úředním věstníku. Souvisí s plánem převést část provozu naftových autobusů na bezemisní provoz.

Odhadovaná hodnota nákupu je 200 milionů korun. Vítěz tendru by měl být znám na konci letošních letních prázdnin, první vůz by měl dodat do 11 měsíců od podepsání kupní smlouvy s DPP. Plán dnes oznámil DPP v tiskové zprávě.

DPP plánuje v této zakázce na elektrobusy nakoupit 14 vozů s dvoupólovým nabíjením z troleje pomocí pantografového sběrače. Vozidla musí být nízkopodlažní, typu Standard, tj. 11 – 14 metrů dlouhé, s minimálně 25 sedadly pro cestující. Samozřejmostí je homologace vozů pro provoz v ČR a jejich vybavení dle standardů kvality PID, tj. včetně klimatizace. Nad rámec standardů kvality PID poptává DPP v interiéru elektrobusů prostor pro souběžnou přepravu invalidního vozíku a kočárku nebo dvou invalidních vozíků. K dalším požadavkům DPP patří konstrukční rychlost elektrobusů minimálně 80 km/h, jejich životnost alespoň 12 let v městském provozu v Praze a elektrické topení pro plně bezemisní provoz. Jejich předpokládaný průměrný roční nájezd bude cca 60 tisíc kilometrů.

Autobus má zvládnout se zapnutou klimatizací či topením ujet nejméně 100 kilometrů, baterie musí vydržet nejméně 6 let nebo 360 tisíc odjetých kilometrů. Dodavatel současně musí být schopen dodat náhradní akumulátory po dobu deklarované životnosti elektrobusů a bezplatně odebrat ty vysloužilé. Servis vozidel si bude DPP provádět vlastními silami kromě oprav a údržby vysokonapěťových částí, které by měl zajišťovat dodavatel.

V roce 2024 budou autobusy DPP produkovat o pětinu méně emisí, v roce 2030 bude nejméně třetina z nich poháněná elektrickým pohonem. Dnes jsme udělali první krok k tomuto cíli a vypsali veřejnou zakázku na 14 elektrobusů. Pro Prahu bude klíčový právě elektrický pohon, který ušetří až 60 % konečné spotřeby energie. Nejenže tím zlepšíme životní prostředí, ale také komfort cestujících a obyvatel Prahy, protože nejsou tak hlučné jako autobusy se spalovacími motory. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život, kde se zdravě dýchá bez zplodin ze spalovacích motorů. S 1000 auty na 1000 obyvatel to jde ale ztuha a já chci, aby alespoň autobusová flotila DPP šla příkladem,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Je to první zakázka DPP na nákup elektrobusů v rámci naplňování klimatického závazku hl. m. Prahy a strategie obnovy autobusového parku DPP. Jedná se o nákup zatím 14 vozidel, ale nemělo by zůstat jenom u nich. V následujících letech plánujeme tendry na nákup dalších až 115 bateriových trolejbusů a elektrobusů včetně těch se čtyřpólovou technologií nabíjení,“ doplnil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Podle něj DPP nechce sázet pouze na elektrobusy nebo trolejbusy. „Z pohledu délky tratí, průměrného denního nájezdu a členitosti terénu v Praze se nám jako vhodné přechodné řešení jeví hybridní autobusy, které také plánujeme doplnit do naší nové flotily. Hodně si slibujeme od testování vozidel na vodík. Počítáme také s autobusy s nejmodernějšími dieselovými motory splňujícími normu EURO 6, případně její další zpřísnění,“ dodal Witowski.

„Nové elektrobusy plánujeme vypravovat z garáže Vršovice na vybrané linky v jihovýchodní části Prahy. V areálu garáže jsme již zahájili přípravné práce na stavbě infrastruktury pro nabíjení těchto vozidel a na podzim letošního roku chystáme stavbu nabíjecí infrastruktury také u stanice metra Strašnická a na autobusovém terminálu Želivského. Dokončena by měla být na jaře příštího roku, aby bylo vše provozně připraveno, než vítěz tendru dodá DPP první elektrobusy,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch.

Vypsáním veřejné zakázky na nákup 14 elektrobusů DPP navazuje na předběžné tržní konzultace, ve kterých oslovil celkem 10 nejvýznamnějších výrobců nebo dovozců na českém trhu a na Koncepci využití alternativních paliv v podmínkách autobusové dopravy DPP, kterou před 2 týdny schválila Rada hl. m. Prahy.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
CarlosEV

ty zadávací podmínky vypadají jak když jsou napsané na konkrétní model

Travegoist

A vítězem se stává… (počet teček přímo úměrně odpovídá počtu písmen v názvu výrobce a MAN to není).

PatriK

Počítám, že celá flotila je určena pro linku 207 Ohrada-Staroměstská. Když Husitská ulice při rekonstrukci nebyla zatrolejována, asi v nadcházejících letech není jiné řešení než bateriobusy.

Radek

To byl původní plán, ale jak se v článku píše, nabíjecí místa budou Strašnická a Želivského, takže linky 154 +něco.
207 padla kvůli pozemkům pro nabíjecí místo na Ohradě.

náhodný kolemjdoucí

A je to předvolební nákup, nebo smysluplná vize? Přiznám se, že nevím, co má magistrát v oblasti dopravy za lubem v dlouhodobém horizontu. Ale přišlo by mi rozumné ty elektrobusy klidně koupit, ale jenom proto, že je narozdíl od trolejbusů můžeme mít rovnou. Až se postaví trolejbusové vedení, můžou se přesunout na jiné linky.
Ale jestli je záměr jen nakoupit pár elektrobusů, protože jsou zrovna v módě, tak je to smutné.

Anonym ze severu

Tak já doufám, že se daří dělat opravdu smysluplné věci. Povedlo se zahájit výstavbu metra D, nevím jak to je s TBusy (ale asi se na tom taky pracuje). Ale spíš než politiku bych v tom viděl snahu svěřenou práci opravdu splnit a ne jenom neslibovat Ale nejsem z Prahy (takže bych to ani neměl komentovat), takže si mě klidně kamenujte dislikama, nevadí mi to.

Jackub

Oproti parciálním trolejbusům či moderním naftovým autobusům je to ekonomický nesmysl. Vozy budou kvůli nabíjení víc stát, než jezdit, tudíž jich bude na lince muset být větší počet, než v současné době. Nemluvě o klesající kapacitě baterií a nutnosti výstavby nabíjecí infrastruktury. Takže suma sumárum je ujetý kilometr elektrobusu daleko dražší, než u moderního naftového autobusu. Vrtá mi hlavou, proč je Praha tak opatrnická a váhavá co se parciálních trolejbusů týče. Na Prosecké trati se léta jen testovalo a výsledky nějak nejsou nikde vidět. Spíš to vypadá, že rekonstrukce Vysočanské byla pro DPP dar z nebes a ironicky bude oprava… Číst vice »

Jirka

Dojezd 100 km nabitých z noci + povinné přestávky na konečných budou pro nabíjení stačit. Autobus nebude muset nikde dlouho čekat.

ČD4ever

Politici se zviditelňují velkohubými zelenými prohlášeními a občané si zvýšené náklady zaplatí sami ze svých daní. Ty dotace taky nejsou zadarmo.

Juraj

Veľmi ironické tvrdenie od niekoho s nickom ČD4ever 🙂
Inak odporúčané čítanie tu: https://cs.wikipedia.org/wiki/Externalita

Piráti

Trolling

Jackub

Tahle agitka je česky??! Vypadá to, že jste nedávno objevil kouzlo psaní na PC, zapátrejte ještě pro pravidlech českého pravopisu. A nebo radši nepište vůbec, to bude pro všechny nejlepší…

serpimolot

Tak nevim, tohle ma Piraty podporit, nebo zkompromitovat?

Piráti

Trolling

serpimolot

V tom pripade je prosim timto zpusobem propaguj dal, drzim ti palce!

LiborV

Prosím o smazání i tohoto příspěvku mimo téma

Pražák

Já bych to podal poněkud jinak, noví extrémisté bojují proti těm starým. Jinak nic nového.

LiborV

Prosím o smazání tohoto nevhodného příspěvku mimo téma.

Vít Jůza

100 km … na pouze špičkový provoz by to mohlo stačit, ale baterie na cca 5 hodin vytápění + jízda těch 100 km … jsem jediný, kdo pochybuje, že je to nejlepší nápad? Když už, kdyby raději pilně drátovali, a baterie, když už, tak používali tu tam na nějaký ten kousek.

Kubrt

Taky mě ten požadavek překvapil. Uvidíme, jestli se někdo přihlásí s takovými parametry.

M H

Drátovat možná ano, ale ono se to vyplatí jen na páteřních trasách, kde jezdí hodně vozidel…jinde je to těžko vyjde ekonomicky smysluplně. Tady mají odhadovanou cenu vozidla 14 milionů Kč za elektrobus. Pro srovnání z nedávné doby jde-li o trolejbusy: Stavba 1600 metrů dlouhé trati v Brně ze stávající smyčky Novolíšeňská na Jírovu vyšla na 125 milionů korun a trvala 13 měsíců. DPMB dále v soutěži hledá dodavatele až 60 trolejbusů v hodnotě 780 milionů korun. Tedy 13 milionů Kč za parciální trolejbus, reálně bude podepsáno snad o něco levněji…

Wojtyla

Tady mají 14 mega za elektrobus, ale o nutnosti a ceně za dobíjecí infrastrukturu už se nepíše. Stejně tak se nepíše o ceně za výměnu baterií v půlce životnosti vozidla. Když to sečtete skutečně poctivě, jsou na tom parciální trolejbusy výrazně lépe, než jak je uváděno, přičemž natažené dráty slouží každému trolejbusu, který pod nimi jede a dobíjí se jich klidně několik zároveň z různých linek, zatímco elektrobus se bez svého stojanu nikam jinam nehne (samozřejmě záleží na konkrétním linkovém vedení). A to ani nemluvím o tom, že trolejbus s vyšťavenými baterkami po šesti letech provozu stále může bez jakýchkoli… Číst vice »

Pavel P.

Vzhledem k tomu, že to má mít i klimatizaci, tak to snad bude mít tepelné čerpadlo i na topení. To už dnes elektromobily běžně mají. Takže to s topením z baterek do nějakých -5°C není až tak zlé, a jak dlouho v roce (a kdy naposled) tady bývá (bylo) -5°C.

JakubP

Na okrajich mesta bych troleje podporil, ale co linky v centru, tam bych dalsi troleje k tem tramvajovejm pridaval dost nerad, a na nekterejch mistech by to asi ani neslo.

náhodný kolemjdoucí

Líbí se mi, že když už se ten nesmysl kupuje, že se DPP moudře předchází problémům s bateriemi a má dobře určené podmínky. Chybí mi akorát informace, o kolik by to mělo celé být levnější nebo dražší oproti klasickým autobusům. Kdyby levnější či alespoň stejné, pak je to dobrá zpráva pro daňové poplatníky i obyvatele Prahy.

Tomáš V.

Tak co se nákladů týče, zde jde i o výrazné snížení hlučnosti a emisí (resp. přesunu emisí jinam). A takové věci se budou vždy vyčíslovat blbě, přitom to jsou ale nedílné parametry. Proto si nedovedu představit prostý srovnání na základě ceny. Něco jiného už by bylo porovnávat i provozní náklady + servis (ty budou u elektra nižší, pokud nebude mít mraky dětských nemocí), zase je ale otázka životnosti baterií, což je výraznou položkou navíc. Nevím. DPP to jistě mít spočítaný nějak bude, ale… Spíš si myslím, že to bude tak nějak podobný. Dražší auto, nižší náklady na provoz, méně hluku… Číst vice »

Kubrt

Na pravou míru to už uvedl pan náměstek – v podmínkách silničního provozu velkoměsta se jedná o symbolický příspěvek ke stavu životního prostředí. A jak víme, symboly jsou důležité, na náklady nehleďme 😉

Ikarus

Obyvatelé Prahy určitě rádi dýchají čistý vzduch. To za alespoň malou investici stojí, ne? 🙁

náhodný kolemjdoucí

Co se týče čistého vzduchu, efekt by měl zákaz vjezdu aut < Euro4.
Netvrdím, že by ten zákaz byl správný, na druhou stranu nesmíme přeceňovat vliv čtrnácti autobusů na ovzduší v Praze.

Ikarus

No tak to určitě. Tvrdit, ale že ty busy nemají žádný přínos mi taky nepříjde správné…

Je to potřeba nějak vybalancovat… 🙂
Mě docela v Praze chybí trolejbusy. To by bylo super! 🙂

kulhán

A co potom ten pohled do nebe skrz ty kabely, wooow 👌🏾

Kalanis

Podívej se teďka na měření chlívu ve Stuttgartu, ta zelený hezky vykoupala. Omezil se provoz a emise vzrostly.

noerf

náhodný kolemjdoucí: 12 m autobus cca 5 milionů s emusí euro 6, 12 m elektrobus cca 13 miilionů. pro načerpání nafty stačí stávající infrastruktura, pro dobíjení elektrobusu se musí vybudovat. Externality u autobusu jsou z výroby a provozu poměrné přesně spočítané, u elektrobusu je to zavádějící, protož výroba má externality větší a provoz neupřesněné. A vzhledem k tomu, že v Praze je několik tepláren, které spalují uhlí a zároveň vyrábí elektrickou energi, která je distriubovaná po Praze a nejbližší elektrárny jsou uhelné (například Mělník), tak ty provozní externality nejsou o moc mohli nižší než autobusu. Zase dneska rozhodují dotace a… Číst vice »

Platamon

Počet tepláren spalující uhlí v Praze – 0, vyrábějících el. energii – 0… Elektřinu v nějakém omezeném, téměř mizivém množství vyrábí snad jen spalovna odpadu. V Praze byly 4 větší teplárny – Veleslavín, Třeboradice, Malešice a Holešovice, ostatní byly lokálky. Nyní Třeboradice a Malešice jen přihřívají plynem páru z Mělníka, Holešovice a Veleslavín si jedou v plynu pro své okolí. Navíc v Mělníku by mělo dojít v dohledné době k nějaké reko, kdy má zůstat snad jen výroba tepla pro Prahu na „nej“ zařízení – nejvyšší efektivita a vypouští do ovzduší prakticky jen páru.

Rossec

Než elektro bych preferoval CNG.

Kryšpín Jankovec

Než cng výjde podobně nebo možná i lépe nafta.. cng reálně o moc ekologičtější než nafta není a s novými naftovými motory ten rozdíl není skoro žádný

serpimolot

Podle me je elektromobilita spis velkej byznys pro pa vyvolenych, nez skutecne ekologicka varianta k nafte. Jak se rika – elektromobil je automobil, kterej ma vejfuk o par set kilometru dal. Navic tezba materialu do baterii je velmi neekologicka, likvidac pouzitejch baterii j taky ekologicky narocna a to uz vubec neresim nehody elektromobilu.

David

Tak ona těžba, přeprava, skladování a zpracování ropy taky nebude úplně nejekologičtější. Navíc je pak otázka, z čeho se ta elektřina bude vyrábět. Evropa se pomalu od uhlí odklání, to znamená že, pokud tam nějaký komín bude, bude nejspíš pálit plyn či dřevo, ale spíš tam žádný komín nebude. Ale ano, v Českých poměrech to je to zatím trochu utopie.

Lukáš F.

Když si spočítáte, kolik (tisíců) litrů nafty spálí ročně průměrný autobus v pražském provozu, tak oproti tomu výroba baterie – což je pár set kilogramů nějakých více či méně exotických materiálů (většinu hmotnosti tvoří nikl, lithium jsou nízké jednotky procent) celkem zanedbatelná ekologická zátěž. A i uhelná elektrárna má vyšší účinnost než dieselový motor v městském provozu.

Ikarus

Ano, ale ne.
Elektrárny jsou vybavený něčím jako tohle. https://www.youtube.com/watch?v=ecxCL84n26g.
A uhlídat pár výfuků, je daleko snazší než výfuky všech aut….
Je to prostě složité téma a tak by s tím mělo být i zacházeno… Takže bych to moc nebagatelizoval.

eon

Výroba benzínu/nafty prý spotřebuje více energie než elektromobil…

Michal V

To bohužel není pravda. Sice jsem velký fanda elektromobility (hlavně kvůli těm emisím, efektivitě a potenciálu ve spojení s OZE), ale toto je mnohokrát prokázaná nepravda. Už jen proto, že většinu enegie si rafinerie vyrábějí z odpadního tepla. Některé jsou dokonce čistými výrobci elekřiny z kogeneračních jednotek (vyrobí více než nakoupí). Pěkně je to popsáno třeba zde:
https://www.linkedin.com/pulse/so-exactly-how-much-electricity-does-take-produce-gallon-paul-martin