Elektrobusy Škody opět nejezdí kvůli závadám, DPP musí nasazovat dieselové autobusy
Nové elektrobusy Škoda E’City 36 BB v garážích Vršovice. Foto: Petr Hejna / DPP
Problémy se opakují v mechanické části elektrobusu.
Problémy se opakují v mechanické části elektrobusu.
Cestující se mohou těšit, že je svezou sankce.
Chjo… Proč nemůže mít takové záruční podmínky i tuzemská železnice..? 😔
Protože Zázraky by se vrátily výrobci už před lety a starší Pantery by měly hned zkraje lepší chodové vlastnosti? To by bylo asi super, ale…
A to ty karoserie chcou dávat do trolejbusů…
To se má Ostrava na co těšit! Místo toho, aby měla Škodivka rozum a tam kde to funguje dodávat ověřené, bude raději šetřit, aby sama viděla víc 🤮🤮😔
Zas tak dlouho to od fúze Škody a Tremsy není, tak jim dejme chvíli na srovnání a pak nadávejme. Třeba u Transtechu to docela funguje.
S tím časem na urovnání sice souhlasím, ale když si vezmu jaké měla Škoda problémy už sama se sebou, mám trochu obavu jestli se jim povede postavit Turky „do latě“.
Na Transtech bych se moc nedíval. Ta fabrika fungovala dobře i před Škodou a naštěstí si žije tak trochu svým životem a nenechává se nějak víc vtáhnout do Škody
No rozdíl bude nejspíš v tom že trolejbus nebude mít ty problémy jako má tohle protože trolejbus i když bude mít nějakou baterku tak nebude mít na střeše naložené tři tuny mrtvé váhy. Takže tam to bude fungovat i na autobusovém základu. Bohužel co vím tak většina těch problémů pramení právě z toho že ta karoserie má minimum úprav proti autobusové a tady je 98% technologie naložené na střeše kdežto u busu to tak není.
Tak to je ještě horší, než jsem si myslel. Od nového modelu elektrobusu bych čekal, že to má moderní skříň na míru použitému řešení a ne že je to spíš stará kastle narvaná elektronikou a beterkama tam, kde se zrovna vejdou.
Žádná stará kastle to není, viz absence motorové věže. Nic podobného Temsa v současném portfoliu krom elektrobusu neměla. Ona nakonec ani stará kastle není úplně naškodu, viz třeba Mercedes Citaro x eCitaro.
Ať je to jak je to, za kvalitu výrobku odpovídá finalista a tím je Škoda. Snad by jste nechtěli reklamovat jednotlivé díly u desítek dodavatelů.
Navíc Škoda vlastní i toho dodoavtele (Temsu)
Nevlastní.
Škoda Temsu nevlastní, Temsu zpoluvlastni majitel Škoda, tedy PPF.
A pro velký úspěch se začnou nakupovat i turecké autobusy vydávající se za Iveco.
Naštěstí jsou turecká Iveca od Otokaru. Ten je výrazně kvs
Naštěstí jsou turecká Iveca od Otokaru. Ten je výrazně kvalitnější než v tomto případě užitá karoserie Temsa.
Někteří asi četli pouze titulek a ulili start s házením hnoje na Škodovku.
Klid, přátelé, závad na výzbroji se ještě dočkáte. Kastli teď ale musíte omlátit o hlavu Turkovi.
Smlouva není uzavřena s Turkem, ale se Škodou, a koho si Škodovka vzala jako subdodavatele bylo plně její rozhodnutí, takže si hnůj plně zaslouží.
Kastli ať si laskavě omlátí Turkovi o hlavu Škodovka a ať si mezi sebou ujasní, jestli její kvalita je nebo není ve kvalitě a adekvátní peníze podle smlouvy, kterou mezi sebou uzavřeli, k tomu jim zas až tak asistovat nemusíme.
To snad taky Škoda udělá. Akvizice posledních let ukážou jejich sebereflexi. Házet problém na Turka nedává smysl, když vám patří. Minimálně všichni v Praze, Plzni a Ostravě se můžeme jen modlit…
Navíc tu může být faktor, že kastle je dostatečně kvalitní pro autobus (těžko soudit), ale není navržená pro velkou zátěž na střeše. I tak věc Škodovky, která tu zástavbu dělala.
Škodqa má v tom turkovi minimálně 50% podíl
Inu…
Ale nic.
“Nejezdí už třetí týden.” To by mě zajímalo který z vozů je takto úspěšný, protože většina z nich reálně nezasáhla výrazněji do provozu již téměř 2 měsíce. Existuje dokonce bus, který od dodání do provozu nevyrazil ještě ani jednou. Dokud se nepřestane akceptovat, že ověřovací a prototypové zkoušení probíhá až u prvního nešťatníka v živém provozu, nikdy se to v této zemi nezmění…
Mimochodem, na kterých linkách tyto vozy běžně (ne)jezdí?
Hledejte v předch. článcích zde. Psali to tu snad už 3x.
154, 213
Ono je to horší, protože ověřovací a prototypové zkoušení probíhalo v Praze pár měsíců před prvními jízdami s cestujícími. Takže buď do DP vybrali ten nejlepší kousek anebo se to začlo sypat až později. Anebo potichu závady opravovali a Škoda ukecala DP, že to nebude nic vážného.
Jako ačkoliv jsem celkem fanoušek Škodovky a na elektroniky jsem se moc těšil, tak jsem byl ohromně zklamaný. Kastle od Temsy vypadá zvenku vcelku povedeně a moderně, avšak interiér vypadá strašně levně a bez jakékoliv snahy o design. Na praktičnost se však také nehledalo o rozmístění sedadel je úplně příšerné. A do toho ještě ten nepříjemný pisklavý zvuk…..
Jinými slovy bych řekl, že je to jeden z nejhorších vozů a oproti němu zlaté autobusy Sor NB.
Rád bych to vnímal správně. Zajímalo by mě, kdo dělal co. Předpokládám, že ty kastle jely z Turecka v kontejnerech rozložené a ne složené, takže to vrzání, pokud nejde na margo chabé konstrukce, tak jde za tím, kdo v tuzemsku odfláknul smontování. Interiér dodal kdo přesně, také je z Turecka?
Podle dostupných fotek na netu na podvalníku přijel “hotový autobus bez motoru”.
Stačí si projít starší informace zde, kde je to uvedeno.
Kdyby zákazník chtěl, tak interiér vypadá jinak co si budem
Existuje vubec neco od SKODY Plzen z novych modelu, co bude fungovat v Praze OK? At nedejbuh nevyhraji tendry na busy..
Lze tedy očekávat že Škoda City 36 Tr pro DPO bude stejně „kvalitní“.
Tenhle typ bude postrach výběrových řízení.
No už se těším na ty diskuse, kde se bude vychvalovat SOR , proti tomuhle tureckým nepodarku.
To už se celkem běžně děje 😀 Kdo by to byl před rokem řekl… 🙂
Kdyby to nekupovali od Škodovky, která s tím nemá zkušenosti, a koupili to radši od Solarisu, který už má v provozu mnoho takových systémů v celém Polsku.
Škodovka s elektrobusy (trolejbusy) zkušenosti má. Ostatně v článku je také uvedeno, že není problém s elektrickou částí, ale s mechanickou. Problém je, že Škodovka začala spolupracovat se sesterskou Temsou (oproti dřívější spolupráci právě třeba se Solarisem), přičemž kvalita tureckého zpracování je bohužel znát.
ona to nemusi byt takhle blbe stereotypni „kvalita tureckeho zpracovani“ jako skutecnost, ze to je prvni spoluprace techto dvou firem. (az bych rekl overovaci serie).
turecke zpracovani se u autobusu nijak extra nelisi od zpracovani ceskeho, polskeho nebo cinskeho.
Takže když si koupíte v autosalonu Seat Toledo, který bude od vyjetí z autosalonu drhnout o asfalt, taky se řeknete: “To nic, karoserii přeci dělala Škodovka, víte jak, Češi…” :-))) Vzorný to zákazník!
Přitom se říkalo, jak je ta turecká fabrika na busy úžasná a špičková a kam všude dodala. Že by prázdné PR?
Možná testujou, co si můžou pro český trh dovolit?
Spíš bych odhadoval, že požadavek Škody byl aby ty karoserie udělala Temsa co nejlevněji… aby Škodě zůstala podobná marže i když musela snížit cenu kvůli konkurenci.
To se asi nevylučuje.
To spíš vypadá, že to chce Škoda hodit na zahraniční továrnu, i když ji spoluvlastní. Pořád pro ně zní líp „my ne, to oni“. Jak to čtu, tak je problém s celou koncepcí elektrifikace běžné autobusové skříně, za což mechanika původně určená na ježdění jen s spalovákem nemůže.
Nejen v Polsku…
Jsem teď v Benátkách a na Lidu jezdí na místních linkách a na 11 a jsou super. Trochu mi jen překvapilo, že první a druhé dveře se otevírají před karoserii a poslední dovnitř.
Nebojte… Smlouvy jsou určitě nastavené tak, aby ty busy nebylo možné vrátit… Jsme přece v Čechách…
Podle článku mají nastavené sankce. Ale taky se mi nechce věřit, že by to dodavatele nějak výrazně bolelo.
To bylo u lokomotiv taky a ještě na tom v Plzni vydělali.
Ano, smlouvu má DPP postavenou tak, že vozy už šly klidně vrátit, ale jste v ČR a to by politicky neprošlo (udělat Škodě takovou ostudu).
Takže Škoda platí jenom penále, které je taky docela solidní.
Záleží, co se dá dělat s těmi závadami. Pokud je šance, že se to zprovozní a už to nebude v budoucnu zlobit tak se vyplatí na to počkat z penále za prostoje bude slušná sleva. Pokud je pravděpodobné, že to bude problémové i nadále, hlavně po záruce, tak je lepší je vrátit hned.
Závady jsou takové, že se velmi pravděpodobně vyřešit zcela nepodaří. Ale návrat je politicky neprůchodný, takže smolík.
Nedivím se, bylo to šílený svezení
Snad se to pak nerozpadne hned po skončení záruky.
Hmm, takže škoda opět „vychytává mouchy“. Pokolikáté už je DPP nebo ČD pokusným králíkem Škody a jejich nových výrobků?
A jak to dělají zahraniční výrobci dopravních prostředků, ti si také dělají „pokusné králíky“ z dopravních podniků měst ve své zemi nebo nejprve nové výrobky raději otestují v nějaké daleké zemi (na východě)?
Tak třeba Stadler pro Ostravu byl komplet novinka a takové problémy fakt nebyly…
Stadler pro Ostravu má za základ vozidlo zvané Метелица vyvinuté pro provoz v Petrohradu, kde mají na strategických místech sítě rozmístěné nakolejovací jeřáby, protože tím ušetří na údržbě tratí. Ani za rudofašos u nás nebyly tak strašné podmínky, které by mohly způsobit mechanické problémy tak odolného vozidla.
Tak podle požárů elektrobusů v Paříži je teď v roli pokusného králík Paříž. Nemyslím, že by ji kvůli tomu přestěhovali kamsi daleko na východ.
Nicméně v Praze nejde o elektrickou výzbroj, ale o mechanické závady…
Odpovídal jsem výhradně na použití pojmu „pokusný králík“.
Loni na podzim shořelo v garážích SSB Stuttgart od jednoho elektrobusu 20 dalších vozidel.
https://www.cs-dopravak.cz/pozar-ve-stuttgartu-znicil-nejmene-20-autobusu-vcetne-historickych/
Tak ono jde spíš o kvalitu karoserie TEMSA
mozna je to prvni elektricke pouziti karoserie – a kupodivu elektrobus je fakt jina disciplina 🙂
Pro karoserii? V čem? Že nedostává nášup vibrací od motoru?
No preci jen je elektrovyzbroj vc. baterii na strese, coz ma nejakou vahu…
Jiné rozložení sil a velký točivý moment elektrického motoru bývají úskalí.
Vibrace jsou irelevantní. Významný je naopak několikanásobný kroutící moment. Pokud si dobře pamatuju, tak u šestipólového 175kW motoru Pragoimex použitého v prvním 15m Trollinu byl kroutící moment vyšší než 4500 Nm. To vyšší než znamená, že byla překročena maximální hodnota pro použitou měřicí konfiguraci, která byla 4500 Nm. Laicky řečeno, zadní náprava ten bus tlačí a při brzdění natahuje několikanásobně větší silou, než diesel. Všechny karoserie pro elektrické busy jsou zesílené tak, že vozidla ve výsledku mají vyšší životnost.
Takže kdyby se do té kastle dal diesel s větším krouťákem, než se kterým se prodává normálně, taky to bude kastli vadit?