Elektrizace Zlína dostala zelenou, přestavba trati vyjde na 12 miliard

Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhyJednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy

Zlín se v příštích letech zařadí jako předposlední krajské město mezi vyspělé železniční destinace, pokud se tedy jako měřítko vezme

Zlín se v příštích letech zařadí jako předposlední krajské město mezi vyspělé železniční destinace, pokud se tedy jako měřítko vezme existence elektrické trakce. Projekt elektrifikacee tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice aktuálně zdolal jednu z nejtěžších překážek, když mu ministerstvo životního prostředí po ročním posuzování dalo kladné stanovisko v procesu EIA.

Správa železniční dopravní cesty tak může u jedné z největších chystaných staveb přikročit k přípravě projektu. „Vypsání soutěže na zpracování projektové dokumentace plánujeme během měsíce,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. S vydáním stavebního povolení počítají železničáři v roce 2019, na přelomu let 2019 a 2020 by se pak v ideálním případě mohlo začít stavět. Hotovo by mohlo být do konce roku 2023.

SŽDC dnes celkové náklady na modernizaci 25 kilometrů tratě odhaduje na 12 miliard korun. Za to dojde například ke zdvoukolejnění tratě mezi Otrokovicemi a Zlínem, elektrifikaci střídavým napětím, kompletní přestavbě největších stanic včetně kolejiště (ve Zlíně vznikne nová výpravní budova) nebo výstavbě mimoúrovňových křížení. Jedno z nich v Otrokovicích bude mít fakticky podobu dvousetmetrového tunelu, když se koleje zavrtají pod třídu Osvobození.

Maximální rychlost by se měla zvýšit z dnešních 60 kilometrů v hodině na 100 kilometrů v hodině. „V úseku Otrokovice – Zlín se počítá s jízdou vlaků v patnáctiminutovém taktu a v úseku Zlín – Vizovice v třicetiminutovém taktu,“ doplnila Šubová. Modernizace podle ní umožní i další rozvoj nákladní dopravy, především v terminálu v Lípě nad Dřevnicí.

Za zmínku stojí právě zavedení střídavého napětí, což je v souladu se státní koncepcí přechodu ze stejnosměrné na střídavou soustavu. Zlínská trať by totiž dnes územně spadala pod stejnosměrnou soustavu, o které se ostatně píše i v dokumentech k EIA. Přechodová stanice Nedakonice na hlavní trati Přerov – Břeclav je ještě o něco jižněji. S elektrifikací zlínské tratě se ale hranice střídavé trakce posune na sever před Říkovice.

Po „zadrátování“ Zlína bude jediným krajským městem bez nádražních trolejí Liberec.

Tagy elektrizace Otrokovice SŽDC Vizovice železnice Zlín
16 komentářů