Elektrická jednotka Moravia ve čtvrtek poprvé sveze cestující

Elektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nová jednotka by měla obsluhovat linku S3 v úseku Tišnov - Židlochovice.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin z topírny

Moc se těším, na to, že kolem každého jihomoravského nádraží, kde budou Moravie přes noc odstavené, vznikne protihluková betonová hradba…
…aby se ty „šelmy“ na kolejích v noci nebály a lidi za zdí mohli i v noci spát 🙂

zdenek

Pamatuji si dobře jak si ti hlupáci vyřadili z řízení Stadler?:-))

Ventura35

Stadler nesplnil podmínky výběrového řízení, nebyl schopen nabídnout jednotku s požadovaným počtem 310 sedadel. Výběrové řízení kraje ocenili díky jeho otevřenosti všichni jeho účastníci, takže se o „hlupácich“ mluvit nedá.

zdenek

No to asi dobře konzultovali tržně.

Jan Sůra

V Česku nebyla transparentnější zakázky na EMU než této.

vtvt

No jo, ale ty 4 chybějící sedačky (+USB a chyba v nabídce) je škoda, neboť by se ušetřilo 460 milionů. něco na servisu. Škoda, že nešlo soutěž zrušit a vypsat novou s upraveným zadáním

https://zdopravy.cz/vlaky-pro-jizni-moravu-mohly-byt-o-460-milionu-levnejsi-kraj-zverejnil-proc-vyradil-stadler-40178/

Jan Sůra

Souhlas, ale tato chyba jde plně za Stadlerem. Nešlo, protože dotace.

vtvt

Holt, kdyby šlo o větší objednávku tak by byla větší pozornost dodavatelů.

Připomínám, že cca 5 let zpátky objednaly ČD+ŽSSK+Jihomoravský kraj celkem cca 180 vlaků. Ve všech případech vyhrál Panter. Kdyby tito 3 zákazníci sloučili své objednávky do jedné, tak by to bylo lepší. Podobně jako když 3 švýcařští dopravci dohromady koupili 286 vlaků (vyhrál Flirt).

Opačným příkladem jsou menší zakázky, jako např. pro ŽSSK = malý zájem dodavatelů
https://dennikn.sk/blog/2547661/preco-na-slovenskych-kolajach-stretavame-najma-vlaky-vyrobene-a-modernizovane-na-slovensku-a-v-cechach/#b_comments

Jan Sůra

Bombardier se tehdy nepřihlásil jen kvůli tomu, že neměl kapacitu.

vtvt

A to by Bombardier nabídnul Talenty 2, s ohledem na cenu?

Něco jako když Opel v Polsku pokračoval ve výrobě předchozí generace pod názvem Astra Classic souběžně s výrobnou aktuální generace.

Vím, že Bombardier už odmítal objednávky na T2 kvůli T3, ale poslední dodané T2 byly v 2021 pro Abelio v B-W.

zwi

Uz se mi to nechce dohledavat a overovat, ale udrzba stadleru vychazela behem zivotniho cyklu draz a tak prestoze by se u stadleru usetrilo pri nakupu, tak by se prodrazila udrzba a behem zivotnosti vozidel by se rozdil smazal.
Navic jak uz tu nekdo jednou prepocital. Prestoze zadani bylo 310, tak i kdyby stadler pridal 4 sedacky a splnil tak zadani se stejnou cenou. Tak skodovka tam dokázala nacpat snad 333 sedacek. A tak v prepoctu na sedacku vychazi skodovka levneji nez stadler.

vtvt

Nikoliv.

Částka za údržbu atd.EMU310 pro JMK:
Škoda 32,60 Kč kilometr
Stadler 30,67 kilometr
tj. Stadler byl o 6% levnější
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/01/jmksout%C4%9B%C5%BE.jpg

Např. v Polsku 2019 Stadler s Flirty porazil Pesu (Dart) v soutěži na rychlíky pro PKPIC. Stadler byl v nákupní ceně o cca 15% levnější. A byl levnější i co se týče údržby během 15 let služby.

Apollo17

Jenže Stadler do údržby nezapočítal opravy vyšších stupňů (nad 300 000 km).Tím pak vychází cena údržby větší,než u Škody.

vtvt

zdroj, prosím?

zwi

Jojo, byl v tom přesně nějaký takový háček.
Ale jak jsem psal ve druhém odstavci. Přepočítejte si cenu za sedačku. Nevím jak to vychází u dvouvozovky. Ale u čtyřvozovky, i kdyby Stadler přidal 4 sedačky a splnil tak limit bez zvýšení ceny. Tak Škodovka dokázala vměstnat do čtyřvozovky 333 sedaček. Takže na jednu sedačku vychází Škoda výhodněji.

Apollo 17

No je to v tom zdůvodnění kraje,proč byl Stadler vyřazen.

aldik

A kolik nabídl? 299, nebo 315? 😀

zdenek

Takže budou díky krajským nápadům jezdit tak 50 let v příjemných teplých barvách.

karolina

Jestli rozumím, tak kraj ze svého platí 6,5 mld? Nebo 15% z 6,5 mld?
Tudíž probral drtivou většinu evropských dotací pro naši celou republiku a ostatním krajům na rozvoj dopravy zůstalo houno?

PvvS

Kdo zi zažádal, ten mohl mít.

Kernteriér

Rozumíš tomu správně, 15 % z celkové částky. Aneb silnější pes….

xyz

Mnohé jiné kraje čerpaly v minulých dotačních „várkách“, zatímco tehdy pro vlaky v JMK nezbylo z příslušného dotačního titulu nic (tehdy to na „Jihovýchodě“ získaly RS1 pro Kraj Vysočina + nějaké ty 13T pro město Brno).

Tzn. o to víc teď je na řadě JMK – a dodávám, že oprávněně (srov. s tím, že na páteřních trasách okolo Prahy i Ostravy jezdí povětšinou moderní jednotky už delší dobu).

vtvt

Dotace pro JMK činí cca 5,5. Krom této velké dotace existovaly i další dotace na vlaky.

Např. ČD získaly na dotacích z EU cca 5 miliard na vlaky. Koupeno bylo mj.:
Interpantery pro R13
RegioSharky
RegioSpidery
RegioPantery
RegioNovy
CityElefanty
dvoupatrové push-pull pro MSK
ECTS a dualizace plus plynové loko z Vítkovic. Zajímavé je, že PKP IC za evropské dotace modernizovalo/kupovalo vagony, ale u ČD myslím InterJety a ani ComfortJety nebyly dotovány z EU.

částečný přehled
http://www.ceskedrahy.cz/skupina-cd/projekty/-13168/

zdenek

A to ještě za tyhle nízkokapacitní krabice.

Mirvald

Ví někdo, jak budou rozděleny pravomoci vlastníka jednotek a jejich najatého provozovatele? Tedy – kdo bude určovat oběhy jednotek ve vlastnictví kraje? Bude možné využít „krajskou“ jednotku např. jako náhradu, porouchá-li se smluvnímu provozovateli jeho vlastní vozidlo? Pokud ano, na koho bude delegováno disposiční právo? Na strojmistra, případně vyššího funkcionáře dopravce? Bude navíc třeba operativního souhlasu orgánu JMK? Obdobně – bude smluvní dopravce povinen nahrazovat porouchanou „krajskou“ jednotku přistavením vlastních vozidel?

PvvS

Stačí si dohledat a přečíst smlouvu. ČD pouze dodávají obsluhu, nic víc.

zdenek

Číst smlouvu si nebudu. Ale jak to obvykle bývá při těhle přiblblých dotacích a hrách na trh. Vozidlo má jezdit pouze po nějaké trase v projektu. Jako u blbých. Přitom jsou to ty stejné peníze. Z daní. Daňového poplatníka.

Marek

Pán si plete pojem a dojem, jsou to dotace daňových poplatníků EU. Nikoli národní dotace českých poplatníků.

PvvS

Tak vzhledem k tomu, že kraj bude platit údržbu podle odjetých km, tak asi bude chtít, aby to jezdilo na jeho výkonech a ne na výkonech za který si platí někoho jinýho.

Ale proč se namáhat a číst, místo toho tu můžete plácat nesmysly,

Leinad

Už se Panťáci umí spřahovat, může jet souprava RegioPanter + Rypák + Ibáč?

PvvS

Mechanicky spřažená asi jo.

Dušan

Jde spojovat:
a) 530 + 550
b) 550 + 550
c) 530+530
Prakticky dle požadavku JMK, jinak max. 3 spolu od jedné řady.

Pája

To už tu kdysi někdo psal, že s 600 řadou spolu svěsit nejdou, protože si nerozumí. Pokud je to pravda, tak to může někdy být v provozu problém. Mám na mysli dny, kdy je potřeba vyjezdit grafikon a zrovna se fšecko se…e.

Petr Novák

No, co jsem slyšel, tak současné RegioPantery mají z Brna stejně zmizet, byť se zatím neví kam, takže toto asi v reálu problém nebude. Problém ale pak bude, že nebude ty slavné Moravie čím nahradit, pokud se všechny do jedné rozsypou, což u výrobků ze Škody Plzeň není až tak nepředstavitelné 🙁

PvvS

Tak to se z toho schadewerk při full servisu osype. I z náhrad.

Martin z topírny

Raději zkrachuje a přetočí to přes Kypr…

PvvS

Takže stejně jak se Škoda Ostrov 🙂

Jiří Kocurek

Co je Rypák, prosím? Rybáka znám, ale ten mi nesedí.

Martin H.

To je zkratka vymyšlená jedním brněnským technologem, která se moc nechytla. Ry (chlý) Pa(nter)k (InterPanter)…

Zrzek

InterPanter rychlý pantak

Petr Novák

Spíš rychlíkový panťák, ne? 😉

Martin z topírny

No oni stejně jezdí spíš na takových spěšňácích…stojí to u každé druhé vrby.

Martin z topírny

V žádném případě to nepůjde… Škoda Wergel, stále pracuje aby jejich výrobky, byly stále jaksi podřadné hodnoty

Takže přestože jsou všechny z jedné smečky jedna rodina nemluví s druhou a druhá nebude mluvit s třetí…

Jako v české švejkovské rovině…

MartinStieb

Doporučuji někomu z JM kraje svézt se a sednout si do oddílu pod sběračem.A dávat dobrý pozor na to,co se bude ozývat při vypnutí proudu/stažení sběrače (tam kde je vypínačka) a opětném nahození.V plzeňských Panterech nové série, se totiž vždy ozve intenzivní nepříjemná rána, nejspíš od hlavního vypínače,či něčeho podobného.Při té ráně vždy s úlekem zpozorněli všichni poblíž sedící cestující.Jako zákazník,bych toto až do vyřešení problému od ŠT vživotě nepřevzal.Jinak jsou to ale docela fajn vlaky a dobře se tím cestuje.

bakiy

A já bych jako zákazník v životě nepřevzal auto, který vrčí, když se mu nastartuje motor… To je zase moudro…

Jiří Kocurek

Ech, u benzínového motoru opravdu není ideální, když směs detonuje nebo si rovnou „střelí“ do výfuku.

Martin z topírny

Hluk při vypínání hlavního vypínače je skutečně nepříjemný a celkem velký. S radostí se dívám, kolik těch lidí při projíždění vypínačkou se zase lekne.

To píšete fakt nesmysly…

Martin H.

Je to vakuový hlavní vypínač. To bude vadit chvilku, pak si lidi zvyknou a pak to už nikdo neřeší. Řekl bych, že tohle je marginální i z hlediska cestujícího..

Martin z topírny

Tak to je moudro… asi takhle k tomu přistupuje i Škodovka… zřejmě koupila ten nejlevější na trhu.
Protože spousta z nich, tohle vůbec nedělá. Takovou pecku při vypnutí.
Také mám domnění, že ten oddíl pro cestující není vůbec odhlučněn od těch technologií na střeše – je to poměrně hlučné na vozidlo 21. století, které tu bude strašit dalších 35-40 let…

zdendik

Mám takový dojem, že vakuový vypínač je prakticky bezhlučný, při zdvihu pár mm v uzavřeném prostoru tam ani nemá co dělat hluk. Tady se asi jedná o tlakovzdušný vypínač, kdy nápor stlačeného vzduchu odfoukne-vytlačí ionizovaný plyn z prostoru otevřených nožů – to je ta rána a tlumit to nejde, už z principu funkce.

Tonda Sehnal

Střídavý hlavní vypínač. Dělá i ve světě. Svezte se třeba Velarem po VRT pod 25kV, třeba ve Španělsku. Vypínačky po 10 minutách 🤷

npm

Já jsem tušil, že na trati do Krumlova to jezdit nebude.

MHD

A já zase tušil, že na trati do Bochova to taky jezdit nebude. No a co?

Josef Švejk

Žádná škoda.

Martin z topírny

jak bych byl rád, kdyby žádná ŠKODA

🙂

stejně to téměř žádné zlaté české ručičky nevidí… možná při počítání dividend

Jonáš Jiří

Jaké ladění, vždyť tyto soupravy jezdí jen v jiném barevném provedení v několika krajích, pod názvem RegioPanter a určitě hodně podobný InterPanter, ten je doma dokonce v Brně.

Pája

Ještě s tím ale nejel ladič pian. Teda on je spíš pijan než ladič 😀 Ale jinak vážně – Ibalgin je mimino, vychytávky much se určitě najdou.

Radim

Úžasná přezdívka… Ibalgin 😀 To by mne nenapadlo 😀

Pája

Ibalgin tady psal jiný diskutující a docela rychle se to ujalo.

Petr Novák

Myslím, že se to objevilo už po představení grafického zpracování, ne?

Martin z topírny

těch much bude asi jak v kravíně u krav 🙂

PvvS

A ta dost upravená výzbroj nevadí ?

Martin H.

Ač to tak nevypadá, tak použitá technika je dost jiná. To že to zvenku vypadá podobně, ještě neznamená, že je to stejné…

Petr Novák

Právě že nejezdí. Moravie jsou hodně odlišné od všech Panterů, které v Česku jezdí. Jak výzbrojí, tak i dalšími detaily. Proto je třeba je schvalovat jako nový typ.

Pitrys

Šlo by to upřesnit?

Láďa

Po S3 do Židlochovic jezdí nové vlaky většinou , co nejdříve to pusťte do Hustopeč až ,, tam jezdí Veteráni a lidi skáčou stále do těch schodů,,,, Jinak vlaky jsou to krásné ,,,

Moe

No už delší dobu jezdí veteráni (šroty) na S2.

M M

Jen si je užijte, donedávna jezdily pantery výhradně jen na S2.

tarten

Tak až se někdo Ibalginem svezete, poreferujte 🙂

liposh

provedu 😉

Josef Švejk

Není o co stát.

tarten

Ovšem, lépe sedět.

Martin z topírny

Obyčejný průměr – v této chvíli prostě jen voní novotou a leskne se

Zázrak se nekoná.

Kernteriér

Poreferuji jen velmi krátce. Už aby jich tu bylo víc. Byl jsem maximálně spokojen. Nasazen byl stroj 550.006.

JŠP

Jel jsem dvě zastávky a první dojem je hodně dobrý. Tichá, plynulá jízda.

Jax

Shrnul jsem své dojmy na Káčku ve vlákně 640. Pohodlné, zvenku i docela tiché. Ale seděl jsem před předními dveřmi kousek od hnaného podvozku a motor v záběru byl docela dost hlučný. Příště zkusím jet někde před kloubem, ať mám srovnání. Jel jsem z Kénigu do Tišnova.

Martin z topírny

„Zlatá česká klasika“ od Škoda Wergel Starý Panteři – hluční Porsche tram – hlučný Nový Panteři – hluční Škoda je v tomto ohledu nepoučitelná – všechny jejich elektrické lokomotivy trpěly na vysokou hlučnost. A když už lokomotivy nevyrábí, tak to stále opisují i u elektrických tramvají, jednotek… asi mají páni inženýři od Škody radost, že to vůbec jede, tak ať to dělá pořádnej randál. Vždyť je to skoro pořád stejný „krám“… jen ho projeli kosměťákem a trochu mu odlehčili z pár krámů na střeše a takovýho divadla kolem. Tvrdí že technicky inovovaný, ale ty změny jsou tak nepatrné, že je… Číst vice »