Ejpovický tunel slaví pět let, z Rokycan udělal plzeňské předměstí
Vlaky zvládnou úsek Plzeň - Rokycany dvakrát rychleji než autobus, konkurenceschopný není ani automobil.
Ejpovický tunel, který je otevřený pět let a s délkou 4,15 kilometru je dosud nejdelším v ČR, zrychlil příměstskou dopravu vlakem z Rokycan do Plzně i dál na Prahu. Na trati, která je nejfrekventovanější v Plzeňském kraji, přibyly spoje a hlavně se zvýšil počet cestujících v rychlících i v osobních a spěšných vlacích. ČTK to řekl Martin Fencl z krajské firmy POVED, která organizuje veřejnou dopravu. Od nového grafikonu, tedy od 10. prosince, se frekvence spojů i odjezdy zásadně nezmění.
„Tunel výrazně pomohl. Jízdní doba z Plzně do Rokycan je teď zhruba poloviční – 10 minut u rychlíků a 15 minut u osobních vlaků. Cestujících výrazně přibylo,“ řekl Fencl. Na Rokycansku a Plzeňsku zrušil kraj hodně souběžných autobusových spojů. Zůstaly ty, které obsluhují ejpovickou průmyslovou zónu, kam vlak nejezdí a od nádraží je to daleko.
Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) se Rokycany staly předměstím Plzně, což zajišťuje jejich masivní rozvoj a místní mají více pracovních příležitostí. Firmy z Rokycanska teď mnohem lépe shánějí lidi v Plzni. Přeprava trvale roste od doby, co jsou v provozu nové elektrické jednotky RegioPanter.
„Každou hodinu tam jede rychlík, 20 minut po celé hodině, každou 45. minutu osobák a ve špičce okolo celé hodiny ještě posilové spěšné vlaky Plzeň – Rokycany. Takže od pěti do půl osmé ráno a odpoledne od jedné do půl sedmé tam jezdí vlak každých 20 minut,“ řekl Fencl. Kromě spojů na Prahu jezdí tunelem každé dvě hodiny lokální spoj na Chrást, Břasy a Radnice.
Počet cestujících se podle Fencla zvýšil nejen díky rychlosti přepravy, ale také proto, že se změnil koncept rychlíků, které na trase často stavěly. „Od zprovoznění tunelu tam ministerstvo zavedlo Západní expresy, jezdí bez zastavení Plzeň – Praha. A do toho zastávkové rychlíky,“ řekl. Rychlíky mohou jet po trati rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Úsek Plzeň – Rokycany zvládnou dvakrát rychleji než autobus, konkurenceschopný není ani automobil. Doba cestování rychlíkem mezi Plzní a Prahou se snížila na hodinu a 20 minut a je rychlejší než autobus z Plzně na Prahu-Florenc i z Plzně na Zličín spolu s cestou metrem do centra metropole.
Celou trať mezi Rokycany a Plzní, která se díky tunelu zkrátila o šest kilometrů na 14 kilometrů, modernizovala Správa železnic (SŽ) za 6,8 miliardy Kč. Kolejnice v tunelu jsou ve speciálních panelech pro průjezd záchranářů. Tunel s vnitřním průměrem 8,7 metru je velmi bezpečný, funguje tam ochrana portálů, kamery a laserový systém na detekci pohybu. „Cokoliv se tam dostane od velikosti lišky, tak vyvolá poplach a posílá informace do Rokycan, Prahy, Plzně a na drážní hasiče,“ řekl při zprovoznění Milan Majer ze SŽ.
Vážná nehoda se v tunelu stala jenom jedna, a to hned pár týdnů po otevření. Koncem prosince 2018 tam zemřela nezletilá dívka, kterou srazil rychlík. Z vyšetřování vyplynulo, že zabezpečovací i kamerové systémy byly funkční. Ještě předtím tam vběhla srnka. Od té doby tam žádná kolize nebyla. Celý tunel je od roku 2019 oplocený a detekuje se veškerý pohyb. Kvalitu zabezpečení, bezpečnost provozu v tunelu i rychlost zásahu podle mluvčí SŽ Nely Eberl Friebové úspěšně prověřilo dosud největší cvičení složek integrovaného záchranného systému, které se konalo minulý týden v noci ze soboty na neděli. V říjnu 2020 tam podle ní železničáři testovali rychlost 200 km/h.
Od nového jízdního řádu se prodlouží jízdní doby mezi Prahou a Plzní o pět až osm minut. Příští rok totiž začne modernizace koridoru mezi Berounem a Karlštejnem s omezením na výtoňském mostu v Praze, kam bude smět v jeden okamžik pouze jeden vlak.
SŽ výhledově plánuje delší tunel než Ejpovický, o délce téměř 25 km, a to mezi Prahou a Berounem.