Efekt nesoutěžení. Liberecký kraj zaplatí za kilometr provozu RS1 nejvíce v zemi

Motorový vůz Stadler RS1 přijíždí k přejezdu v Proseči nad Nisou. Vlevo bude tramvajová trať, s kterou bude mít společný přejezd. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz Stadler RS1 přijíždí k přejezdu v Proseči nad Nisou. Vlevo bude tramvajová trať, s kterou bude mít společný přejezd. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nechceme už více smluv, vysvětluje Liberecký kraj přímé zadání Českým drahám.

110 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ryk Mat

Cenu lze porovnat velmi snadno, pokud místo ceny za vlakokm porovnáváme ceny za místokm. Je obdivuhodné, že dopravci dokázali dodnes udržet politiky v tom, že se rozhodují podle tak těžko porovnatelného ukazatele.

Jarda

Sedačkokilometre nebudou?

HonzaEM

Konečně dobrá zpráva. Jak můžou srovnávat ten německej odpad Desiro, s RS1?

Lomb

Vždyť je to stejné.

Vojtěch Suchan

Jedno z toho je 50% lf a dýchavičný, to druhý má 70% lf, akceleraci jako emu a brzdy jako tramvaj.

Lomb

A?

Vojtěch Suchan

No, že to jsou na příměstské železnici ty dva nejpodstatnější parametry.

Karel

Akcelerace a výkon brzd jsou u příměstské železnice v kopcovitém terénu podstatnější než u expesů na rovině.

David

To musí být brutálně znát když je traťová rychlost lokálek 40-60kmh. To ten rozdíl musí dělat skoro jednotky vteřin!

xyz

Když byly pořizovány RS1 pro Liberecký kraj, četl jsem tehdy zdůvodnění, že jedině ony zvládnou po (později provedené rekonstrukci t-036 sjet jízdní doby tak, aby bylo možné zavést 30min. interval.

Desira by to prý nestíhala.

SYN

No, něco tehdy říct museli… každopádně v poměru s Šukafonem nebo Hydrou jsou to obojí rakety který vyjedou kdejakej kopec…

Kuba2

„Kraj přitom ve smlouvě požaduje uznávání celokrajského tarifu IDOL, cestující už nyní na tento tarif mohou bez problémů jezdit na jednu jízdenku u více dopravců.“
Leda se škrabkou, takže pro přespolní a občasné cestující nepoužitelné. Nebo se něco změnilo?

Martin
Martin

Ona je ta aplikace celkově taková, no… specifická 🙂

Tomáš

Přesně tak, vždy koupím jízdenku, dám aktivovat a nic se neděje. Takže pak musím kupovat další u průvodčí, protože u téhle to napíše, že už byla použita. Korid pak reaguje na stížnost slovy, že použité jízdenky už nelze reklamovat. 😀

Zlatá appka od PiDu, ačkoli je to prý stejné, tak není. S pidkou jsem jezdil vždy bez problémů. (do Berouna a okolí)

Jarda

Používá ji kamaradka a je hodně zpomalená, koupi se jizdenka a musi se čekat o o to naběhne a pak dát aktivovat na čas a zvolit (hlavně u busů) čas aspoň 5 min před odjezdem, pak počkat než to appka pobete. Rozhodně nenakupovat na poslední chvíli. 😉 Proč je tak zpomalená ta komunikace se serverem netuším.

Matus

České dráhy byly vždycky zkorumpované a vedení LK jak vidím taky

Petr David

Potom máte dát trestní oznámení a jako bonus můžete kandidovat na krajského zastupitele a věc změnit k lepšímu.

rudlafara

Jednoduše…..? Klasická „levá“ v podobě krajských úředníků a zase „dvojí“ metr pro „jiné“ dopravce a „Národního dopravce“. To yde ve StČ zažívámě denně. U Vás alespoň není problém s vozidly. Co zde předvádí ČD je na „pár facek“.

Jarda

Největší průser.
Proc to neudelali jednoduše? Ze souboru vyjmout lbc-tnv a zbytek normálně vysoutezit. Když už na lbc-tnv musi zustat vlaky z dotací.

Turnovák

A není to náhodou tak, že si managment ČD uvědomil svou výhradní pozici s ohledem dotaci na RS1 a faktickou nemožnost převedení těchto strojů na jiného provozovatele?

Sch

Vždyť je to tam jasně několikrát napsáno: nechtělo se nám vyřizovat odkup, který máme ve smlouvě. Už teď máme moc dopravců a přidávat další, no hrůza, museli bychom jednat s deseti místo devíti. Z toho vyplývá ten hlavní důvod, zadat bez soutěže bylo pro zástupce státu méně práce. Tak jako jistě je to dle zákona, ale s takovou se volby nevyhrávají. U pár vlaků to ještě u voličů projde, obzvlášť když tu ČD jezdí slušně a nasazují vozy co mají. Ale pokud se tento přístup rozšíří do dalších oblastí vedení kraje, už bych to tak na pohodu neviděl. Naštěstí už… Číst vice »

kolečko

A nemůže do té ceny promlouvat i případná modernizace – vyvazovačky a pod.? Vždyť motory musí mít nalítáno. Trošku mi to připomíná nedávný článek a tom jak Adamka už nebude mít jen šrot, že získá od ČD v Plzni pantery a že bude levný. Jenže on bude adámkoidní, protože panteři mají čas na vyvazovačky a musí projít i instalací ETCS, kde na to vezme? Proč o tom nepíše? ČD to mělo zakotveno v nákladech ve smlouvě. Nic proti pane Sůra, ale v těch článcích vám mnohdy schází základní fakta, ať už u toho Adámky v Plzni, tak i zde na… Číst vice »

kolečko

To je sakra cenový rozdíl, když udělám vyvazovačku na 841 nebo na 650. Není modernizace jako modernizace. Nebavíme se o tom, že někdo vozidlo přelakuje nebo vymění sedačky.
Za ty panťáky to bude pro Adámku balík na EVY + ETCS.

A zde je možná i odpověď k Libereckému kraji. On pan Půta si dobře propočítal co by znamenalo mít dopravu v plné režii kraje vč. údržby vozidel. Ono to není jen o tom mít „nějaké depo“ ale i zasmluvněné i další práce v jiných fy, viz třeba CZL loko nebo Zvolen, kde se dnes zachraňuje produkce z ex. ČKD.

***** Petr

Máš pravdu kolečko. Musí se zaplatit osvědčené krysy z kanceláří , chtělo to jezdit alespoň za pět set. Takhle to je ještě s výraznou slevou .

Průzkumník

Nerozumím, v diskuzi o Arrivě v Plzni se psalo, že Arriva vyvede obří zisku z provozu té linky do Německa, zatímco dražší ČD by z nich akcionáři neposlali ani halíř.

Surio Mario Martinez Suarez

Drahý je to hlavně proto, že to má ŠÍLENOU spotřebu paliva – „žere to jak tank“, navíc to bude jezdit na horách.. Zajímalo by mě čistě srovnání provozních nákladů těhle „historických“ strojů po Němcích a nových strojů na baterky, na vodík – nejdřív provozní náklady na 1 km, a pak u těch nových i celkové náklady včetně nákladů na nov baterky/vodíkový články – rozpsané na 20, 30 a 40 let – „majinká“ tabulka, která toho hodně ukáže… Bez zbytečných emocí…

55p

Stejná vozidla v násobné trakci a různém terénu.

55p

a ještě úplně jinou četností zastavování, zatímco z Harrachova do Liberce je zastávka každý kilometr dva, skoro stejně zastávek je na skoro dvojnásobně dlouhé trati 185.

Ondra L.

Jednim z duvodu, proc by se otevrene souteze mely delat je to, ze tenhle zpusob vede k urceni ceny, jakou takove zakazky maji mit. Dopravce i zadavatel zde o cene nijak zvlast premyslet nemuseli, tak tezko muzeme vedet, zda je ta cena primerene nebo neprimerene vysoka.

55p

Ano, teprve z více nabídek na stejnou oblast získáme porovnatlená data.

Ondra L.

No tak rekneme, ze bych jeste svym zpusobem pochopil, ze si vedeni kraje priznalo, ze k usporadani dobreho vyberoveho rizeni – coz je urcite slozity proces, kde se toho da dost zkazit – nema dost kvalifikovanych lidi popr. zkusenosti, tak obejdou primou dohodou s dopravcem, aby se vyhnuli jeste vetsimu prusvihu. Ale kdyz na dotaz, kdy se novinar pta, proc je v jinem kraji se stejnymi vozidly cena tak rozdilna, predstavitel kraje odpovi, ze to nevi, ze cizi smlouvy nezkoumal a de facto tazatele odkaze, at si to zjisti sam, tak co na to rict, ze?

Surio Mario Martinez Suarez

To se dalo jednoduše vyčíst z textu – otázka nebyla k nevysoutežené ceně za vlakokulometr – ale obecně na náklady na vlakokulometr jednotlivých pohonů..
Jinak koukal jsem i na to video z tiskový – ta arogance hejtmana byla neuvěřitelná…
„Na to nebudu odpovídat ..“
Podejte si podle 106 žádost za kolik to jezdí GWTR letos.. Ať to mužem porovnat.
A zapatrejte tu nákladovost vodíku a celobaterky – ať to mužem taky porovnat.

SYN

A ty vodíky tu jezdí kdo??

Jarda

Vodik v prvnim kopci čeká přetížení a exploze a baterky by začli horet ani by nedojeli za tanvald 😀 to spis kdyby to cele elektrifikovali a dali tam normálně elektricky vlak 😉

RGTE-SNDVB

Všichni tady odbornici. 50 = 25, 44,90 = 28,90, 39 = 12.

Šalina na Špilas

Nejlepší je pasáž o převodu vozidel: bylo by to příliš složité! 😆

Jiří Kocurek

Musel jsem zkontrolovat zdroje. Ano, jedná se skutečně o §5

Péťa

Přímo ukázkový §5

Anonymni anonym

„Cena reálně odpovídá cenové hladině roku 2021. Je vyvážená a odpovídá i investici v hodnotě zhruba 400 milionů korun,“

Co je ta investice 400M? A proč všechny citace končí čárkou? Nedokončená věta?

Georg

nektere pasaze isou jak z divadla jary cimrmana..,

xyz

Ten rozdíl ve vyplacených částkách mezi srovnávanými smlouvami se podle mě zčásti sníží tím, že průměrná tržba na km na tratích jako 036/037/038 je asi vyšší než na 097/087/114 či na 185. Údaje o prodražení provozu zdvojováním souprav či obecně nižším km proběhem (zvýrazněným existencí posilových spojů ve špičce, a to ve vyšší míře než ve zmiňovaných dvou dalších krajích) mi přijdou logické. Ovšem na rozdíl od posledního odstavce. Na druhou stranu – nebylo by těch 16 (resp. jeden vyhořel, tak jen 15?) původních 840 příliš mnoho pro výkony na t-036 + přilehlých tratích? Pokud ano, pak by se tento… Číst vice »

xyz

Má-li být relevantním ukazatelem finanční částka zaplacená objednatelem za stejnou jednotku výkonu, pak je potřeba srovnávat částky po odečtení tržeb. Pokud jsou tržby dostatečně vysoké, pak není ostudou, když je vyšší i nákladová cena, protože vysoké tržby v konečném důsledku sníží finální částku k úhradě. (Ale O. K., jak jsem psal – ani po odečtení tržeb se ty spoje zřejmě ve výši úhrady na km zřejmě nedostanou na úroveň t-185 či t-087/097/114.) O. K., s tím navrácením t-035 (1 souprava navíc) + spojů do MB (2 soupravy navíc?) to už je něco jiného, tedy co do počtu vozidel; při umístění… Číst vice »

xyz

K tomu platí to, co jsem napsal v prvotním komentáři:

Údaje o prodražení provozu zdvojováním souprav či obecně nižším km proběhem (zvýrazněným existencí posilových spojů ve špičce, a to ve vyšší míře než ve zmiňovaných dvou dalších krajích) mi přijdou logické.
———————

Ale O. K., jediným srovnávajícím ukazatelem měla být buď nová soutěž na tyto výkony (protože jednotliví dopravci by předkládali nabídky na stejné spoje na stejných tratích), anebo kdyby kdysi byla sjednána smlouva tak dlouhodobá, že i dnes by do jejího skončení zbývalo několik let (takže by nyní nedošlo ke skokovému zdražení).

Dominic

Jak je to s tím prodloužením do MB, to by byly výkony navíc, nebo náhrada linky S30 z Turnova?

Vojtěch Suchan

Nojo, skoro jako by v Liberci multiple trakce RS1 suplovala dvou až třívozové regiopantery 🙂 Ty vozy měly být dávno jinde a na tratích do Tanvaldu, Hrádku nad Nisou a Frýdlantu zadrátováno.

Jiří Kocurek

Jako na Ženici Desná? To by ty koleje ale musely patřit kraji, aby kraj nesháněl dotace do cizího.

Kuba

Asi konečně pochopili, že Arriva ani Trilex není úplně dobrá cesta, a je tu snaha zachovat ČD, alespoň v malé míře.
Taky započítejte podmínky v LK (vnitrokrajně pouze IDOL, předpokládám, že riziko tržeb ponese kraj, a tyhle linky jsou víceméně vnitrokrajské, celkem vysoké sankce za neplnění smlouvy a to u v nepředpokládaných případech,…) provoz pokladen, určitě Frýdlant, Tanvald, Jablonec, Liberec,, nevím, kde všude ještě jsou,… ukáže smlouva.

ČSI

3,5 roků starý článek. Před 3,5 lety to vypadalo na železnici úplně jinak.

D753

A o tom, že jsou problémy s nasazováním předepsaných řazení arrivy nevíte? Nebo jen nechcete vědět? L31 je ideálním příkladem.

Baraba

Tady to ale není o Arrivě, ale o ČD.

Mne osobně velmi mrzí, že i když v řadách ČD je mnoho srdcařů a loajálních lidí, vedení je nepodrží a neustále potápí ČD do většího humusu.

I číňané dávno přišli na to, že kvantitou to nevyhrají a začínají v některých odvětvích „západ“ drtit kvalitou.

Jen naše dráhy stále zůstavají ve starých kolejích… uplácet, ukecávat, oje..ávat, lhát, kašlat na zákazníky, kašlat na zaměstnance…..

kolečko

Arriva ohrožuje dávno a pernamentně. Nakonec už není ani třeba posil na R, protože lidi prostě jezdí méně.

Vít Jůza

Kraje objednávají autobusy z Prahy do Libereckého kraje dost přímo konkurující rychlíkům … v podobných časech, s podobnými zastávkami, z Turnova na Černý Most většinou za hodinu a čtvrt … až a jestli budou upraveny jízdní řády rychlíků, aby to z Turnova na pražské hlavní bylo bez prostojů za hodinu a půl, a ne za dvě, jako dosud, budou rychlíky konkurenceschopnější. Což ovšem záleží na objednávce MD.

Baraba

Tady to ale není problém kraje, ale dopravce. Pokud kraj platí obojí je to dobře pro zákazníka, má možnost volby. Na dopravci je aby konkrétního zákazníka přilákal právě k sobě.

Nebo obchody ve vašem okolí mejí otevřeno „nastřídačku“? Ne, všechny mají otevřeno skoro současně a s podobnými cenami, dokonce i velmi podobným sortimentem a stejně si sám zvolíte ten, který Vám vyhovuje nejlépe. Nikdo Vás nenutí v sudé hodiny do Tesca a v liché do Billy.

Ondra L.

Tak ty vlaky obsluhuji i jine zastavky, nez prahu, MB a turnov. Dopravci si u dotovene obsluznosti konkuruji (lepe receno meli by konkurovat) pri vyberovych rizenich, ktera delaji objednavatele. Prima konkurence dotovanych spoju mezi sebou, zejmena u techto spise regionalnich spoju, neni asi uplne zadouci, protoze pak vynalozene prostredky ze strany statu nejsou efektivne vyuzivany. Takze vase srovnani s tescem billou jsou jabka a hrusky.

Martin

Napnutě čekám, jak bude brutto smlouva řešit uznávání tarifu ČD a taky zaměstnaneckého jízdného. Třeba bude Liberecký kraj velkorysý k ČD i v tomto ohledu…

Knížecí rada

Na Vysočině se taky jezdí zdvojeně.

Jan

„Po všech možných jednáních jsme se shodli, že by to bylo složité“… Národní dopravce to opravdu umí udělat složité, když chce. Krajům, státu, třeba Radim Jančura by o tom mohl napsat knihu…

Václav

Jo, a mohla by se jmenovat trefně jančurovsky: “Bů, bů; aneb Jak mě, Spasiteli české železnice, všichni ubližují…” 😅

Jan

Pokud nedojí stát i EU a nedluží kam se podíváš, tak já jsem ním v pohodě…

Václav

Takže s ním nejste v pohodě vlastně nikdy, a bohužel asi ani nebudete. Celý ten jeho “business” je založen právě na tom… 😏

SYN

A co ta „stejně nikdy nevyjede“, ta už netáhne?? 🙂

Huh

Přecejen je to tam trochu sklonově náročnější… Zima tam vypadá jinak než okolo Lovosic. Ta letošní tedy zrovna ne 🙂

Jiří Kocurek

Trošku ano, ale že by náklady na palivo vyskočily o 40 kč/km, tedy o 100 litrů na 100 kilometrů navíc?

jal

Ne, jízda do toho kopce a opotřebení nejen brzd je jen trochu jiné než v Polabí. : – )
———————————–
„Už ted máme těch smluv nadprůměrné množství na počet ujetých kilometrů,“

Některé kraje toho jsou ušetřeny. Nemusí se handrkovat s mnoha dopravci.
I když by se daly i tramvajové linky rozdělit mezi více dopravců, aby to bylo levnější.

HonzaH

Tak jen doufam, ze se o tom volici Starostu dozvedi a vezmou to v uvahu pri pristich volbach.

kix

určitě vezmou v potaz, že se kraj snaží zajistit alespoň trochu fungující a použitelnou dopravu, akorát jsem zvědav, kde vezmou těch dalších potřebných 9ks. Jedinou velkou výtku mám k typu smlouvy, z toho totiž vychází i ta vysoká cena, doteď byly přijmy z prodeje jízdenek přijmem dopravce, nově budou kraje, takže reálně ta cena za kilometr nikdy taková nebude, to by komplet všechny vlaky musely vozit 0 cestujících, ale není to dobré, jednak pak to nemotivuje k takovému výběru od personálu a jednak dopravce by měl jistým způsobem o cestující „bojovat“ Ale jinak to bylo s ohledem na situaci asi… Číst vice »

kix

nepoužitelná je celá arriva a to jak linky pro lbc kraj tak pro md, zkuste si s tim denně jezdit a uvidíte tu realitu

Vojtěch C

Ta osobní invektiva je, myslím, nadbytečná. Jistě komentář uživatele KIX je možná zjednodušující (nevyvážený), ale od komentáře v diskuzi se snad neočekává profesionální novinářský přístup. Ten komentář nikomu nevyhrožuje. Sice konkrétní společnost znevažuje a vyjadřuje pohybnost o schopnosti této firmy zajišťovat v odpovídající kvalitě veřejnou dopravu, ale domnívám se, že je to stále ještě v hranicích legitimního práva na kritiku.

Vojtěch C

Vyjádření názoru – jakkoli povrchního, zkresleného, subjektivního, nekvalifikovaného – označujete pojmem „lhaní“?
To je přece dezinterpretace zažitého významu tohoto českého slova!

Vojtěch C

Já jsem tedy vždy pojem „lhaní“ chápal jako úmyslnou prezentaci nepravdivých skutečností, i když sám vím o jejich nepravdivosti. A podmínkou adekvátnosti označení něčeho za „lživé“ je to, že autor takového prohlášení si nárokuje nezpochybnitelnost takové informace či interpretace. Pokud sám autor připouští , že nemá neotřesitelnou jistotu (ačkoli se spíše kloní k nějaké variantě), pak přece nelze mluvit o „lhaní“ ve smyslu záměrného klamání – protože sám autor ponechává otázku otevřenou pro pozdější korekce. !!!

Martin

Obávám se, s tím asi nelze úplně souhlasit, přeci jen kvalita dopravy se nevyjadřuje statistikou sankcí.
Představte si teoretickou situaci, že stejný provozní soubor, bude provozovat ČD, Trillex, Arriva se stejnými vozidly. Jaký je Váš tip v kvalitě dopravy? Při stejným sankcích. Budou všichni na stejno a nebo to bude jinak? Kdo bude první, to si netroufám odhadnout, kdo bude poslední, víc než tuším. Stačí mít jen otevřené oči.

Martin

Spíše statistiky 😉
Pokud vím, tak sankce za vadný dopravní výkon, je, když zpoždění z viny dopravce přesáhne 30min. Takže když vlak přijede z viny dopravce např. o 15min opožděn, tak statisticky je všechno OK, kraj je spokojen, dopravce je spokojen, možná i vy jste spokojen, sankce přeci není. Jen jaksi cestující je poněkud značně rozladěn, že mu zas ujel přípoj.

kix

když už jste si na mě tady tak zasedl, tak byste mohl i vědět, že tu poukazuji na to, že arriva dlouhodobě neplní své závazky vyplývajících ze smluv, ale objednatelům to očividně nevadí, takže řešit nějaká data o sankcních je blbost. Já tu veřejně nelžu s arrivou mám bohaté zkušenosti (bohužel), za to že vám realita nevoní je už jiná věc. Kolikrát byla na R 1068 třeba v březnu nasazena souprava dle smlouvy? Jak jsou řešeny zálohy? Kolikrát jezdila na L31 845 místo desira? Jeden čas v podstatě denně, teď už se to naštěstí zlepšilo. Na L3 měly jezdit pouze… Číst vice »

Vít Jůza

Jezdím s Arrivou téměř denně … použitelná je, ve srovnání s rovněž použitelnými ČD spíš o něco příjemnější.

Martin

Mohu-li se zeptat, kde jezdíte?

Vojtěch C

Pro pana Sůru: Tento komentář je svým způsobem „štěk“ – při vší úctě k autorovi KIXovi je to subjektivní emotivní projev – který už pro jeho kategoričnost nemůže nikdo považovat za věcný a technicky a informačně vybroušený příspěvek do diskuze.
Jako subjektivní (emočně laděný) by měl být hodnocen.
Podsouvat jeho tvůrci záměr někoho klamat je neadekvátní i vzhledem k tomu, že vyjádření takového druhu ani nemůže mít ambici vypadat jako seriózní informace.

Xiao

Nemyslím že by měl nutně dopravce o cestující bojovat. U (pří)městské autobusové dopravy taktéž nijak nebojuje, prostě si jezdí své. A většina cestujících ani netuší, s jakým dopravcem jede (například že linku 115 v praze neprovozuje DPP), a ničemu to nevadí.

Mimochodem, v Německu kde jezdí na železnici bazilion různých soukromníků se dopravce nehlásí, protože pro cestujícího je to tam informace zcela bezvýznamná.

Vít Jůza

To jsem zažil nedávno … zkusil jsem z Prahy na Turnov autobus – z Černého Mostu klidně o půl minuty dříve, v Mladé Boleslavi dva asi studenty nevzal, když přišli několik vteřin po době stanoveného odjezdu … to byl ještě na zastávce a klepali na dveře … i když to zrovna není linka ani městská, ani příměstská, ale kraji objednávaná dálková.

Leinad

Proč přišli po pravidelném odjezdu? Zpožděný přípoj(třeba negarantovaný), u Spržel bych predpokládal tajení nástupiště,…. pokud ne, tak asi jejich věc.
Jo odjezd s náskokem bych bral jako neprovedený spoj. (I kdyby bus vytlačila sanitka ze zastávky kde se nedá objížďet, má bus objet blok a zastavit podruhé)

Jiří Kocurek

A kdyby tu cenu podstřelily ČD, jak se už taky stalo?

kix

a jezdily tam pak něčím jiným než měly? Ať si cenu klidně někdo podstřelí, ale dodržuje smlouvu, jezdí s alespoň nějakou spolehlivostí a má personál s iq více jak 80..to mě bude stačit ke štěstí..

Kubrt

Toto je téma pro voliče naprosto neviditelné, nezajímavé.

J.K.

Tak rozhodně Libereckému kraji do roku 2033 nedávat víc daní…