Efekt nesoutěžení. Liberecký kraj zaplatí za kilometr provozu RS1 nejvíce v zemi

Motorový vůz Stadler RS1 přijíždí k přejezdu v Proseči nad Nisou. Vlevo bude tramvajová trať, s kterou bude mít společný přejezd. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz Stadler RS1 přijíždí k přejezdu v Proseči nad Nisou. Vlevo bude tramvajová trať, s kterou bude mít společný přejezd. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nechceme už více smluv, vysvětluje Liberecký kraj přímé zadání Českým drahám.

Liberecký kraj byl v první dekádě tohoto století průkopníkem otevřených soutěží při výběru dopravce na české železnici. Provoz na Jizerskohorské železnici získaly České dráhy v otevřeném tendru, když porazily nabídkou čtyři jiné dopravce. Výsledkem bylo snížení ceny a nasazení nových motorových vozů. Nyní podobný model výběru dopravce  pod vedením Starostů pro Liberecký kraj už neláká.

I přes původní proklamace o výběrovém řízení nakonec tento týden radní rozhodli, že zakázku na provoz do roku zadají přímo Českým drahám s cenou 234,77 Kč za kilometr. „Musíme zahájit soutěž co nejdříve, aby dopravci byli schopni zajistit námi požadované vlaky,“ řekl v roce 2021 náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták. Stejný náměstek nyní obhahuje přímé zadání bez tendru. „Zvážili jsme všechny aspekty, převod vozidel byl rizikový, bylo by ohroženo zajištění dopravy. Prostě jsme se vydali touto cestou,“ vysvětluje Sviták.

Zda jde, nebo nejde o výhodný postup, ukáže až zveřejněná smlouva. I když nelze porovnávat přesně cenu za vlakokilometr, rozdíly v ceně jiných srovnatelných výkonů jsou obrovské jak v porovnání v rámci Libereckého kraje s jinými dopravci, tak smlouvami Českých drah v jiných krajích.

Soutěže přinesly nižší cenu

Například stejná vozidla – motorové vozy Stadler RS1 – jezdí od stávajícího jízdního řádu v provozním souboru Středohorská železnice v Ústeckém a částečně Libereckém kraji za cenu 166 korun za kilometr. V Plzeňském kraji bude GW Train Regio jezdit se stejnými vozidly za cenu 155,94 Kč za kilometr. U obou soutěží proběhl výběr dopravce porovnáním nabídek od více firem. V Libereckém kraji se rozhodli pro pohodlnější cestu bez soutěže.

Kraj i České dráhy argumentují tím, že ceny za vlakokilometr nelze jednoduše porovnávat, protože někdy půjde o provoz zdvojených souprav. Záleží také na denním proběhu nasazených vozů. Kraj dosud nezveřejnil, jaký podíl tyto zdvojené výkony budou mít ani jednotlivé oběhy. Zdvojené soupravy budou jezdit například i na Středohorské železnici.

Cena za kilometr je vysoká i v porovnání s jinými smlouvami na železniční výkony v kraji. V žádném jiném provozním souboru nepřesahuje cena 200 Kč za kilometr. Die Länderbahn s jednotkami Siemens Desiro jezdí na linkách mezi Libereckým, Středočeským a Ústeckým krajem za 169,77 Kč za vlakokilometr, rovněž výrazně méně než nová smlouva s Českými drahami. „Cena reálně odpovídá cenové hladině roku 2021. Je vyvážená a odpovídá i investici v hodnotě zhruba 400 milionů korun,“ uvedl náměstek generálního ředitele a člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka probíhala jednání o přímém zadání přes rok. „Ceny v sousedních krajích jsme znali,“ uvedl Sviták. Kraj dosud žádné materiály ke schválené smlouvě s dopravcem nezveřejnil, jediným oficiálním výstupem je tisková zpráva.

Nevyužitá možnost odkupu

Kraj si ve stávající smlouvě vymínil, že může od Českých drah vozidla Stadler RS1 odkoupit. „Po všech možných jednáních jsme se shodli, že by to bylo složité, proto jsme zvolili přímé zadání,“ řekl hejtman Martin Půta. Otázkou zůstává, proč kraj nejprve přišel s informací, že vypíše veřejnou soutěž.

Kraj měl přitom možnost se rizikovému převodu vyhnout: rozdělit soubor na dvě oblasti: jednu na provoz vlaků, kde se využijí stávající motorové vozy, tedy primárně na trati Liberec – Harrachov, a zbývajících devět vozů pro Frýdlantsko vysoutěžit v odděleném souboru.

Půta přiznává, že tato verze byla ve hře. „Vzhledem k tomu, kolik tu už máme smluv a dopravců, tak přibírat do toho kotlíku ještě dalšího dopravce a ještě více rozbíjet zakázky na menší kusy, tak se samospráva rozhodla jít touto cestou. Třeba proto, že ne všichni dopravci se umí domluvit, jak si budou uznávat jízdenky,“ uvedl Půta. Kraj přitom ve smlouvě požaduje uznávání celokrajského tarifu IDOL, cestující už nyní na tento tarif mohou bez problémů jezdit na jednu jízdenku u více dopravců. „Už ted máme těch smluv nadprůměrné množství na počet ujetých kilometrů,“ dodal Půta. Ten jako důvod uvedl i to, že České dráhy vybudují v Liberci kompetenční centrum pro opravy motorových vozů Stadler RS1. Jiří Ješeta vzápětí uvedl, že v Liberci toto centrum je.

Kompletní informace o nové zakázce jsou zde.

Tagy České dráhy Jizerskohorská železnice Liberecký kraj Stadler RS1
110 komentářů