České dráhy mají desetiletou smlouvu na provoz v Českém středohoří

Motorový vůz Stadler RS1 v Úštěku. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz Stadler RS1 v Úštěku. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Cena za jeden kilometr vychází na 166 korun.

České dráhy budou až do konce roku 2032 zajišťovat regionální železniční dopravu na dvou tratích v Českém středohoří pro Ústecký a částečně Liberecký kraj. Dopravce podepsal s Ústeckým krajem novou smlouvu na provoz takzvané Středohorské železnici. Kontrakt má hodnotu 1,7 miliardy korun, základní cena za kilometr je 166 Kč. Roční rozsah je 1,072 milionu kilometrů.

O podpisu smlouvy informovaly České dráhy v tiskové zprávě, Ústecký kraj ji zveřejnil v registru smluv. Pokrývá provoz na lince U6 Lovosice – Teplice ( s částečnou náhradní dopravou kvůli zasypané trati) a U11 Postoloprty – Česká Lípa.

Obě linky mají mezi čtvrtou hodinou ranní a jedenáctou hodinou večerní základní 120minutový takt, který je ve špičkových časech na určitých úsecích posilován na 60 minut. Linka U11 bude v letních měsících prodloužena z České Lípy dvěma páry vlaků až k Máchovu jezeru do stanice Doksy.

Provoz na obou linkách bude zajišťován celkem devíti turnusovanými motorovými vozy Stadler RegioShuttle RS1 a dvěma záložními. Definitivně tak na trati končí éra Regionov. Vozidla mohou díky lepší dynamice více využít opravenou infrastrukturu, kde Správa železnic revitalizovala větší část úseku z Loun do Lovosic a letos dokončila také úpravu úseku z Litoměřic horního n. do Úštěku a stanici Žalhostice.

České dráhy nasazují na trať motorové vozy z konce 90. let, které koupily v Německu jako použité. Jsou nízkopodlažní podvozkové jednotky s kapacitou 71 míst k sezení, vybavené vakuovým WC s uzavřeným systémem. Vozidla prošla celkovou velkou opravou. Následně byly provedeny nutné úpravy, aby splňovaly všechny podmínky provozu na české železnici. „Dále jednotky prochází úpravami, které jsou vyvolány požadavky objednatele, a které jsou zapracovány do uzavřené smlouvy,“ řekl mluvčí Českých drah Emanuel Vittek.

Úpravy vozů se zpožděním

Jedná se zejména o osazení klimatizace, nového audiovizuálního informačního systému, Wi-Fi, zásuvek 230 V / USB pro drobnou elektroniku a GPS a také o nalakování vozidel do barev dle požadavku Ústeckého kraje. Úpravy budou kvůli prodlevě dodavatele dokončeny až v průběhu roku 2023. První vozidla jsou však očekávána v nejbližších dnech. Do té doby budou využívána vozidla stejné řady, ale bez úprav dle požadavku objednatele.

Provoz na linkách U6 a U11 zajišťují České dráhy podle nové smlouvy od začátku platnosti jízdního řádu 2022/2023, tedy od 11. prosince 2022. Smlouva je podepsána s platností na deset let.

Cena za výkony na Středohorské železnici lze poměrně dobře porovnat s budoucím provozem na pošumavských lokálkách v Plzeňském kraji. Společnost GW Train Regio zde vyhrála soutěž na provoz s rozsahem zhruba 700 tisíc kilometrů ročně za průměrnou cenu 155,94 Kč za kilometr, rovněž s vozy Stadler RS1 po částečné revitalizaci.

Tagy České dráhy Liberecký kraj Stadler RS1 Středohorská železnice U11 Postoloprty - Česká Lípa U6 Teplice - Lovosice Ústecký kraj
17 komentářů