EASA: Letadla Boeing 737 MAX by se mohla vrátit do provozu ještě letos
Boeing 737 MAX 8 registrace OK-SWA krátce před vzletem. Foto: Smartwings
Regulátoři by v listopadu mohli povolit obnovení provozu letadel Boeing 737 MAX, která by se tak mohla do konce roku
Na IDNES je článek, že podle odborů FAA úpravy MAXe nestačí a je třeba přepracovat celý kokpit a doplnit další systémy. Letos tedy MAX jistě nevzlétne.
Odborů FAA?
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/boeing-737-max-faa-oprava-easa.A200923_120641_ekonomika_kou
Už ne, prosím.
Hmm. Stačí si rozkliknout odkazované zdroje. The National Air Traffic Controllers Association… Jedná se o vyjádření odborové organizace zastupující řídicí letového provozu v USA a i další techniky (mimo jiné i v FAA). https://www.natca.org/ The NATCA comments don’t say whether individual engineers had objected to the FAA’s preliminary approval of Boeing’s redesign. Odbory NATCA nijak nekomentovaly, jestli nějaký z konkrétních techniků FAA v jejich řadách měl námitky proti Boeingem navrženém redesignu. A ke všemu se to honí po velkých mediálních domech, ale třeba na webu NATCA žádné prohlášení není – což by i jeden čekal, pokud je to opravdu vznešený… Číst vice »
Možná tam nemají odboráři takovou váhu v rozhodování např. jako u nás na železnici :).
Ale mohli by napsat dopis na ministerstvo, aby si tam rozmysleli, jaká letadla (a jestli vůbec) budou soutěžit.
Max nevzlétne ani v roce 2021, jedině, že by ho přejmenovali.
Buďme v klidu, před 2 lety jsem psal, že nevzlétnou a to bylo bombardování a strachu. Před rokem pro jistotu evropský úřad prohlásil, že můžou po opravách létat, jen pokud projdou celou novou certifikací, což je procesně i ekonomicky nesmysl. A v jakém stavu jsou ty polovraky, hnijící třeba v Praze na runwai, a které se občas letí proletět do Ostravy, aby se nerozpadly? Nebude to s nimi náhodou podobné, jako s letadly, jenž zabavily Fisherovi? (ani nevím, zda se nakonec po těch min 10 letech stání prodaly, nebo opravily, nebo sešrotovaly, nebo tam ještě stojí, naposled tam byly tolik… Číst vice »
Fischeři stali na Ruzyni 5 let – 2005-2010. Pak přijela parta Rumunů, letadla zprovoznila na přelet, v Rumunsku se udělali D-checky a létalo se dál. FUN léta dosud, FAN vyřazena před čtyřmi roky.
Ovšem jako nákladní letadla.
Nikoliv, létali s PAX
Myslíte s Nigerijcema?
I s Pákistánci
Tak ty „hnijící polovraky“ jsou udržovány přesně podle postupů a každých 7 dní na nich probíhá předepsaná údržba (7D, 14D, 30D, 60D, 90D), každých 7 dní i motorová zkouška. A všech 7 je v dost dobré kondici…..
Takže rozpadnutí má zabránit přelet do Ostravy a nikoliv údržba? Tak samozřejmě….
To je možné, ale kam a koho budou vozit. Letecká doprava už nikdy nebude jako dřív.
Proč by neměla být ? Btw vyřadí všechny staré letadla s vyšší spotřebou
To jste tak naivní ? Navíc důvěra v Maxi je na bodě 0.
až skončí korona šaškárna tak lidi budou chtít dohnat dovolené takže ano,
cituji: Letecká doprava už nikdy nebude jako dřív.
máte pravdu, bude pak ještě více v kurzu, samozřejmě až to skončí s kovidem,.
je to jak v roce 2008, automobilky málem krachovaly a loni lámaly rekordy
Závidím vám váš optimismus zřejmě neděláte v letectví. Zeptejte se lidí u SW, technici,
lítající, kteří už zase sedí doma na 60% a spěje to tam k propouštění
Jo, na celooborovou prognózu se zeptejte zrovna u SW :).
Tam už měli všichni sedět na ÚP.
Proč na ÚP? Aby jim to daňový poplatník musel platit? LinkedIN je plný nabídek práce pro angličtiny znalé.
Tak u ČSA T nebo u Lufthansy a dalších evropských a asijských dopravců.
Jestli to nebude tím, že na problémy bylo zaděláno už dávno předtím…
Dobrá zpráva ve špatný čas. Maxy zřejmě zůstanou na zemi, protože i když budou moct létat, nebude pro ně patřičné vytížení.
Prosimtě kdo jim to věří?
Po kolikáté už šíří tyhle sny?
EASA někdy šířila naivní sny?
Viki: Tyhle zprávy jdou od regulátorů letecké dopravy nikoliv od boeingu.
Zbyněk: pokud se maxy vrátí do provozu reálně možná na jaře, tak budou letadla již dodaná dopravcům zapojeny v rámci možností ihned do provozu. protože jsou nové a mají nižší provozní náklady, což by mohlo leteckým dopravcům pomoci jednak nižšími provozními náklady (palivo) tak i nižšími náklady na opravy (nové se nemusí tolik opravovat).
S tou spotřebou to není tak jednoznačné.
Menší spotřeba paliva určitě, ale méně oprav u motorů LEAP? I když je potřeba je odladit, dokud jsou v záruce.
Hlavně odladit, mám pocit, že TVS za tu krátkou dobu co létali tak vyměnil dva.
Vyměnili se skoro všechny na těch slavných Maxech….
To není pravda
Ale je, dva měnili na 100%.
To se také obávám. I když ty co jsou přes leasingovky by mohly pomalu začít létat, protože ekonomičtější stroj teď aerolinky určitě ocení více než kdy jindy. Bude to ještě zajímavé.
A nebo se vyřadí starší stroje a budou lítat ekonomičtějšíma MAXama. Místo třeba původně plánovaného rozšíření flotily může takhle proběhnout obměna flotily. Nebo ne? Nerozumím tomu, jen by mi přišlo logičtější tohle řešení, než nechávat na zemi úplně nové stroje, za které jsem už zaplatil/platím za ně splátky.
Nedůvěra ze strany cestujících může přetrvávat. Radějí poletí s tou aerolinkou, která nasadí jiný stroj.
Já myslím, že stačí ze začátku nalákat lidi na nižší ceny a za chvíli si na nějakýho MAXe už ani nevzpomenou, natož aby se obtěžovali si zjistit které letadlo konkrétně poletí.
Proč si zbytečně snižovat tržby, stačí MAXy přeci přejmenovat, jako to udělal Ryanair (na 737-8200) 🙂 No, nižší ceny budou asi malinko problém, aerolinky spíš budou chtít svoje příjmy zvyšovat než snižovat.
Takhle se jmenovala verze pro Ryan ještě před uzemněním, takže k žádnému přejmenování nedošlo.
Ale došlo:
https://zdopravy.cz/ryanair-prejmenoval-max-na-737-8200-ukazuji-snimky-z-vyroby-31489/.
Ale nedošlo, je to označení verze od počátku vývoje Maxe pro Ryanair
Už v roce 2014 byla vydána tisková zpráva:
https://boeing.mediaroom.com/2014-09-08-Boeing-Launches-737-MAX-200-with-Ryanair
Europe’s leading low-cost carrier will be the first airline to operate the 737 MAX 200…
Přední evropský nízkonákladový dopravce bude první leteckou společností, která bude provozovat 737 MAX 200…
A já tu před sebou mám otevřený technický manuál, kde jedna náhodně otevřená kapitola je naposledy revidovaná k 15.5.2017 a označení verze tam uváděné je 737-8200
Ono totiž oficiální značení od výrobce, uváděné ve všech dokumentech a štítcích na letadlech je model:737, series: 7;8;9;10;8200. Takže třeba Maxy SW mají všude v těchto věcech značení 737-8, RYR zase 737-8200
Nejspíš došlo k přejmenování někdy dřív a provedl ho Boeing, ne Ryanair. Ještě jsem našel, že se 737-8200 používalo už v červnu 2016: https://www.flightglobal.com/fleets/new-name-for-ryanair-737-max-is-not-actually-new/133547.article.
737-8200 je officiální typové označení schvalované u FAA, stejně jako 737-7 737-8 a 737-9. Oproti tomu kombinace s označením MAX jsou marketingové označení. Přesně jak píše P.M.