lot
Letecké společnosti Letectví

EASA: Letadla Boeing 737 MAX by se mohla vrátit do provozu ještě letos

Boeing 737 MAX 8 registrace OK-SWA krátce před vzletem. Foto: Smartwings
Boeing 737 MAX 8 registrace OK-SWA. Foto: Smartwings

Regulátoři by v listopadu mohli povolit obnovení provozu letadel Boeing 737 MAX, která by se tak mohla do konce roku vrátit do služby. Uvedl to dnes podle agentury Reuters šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky.

Provoz letadel Boeing 737 MAX byl loni v březnu přerušen po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii, při kterých zemřelo celkem 346 lidí. „Poprvé za rok a půl mohu říci, že je na dohled konec práce kolem letadel MAX,“ uvedl dnes Ky.

EASA podle něj předpokládá, že zruší svůj zákaz provozu letadel MAX nedlouho po americkém Federálním úřadu pro letectví (FAA), pravděpodobně v listopadu. Ky nicméně upozornil, že povolení na státních úrovních, která jednotlivé aerolinky potřebují k obnovení provozu letadel MAX v Evropě, by si mohla vyžádat o něco více času.

Boeing letos v lednu kvůli průtahům při získávání povolení regulátorů k obnovení provozu zastavil výrobu letadel 737 MAX. Problémy kolem těchto letadel již firmu stály více než 18 miliard dolarů (418 miliard Kč).

Letos navíc výrobce letadel tvrdě zasáhla koronavirová krize, která vedla k prudkému omezení letecké dopravy. Boeing na konci května oznámil, že hodlá zrušit asi deset procent pracovních míst, což se dotkne zhruba 16 000 zaměstnanců.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Greta

Na IDNES je článek, že podle odborů FAA úpravy MAXe nestačí a je třeba přepracovat celý kokpit a doplnit další systémy. Letos tedy MAX jistě nevzlétne.

Y.K.

Odborů FAA?

Y.K.

Hmm. Stačí si rozkliknout odkazované zdroje. The National Air Traffic Controllers Association… Jedná se o vyjádření odborové organizace zastupující řídicí letového provozu v USA a i další techniky (mimo jiné i v FAA). https://www.natca.org/ The NATCA comments don’t say whether individual engineers had objected to the FAA’s preliminary approval of Boeing’s redesign. Odbory NATCA nijak nekomentovaly, jestli nějaký z konkrétních techniků FAA v jejich řadách měl námitky proti Boeingem navrženém redesignu. A ke všemu se to honí po velkých mediálních domech, ale třeba na webu NATCA žádné prohlášení není – což by i jeden čekal, pokud je to opravdu vznešený… Číst vice »

Leden

Možná tam nemají odboráři takovou váhu v rozhodování např. jako u nás na železnici :).

Jiří Kocurek

Ale mohli by napsat dopis na ministerstvo, aby si tam rozmysleli, jaká letadla (a jestli vůbec) budou soutěžit.

Dorota

Max nevzlétne ani v roce 2021, jedině, že by ho přejmenovali.

Pavel

Buďme v klidu, před 2 lety jsem psal, že nevzlétnou a to bylo bombardování a strachu. Před rokem pro jistotu evropský úřad prohlásil, že můžou po opravách létat, jen pokud projdou celou novou certifikací, což je procesně i ekonomicky nesmysl. A v jakém stavu jsou ty polovraky, hnijící třeba v Praze na runwai, a které se občas letí proletět do Ostravy, aby se nerozpadly? Nebude to s nimi náhodou podobné, jako s letadly, jenž zabavily Fisherovi? (ani nevím, zda se nakonec po těch min 10 letech stání prodaly, nebo opravily, nebo sešrotovaly, nebo tam ještě stojí, naposled tam byly tolik… Číst vice »

Letmech

Fischeři stali na Ruzyni 5 let – 2005-2010. Pak přijela parta Rumunů, letadla zprovoznila na přelet, v Rumunsku se udělali D-checky a létalo se dál. FUN léta dosud, FAN vyřazena před čtyřmi roky.

Dorota

Ovšem jako nákladní letadla.

P.M

Nikoliv, létali s PAX

Dorota

Myslíte s Nigerijcema?

P.M

I s Pákistánci

P.M

Tak ty „hnijící polovraky“ jsou udržovány přesně podle postupů a každých 7 dní na nich probíhá předepsaná údržba (7D, 14D, 30D, 60D, 90D), každých 7 dní i motorová zkouška. A všech 7 je v dost dobré kondici…..

Jiří Kocurek

Takže rozpadnutí má zabránit přelet do Ostravy a nikoliv údržba? Tak samozřejmě….

Dorota

To je možné, ale kam a koho budou vozit. Letecká doprava už nikdy nebude jako dřív.

Ondra

Proč by neměla být ? Btw vyřadí všechny staré letadla s vyšší spotřebou

Dorota

To jste tak naivní ? Navíc důvěra v Maxi je na bodě 0.

Jakub W

až skončí korona šaškárna tak lidi budou chtít dohnat dovolené takže ano,
cituji: Letecká doprava už nikdy nebude jako dřív.
máte pravdu, bude pak ještě více v kurzu, samozřejmě až to skončí s kovidem,.
je to jak v roce 2008, automobilky málem krachovaly a loni lámaly rekordy

Dorota

Závidím vám váš optimismus zřejmě neděláte v letectví. Zeptejte se lidí u SW, technici,
lítající, kteří už zase sedí doma na 60% a spěje to tam k propouštění

Leden

Jo, na celooborovou prognózu se zeptejte zrovna u SW :).
Tam už měli všichni sedět na ÚP.

Jiří Kocurek

Proč na ÚP? Aby jim to daňový poplatník musel platit? LinkedIN je plný nabídek práce pro angličtiny znalé.

Dorota

Tak u ČSA T nebo u Lufthansy a dalších evropských a asijských dopravců.

Ogden

Jestli to nebude tím, že na problémy bylo zaděláno už dávno předtím…

Zbyněk

Dobrá zpráva ve špatný čas. Maxy zřejmě zůstanou na zemi, protože i když budou moct létat, nebude pro ně patřičné vytížení.

Viki

Prosimtě kdo jim to věří?
Po kolikáté už šíří tyhle sny?

Y.K.

EASA někdy šířila naivní sny?

noerf

Viki: Tyhle zprávy jdou od regulátorů letecké dopravy nikoliv od boeingu.
Zbyněk: pokud se maxy vrátí do provozu reálně možná na jaře, tak budou letadla již dodaná dopravcům zapojeny v rámci možností ihned do provozu. protože jsou nové a mají nižší provozní náklady, což by mohlo leteckým dopravcům pomoci jednak nižšími provozními náklady (palivo) tak i nižšími náklady na opravy (nové se nemusí tolik opravovat).

Dorota

S tou spotřebou to není tak jednoznačné.

Martin V.

Menší spotřeba paliva určitě, ale méně oprav u motorů LEAP? I když je potřeba je odladit, dokud jsou v záruce.

Dorota

Hlavně odladit, mám pocit, že TVS za tu krátkou dobu co létali tak vyměnil dva.

kulhán

Vyměnili se skoro všechny na těch slavných Maxech….

insider

To není pravda

Dorota

Ale je, dva měnili na 100%.

Y.K.

To se také obávám. I když ty co jsou přes leasingovky by mohly pomalu začít létat, protože ekonomičtější stroj teď aerolinky určitě ocení více než kdy jindy. Bude to ještě zajímavé.

SaulGoodman

A nebo se vyřadí starší stroje a budou lítat ekonomičtějšíma MAXama. Místo třeba původně plánovaného rozšíření flotily může takhle proběhnout obměna flotily. Nebo ne? Nerozumím tomu, jen by mi přišlo logičtější tohle řešení, než nechávat na zemi úplně nové stroje, za které jsem už zaplatil/platím za ně splátky.

Marťas

Nedůvěra ze strany cestujících může přetrvávat. Radějí poletí s tou aerolinkou, která nasadí jiný stroj.

Jan

Já myslím, že stačí ze začátku nalákat lidi na nižší ceny a za chvíli si na nějakýho MAXe už ani nevzpomenou, natož aby se obtěžovali si zjistit které letadlo konkrétně poletí.

Marťas

Proč si zbytečně snižovat tržby, stačí MAXy přeci přejmenovat, jako to udělal Ryanair (na 737-8200) 🙂 No, nižší ceny budou asi malinko problém, aerolinky spíš budou chtít svoje příjmy zvyšovat než snižovat.

insider

Takhle se jmenovala verze pro Ryan ještě před uzemněním, takže k žádnému přejmenování nedošlo.

P.M

Ale nedošlo, je to označení verze od počátku vývoje Maxe pro Ryanair

Marťas

Už v roce 2014 byla vydána tisková zpráva:

https://boeing.mediaroom.com/2014-09-08-Boeing-Launches-737-MAX-200-with-Ryanair

Europe’s leading low-cost carrier will be the first airline to operate the 737 MAX 200…

Přední evropský nízkonákladový dopravce bude první leteckou společností, která bude provozovat 737 MAX 200…

P.M

A já tu před sebou mám otevřený technický manuál, kde jedna náhodně otevřená kapitola je naposledy revidovaná k 15.5.2017 a označení verze tam uváděné je 737-8200

P.M

Ono totiž oficiální značení od výrobce, uváděné ve všech dokumentech a štítcích na letadlech je model:737, series: 7;8;9;10;8200. Takže třeba Maxy SW mají všude v těchto věcech značení 737-8, RYR zase 737-8200

Marťas

Nejspíš došlo k přejmenování někdy dřív a provedl ho Boeing, ne Ryanair. Ještě jsem našel, že se 737-8200 používalo už v červnu 2016: https://www.flightglobal.com/fleets/new-name-for-ryanair-737-max-is-not-actually-new/133547.article.

Y.K.

737-8200 je officiální typové označení schvalované u FAA, stejně jako 737-7 737-8 a 737-9. Oproti tomu kombinace s označením MAX jsou marketingové označení. Přesně jak píše P.M.