Dvoukolejka na 160 km/h. Trať z Chlumce do Hradce získala po třech letech souhlas MŽP
Projekt má pomoci i nákladní dopravě. Ve stanicích Praskačka a Káranice vzniknou předjízdné koleje.
Správa železnic zdolala důležitý milník k cíli, kterým je cesta vlakem mezi Prahou a Hradcem Králové za hodinu. V procesu posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) získala souhlas ministerstva životního prostředí s přestavbou 27 kilometrů dlouhého úseku Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové. Celý proces byl zahájen už v listopadu 2018.
Podle zveřejněné dokumentace bude zdejší jednokolejka doplněna o druhou kolej, téměř v celém úseku se pak rychlostní maximum zvýší na 160 kilometrů v hodině. Na první kopnutí do země by mělo podle informací Správy železnic dojít v roce 2025, hotovo by mělo být v roce 2028. Náklady podle letáku SŽ se odhadují na 7,6 miliardy korun.
„V úseku Hradec Králové – Chlumec nad Cidlinou se zkracuje u rychlíkových vlaků jízdní doba z 19,5 min. na 14,0 min. U osobních vlaků se jízdní doba krátí z 27,0 min na 22,0 min. V širším měřítku je cílem po dokončení všech staveb zkrácení jízdní doby mezi Hradcem Králové a Prahou ze současných 101 min na cca 63 min pro expresní vlaky,“ píše se v dokumentaci.
Projekt má pomoci i nákladní dopravě. Ve stanicích Praskačka a Káranice vzniknou předjízdné koleje pro vlaky o délce 740 metrů. Projekt je součástí plánů na modernizaci celého úseku z Velkého Oseku přes Chlumec a Hradec do Chocně, ke které byla schválená studie proveditelnosti v roce 2015. Podle SŽ trať převezme část nákladní železniční dopravy z prvního koridoru.
Stanice Praskačka bude nadále sloužit jen pro nákladní dopravu, název bude změněn na Praskačka – staré nádraží. Mezi obcemi Praskačka a Urbanice bude zřízena nová samostatná zastávka Praskačka. Stanice Nové Město nad Cidlinou bude změněna na zastávku. Budou přestavěny zastávky Hradec Králové-Kukleny a Lhota pod Libčany.
Mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové dojde také ke zrušení deseti přejezdů, (12 bude rekonstruováno), demolici tří výpravních budov, výstavbě 15 nových přístřešků a zbudování 1,3 kilometru protihlukových stěn, především v Hradci Králové.
Na stejném železničním tahu provádí Správa železnic od léta 2020 rozsáhlou modernizaci úseku Praha-Vysočany – Mstětice. Součástí projektu za 4,2 miliardy je i modernizace vysočanského nádraží a vybudování nové zastávky Rajská zahrada.