Dva nové vlaky týdně. Španělsko čeká od příštího roku velká železniční proměna
Ostrý provoz jednotek Coradia Stream HC začne příští rok.
Společnost Alstom dnes představila posun ve výrobě nových vlakových jednotek Coradia Stream HC pro příměstský provoz v největších městech Španělska. S objemem 1,8 miliardy eur (cca 45 mld. Kč) jde o největší drážní zakázku v historii země.
Ministr dopravy a udržitelné mobility Óscar Puente dnes při návštěvě závodu Alstomu v Santa Perpètua u Barcelony uvedl, že v příštích týdnech začnou závěrečné testy nutné pro schválení nových jednotek. Jezdit budou na příměstských vlacích Cercanías a Rodalies v Madridu, Barceloně a Valencii.
Podle ministra harmonogram počítá se zahájením ostrého provozu v roce 2026, nejprve v Katalánsku v síti Rodalies. „V průběhu roku 2025 bude proces certifikace dokončen a Alstom bude moci zahájit sériovou výrobu zbývajících 198 vlaků. Zkušenost nám velí být opatrný s termíny, ale doufáme, že první jednotky zahájí provoz v roce 2026,“ řekl ministr.
Smlouva španělských státních drah Renfe s Alstomem je dosud vůbec největším kontraktem na nákup kolejových vozidel ve Španělsku. Počítá s dodávkou 201 jednotek. K tomu státní dopravce Renfe objednal již dříve 79 jednotek od Stadleru a 130 jednotek od CAF. „Po dobu čtyř let budeme zařazovat do provozu dva nové vlaky týdně,“ doplnil ministr.
Obrazem: Barcelonský Alstom chrlí metra, vlaky i tramvaje. Učí se také v Česku
Šestivozové soupravy pro 905 cestujících
Šestivozové (z toho dva vozy dvoupodlažní) jednotky od Alstomu budou mít kapacitu 905 cestujících. Smlouva počítá s možností výroby delších nebo naopak kratších souprav podle potřeb dopravce.
Na každé straně bude mít jednotka 12 dveří, které jsou podle výrobce rozmístěny tak, aby maximálně urychlily pohyb cestujících. Čas určený pro nástup a výstup ve stanici by tak měl být kratší a španělský dopravce od toho očekává další zvýšení přepravní kapacity na příměstských linkách.
Alstom kvůli velké zakázce přijal do katalánského závodu 500 nových lidí a očekává letos a příští rok nejvyšší objem výroby v historii firmy. Celkem 137 jednotek bude jezdit v Madridu, 49 v Barceloně a 15 ve Valencii.