Dopravci Železnice Železniční průmysl

Španělská Renfe kupuje od Stadleru a Alstomu příměstské vlaky za 64 miliard

Elektrická jednotka firmy Renfe. Pramen: Renfe
Elektrická jednotka firmy Renfe. Pramen: Renfe
Nákup je součástí velkolepého plánu Renfe na obnovu flotily příměstských a regionálních vlaků

Představenstvo španělského státního dopravce Renfe rozhodlo o vítězích dvou velkých zakázek na dodávku příměstských a regionálních vlaků. Na smlouvy v celkové hodnotě 2,45 miliardy eur (cca 64 miliard Kč) se mohou těšit výrobci Alstom a Stadler.

Celkem jde o 211 velkokapacitních elektrických jednotek s iberským rozchodem 1668 milimetrů. Alstom dodá 152 vlaků o délce 100 metrů za 1,45 miliardy eur, Stadler vyrobí patrové vlaky (24 o délce 100 metrů a 35 o délce 200 metrů) za miliardu eur. Pro Stadler jde o vůbec první zakázku od Renfe.

Vlaky se budou vyrábět ve Španělsku v továrně Alstomu v Santa Perpètua nedaleko Barcelony, respektive v továrně Stadleru ve Valencii. Součástí smluv je i patnáctiletá údržba, kterou budou provádět společné podniky dopravce (49 pct.) a výrobce (51 pct.).

Nové vlaky budou mít o 20 procent větší kapacitu než ty současné, široké dveře mají usnadnit nástup a výstup, cestujícím bude k dispozici wifi.

Nákup je součástí velkolepého plánu Renfe na obnovu flotily příměstských a regionálních vlaků. Firma mluví o „největším investičním úsilí za poslední desítky let“. Důležitým výsledkem má být vedle obnovy flotily i oživení hospodářství a vytvoření desítek tisíc pracovních míst. Celý program má objem 3,5 miliardy eur, první tendr na 31 vlaků vyhrála loni v červnu s cenou 258 milionů eur domácí firma CAF. Následovat mají dvě zakázky na 81 hybridních vlaků.

Před spuštěním obnovy kupovala Renfe vlaky pro příměstskou a regionální dopravu naposledy v roce 2007.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LiborV

Ty patrové vlaky od Stadleru by se mi líbily jako nástupce Elefantů na českých kolejích. Věřím, že se lidem z aglomerací Madridu a Barcelony v nich bude dobře dojíždět. Je možné, že i Škoda dokáže nabídnout důstojnou náhradu za Elefanty. I když možná nejprve jen na obrázku.

pohledem realisty

A jak je to s průjezdným průřezem – nebudou mít ty vozidla pro Španělsko takové obrysy vozů, které by nevyhovovaly našim předpisům?

gajda

U Kissů by to snad problém být neměl

medical_examiner

Škodě bych nabídnul maximálně servis jejich tramvají…
Ty by totiž byly nahrazeny kvalitními sólo vozidly v jakémkoliv případě…

Pe.tr

Podpora domácích pracovních míst , kvalitní výrobky , komfort moderního cestování včetně kapacity a rychlosti nástupu . A to jsou Španělé . Německo je asi nedosažitelné ale Poláci
se taky rozbíhají . Snad se to někdy ujme i v naší kotlině

Jiří Kocurek

Naposledy se státní podpora domácí výroby zrealizovala v podobě Škody 109 (ČD 380) a dopadlo to nevalně. Jednoznačně otevřená soutěž a jasné podmínky, jinak to skončí špatně.

Jussi

A já si zase myslím, že klidně se Škodou podepsat – sice to bude stát o něco víc, ale pokud tady chceme mít firmy s vlastním vývojem a né pouze montovny, tak je potřeba občas něco přihrát. Jinak stát platí vzdělání na VŠ spoustě lidem k ničemu, když by studenti měli hned zdrhnout za uplatněním do zahraničí. ALE je potřeba sepsat smlouvy tak, aby se Škoda bála nezdaru podobně, jako u souprav pro DB nebo radši ještě o něco víc. Zkrátka, aby když takovouhle zakázku se státní podporou dostane, tak aby to byla její priorita.

Pe.tr

Já ani nemyslel jako podporu vývoje jak to dělalo ČD . Spíš mě napadla kombinace (snad) Kellnerova Bombardieru a Jančuru do závazku nebo rozhoupat GWTR na něco kvalitnějšího. Nenucená a výhodná kooperace s českou stopou byť třeba za podpory z eurofondů , přesto na vysoutěžené výkony. Klidně už soutěžit výkony co jezdí sloni okolo Prahy . Nesázel bych na ČD , to by dopadlo všelijak jenom ne levně a výhodně jen pro někoho. Třeba přes EGAP podpořit dopravce na nové stroje se Škodovkou pro výkony v Německu a Visegrádu na objednanou dopravu . To by mohlo i u banky projít… Číst vice »

Jussi

Jo, na tom by se asi dalo pracovat. Jinak já jsem rozhodně nemyslel, že by to muselo být pouze skrze ČD. Jinak s těmi studenty (mě se to právě týká) se to má tak, že já bych rád zůstal v ČR, ale ono těch zajímavých alternativ moc nemám (když mě zajímá železnice a jsem vystudovaný konstruktér). Můžu do Škody nebo do CZ Loko. Jinak budu sedět a překreslovat a opravovat cizí práce (viz kamarád u Stadleru v Praze). No a když půjdu ven (stejně jako moji kolegové z pohraničí), tak už nás nikdo zpátky nedostane – proč bych se proboha… Číst vice »

Facepalm

Proč by měla česká vláda sypat prachy do soukromého byznysu nizozemské společnosti PPF?

Jussi

Fakt nemáš blbější otázku?

_Pavel_

Otázka se mi zdá úplně ok. Siemens a Bombardier taky zaměstnává lidi v ČR.

Facepalm

Ale narozdíl od PPF nefinancujou Hrad a půlku český politický scény.

Jussi

A ta druhá půlka politický scény si na sebe vydělává prodejem párků na rohu viď? Počkej do voleb, ANO zmizí a jestli jsme si pomohli, to se teprve uvidí… Na Slovensku si taky mysleli, že se všechno zlepší xD

medical_examiner

ANO zmizí jedině v případě, že by do voleb zmizeli i všichni důchodci…

mgr.pavel

Na čemž Andrejko nevědomky už rok „pracuje“.. 🙂

Facepalm

Jak to souvisí s tím, že tu horujete pro státní subvence do železničního byznysu soukromé zahraniční společnosti?

Jussi

Ty jsi začal s tím, že konkrétně PPF platí konkrétně hrad a nekonkrétně půlku český politický scény 🙂

Jussi

Á tady jsme se nepochopili – ty jsi si z toho vzal přímo tu Škodu, ale já myslel kteroukoliv firmu. Jde o to, že Škoda to nakreslí a vyrobí v Čechách. Bombardier u nás dokáže vyrobit skříně a dál je v koncích a Siemens toho už skutečně moc nevyrobí (bohužel časy závodu na Zličíně jsou pryč). Ale kdyby v případě státní pobídky ten vlak u nás skutečně vyrobili a né jenom přivezli, tak ať jí dostane klidně Siemens, Stadler a pod. Protože zaplatit spoustu peněz a přivést hotový výrobek je z dlouhodobějšího hlediska problém.

Facepalm

Hele. To, že něčemu nerozumíš, fakt neznamená, že je blbec někdo jinej.

ABC

stát platí vzdělání na VŠ spoustě lidem k ničemu….

je to sice premium ale i uvodník dost napoví

https://www.idnes.cz/onadnes/vztahy/studium-vysoka-skola-neuplatneni-studenti.A210302_140713_ona-vztahy_lsv

Jussi

Hele s tím jsem se setkával dnes a denně 😀 Některý ty studenti ani netušili o studují. Ale tady porovnáváš neporovnatelný – o nás strojní inženýry je zájem velikej, hodně z nás by tu rádo zůstalo, ale je to trochu těžký, když úspěšně vystuduješ VŠ a potenciální největší zaměstnavatel v kraji – WITTE tě láká na výrobu zámků do aut. A vedle v Německu můžeš dělat ve vývoji (třeba) pro Audi na podvozcích, motorech apod. za trojnásobek platu. A tak se asi seberu a zařídím se tam – stát mě vzdělával k ničemu, vracet už se nebudu. Nakonec ten rekreolog… Číst vice »

ABC

Tak chápu že strojařina a rekreologie se srovnánat nedaj. Ale holt to si musí každý vyřešit sám, stavař-projektant taky holt bude většinou kreslit fádní bytovky nebo kancly a ne mrakodrapy, aspoň ne v Česku.

Jussi

A není to škoda? Je to asi jako když se ŠKODA JS chlubila, že vyrobila nový typ kontejneru na vyhořelé palivo a někdo pod to připsal: „Před 30 lety jste vyrobili reaktor, teď se chlubíte popelnicí.“ A má pravdu. Otázka tedy zní: Chce stát ušetřit? Pak nemusí platit studium špičkových inženýrů – a my půjdeme do těch Němec rovnou. A nebo ušetřit nechce a pak by měl zajistit aby firmy (klidně i zahraniční) měli zájem ty lidi zaměstnat tady. (Když vystudujem a zdrhnem, tak z nás nic mít nebude, bo daně a nákupy budeme realizovat jinde.) K tomu projektantovi –… Číst vice »

ABC

Tak nechme dostavbu Dukovan Rusákum a třeba zase reaktory vyrobí Škodovka. Ostatně ta „popelnice“ není v tomto případě nic triviálního a poptávka po ní zřejmě bude vyšší než po nových reaktorech.

A ohledně (ne)ušetření – prostě zavést školné a mnoho problémů bude rázem vyřešeno.

Jussi

Zrovna na dostavbu Dukovan nabízí spolupráci zdejších firem skoro každý zhotovitel. Byť je pravda, že Rosatom asi nejvíc (jenže to je politicky neprůchodné – doporučuji zajímavý rozhovor s D. Drábovou). Ale tak by to mělo být. Stát na to dá ČEZu nějaké garance a logicky má zájem aby se toho udělalo co nejvíc „doma“.

Jojo, školné by to vyřešilo docela dobře. A pro chudší studenty by šlo už od střední řešit stipendia.

ABC

Tak to samozřejmě nabízí, ovšem pochybuju že na té úrovni že si nechají reaktory vyrobit od Škodovky. Pokud se pletu tak jedině dobře.

Jerry

Že ČD si to posrali sami tím že nezaplatili a projeli arbitráž..

Marek

Ono nebylo za co platit lokomotivy měly být dávno provozuschopné dle podepsané dohody a ne čekat jak za soudruhů alá pětilletka

medical_examiner

Ona to byla hlavně docela drahá podpora průmyslu…
A propos, je levnější (na pořízení) Vectron nebo Traxx MS3?

Pražák

Vždyť se to ujmulo, ŠT ty Pantery skoro nestačí vyrábět.

Apollo17

Přesně tak .V ČR je nyní objednáno 122 jednotek pro ČD,Jihomoravský kraj a RegioJet.Výrobci Škoda a Pesa.Tak já nevím,proč by se měl“rozhoupávat“GWTR a Jančura?Ti jsou rozhoupaní.

medical_examiner

Tak počítejme:
471 je 82 jednotek (nebo ne?), pro které nastal čas hledat nástupce.
Ale kolik jezdí syslografů, tornád, a Bdmtee s 242?

Ludva

Ano přesný opak toho, co se děje u nás. U nás jsme se vydali cestou podpory zahraničních firem a zlepšení jejich hospodaření. Nákupem a dovozem jejich ojetin jim ulehčujeme nákupy nových vozidel a zlepšování jejich již tak dobrého standartu. Místo abychom, jako Španělé podpořili státního dopravce v inovací vozového parku, nastavilo se u nás prostředí ve kterém ten, kdo nedoveze levné ojetiny, nemá v soutěžích šanci a tím i ztěžujeme národnímu dopravci pořízení nových vozidel. U nás se o to, až na vyjímky pokouší jen on a my mu v tom házime klacky pod nohy. A nejhorší je, že tímto… Číst vice »