egoe-plus
Infrastruktura Silnice

Důkaz dlouhé zimy. Liberecký kraj nemůže otevřít silnici přes Jizerky kvůli sněhu

Stav silnici II/290 u Smědavy 7. května 2021. Foto: Liberecký kraj
Stav silnici II/290 u Smědavy 7. května 2021. Foto: Liberecký kraj
Kraj počítá s otevřením nejdříve na konci května.

Liberecký kraj nemůže zatím pustit auta na silnici II/290, která spojuje Hejnice s Desnou a vede přes Jizerské hory. Důvodem je na toto roční období nezvykle vysoká pokrývka sněhu.

„V současné době je silnice místy pokryta půlmetrovou vrstvou ledu a sněhu a tento stav nedovoluje otevření tohoto úseku silnice pro letní provoz. Vzhledem k vývoji počasí lze předpokládat, že k otevření této silnice pro motorová vozidla dojde nejdříve koncem května,“ uvedl kraj na svém facebookovém profilu.

Silnice spojuje Frýdlantský výběžek s Tanvaldskem. Vede kolem přehrady Souš, která je zásobárnou pitné vody a tak se zde nesní solit, proto je na zimu vždy uzavřená. Leží v nadmořské výšce 770 metrů nad mořem. Podle agentury ČTK byla v minulých letech otevírána většinou na konci dubna nebo v prvních květnových dnech. V roce 2014 už na konci března. Nejdéle zůstala zatím silnice zavřená v roce 2006, kdy tudy první auta mohla projet až 11. května.

Kvůli sněhu je uzavřena i jiná silnice: z Horních Míseček na Zlaté návrší. Ta bývá otevřena jen pro autobusy a zásobování Vrbatovy a Labské boudy. V minulosti autobusy vyjížděly v půlce května, letos je start naplánován až na 8. června. Zlaté návrší je nejvýše položenou autobusovou zastávkou v zemi.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

Úplně přesná korelace s dlouhou zimou a délkou uzavření této silnice ale není. V roce 2013 byl sníh i v nižších polohách ještě týden po začátku dubna (obecně byla zima dost tuhá a bílá i v nižších polohách), přesto byla zmiňovaná silnice po zimě otevřena už počátkem května 2013.

K.S.

Je to běžná situace s tím sněhem, byla to běžná situace před 90. rokem nebo je opravdu poslední dva roky něco s počasím. Nepamatuji si že bych posledních deset a více let musel u nás na jihu Moravy chodit ve podzimní bundě a že bych v podvečerech květnových cítil podzimní chlad.

ABC

globální oteplování!

Pavel Q

Dle některých modelů způsobí globální oteplení oslabení Golfského proudu, tedy ochlazení Evropy.

Jimbo Jones

Globální oteplení zaviní lokální ochlazení, aneb výmluva se vždy najde.

Jarda

to, že nás čekají krátká Léta je možné ani v 80. letech minulého století nebylo teplo více jak dva měsíce, je však otázka, kdy se zastaví tyhle monzuny

Jiří Kocurek

V 70. létech bylo populární globální ochlazování, dneska je to označováno jako mýtus…

Jaaa

Nj, pán sice vůbec nerozumí tomu, jak se v Evropě vytváří počasí, jen uplatňuje jakýsi svůj pocit, že je to tak nějak „plošně“ pro celou Evropu nebo celý svět. Netuší, co je to rozkolísání hranice arktické vzduchové hmoty, zvlnění a rozpad jetstreamů, jak to ovlivňuje islandskou níži a azorskou výši (stejně tak netuší, proč jsou tyto dva úkazy určující pro počasí ve střední Evropě), a co to má společného s globálními změnami klimatu. Ale přesto bude blbě kecat a ani tu trapnou poznámku o globálním ochlazování si neodpustí. Kdyby lidi místo blbejch keců o tom, čemu evidentně nerozumí, radši mlčeli,… Číst vice »

Jimbo Jones

Konečně dorazil někdo chytrej a pracovitej.

ondra

Ten výčet atmosférických jevů,který jste právě popsal,dovedl spoustu šíbrů k pohádkovému jmění. Vezměte,prosím v potaz,že my „nevěřící“ v globální oteplování vidíme jenom u nás v Česku každý rok mínus 40 mld z eráru a další dotace pro „zelený „byznys.Nezávidím-hloupý,kdo dává,hloupější,kdo nebere.

Jarda

bylo by fain zažít zase skutečné zimy ale v Zimě ne v Květnu. Sníh má cosi do sebe a ne zrovna okolo 0 stupňů

Y.K.

Posledních pár let bylo velmi teplých, kdy ani nezamrzaly rybníky a jaro přišlo hrozně brzy. Nicméně jeden rok trend nedělá, ani dva. Výchylky i dost podstatné jsou běžné. Letos se oteplilo dost brzy (tuším i padl teplotní rekord), ale pak se zase ochladilo. Musí se namalovat čára přes mnoho let, aby byl vidět trend.

watslaw

Chápu, že je tam zákaz solení, ale to je tam i zákaz odhrnování sněhu? Kdyby to odhrnuli, tak ten zbytek za dva dny roztaje. Nebo jde spíš o snahu, to tam nechat sjízdné pro běžkaře?

Jiří Kocurek

Na tenhle materiál by byl potřeba buldozer nebo grejdr. Určitě by to šlo i bagrem. Tohle bude spíš ledovec než sníh, tohle se bude lámat na kry.

Karel Kouba

Tak on spíše myslel průběžně prohrnovat.

Magistrala

Zdravím, v zimním období se tam upravují stopy pro běžkaře. Je to velmi oblíbené nástupní místo na Jizerskou magistrálu, když v sezóně přijedete o víkendu v 9 hodin tak už nezaparkujete:-)

ondrys

ano, a v létě je to tam pro změnu plné in-line bruslařů a cyklistů, co si myslí, že se jedná o vyhrazenou stezku jen pro ně a někteří nadávají „co tady to auto má co dělat?“. A vůbec je netrápí, že je to silnice druhé třídy. Kolikrát to raději objedu přes Polsko, než se s těmi turisty nervovat…

Jarda

můžou tam přijet vlakem na víkend 😀

ondrys

Jak už jsem psal níže, rozhrnutím sněhu ze silnice se nic nevyřeší. Dokud nebudou čistá betonová koryta podél silnice, tak hrázný nedá pokyn k otevření silnice.

Goriot

Jeden rok jsou letadla na zemi a heleďme, jak je zase normální počasí.
Doufám, že to je dostatečný signál pro všechny, aby letadla létala méně.

Jakub P

Bohužel to může být spíš příchod větších extrémů oběma směry (a daleko rychleji se střídajících díky zpomalujícímu jetstreamu, který „vězní“ extrémně studený vzduch kolem Arktidy), než příznak zlepšení.

Navíc to rozhodně nefunguje takto rychle, i kdybychom začali planetu daleko výrazněji šetřit odteď (a ne, na opravdu výrazné šetření fakt ani silné zmírnění letecké dopravy samo o sobě nestačí), projeví se to spíš za pár (desítek) let, než letos nebo příští rok…

Y.K.

Počasí rozhodně normální není. U nás to náhodou vyšlo tak, že to vypadá normálněji, ale počasí ve světě ukazuje, že extrémy „a to co nikdy nebylo“ pokračuje vesele dále, covid, necovid. Teplotní odchylky většinou souvisí s oslabeným jetstreamem, který je poslední léta hodně rozvlněný (letos poznali zimu i v Texasu). Bohužel se to obvykle kompenzuje teplíčkem v Grónsku a jinde na severu.

Jackub

🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Michael

Spekulace.

Žabák

Takový zvláštní přístup, čekáme až nás někam vyšší moc pustí, provoz na vlastní nebezpečí asi vyžaduje příliš rozvahy a energie, a tu nemáme…

Petr Šimral

Jestli to nebude taky tím, že až tam na vlastní nebezpečí vjedete, tak vás nemá kdo vytáhnout…

Ondrys

A o riziku úniku provozních kapalin do zdroje pitné vody nemluvě.

Karel Kouba

Nejednou už tam jel kamion.

ondrys

Jo, taky jsem měl tu čest se tam s nějakým kamionem setkat, pokaždé to byli severní sousedé…

Jackub

A to přes Želivku vede D1. Tam to nevadí? 🤔😇

xyz

Vadí to do té míry, že v příslušném úseku dálnice je zákaz vjezdu pro vozidla převážející ropné produkty.

Miroslav Zikmund

Ropné produkty převáží v palivové nádrží každé motorové vozidlo jezdící na benzín nebo naftu …

Žabák

To se mi líbí tahle logika „vjede bez posvěcení = neprojede“ 😀

Ondrys

Co mi bylo vysvětleno, tak ani nejde tolik o sníh na silnici, ale o sníh a nečistoty v betonových žlabech podél silnice. To znamená, že samotné prohrnutí silnice ničemu nepomůže a musí se čekat na vyčištění těch žlabů.

Jakub P

JJ, poručíme větru, dešti… Ta silnice vede těsně kolem vodárenský nádrže, když se tam na vlastní nebezpečí rozsekáte, můžete snadno znečistit významnej zdroj vody…

Žabák

LOL, asi nepojedu když ucítím riziko že se rozsekám, bez posvěcení ouřadu neznamená že člověk chce rozsekat auto…think out of the box kámo 🙂

M19

Chtít a stát se je rozdíl.

Jaaa

Jj, váš box evidentně nezahrnuje zdravej rozum. Kámo.

Jiří Kocurek

Na vlastní nebezpečí a první troufalec tam zůstane viset, protože to nečekal. Když nějaký „umělec“ dokáže na rovině zapadnout do sněhu s Wranglerem tak, že má dvě kola po náboj zahrabané a dvě se ani nehnou… tak tam bude stát s nápravama křížem až roztaje. Pro zlost traktoristům, běžkařům a pro smích ptactvu nebeskému.

Cyklista

Když pojede cyklista v neděli dopoledne po dálnici, kde je mnohem širší odstavny pruh než na řadě jemu povolených dvojek, tak to je špatné v čem? Nelíbí se to úřadům, tak je bezpečnější jet po auty natriskane dvojce bez odstavneho pruhu z Prahy na Slapy než po poloprazdne dálnici bez kamionů? Slepě věříte všemu co vymyslel úředník?

M19

Až jednou budete řídit auto a třeba i po dálnici, pak třeba pochopíte…

Žabák

ano, zdejší diskutéři mají státní moc za božstvo, nikdo to neví líp

Jaaa

Jj, protože jouda bez jakýkoli zkušenosti do dovede vymyslet nejlíp.

Takovejch jako vy už tady bylo. Jste jen hloupej podprůměr přesvědčenej o svý výjimečnosti. Kámo.

FACEPALM

Váš nápad by slavil úspěch v éře Gustáva Husáka, v dnešní době to funguje poněkud jinak.

Žabák

Což je v tomto ohledu škoda, vlastní úsudek byl vyměněn za úsudek nějaké autority, smutné

Jaaa

Přesně z dúvodů, jaký tu prezentujete vy. Kámo.

M19

Něco věcného krom osobních atak, by nebylo?

Thijs

v jízdním řádu vidím datum 5. června, jako začátek provozu