„Drzá lež správního orgánu“. Úřad řeší odvolání Dětí Země a Vody z Tetčic proti novému mostu v Brně

Most přes Bubeníčkovu ulici v Brně. Foto: Veronika Kašpárková / Wikimedia CommonsMost přes Bubeníčkovu ulici v Brně. Foto: Veronika Kašpárková / Wikimedia Commons

Správa železnic počítala se zahájením prací letos v dubnu, odvolání může stavbu oddálit.

Ministerstvo dopravy začalo řešit odvolání proti stavebnímu povolení na první stavbu na proměnu Železničního uzlu Brno. Stavební povolení pro demolici stávajícího mostu přes Bubeníčkovu ulici a vybudování nového napadly Děti Země a Voda z Tetčic. Vydal ho letos Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ), který o odvoláních informoval na úřední desce.

Obě organizace, které v minulosti na několik let zablokovaly řadu klíčových dopravních staveb, napadají úřadem vydané rozhodnutí z více důvodů. Kromě tradičního zpochybnění platnosti stanoviska EIA tentokrát řeší i způsob, jakým DESÚ vypořádal jejich námitky.

Napadají například skutečnost, že jim rozhodnutí zaslal úřad datovou schránkou, čímž mělo dojít ke zkrácení doby na podání odvolání. Voda z Tetčic napsala, že jedno z tvrzení správního orgánu „je velmi drzou lží správního orgánu.“ „Správní orgán nejenom lže, ale navíc námitku Vody z Tetčic uvedl do odůvodnění společného rozhodnutí jinak, než byla podána. Uvedl z ní pouze jeden odstavec, jehož text navíc upravil. Ano, orgán státní správy lže a cenzuruje jemu nepohodlné námitky účastníka řízení,“ napsal předseda spolku Josef Dvořák. V odvolání píše o chybách úřadu, které podle něj zasahují do práv spolku.

První část modernizace brněnského uzlu má povolení. Děti Země a Voda z Tetčic s námitkami neuspěly

Podle zákona bude odvolání řešit ministerstvo dopravy. Řešení sporu může Správě železnic výrazně zkomplikovat plány na zahájení stavby. Na stavbu běží soutěž s maximální cenou 879 milionů korun, podle původních plánů má začít letos v dubnu.

Větší most než stávající

Most v Bubeníčkově čeká postupná demolice a výstavba nového. Nový most má být větší, aby zvládl převedení nových kolejí v uzlu. Do doby vybudování ŽUB budou na mostě koleje ve stávajícím uspořádání a ve stávající niveletě. Zároveň s budováním mostu dojde k přeložení sítí infrastruktury.

Nový most je navržen jako bezúdržbová polorámová integrovaná konstrukce se dvěma mezilehlými stojkami. V prvním otvoru je veden chodník a jízdní pruh, ve druhém otvoru je veden autobusový a tramvajový pás včetně nástupišť, ve třetím otvoru je veden jízdní pruh a chodník. Kvůli stavbě mostu dojde k demolici několika domů, přeložka parovodu povede pod zemí. Dojde k úpravě tramvajové trati pod mostem.

Dopravní podnik počítá s úplnou výlukou tramvajové tratě na Starou osadu od Vojenské nemocnice od 18. května do konce letních prázdnin, spojená bude i s přeložkou tramvajové tratě v křižovatce Zábrdovické a Šámalovy ulice. Přestavba mostu má být hotová do 32 měsíců od zahájení.

Po modernizaci brněnského uzlu vznikne v obvodu židenické stanice také tzv. podsmyk pro nákladní vlaky, který umožní zvýšit kapacitu tratě, na kterou najíždějí vlaky ze seřaďovacího nádraží v Maloměřicích, či na něj naopak směřují. Kvůli tomu pak budou koleje na mostě přes Bubeníčkovu ulici v jiné výšce než dosud.

Pro cestující se touto stavbou nic nezmění. Až samotné přestavba židenické stanice a přesun nástupišť blíže k mostu a tramvajové zastávce Kuldova má usnadnit přestup na MHD. Při zahájení přípravy projektové dokumentace hovořil náměstek pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb v prosinci 2019 o tom, že v optimistické variantě by se mohlo začít už v roce 2023.

Tagy Brno - Židenice Bubeníčkova Děti Země Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) Správa železnic Voda z Tetčic Železniční uzel Brno ŽUB
105 komentářů