Cestovní ruch Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava

Druhé nejvytíženější zdymadlo: ŘVC na Štvanici přistaví stání pro lodě a prohloubí dno

Zdymadlo Štvanice. Autor: ŘVC
Zdymadlo Štvanice. Autor: ŘVC

Ředitelství vodních cest chystá jednu z největších staveb na vltavské cestě v Praze. Zřejmě už v říjnu si dělníci vezmou do práce soustavu plavebních komor Štvanice, akce je součástí celkové úpravy vodní cesty mezi Prahou a Mělníkem. Do modernizace zdymadla Štvanice dá ŘVC přes sto milionů korun.

ŘVC chce především vyřešit nedostatečnou kapacitu stání u horní i dolní rejdy a omezený ponor. „Tyto nedostatky stávající infrastruktury představují významné překážky na vodním toku Vltava a mají negativní dopad na využití vnitrozemské vodní dopravy,“ píše ŘVC ve svých dokumentech.

Obě rejdy projdou opravou, horní bude rozšířena o nové čekací stání pro malá plavidla, na dolní vzniknou nová stání pro malá i velká plavidla. Vedení ŘVC si od stavebního zásahu slibuje i zvýšení bezpečnosti plavby, neboť velké osobní a nákladní lodě budou nově oddělené od rekreačních plavidel.

Úpravy zdymadla Štvanice. Pramen: ŘVC
Úpravy zdymadla Štvanice.
Pramen: ŘVC

V horní i dolní rejdě dojde rovněž k vybagrování dna, aby se plavební hloubka zvýšila z dnešních 1,8 metru na 2,5 metru, zároveň budou zpevněny břehy. Zdymadlo bude osazeno novým osvětlením a plavebními znaky. Hotovo by mělo být koncem příštího roku, správci vodních cest aktuálně v soutěži hledají architekta a stavební dozor.

Zdymadlo Štvanice vzniklo v současné podobě v letech 1907 až 1912, naposledy prošlo rekonstrukcí v 80. letech. Podle ŘVC jde o druhou nejvytíženější komoru v tuzemsku, kterou ročně využije přes 10 tisíc lodí. První je s 30 tisíci smíchovská plavební komora.

Omezení plavebního provozu přitom čeká Štvanici už v létě. Státní plavební správa ve středu oznámila, že kvůli opravě dolních vrat bude od 16. července do 2. září zastaveno proplavování velkou komorou, lodím tak bude sloužit jen sousední menší komora.

Newsletter

Partneři


Výběr editora