Druhé nejvytíženější zdymadlo: ŘVC na Štvanici přistaví stání pro lodě a prohloubí dno
Ředitelství vodních cest chystá jednu z největších staveb na vltavské cestě v Praze. Zřejmě už v říjnu si dělníci vezmou
Ředitelství vodních cest chystá jednu z největších staveb na vltavské cestě v Praze. Zřejmě už v říjnu si dělníci vezmou do práce soustavu plavebních komor Štvanice, akce je součástí celkové úpravy vodní cesty mezi Prahou a Mělníkem. Do modernizace zdymadla Štvanice dá ŘVC přes sto milionů korun.
ŘVC chce především vyřešit nedostatečnou kapacitu stání u horní i dolní rejdy a omezený ponor. „Tyto nedostatky stávající infrastruktury představují významné překážky na vodním toku Vltava a mají negativní dopad na využití vnitrozemské vodní dopravy,“ píše ŘVC ve svých dokumentech.
Obě rejdy projdou opravou, horní bude rozšířena o nové čekací stání pro malá plavidla, na dolní vzniknou nová stání pro malá i velká plavidla. Vedení ŘVC si od stavebního zásahu slibuje i zvýšení bezpečnosti plavby, neboť velké osobní a nákladní lodě budou nově oddělené od rekreačních plavidel.
V horní i dolní rejdě dojde rovněž k vybagrování dna, aby se plavební hloubka zvýšila z dnešních 1,8 metru na 2,5 metru, zároveň budou zpevněny břehy. Zdymadlo bude osazeno novým osvětlením a plavebními znaky. Hotovo by mělo být koncem příštího roku, správci vodních cest aktuálně v soutěži hledají architekta a stavební dozor.
Zdymadlo Štvanice vzniklo v současné podobě v letech 1907 až 1912, naposledy prošlo rekonstrukcí v 80. letech. Podle ŘVC jde o druhou nejvytíženější komoru v tuzemsku, kterou ročně využije přes 10 tisíc lodí. První je s 30 tisíci smíchovská plavební komora.
Omezení plavebního provozu přitom čeká Štvanici už v létě. Státní plavební správa ve středu oznámila, že kvůli opravě dolních vrat bude od 16. července do 2. září zastaveno proplavování velkou komorou, lodím tak bude sloužit jen sousední menší komora.