lot
Letectví

Drony budou nově podléhat registraci. Kvůli viru až od ledna

Dron, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Dron, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zavedení nových pravidel pro provozování bezpilotních letadel (dronů), která zahrnují především povinnou registraci majitelů, se odkládá o půl roku až na leden. Změny měly sice začít platit už od 1. července, Evropská komise ale přišla s odkladem, který zdůvodňuje virovou nákazou. Oznámilo to ministerstvo dopravy. Zároveň vydalo přehled povinností, které budou muset provozovatelé dronů od ledna plnit.

Desatero očekávaných změn v pravidlech pro bezpilotní letadla (drony):

1. Provozovatel (typicky majitel) dronu se musí zaregistrovat v novém registru, který v mezidobí zprovozní Úřad pro civilní letectví (ÚCL), získat tím jedinečné identifikační číslo a tímto číslem označit veškeré své drony.

2. Povinná registrace se týká všech osob, které provozují:
– jakýkoli dron s hmotností od 250 g nebo
– jakýkoli dron (i s hmotností pod 250 g), který má kameru (bez ohledu na rozlišení)v a přitom není hračkou ve smyslu práva EUvi nebo
– jakýkoli dron (i s hmotností pod 250 g), který má dopadovou energii nad 80 joulů (mj. v důsledku vysoké rychlosti) nebo
– jakýkoli dron ve specifické nebo certifikované kategorii (viz níže).

3. Registrace bude probíhat on-line bez nutnosti dostavit se osobně na ÚCL (jakkoli i taková možnost zůstane zachována) a bude zdarma. Registrují se přitom údaje o konkrétní osobě, nikoli o dronu (konkrétním stroji).

4. Budou zavedeny tři základní kategorie provozu dronů: „otevřená“, „specifická“
a „certifikovaná“. Ty podléhají odlišnému způsobu regulace a odlišné míře požadavků na provozovatele, piloty, techniku apod.

5. Nejnižší, otevřená kategorie provozu umožní provozovat dron i bez předchozího povolení ÚCL, a to zjednodušeně řečeno pokud:
(i) se provozovatel zaregistruje (pokud je to požadováno dle bodu 2. výše); a současně
(ii) provoz nepřekročí žádné z omezení pro otevřenou kategorii (tzn. zejména provoz ve „vizuálním dohledu“, do 120 m nad terénem a v požadované vzdálenosti od nezúčastněných osob a shromáždění lidí, minimální věk pilota); a současně
(iii) dron nepřesahuje hmotnost 25 kg a přitom:
a) spadá do jedné ze „tříd“ dronů dle práva EU (což výrobce označí na dronu příslušným symbolem),ix nebo
b) je soukromě zhotoven, nebo
c) i bez označení „třídy“ splní další podmínky pro použití v dvouletém přechodném období;x a současně
(iv) „pilot“xi zpravidla (až na výjimky) absolvuje on-line školení a složí on-line test pro příslušnou podkategorii provozu (testovací modul bude navázán na elektronický registr ÚCL).

Otevřená kategorie se dále dělí do tří podkategorií (A1, A2, A3) s odlišnými požadavky na maximální hmotnost dronu, minimální vzdálenost od lidí, úroveň proškolení pilota apod.).

6. Střední, specifická kategorie provozu umožní provoz těm, kteří potřebují překročit některý z limitů otevřené kategorie (viz výše). Bude v zásadě vyžadovat zpracování rozboru celkových rizik letu dronu (tzv. posouzení provozních rizik neboli „SORA“) ze strany provozovatele a následně její posouzení a vydání povolení ze strany ÚCL. V budoucnu (zhruba od konce roku 2021) bude umožněno podání deklarace o shodě s tzv. „standardním scénářem“. Další možností bude získání dlouhodobého oprávnění schvalovat vlastní provoz (tzv. osvědčení provozovatele lehkých bezpilotních systémů „LUC“). Nejvyšší, certifikovaná kategorie je pak zamýšlena spíše dále do budoucna (např. pro provoz nad shromážděními osob nebo dokonce přepravu osob apod.) a bude vyžadovat získání osvědčení pro techniku a personál na úrovni srovnatelné s dnešními letadly s posádkou.

7. Stávající prostory, kde je v ČR dronům povoleno, nebo zakázáno létat (viz zejména okolí letišť, ochranná pásma silničních komunikací a jiných liniových staveb) zůstanou v první fázi změn
v zásadě zachovány. Úprava těchto současných omezení, včetně jiné struktury a formy vyhlašování zón ve vzdušném prostoru by měla probíhat postupně v následujících fázích.

8. Právo EU nově obsahuje i požadavky na technické parametry a vybavení dronů prodávaných v ČR a provozovaných v rámci nové regulace (mj. i tzv. elektronická identifikace na dálku nebo geo-awareness). Přechodná období nicméně umožní, alespoň v omezeném rozsahu, i provoz stávajících, takto nevybavených, dronů.

9. Snahou je nezkomplikovat takovou činnost leteckých modelářů, která dosud probíhala spořádaně a bezpečně. Jednou z cest je to, že na osoby registrované v rámci klubu nebo sdružení leteckých modelářů se dle práva EU může vztahovat dvouleté přechodné období, ve kterém mohou provozovat modely letadel dle stávajících vnitrostátních pravidel (a naopak mají výjimku z řady nových požadavků). V ČR bude mít povahu takového modelářského sdružení s dvouletou výjimkou Svaz modelářů České republiky z. s. (SMČR).

I zde platí výše uvedená povinnost provozovatelů modelů letadel registrovat se v elektronickém registru ÚCL. V mezidobí bude nicméně upřesněno, zda u členů SMČR bude moci toto proběhnout hromadně skrze stávající evidenci SMČR. „Neorganizovaní“ letečtí modeláři nebudou spadat pod uvedené dvouleté přechodné období, každopádně budou moci provozovat modely letadel v rámci výše zmíněných limitů otevřené kategorie provozu.

10. Výše uvedená pravidla budou v zásadě umožňovat provoz dronů napříč všemi státy EU, samozřejmě za předpokladu splnění případných dodatečných lokálních podmínek konkrétního státu (viz zejména omezení, zákazy a požadavky plynoucí ze zón vyhlášených daným státem na jeho území, respektive dodatečné požadavky pro akceptaci povolení vydaných pro provoz ve specifické kategorii apod.).

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Graylag

Jedna věc kterou jsem stále ještě nikde nenašel je definice co to je ten dron. Tedy jestli a jak se liší dron od modelu. Když si koupím hotovou DJI kvadrokoptéru, tak ta je dron a musím ji registrovat – jasně. Když si koupím nebo vyrobím z EPP házedlo, je to model a registrovat ho nemusím i když bude mít kilo – jasně. No ale kde je ta hranice? Je RC model dron? Je RC model s kamerou dron? Je RC model s autopilotem dron? pokud je rozhodující přítomnost autopilota, co přesně musí umět autopilot aby to byl autopilot – stabilizace?… Číst vice »

Tony

Já si teda nemyslím, že pro hobby uživatele se něco mění, spíše musí řešit tyto „pravidla“ navíc. Kdo je uvědomělý tak létal doposud takto. Kdo na to kašlal a létal bez vizuální kontroly pozice dronu, tak bude létat stejně. Jsem zvědav jestli prodejci k tomu začnou dávat nějaké info.

Desper

Vizuální kontrola pozice dronu je trochu pozůstatek z dob modelařiny, když většina lidí kouká na displej i když je dron 10 metrů od nich. Ten dron je navíc tak napěchovaný technologiemi, že si to ohlídá sám. Neříkám, že by s dronem měl někdo lítat třeba za kopec apod. (což většinou signál nedá), ale trochu reality by to taky chtělo

Graylag

To je právě chybná a zavádějící úvaha. Že jsou drony které si všechno ohlídají samy neznamená, že tak fungují všechny drony. Naopak většina si jich nehlídá vůbec nic. Osobně potřebu kontroly volným pohledem (LOS) taky považuji za překonanou a omezující. Na druhou stranu implikace plynoucí z úplné deregulace FPV se mi taky nelíbí. Už nyní dovolí rádia extrémně daleké dosahy (zejména pokud si uživatel neláme hlavu s těžko vymahatelnými omezeními výkonu) a technika postupuje velmi rychle vpřed. Je jen otázka času, než se objeví první drony řízené přes 5G síť a tím s prakticky neomezeným dosahem. Pilot přitom má jen… Číst vice »

ABC

A za hračku se tedy považuje co?

Jiří Kocurek

Do 250 gramů, bez kamery.

ABC

ne, těch se akorát netýká povinná registrace

Jiří Kocurek

No právě. Prostě ruční vozík do 60 cm šířky. Ať si to policista přeměří. Policista vytáhne cejchované měřidlo a změří. V případě drona zváží – 242 g, tak jak udává výrobce. Foukne na toho drona na váze, na chvíli váha vyskočí na 247 g, chvíle mlčení.
A platí totéž co u toho vozíku: Vozidlo to není, jste chodec, leda že by se prokázal opak.

ABC

tak mě šlo hlavně o ty do 250 g s kamerou

Graylag

Cituji:
„jsou považovány za hračky ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/48/ES“
Dohledávat ale co se tím přesně myslím jsem po krátkém proletění téhle směrnice vzdal.

Graylag

Dal jsem tomu ještě jeden pokus a v podstatě jediné co to definuje je následující citace:
„Tato směrnice se vztahuje na výrobky navržené nebo
určené, výlučně či nevýlučně, ke hraní dětem mladším 14 let“

Tedy vzato ad absurdum, pokud na krabici DJI Phantom výrobce napíše „Hračka určená dětem mladším 14 let“, tak jde o dron který nepotřebuje registraci. V praxi je to samozřejmě nesmysl, protože v tu chvíli by se na něj vztahovala hromada dalších požadavků na bezpečnost a jiné, které by byly obtížně nebo zcela nesplnitelné.

ABC

Ano, takhle nějak jsem to myslel. Ale cokoli nad 250 g už stejně registraci neujde i kdyby to byla hračka předpokládám.
Zase by asi bylo absurdní aby se muselo registrovat tohle….

https://www.zive.cz/clanky/koupili-jsme-nejlevnejsi-dron-s-kamerou-stal-nas-300-kc-a-ma-rozmery-kreditky/sc-3-a-202381/default.aspx

Graylag

Proto je absurdní že do toho pletou jestli to má nebo nemá kameru. Hmotnost teoreticky smysl dává, protože těžší dron může někoho při dopadu zranit. Ale kamera kterou lze při troše šikovnosti dát i na papírovou vlaštovku? Zejména tím vzniká zmatek v momentě kdy bude mít dron kameru demontovatelnou.

K.S:

Navíc jsou i celkem slušné kamery které se vlezou to propisky, jak to poznají? To ře z toho netrčí bradavice neznamená že to kameru nemá. Sice trochu chápu kam míří, ale je to pitomost. Dohnáno ad absurdum, musím registrovat balonky s heliem na které přivážu kameru?

Y.K.

Jestli to nebude v tom, že s kamerou může být pokušení s tím létat v režimu „first person view“, což je zapovězeno?

K.S:

Od kdy a kým? (opravdu by mne to zajímalo)

ABC

tak létat je povoleno jen s vizuálním dohledem, je-li tím myšleno toto

Y.K.

http://www.droneweb.cz/legislativa-provozu-dronu/item/37-predpisy-pro-letani-s-drony-v-cr
Tzv. FPV (First Person View) let, nebo létání mimo dohled pilota za pomoci GPS je v ČR zakázán a můžete tak létat jen pokud máte další osobu, která dron sleduje fyzicky.

ABC

no a když ho budu mít registrovanej tak tím to pokušení zmizí?

Y.K.

Pochopitelně nezmizí. Ale když je registrovaný, tak se ví, čí to bzučidlo je.

Desper

Tello asi

K.S.

Ta regulace nejde dobrým směrem, připadá mi že to dělal někdo kdo se až moc divá na sci-fi a akční filmy a chce si udělat z nějakého důvodu evidenci. Chápu že úředník jest tvorem posedlým tabulkami, ale právě proto by měl být dost silně kontrolován a krocen občany. Dále požadavek na dopadovou energii 80J je úplná hloupost, dron není náboj kde se dá energie přesně napočítat množstvím slože, ale je to objekt pohybující se ve vzduchu. 80J odpovídá podle známého vzorce výšce 32 m. Pokud si ale já s tím vylezu někde na kopec, nebo někde na skálu, velmi snadno… Číst vice »

Lukas

Toto ma nedonuti aby som si registroval dron. Som natolko inteligentny aby som nelietal medzi domami, v meste a v blizkosti letisk, ja si nedovolim vzlietnut ani 15km od letiska a moja dji apka ma upozorni v akej som zone a ci tam ne/mozem lietat. Vsetky moje lety boli len v prirode a som zvedavy kebyze ma niekto nahlasi, tam kde lietam by policajti ani neprisli a do buducna sa pri letoch zariadim tak aby som bol dalej od cesty a mal vyhlad na to co a kto sa blizi a pokial by aj nejaka kontrola prisla, uz bude dron… Číst vice »

SaulGoodman

Ano, a tak je to se vším. Bohužel, stejná nesmyslná logika jako kupříkladu omezovat kapacitu zásobníků u legálně držených střelných zbraní, když si pak milý terorista nepřekvapivě stejně zbroják dělat nepůjde a od balkánského dealera si pro svou ilegální činnost koupí ilegální zbraň. Nulový dopad na zločince, zbytečná buzerace zákona dbalých lidí.

ABC

no já se obávám že nevzlétnout 15 km od letiště to by nesměl dron vzlétnout prakticky v celém středočeském kraji

K.S.

Je drobný rozdíl mezi tím že by bylo nařízeno 15km a tím když pán létá 15km od letiště (předpokládám tedy velkého)

Jiří Kocurek

Tak především dopadová energie nezáleží jen na hmotnosti. Kilo železa bude padat rychleji nez kilo peří. A dron, byť s nefunkčními motory, má vcelku slušný aerodynamický odpor směrem dolů. A jelikož má vrtule nahoře, tak se autostabilizuje do vodorovné polohy. Tak trošku padák. A ta slavná aféra z Londýnského letiště prý vznikla tak, že si tam jedna složka policie šla zalétat, druhá složka o tom nevěděla a tak si tam šla zalétat taky. Tudíž se tam hodiny policejní drony navzájem. Ovšem s lahví Brániku bylo jasné, že člověku je dron k ničemu a tak by se jejich výroba neměla vůbec… Číst vice »

VS

Vážený pane Kocourku,

domnívám se, že na ilustrční fotografii je dron s vrtulemi dole. Nejsem si jist, jak se bude stabilizovat (to myslím vážně, opravdu nevím). A ve Vámi uváděném případu se domnívám, že by se stabilizoval pouze pokud by třeba jedna vrtule (nebo více vrtulí) nebyla srážkou s něčím zlomena nebo zaseknuta. Takže si myslím, že nedostatečně uvažujete všechny možnosti poruch (namátkou další — zadře se u jedné vrtule ložisko a ta se tudíž nebude vůbec točit, ani při chodu, ani při pádu).

Přeji hezký den.

Tony

Standard od DJI je ten, že tě do ochranného pásma letiště nepustí.