Drážní zakázka roku. Správa železnic vypsala soutěž na ETCS pro „levobřežku“ za 11,8 miliardy korun
Spojení prací do jedné velké zakázky má přinést větší zájem větších firem.
Správa železnic vypsala největší zakázku letošního roku. V tendru s odhadovanou cenou 11,8 miliardy korun hledá firmu, která instaluje evropský zabezpečovač ETCS na trať z Kralup nad Vltavou na státní hranici s Německem.
Na české železnici jde o průlomovou zakázku nejen velikostí, ale i způsobem přístupu k veřejným soutěžím na ETCS. Dosud šla Správa železnic většinou cestou menších zakázek na kratší úseky, což odrazovalo od účasti větší zahraniční hráče. O otevření trhu mluví Správa železnic od roku 2020. Ještě loni ale zkoušela nakonec vymyslet, jak zakázku rozdělit na menší kousky.
Správě železnic soutěž v jednom balíku loni v závěru roku nařídil ministr dopravy Martin Kupka. Sjednocení do jednoho tendru má přilákat i zahraniční dodavatele ETCS, pro které nebyly dosud zakázky rozdělované do menších tendrů atraktivní, a soutěže tak končily pravidelně pouze jen účastí AŽD Praha. „Zvažovala se možnost dělat jen menší úpravy s instalací ETCS, rozhodli jsme se pro komplexní modernizaci technologií v souladu s nejnovějšími trendy digitalizace na železnici,“ dodal Kupka.
Instalace i servis pod jednou smlouvou
Zakázka se týká více než stokilometrového úseku. Jde o první zakázku, která řeší výstavbu přímo pro výhradní provoz ETCS včetně následného servisu po celou dobu životnosti zařízení. Vybraný zhotovitel po dokončení projektů a získání příslušných povolení následně provede i stavební práce, zajistí certifikaci celého systému a jeho údržbu. Provoz na trati přezdívané kvůli trasování po levém břehu Labe jako Levobřežka, se bude dálkově řídit z centrálního pracoviště na pražské Balabence, kde dojde k vybavení příslušného dispečerského sálu.
Součástí zakázku bude doplnění technologie pro dálkové ovládání v jednotlivých železničních stanicích a zastávkách. Dále v nich dojde k doplnění kabelů v souvislosti s výstavbou kamerového systému a informačního zařízení. Stavbaři současně provedou výměnu, popř. demontáž jednotlivých návěstidel a výměnu zabezpečovacích zařízení na železničních přejezdech.
Součástí úprav bude i snesení nepotřebných částí infrastruktur. V rámci realizace prací se postaví nové objekty pro umístění všech potřebných technologických zařízení. Pro jejich napájení bude zřízena zcela nová lokální distribuční síť 22 kV, tzv. magistrální rozvod.