Informační technologie Infrastruktura Železnice Železniční průmysl Zprávy

ETCS pro levobřežku: Správa železnic chce otevřít trh, poprvé dělá evropský průzkum

Zahájení stavby ETCS na 4. koridoru. Zleva: šéf AŽD Zdeněk Chrdle, náměstek SŽDC Mojmír Nejezchleb, šéf Sudop Praha Tomáš Slavíček. Pramen: FB AŽD Praha
Zahájení stavby ETCS na 4. koridoru. Zleva: šéf AŽD Zdeněk Chrdle, náměstek SŽDC Mojmír Nejezchleb, šéf Sudop Praha Tomáš Slavíček. Pramen: FB AŽD Praha

Správa železnic sáhla při zavádění zabezpečovacího zařízení ETCS poprvé k mezinárodnímu průzkumu trhu. Připravila jej pro záměr instalace ETCS na trati od státní hranice s Německem přes Dolní Žleb do Kralup nad Vltavou, která vede po levém břehu Labe.

Správa železnic se obrátila na „všechny klíčové dodavatele systému ETCS jak v České republice, tak i v Evropě“. „Nový přístup by měl vést v budoucnu k otevření trhu, ověření správnosti nabízených cen a k vytvoření většího tlaku na dostupnost a kvalitu nabízených řešení,“ sdělil deníku Zdopravy.cz generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Správa železnic si od průzkumu slibuje i zjištění podmínek, za kterých by firmy byly ochotné vstoupit na český trh. Dosud je dodavatelem traťové části ETCS pro českou železnici AŽD Praha, která je v tendrech vesměs jediným uchazečem.

Zahájení průzkumu trhu se v těchto dnech objeví ve věstníku veřejných zakázek a také v systému Úředního věstníku Evropské unie (TED). „Tento krok umožní účast v podstatě všem potenciálním dodavatelům z celé Evropské unie,“ uvedla Správa železnic.

Vyhodnocení průzkumu se předpokládá v průběhu dubna, následně budou poznatky využity při zpracování záměru projektu pro připravovaný úsek Státní hranice Německo – Dolní Žleb – Kralupy nad Vltavou. Záměr projektu by měl být do konce letošního roku předložen ke schválení centrální komisi ministerstva dopravy.

Dnes je v tuzemsku ETCS pokryto celkem 255 kilometrů. Jako první byl systém dokončen v části prvního tranzitního koridoru Kolín – Česká Třebová – Brno – Břeclav – státní hranice Rakousko/Slovensko. Celkové investiční náklady byly 600 milionů korun. Hotovo má být brzy i v úsecích Břeclav – Petrovice u Karviné (206 km) a Přerov – Česká Třebová (108 km).

Další úseky vybavované systémem ETCS s předpokládanou cenou. Ve všech případech je zhotovitelem AŽD Praha.

Název stavby/Cena bez DPH (v mil. Kč)/Konec realizace
ETCS Kralupy nad Vltavou – Praha – Kolín/298/04-2023
ETCS Přerov – Česká Třebová/383/ 01-2020
ETCS Praha Uhříněves – Votice/183/ 03-2020
ETCS Plzeň (mimo) – Cheb/1 013/ 08-2022
ETCS Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov – Břeclav/645/ 11-2019

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Vím, že je foto pouze ilustrační, ale po přečtení nadpisu jsem se po pohledu na fotografii hodně zasmál. Velmi mi to osvěžilo současnou atmosféru a připomnělo dobu, kdy se četlo mezi řádky. Nemyslím tím ale nic špatného vůči redakci.

strojvůdce
Host
strojvůdce

Mno, netýká se to ETCS, ale proč má banner v pozadí zkratku SŽDC, když je to Správa železnic, nebo už zase neeee. Koukám, že lidé z marketingu Správy železnic nebo SŽDC ?????? jsou fakt odborníci……zadarmo drazí…..

Vašek
Host
Vašek

Mno, jestli myslíte ten banner na fotce, tak zahájení stavby ETCS na 4. koridoru bylo v červenci minulého roku.
A teď otázka na tělo, Kefalíne, od kdy se SŽDC jmenuje Správa železnic?

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Asi proto, že ta fotka je z roku 2019?

Démon
Host
Démon

Je to rok stará fotka, to dá rozum, nemají roušky 🙂

Luděk S.
Host
Luděk S.

AŽD, SUDOP, Mirek. To je druhý nejsilnější tandem. Hádejte, který je ten nejsilnější!

Démon
Host
Démon

EUROVIA, PROGOPROJEKT a ŘSD?

MildaIV
Host
MildaIV

To jako že uprostřed koronavirové pandemie, dostanou Evropští dodavatelé necelý měsíc na to, aby podali nabídky na stavbu v hodnotě stovek miliónú? Tomu říkám otevření trhu.

tondovo
Host
tondovo

Přečtěte si článek ještě jednou…

MildaIV
Host
MildaIV

Vyhodnocení průzkumu se předpokládá v průběhu dubna

Vašek
Host
Vašek

Sám jste to teď napsal, průzkumu a ne nabídek. To je velký rozdíl.

Standa
Host
Standa

Neví tu někdo jak kto vypadá s tunely u nelahozevsi a uzlem kralupy?

Kryšpín Jankovec
Host
Kryšpín Jankovec

Je tam celkem tma

Alfons
Host
Alfons

Rekonstrukce nelahozeveských tunelů – 2023-2027
Modernizace žst. Kralupy nad Vltavou – ? (nekdy po roce 2023)

Alfons
Host
Alfons

Rekonstrukce nelahozeveskych tunelu probehne v letech 2023 az 2027. A poslednim nezrekonstruovanym usekem na 4. zeleznicnim koridoru zustane zst. Kralupy nad Vltavou jejiz modernizace bude nasledovat nekdy po roce 2023. Viz szdc.cz