Drážní zakázka roku. Správa železnic vypsala soutěž na ETCS pro „levobřežku“ za 11,8 miliardy korun
Elektrická jednotka 440 RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
Spojení prací do jedné velké zakázky má přinést větší zájem větších firem.
Koukám, že v diskusi nikdo nenaráží na to, že pokud to bude dělat zahraniční firma, tak se bude SŽ divit, v čem bude muset ustoupit, zejména pak v JOP, DO, ASVC, apod. Siemens, Thales nebo Alstom se nebudou zajímat o to, jak je SŽ zvyklá řídit svoji síť.
Nemusí ustoupit absolutně v ničem, protože DOZ, ASVC atd. je přímo součástí stavby. Řečeno stručně – vysoutěžený zhotovitel (klidně Siemens) může (sic!) dodat svoje SZZ/TZZ/PZZ, ale všechno následně musí skrze příslušná rozhraní propojit na technologii požadovanou Správou železnic, státní organizace, přičemž tato rozhraní nejsou ale v tento moment standardizována ani na : – úrovni Správy železnic, státní organizace, – na úrovni technických specifikací pro interoperabilitu (obecně). Z tohoto důvodu si osobně vůbec nedovedu představit, že by to: – bylo možné realizovat bez jakékoliv subdodávky AŽD Praha, s.r.o. – to je v zásadě vyloučeno, – že by potenciální zájemce (např. Siemens)… Číst vice »
EDIT: ještě doplnění k předchozímu – pokud by se celá zakázka dělala dodavatelsky na klíč pouze jedním generálním dodavatelem – tj. včetně všech technologií (SZZ/TZZ/PZZ/DOZ/ETCS), tak to pak si dovedu reálně představit, protože všechna příslušná rozhraní by dodal – v rámci svého stávajícího produktového portfolia – přímo dodavatel – s tím by asi nebyl problém, ale tak to v ZD psáno není – naopak:-)
ZD som nečítal, ale ona tá zakázka nemusí byť takto písaná apriori, on si to prípadný uchádzač môže podľa seba prerobiť. Tak to funguje už dnes, naprojektuje sa niečo „naslepo“ a potom si to víťaz prerobí podľa toho, či tam reálne hodlá namontovať zariadenie od AŽD, Starmonu alebo AKSignal. V podstate jediné rozhrania, ktoré musí rešpektovať je JOPka, rozhranie na TZZ tak aby to dokázal naviazať na susedné stanice, vonkajšie prvky, a potom nejaké rozhrania v oblasti prevádzkových aplikácii. Napr. SIEMENS alebo Alstom takýmito rozhraniami z časti disponujú (obaja majú alebo mali svoje zariadenia na Slovensku), ale teda asi ani… Číst vice »
Ciste nahodou, neni soucasti zrizeni odbocek Zalezly a Dobkovice (nebo podobnych, popr. dalsich)?
Součástí této zakázky ne, ale měly by v úsecích Lovosice – Prackovice – Ústí být zřízeny v rámci plánovaných optimalizací (U-122 a U-123 v interaktivní mapě staveb SŽ). V Provozní a dopravní technologii v zadávací dokumentaci této zakázky se pak v části 3.3 píše toto: „Pro zvýšení stability jízdního řádu v případě mimořádností sleduje Odbor 11 GŘ SŽ zřízení trvalých odboček v mezistaničním úseku Lovosice – Prackovice nad Labem a Prackovice nad Labem – Ústí nad Labem hlavní nádraží, obvod Jih v rámci související investiční akce v dotčeném úseku tratě, případně jako samostatnou investici. Ke dni zpracování této dokumentace nemá… Číst vice »
Neboli „zabetonujeme, že to tam není a kvůli tzv. udržitelnosti ani nebude moci být“…?
Já bych očekával, že práce z téhle „ETCS-zakázky“ budou právě na tom předmětném úseku Ústí – Lovosice s těmi optimalizacemi – a tedy i vznikem odboček – sladěné (ty mají probíhat v letech 2025 – 2028), ostatně v jejich náplni je zmíněna příprava na ETCS a konverzi.
Že ten, koho SŽ vysoutěží na optimalizaci, tam bude dělat opravu svršku a spodku, TV atd., postaví i ty odbočky, ale zabezpečovací a sdělovací zařízení, DŘT, informační systémy atd. „přijde“ udělat ten, kdo vyhraje tuhle „ETCS-zakázku“.
Není, ale musí to být dle ZD v budoucnu realizovatelné.
Šílený tunel.
Mohl byste tuto myšlenku nějak rozvinout?
Jak to tu pročítám tak to vypadá na válku Ministerstva dopravy proti AŹD 🙂
Nemá ministerstvo spíše pomáhat, aby měli Češi práci?
Ne
Myšlenky národního socialismu bych nevytahoval.
Pletete si pojmy. Národní socialismus je něco zcela jiného. Jinak viděl jste ve Francii, Německu či třeba Itálii realizovat podobnou zakázku firmou, která není domácí nebo aspoň nemá doma zavedenou velkou dceřinku či divizi?
Pro ty, kteří mají strach o AŽD: Realizace zakázky bez účasti AŽD v současnosti v podstatě není možná. Pro ty, kterým se cena zdá přemrštěná: V rámci stavby dojde k náhradě všech stávajících ZZ (v Kralupech a Hněvicích je ještě reléovka AŽD 71, ve většině stanic jsou SZZ-ETB nebo ESA 11, na trati převážně AB3-74, z Děčína na hranice AB3-88, dále budou modernizována PZZ, která při koridorizaci prošla pouze opravou), bude zřízeno ITZZ (AH-ESA-21). Celá trať bude zapojena do DOZ z CDP (= včetně příslušného vybavení na Balabence a PPV). Rovněž dojde k modernizaci informačních systémů. Bude zřízeno magistrální vedení… Číst vice »
Skvělý krok, alespoň máme vyřešenu otázku, co bude tahat v budoucnu nostalgické vlaky. Škoda jen, že se na tom musí podílet daňový poplatník, místo investice do něčeho smysluplného (Třeba lokomotiv, které mají životnost před sebou)
Tento komentář měl patřit ke staršímu článku, kde národní dopravce vysoutěžil instalaci ETCS pro Laminátky.
Co za to kdo dostal pane ministře Kupko? Že v současné těžké době, kdy české firmy umírají, vypíšete zakázku jednoznačně vstřícnou pouze zahraničním firmám?
Jestli máte pocit, že AŽD Praha umírá, doporučuji se podívat na jejich výsledky hospodaření.
Aby si to pán nemusel hledat: za fiskální rok 2020/2021, zisk po zdanění: 958 573 000 Kč.
Sorry, nekopu za AŽD, kopu za české zaměstnance. Aby české peníze zůstaly českým lidem.
A volíte Okamuru, komunisty nebo podobné populisty typu neBureš?
Kteří, kdyby prodávali svoje výrobky jen Čechům, by si nevydělali ani na slanou vodu, co? Viz firmy jako Avast, Brano, nakonec i ta Škoda (tramvaje).
Tak to by se měly otevřít v ČR doly na železnou rudu, aby se nemusela kupovat od cizáků. A koneckonců i to kafe je z dovozu.
On je ještě lepší ukazatel rentabilita tržeb a poměr veřejných zakázek k celkovým tržbám.
Já bych to pro názornost moc nekomplikoval…
Není to tím, že AŽD má malé náklady? Tudíž ať už sakra AŽD neotravuje na domácím trhu, tady ať si vydělávají velké nadnárodní korporace a AŽD ať si jde vydělávat do Polska, Srbska, Turecka, Litvy či dokonce Běloruska? Případně ať proráží se ztrátou na trhu v Německu, Indii či Vietnamu, kde si vydělají hlavně místní subdodavatelé? Fakt skvělé.
On existuje nějaký relevantní trh soukromých zakázek z oboru železniční zabezpečovací techniky (resp. infrastrukturních staveb obecně), že by se na něm dal ten „ukazatel“ vylepšit…?
Směšné. A jaký zisk asi mají ty zahraniční firmy? Proti nim je AŽD chudáček.
To nikdo netvrdí, ale česká firma dává přeci práci dalším českým firmám a tedy českým lidem. Je složitá doba a my si nezaměstnáme naše obyvatele?
Zahraniční firmy nedávají práci českým firmám a českým lidem?
Zahraniční firmy přednostně zaměstnají své lidi a daně odvedou doma. A když jste zmínil AŽD, jen pojďte do nich a zničte je. Já ale stojím za každou českou firmou a buďme za ně rádi.
Tyvole, to jsem netušil, že podávám daňové přiznání v USA!
Nevíte, jak se přelévají zisky v nadnárodních firmách majitelům do zahraničí? Těžko věřit.
Klidně si kupte akcie těch nadnárodních firem a uvidíte, kam se přelejou zisky.
Při pohledu na čísla o nezaměstnanosti spíše potřebujeme pracovní sílu. 🙁 a zvýšit konkurenci na trhu práce.
Stejně to vyhraje AŽD v nějakém sdružení, tak co řešíte. Ale myslím, že české firmy (oblast železnic) jsou saturovány a neví kam dřív a proto se to dnes soutěží jinak než na ŘSD.
Jak vstřícnou? AŽD má docela info o zabezpečovačkách, předpokládám že tam nějak bude vystupovat (jestli nevyhraje sama, bude něčí subdodavatel). A bude smaha brát zaměstnance spíše z bližšího okolí (is ubytovnou na místě, někdo chce na „víkendy“ domů – to by v Ustí teoreticky mohli i Sasové, když je zaplatíš v Eurech, tak aby si dělňasové nezáviděli)
Takových zakázek jen houšť a větší kapky!
Rozbije se ohavný monopol, zrychlí se, podstatně se zlevní, bude konečně nevyvratitelný argument, jestli to umíme líp u nás nebo jinde a co za to 🙂
Jen nepřestávat! 🙏
Ohavný monopol co zaměstnává Čechy. Alespoň je jasné o co jde. Natáhnout tu zahraniční firmy. Špatně skončíme v té naší zemi. Pan ministr Kupka by měl stát za českými firmami.
Vy jste fakt hlava. Kde vidíte ty zástupy českých firem fušujících do železnice, které sedí doma, točej mlejnek a čekají na zakázku? Pořád od expertů Vašeho formátu čteme o monopolu AŽD, jak se vše pytlíkuje po kouskách s absencí vize do budoucna. Teď, když se má vše spláchnout najednou, pořádně a určitou měrou zpřístupnit náš železniční rybníček i zahraniční konkurenci, máte zase problém. Jak byste si to tedy představoval?
Máte krásný Nick. Libí se mi.
Vaše IP adresa bude nekde v Záběhlicích, že ano?
Nebo jen volič SPD, či něčeho podobného?
Vzhledem ke zdánlivému útoku „českých“ mínusářů bych to viděl spíš na desítky IP adres z různých ostrovů v tichém oceánu.
Zyrtecu, vy jste ubo.ák. Na víc se nezmůžete? Asi volič Trikolóry…
Pardon, zapomněl jsem ještě na Přísahu.
Bude to z platiny, nebo jen klasika a potřeba porinvestovat peníze za všeobecného pokyvování všech zúčastněných? A hned odpovím, jestli bych to uměl udělat levněji. No, neuměl. A obávám se, že v tom je ten celý problém, že tohle u nás umí jen jedna firma. Pořád dokola.
umíte číst? s ohledem odkud kam a kolik je potřeba toho udělat to zas tak drahé není. nebo máte pocit, že 8 krát 1,7 mld je méně?
Navíc zakázka je na projekt + realizaci (vítěz si tedy bude sám zajišťovat i potřebná povolení) a součástí je servis po celou dobu životnosti.
To je panečku krásný obraz Fialový vlády!!! Zakázka roku na níž nikdo z Česka nedosáhne!!! Gratulace.
Na to jste přišel jak, že na ni nikdo nedosáhne?
A kdo? Možná někdo bude subdodávat, ale to je max
Tak jo pane Sůro, chytněte s s panem Kupkou za ruce, zazpívejte Pec nám spadla a udělejte si čárku u úkolu zašlapat české firmy. Gratulace.
Koukám, na ÚV SPD přišly nové noty. Borci jak přes kopírák.
By mě zajímalo, která česká firma na to dosáhne? Ani AŽD ne! Copak česká vláda asi za to dostala, že na stříbrném podnose nachystala zakázku pro Němce a Francouze? Je mi z toho opravdu smutno…
Zadávací dokumentace byla zveřejněna dnes v 7:45. Gratuluji, že za necelou hodinu už ji máte přesně nastudovanou. Podle kterého bodu v dokumentaci nesplní podmínky tendru AŽD?
Malý tip na článek, obejděte české firmy co vám na tuto zakázku řeknou 🙂
Podle kterého bodu v dokumentaci nesplní podmínky tendru AŽD?
Dobrý den, pokud na tuto konkrétní zakázku AŽD nedosáhne, bude mít alespoň motivaci do budoucna svůj byznys stavět tak, aby takto velké zakázky bylo schopno realizovat. Je to pro ně tedy skvělá příležitost k růstu. Tak veliká reference jim navíc jistě prospěje i v případné zahraniční expanzi.
Peršing má pravdu. Likvidace českých firem😭
Takže obecně jakoukoli zakázku na cokoli je lepší vůbec nevypisovat (bez ohledu na to, zde je věc žádoucí nebo ne), protože v danou chvíli hrozí, že by to nemusela vyhrát česká firma. To je vskutku geniální úvaha (tak na úrovni čtrnáctiletého skinheada).
Vláda se má především řídit pravidly dobrého hospodáře a vypisovat zakázky tak, aby byla práce co nejlevnější pro zachování standardů kvality. Vypsáním větší zakázky se obvykle docílí nižší souhrnné ceny, právě díky vyšší konkurenci. Jestli si myslíte, že by SŽ měla úmyslně zmenšit zakázky a zlepšit tím podmínky pro české firmy, mám pro vás 2 poznámky: 1. Vyšší souhrnná cena plýtvá penězi z mých (i vašich) daní. 2. Jednalo by se v podstatě o manipulaci trhu ve prospěch některých (v tomto případě českých) firem. Leč je to manipulace neprokazatelná, stále to není něco, co bych chtěl podporovat. Zkrátka není důvod… Číst vice »
Ano, souhlasím, ale obecně řečeno, snažit se vypsat zakázku tak, aby byla nevýhodná pro domácí firmy, je špatně. Netvrdím, že tato je takto vypsaná, vycházím z reakci ostatních. Podporovat domácí firmy je naprosto standardní a žádané vlastními občany ve všech zavedených demokraciích včetně Spojených států.
Tiskovou zprávu sice zveřejnili, ale zadávací dokumentaci nikoli.
Konečně
Já nevím. Jsem laik. Ale cena je asi tak na 1/2 ceny dálnice. To mi připadá pro pouhé zabezpečovací zařízení, bez zemních prací, betonáží, mostů … dost divné.
v tomto případě to bude hodně kopání, bude tam i sdělovačka, myslím, že chybí i DOZ. součsátí je i příprava na střídavinu 25 kV.
To ano, ale možná tak na 10 kilometrů.
To víc, dle terénu tak třicetr plus minus .. ale že by na státní hranici bylo jen šede, když je to „polovina“? 😀
cena se nezdá ani mě. Kabelizaci budou dělat úkáčka a jiný národnosti hrabat výkopy podél kolejí, pokládku zvládnou taky takže půlka ceny bude malá domu.
Odpusťte si tyhle výlevy a pozorně si přečtěte článek a ideálně i zadávací dokumentaci.
Vybraný dodavatel bude muset naprojektovat nejen samotnou instalaci traťové části ETCS, ale i spoustu souvisejících úprav*, sehnat si všechna povolení, provést realizaci a po celou dobu životnosti poskytovat servis.
Fakt nejde jenom o to nainstalovat do kolejiště balízy a natáhnout k nim kabely.
*) Blíže je popisuji v jiném komentáři, není jich vůbec málo.
Nedělaly se tam přejezdy náhodou kompletně nové po povodních?
To nevadí, musí se „investovat“
To je 20 let.
22kV? Nemá být 25kV?
Nemá, to je pro zabezpečovačku.
jo takhle, spletl jsem si to s trakcí, která má být ac 25 kV.
Doufám, že bude i ta trakce.
Nebude🥹
To má ta zabezpečovačka takové příkony, že potřebuje svůj distribuční rozvod 22 kV?
Nebude to kvůli příkonům, ale kvůli spolehlivosti. Pravděpodobně budou mít více než jedno trafo (ve více lokalitách) 22kW->410V aby omezili možné problémy s napájením.
Chápu to tak, že dojde k výměně SZZ všech stanic a TZZ. Proto tak vysoká cena.
A nejenom to, magistrální rozvody 22kV a příprava na AC25KV
Pokud je tam dálkové řízení stávajících SZZ, tak to nikdo než AŽD nejspíš nezvládne…
Taky si myslim že bez nich alespoň jako poddodavatele nikdo nezvládne. Ale třeba je lepší když zisk skončí u evropského monopolu než u českého.
Možná se to dá nějak řešit formou subdodávky od AŽD. Ale představa, že se zabezpečení celé části koridoru vytvoří „na zelené louce“ a tudíž bude možné vyřadit letitého dodavatele zabezpečovacích zařízení je z mého pohledu lichá.
Není, trať je zatím řízená místně
Myšleno pokud je v zakázce dálkové řízení. Omlouvám se za dvojznačnost.
Povrly a Prackovice n/L jsou řízeny dálkově.
Ale v této zakázce to vypadá na odstřelení nejenom AŽD. Všech českých firem.
Jakože skončí Jablotron i cukrářství paní Buchtové ve Tvarožné?