dpp

Drážní zakázka roku. Správa železnic vypsala soutěž na ETCS pro „levobřežku“ za 11,8 miliardy korun

Elektrická jednotka 440 RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyElektrická jednotka 440 RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Spojení prací do jedné velké zakázky má přinést větší zájem větších firem.

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Koumes

Koukám, že v diskusi nikdo nenaráží na to, že pokud to bude dělat zahraniční firma, tak se bude SŽ divit, v čem bude muset ustoupit, zejména pak v JOP, DO, ASVC, apod. Siemens, Thales nebo Alstom se nebudou zajímat o to, jak je SŽ zvyklá řídit svoji síť.

Dušan

Nemusí ustoupit absolutně v ničem, protože DOZ, ASVC atd. je přímo součástí stavby. Řečeno stručně – vysoutěžený zhotovitel (klidně Siemens) může (sic!) dodat svoje SZZ/TZZ/PZZ, ale všechno následně musí skrze příslušná rozhraní propojit na technologii požadovanou Správou železnic, státní organizace, přičemž tato rozhraní nejsou ale v tento moment standardizována ani na : – úrovni Správy železnic, státní organizace, – na úrovni technických specifikací pro interoperabilitu (obecně). Z tohoto důvodu si osobně vůbec nedovedu představit, že by to: – bylo možné realizovat bez jakékoliv subdodávky AŽD Praha, s.r.o. – to je v zásadě vyloučeno, – že by potenciální zájemce (např. Siemens)… Číst vice »

Dušan

EDIT: ještě doplnění k předchozímu – pokud by se celá zakázka dělala dodavatelsky na klíč pouze jedním generálním dodavatelem – tj. včetně všech technologií (SZZ/TZZ/PZZ/DOZ/ETCS), tak to pak si dovedu reálně představit, protože všechna příslušná rozhraní by dodal – v rámci svého stávajícího produktového portfolia – přímo dodavatel – s tím by asi nebyl problém, ale tak to v ZD psáno není – naopak:-)

JKan

ZD som nečítal, ale ona tá zakázka nemusí byť takto písaná apriori, on si to prípadný uchádzač môže podľa seba prerobiť. Tak to funguje už dnes, naprojektuje sa niečo „naslepo“ a potom si to víťaz prerobí podľa toho, či tam reálne hodlá namontovať zariadenie od AŽD, Starmonu alebo AKSignal. V podstate jediné rozhrania, ktoré musí rešpektovať je JOPka, rozhranie na TZZ tak aby to dokázal naviazať na susedné stanice, vonkajšie prvky, a potom nejaké rozhrania v oblasti prevádzkových aplikácii. Napr. SIEMENS alebo Alstom takýmito rozhraniami z časti disponujú (obaja majú alebo mali svoje zariadenia na Slovensku), ale teda asi ani… Číst vice »

Tomáš Záruba

Ciste nahodou, neni soucasti zrizeni odbocek Zalezly a Dobkovice (nebo podobnych, popr. dalsich)?

PepaM

Součástí této zakázky ne, ale měly by v úsecích Lovosice – Prackovice – Ústí být zřízeny v rámci plánovaných optimalizací (U-122 a U-123 v interaktivní mapě staveb SŽ). V Provozní a dopravní technologii v zadávací dokumentaci této zakázky se pak v části 3.3 píše toto: „Pro zvýšení stability jízdního řádu v případě mimořádností sleduje Odbor 11 GŘ SŽ zřízení trvalých odboček v mezistaničním úseku Lovosice – Prackovice nad Labem a Prackovice nad Labem – Ústí nad Labem hlavní nádraží, obvod Jih v rámci související investiční akce v dotčeném úseku tratě, případně jako samostatnou investici. Ke dni zpracování této dokumentace nemá… Číst vice »

Tomáš Záruba

Neboli „zabetonujeme, že to tam není a kvůli tzv. udržitelnosti ani nebude moci být“…?

PepaM

Já bych očekával, že práce z téhle „ETCS-zakázky“ budou právě na tom předmětném úseku Ústí – Lovosice s těmi optimalizacemi – a tedy i vznikem odboček – sladěné (ty mají probíhat v letech 2025 – 2028), ostatně v jejich náplni je zmíněna příprava na ETCS a konverzi.
Že ten, koho SŽ vysoutěží na optimalizaci, tam bude dělat opravu svršku a spodku, TV atd., postaví i ty odbočky, ale zabezpečovací a sdělovací zařízení, DŘT, informační systémy atd. „přijde“ udělat ten, kdo vyhraje tuhle „ETCS-zakázku“.

Dušan

Není, ale musí to být dle ZD v budoucnu realizovatelné.

ABJ

Šílený tunel.

PepaM

Mohl byste tuto myšlenku nějak rozvinout?

Peršing

Jak to tu pročítám tak to vypadá na válku Ministerstva dopravy proti AŹD 🙂

Luboš

Nemá ministerstvo spíše pomáhat, aby měli Češi práci?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ne

Jiří Kocurek

Myšlenky národního socialismu bych nevytahoval.

Koumes

Pletete si pojmy. Národní socialismus je něco zcela jiného. Jinak viděl jste ve Francii, Německu či třeba Itálii realizovat podobnou zakázku firmou, která není domácí nebo aspoň nemá doma zavedenou velkou dceřinku či divizi?

PepaM

Pro ty, kteří mají strach o AŽD: Realizace zakázky bez účasti AŽD v současnosti v podstatě není možná. Pro ty, kterým se cena zdá přemrštěná: V rámci stavby dojde k náhradě všech stávajících ZZ (v Kralupech a Hněvicích je ještě reléovka AŽD 71, ve většině stanic jsou SZZ-ETB nebo ESA 11, na trati převážně AB3-74, z Děčína na hranice AB3-88, dále budou modernizována PZZ, která při koridorizaci prošla pouze opravou), bude zřízeno ITZZ (AH-ESA-21). Celá trať bude zapojena do DOZ z CDP (= včetně příslušného vybavení na Balabence a PPV). Rovněž dojde k modernizaci informačních systémů. Bude zřízeno magistrální vedení… Číst vice »

jan v

Skvělý krok, alespoň máme vyřešenu otázku, co bude tahat v budoucnu nostalgické vlaky. Škoda jen, že se na tom musí podílet daňový poplatník, místo investice do něčeho smysluplného (Třeba lokomotiv, které mají životnost před sebou)

jan v

Tento komentář měl patřit ke staršímu článku, kde národní dopravce vysoutěžil instalaci ETCS pro Laminátky.

Kraťas

Co za to kdo dostal pane ministře Kupko? Že v současné těžké době, kdy české firmy umírají, vypíšete zakázku jednoznačně vstřícnou pouze zahraničním firmám?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Aby si to pán nemusel hledat: za fiskální rok 2020/2021, zisk po zdanění: 958 573 000 Kč.

Kraťas

Sorry, nekopu za AŽD, kopu za české zaměstnance. Aby české peníze zůstaly českým lidem.

Ferda

A volíte Okamuru, komunisty nebo podobné populisty typu neBureš?

Zlámalík

Kteří, kdyby prodávali svoje výrobky jen Čechům, by si nevydělali ani na slanou vodu, co? Viz firmy jako Avast, Brano, nakonec i ta Škoda (tramvaje).

Jiří Kocurek

Tak to by se měly otevřít v ČR doly na železnou rudu, aby se nemusela kupovat od cizáků. A koneckonců i to kafe je z dovozu.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Já bych to pro názornost moc nekomplikoval…

Koumes

Není to tím, že AŽD má malé náklady? Tudíž ať už sakra AŽD neotravuje na domácím trhu, tady ať si vydělávají velké nadnárodní korporace a AŽD ať si jde vydělávat do Polska, Srbska, Turecka, Litvy či dokonce Běloruska? Případně ať proráží se ztrátou na trhu v Německu, Indii či Vietnamu, kde si vydělají hlavně místní subdodavatelé? Fakt skvělé.

Hajnej

On existuje nějaký relevantní trh soukromých zakázek z oboru železniční zabezpečovací techniky (resp. infrastrukturních staveb obecně), že by se na něm dal ten „ukazatel“ vylepšit…?

Kraťas

Směšné. A jaký zisk asi mají ty zahraniční firmy? Proti nim je AŽD chudáček.

Kraťas

To nikdo netvrdí, ale česká firma dává přeci práci dalším českým firmám a tedy českým lidem. Je složitá doba a my si nezaměstnáme naše obyvatele?

Kraťas

Zahraniční firmy přednostně zaměstnají své lidi a daně odvedou doma. A když jste zmínil AŽD, jen pojďte do nich a zničte je. Já ale stojím za každou českou firmou a buďme za ně rádi.

Jiří Kocurek

Tyvole, to jsem netušil, že podávám daňové přiznání v USA!

Koumes

Nevíte, jak se přelévají zisky v nadnárodních firmách majitelům do zahraničí? Těžko věřit.

DavidS

Klidně si kupte akcie těch nadnárodních firem a uvidíte, kam se přelejou zisky.

Démon

Při pohledu na čísla o nezaměstnanosti spíše potřebujeme pracovní sílu. 🙁 a zvýšit konkurenci na trhu práce.

Démon

Stejně to vyhraje AŽD v nějakém sdružení, tak co řešíte. Ale myslím, že české firmy (oblast železnic) jsou saturovány a neví kam dřív a proto se to dnes soutěží jinak než na ŘSD.

Leinad

Jak vstřícnou? AŽD má docela info o zabezpečovačkách, předpokládám že tam nějak bude vystupovat (jestli nevyhraje sama, bude něčí subdodavatel). A bude smaha brát zaměstnance spíše z bližšího okolí (is ubytovnou na místě, někdo chce na „víkendy“ domů – to by v Ustí teoreticky mohli i Sasové, když je zaplatíš v Eurech, tak aby si dělňasové nezáviděli)

Tonda Sehnal

Takových zakázek jen houšť a větší kapky!
Rozbije se ohavný monopol, zrychlí se, podstatně se zlevní, bude konečně nevyvratitelný argument, jestli to umíme líp u nás nebo jinde a co za to 🙂
Jen nepřestávat! 🙏

Kraťas

Ohavný monopol co zaměstnává Čechy. Alespoň je jasné o co jde. Natáhnout tu zahraniční firmy. Špatně skončíme v té naší zemi. Pan ministr Kupka by měl stát za českými firmami.

Trumbera

Vy jste fakt hlava. Kde vidíte ty zástupy českých firem fušujících do železnice, které sedí doma, točej mlejnek a čekají na zakázku? Pořád od expertů Vašeho formátu čteme o monopolu AŽD, jak se vše pytlíkuje po kouskách s absencí vize do budoucna. Teď, když se má vše spláchnout najednou, pořádně a určitou měrou zpřístupnit náš železniční rybníček i zahraniční konkurenci, máte zase problém. Jak byste si to tedy představoval?

Kraťas

Máte krásný Nick. Libí se mi.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Vaše IP adresa bude nekde v Záběhlicích, že ano?
Nebo jen volič SPD, či něčeho podobného?

Jihočeský velkoměšťan

Vzhledem ke zdánlivému útoku „českých“ mínusářů bych to viděl spíš na desítky IP adres z různých ostrovů v tichém oceánu.

Koumes

Zyrtecu, vy jste ubo.ák. Na víc se nezmůžete? Asi volič Trikolóry…

Koumes

Pardon, zapomněl jsem ještě na Přísahu.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Bude to z platiny, nebo jen klasika a potřeba porinvestovat peníze za všeobecného pokyvování všech zúčastněných? A hned odpovím, jestli bych to uměl udělat levněji. No, neuměl. A obávám se, že v tom je ten celý problém, že tohle u nás umí jen jedna firma. Pořád dokola.

Démon

umíte číst? s ohledem odkud kam a kolik je potřeba toho udělat to zas tak drahé není. nebo máte pocit, že 8 krát 1,7 mld je méně?

PepaM

Navíc zakázka je na projekt + realizaci (vítěz si tedy bude sám zajišťovat i potřebná povolení) a součástí je servis po celou dobu životnosti.

Luboš

To je panečku krásný obraz Fialový vlády!!! Zakázka roku na níž nikdo z Česka nedosáhne!!! Gratulace.

Luboš

A kdo? Možná někdo bude subdodávat, ale to je max

Luboš

Tak jo pane Sůro, chytněte s s panem Kupkou za ruce, zazpívejte Pec nám spadla a udělejte si čárku u úkolu zašlapat české firmy. Gratulace.

Swariner

Koukám, na ÚV SPD přišly nové noty. Borci jak přes kopírák.

Peršing

By mě zajímalo, která česká firma na to dosáhne? Ani AŽD ne! Copak česká vláda asi za to dostala, že na stříbrném podnose nachystala zakázku pro Němce a Francouze? Je mi z toho opravdu smutno…

Peršing

Malý tip na článek, obejděte české firmy co vám na tuto zakázku řeknou 🙂

jan v

Dobrý den, pokud na tuto konkrétní zakázku AŽD nedosáhne, bude mít alespoň motivaci do budoucna svůj byznys stavět tak, aby takto velké zakázky bylo schopno realizovat. Je to pro ně tedy skvělá příležitost k růstu. Tak veliká reference jim navíc jistě prospěje i v případné zahraniční expanzi.

Luboš

Peršing má pravdu. Likvidace českých firem😭

Swariner

Takže obecně jakoukoli zakázku na cokoli je lepší vůbec nevypisovat (bez ohledu na to, zde je věc žádoucí nebo ne), protože v danou chvíli hrozí, že by to nemusela vyhrát česká firma. To je vskutku geniální úvaha (tak na úrovni čtrnáctiletého skinheada).

Jihočeský velkoměšťan

Vláda se má především řídit pravidly dobrého hospodáře a vypisovat zakázky tak, aby byla práce co nejlevnější pro zachování standardů kvality. Vypsáním větší zakázky se obvykle docílí nižší souhrnné ceny, právě díky vyšší konkurenci. Jestli si myslíte, že by SŽ měla úmyslně zmenšit zakázky a zlepšit tím podmínky pro české firmy, mám pro vás 2 poznámky: 1. Vyšší souhrnná cena plýtvá penězi z mých (i vašich) daní. 2. Jednalo by se v podstatě o manipulaci trhu ve prospěch některých (v tomto případě českých) firem. Leč je to manipulace neprokazatelná, stále to není něco, co bych chtěl podporovat. Zkrátka není důvod… Číst vice »

Koumes

Ano, souhlasím, ale obecně řečeno, snažit se vypsat zakázku tak, aby byla nevýhodná pro domácí firmy, je špatně. Netvrdím, že tato je takto vypsaná, vycházím z reakci ostatních. Podporovat domácí firmy je naprosto standardní a žádané vlastními občany ve všech zavedených demokraciích včetně Spojených států.

Karel

Tiskovou zprávu sice zveřejnili, ale zadávací dokumentaci nikoli.

Démon

Konečně

Tomáš

Já nevím. Jsem laik. Ale cena je asi tak na 1/2 ceny dálnice. To mi připadá pro pouhé zabezpečovací zařízení, bez zemních prací, betonáží, mostů … dost divné.

Démon

v tomto případě to bude hodně kopání, bude tam i sdělovačka, myslím, že chybí i DOZ. součsátí je i příprava na střídavinu 25 kV.

lump

To ano, ale možná tak na 10 kilometrů.

jonáš

To víc, dle terénu tak třicetr plus minus .. ale že by na státní hranici bylo jen šede, když je to „polovina“? 😀

Ian

cena se nezdá ani mě. Kabelizaci budou dělat úkáčka a jiný národnosti hrabat výkopy podél kolejí, pokládku zvládnou taky takže půlka ceny bude malá domu.

PepaM

Odpusťte si tyhle výlevy a pozorně si přečtěte článek a ideálně i zadávací dokumentaci.
Vybraný dodavatel bude muset naprojektovat nejen samotnou instalaci traťové části ETCS, ale i spoustu souvisejících úprav*, sehnat si všechna povolení, provést realizaci a po celou dobu životnosti poskytovat servis.
Fakt nejde jenom o to nainstalovat do kolejiště balízy a natáhnout k nim kabely.
*) Blíže je popisuji v jiném komentáři, není jich vůbec málo.

Tomáš Záruba

Nedělaly se tam přejezdy náhodou kompletně nové po povodních?

Leinad

To nevadí, musí se „investovat“

Jiří Kocurek

To je 20 let.

Jarda

22kV? Nemá být 25kV?

G-man

Nemá, to je pro zabezpečovačku.

Jarda

jo takhle, spletl jsem si to s trakcí, která má být ac 25 kV.

JirkaM

Doufám, že bude i ta trakce.

wondon

Nebude🥹

Jonáš Jiří

To má ta zabezpečovačka takové příkony, že potřebuje svůj distribuční rozvod 22 kV?

TomášM

Nebude to kvůli příkonům, ale kvůli spolehlivosti. Pravděpodobně budou mít více než jedno trafo (ve více lokalitách) 22kW->410V aby omezili možné problémy s napájením.

Jan Sekanina

Chápu to tak, že dojde k výměně SZZ všech stanic a TZZ. Proto tak vysoká cena.

Démon

A nejenom to, magistrální rozvody 22kV a příprava na AC25KV

Radek

Pokud je tam dálkové řízení stávajících SZZ, tak to nikdo než AŽD nejspíš nezvládne…

Kování

Taky si myslim že bez nich alespoň jako poddodavatele nikdo nezvládne. Ale třeba je lepší když zisk skončí u evropského monopolu než u českého.

Vojtěch C

Možná se to dá nějak řešit formou subdodávky od AŽD. Ale představa, že se zabezpečení celé části koridoru vytvoří „na zelené louce“ a tudíž bude možné vyřadit letitého dodavatele zabezpečovacích zařízení je z mého pohledu lichá.

Halbstadt

Není, trať je zatím řízená místně

Radek

Myšleno pokud je v zakázce dálkové řízení. Omlouvám se za dvojznačnost.

Grula

Povrly a Prackovice n/L jsou řízeny dálkově.

Luboš

Ale v této zakázce to vypadá na odstřelení nejenom AŽD. Všech českých firem.

Jiří Kocurek

Jakože skončí Jablotron i cukrářství paní Buchtové ve Tvarožné?