Drážní úřad: Systém ETCS zabránil nehodě vlaků v Břeclavi
Lokomotiva s ETCS. Pramen: ČD - Telematika
Vlaku jedoucímu pod dohledem ETCS vjel do postavené cesty posunový díl, který projel návěst Stůj.
Vlaku jedoucímu pod dohledem ETCS vjel do postavené cesty posunový díl, který projel návěst Stůj.
Pozoruhodné, jak se lidé, co milují nehody na železnici navážejí to ETCS, jak si to mohla dovolit zabránit srážce vlaků.
Asi nějací zaměstnanci nehodových vlaků, žel. hasičů apod., které ETCS připraví o práci.
Chudinky.
Což je problém GSM-R, páč i stará TRS um í při generálním stopu zastavit. A dokonce to umí zastavit vozidlo – posunový díl, vybavené TRSkou a aktuálně přeladěné na simplex 21 SMV/12 VOS.
Nic to nemění na tom že u ETCS se chytají každého prdu aby zlepšili jeho mizernou pověst a že ETCS v tomto neudělalo nic, co by neuměly i jiné systémy.
GS není vlakový zabezpečovač, neumí nic. Výpravčí musí GS ručně obsloužit (a pak musí být splněno několik kouzelných závislostí, aby to zafungovalo).
V čem přesně je pověst ETCS mizerná? Jestli myslíte hromadu problémů při zavádění a zprovozňování ETCS, tak to je opravdu problém jinde než přímo v ETCS (a zřejmě to – doufejme – vyřeší rychleji než problémy třeba s řadou 380).
Jiné systémy to umí taky, to jistě… My tu nějaký takový máme?
To byla odpověď panu Petru Šimralovi ve vlákně o tom, že takto zcela automaticky zastavit vlak dokáže i novější verze VNPN (při projetí ihned vyšle generální stop) a nejenom „slavné“ ETCS. Vlákno zjevně někomu stálo za smazání a tento příspěvěk se už do něj nezařadil, proto logicky nedává smysl.
OK
VNPN je mimochodem také dost zvláštní příběh české železnice (pověstných specialit).
Nic to nemění na tom, že ani GS neumí vždy zastavit vlak a že není cesty zpět. Jediná rozumná cesta je ETCS a přimět techniku, aby fungovala tak jak má. Bohužel i za cenu eventuální výměny dodavatelů a dlouhých a drahých zpoždění, to už je jedno. Snažit se zvrátit ETCS jako takové nedává smysl.
Jak ETCS funuje v zemích EU mimo postsocialistické bbbbb !! Tam je využívají mnohem déle než v ČR ??
Funguje skvěle. I při rychlostech nad 300 km/h. Klikněte si na radio button Signalizace v openrailwaymap.org a uvidíte. Český čokl je nejspíše zakopaný v podivném způsobu plíživé kouskovité implementace.
Teda některejm se nikdo nezavděčí. Když ETCS nedělá co má, tak je to špatně, když dělá co má, tak je to taky špatně…
A co zastavilo ten posunový díl ?
Přece ten stojící vlak který měl etcs 🤣
Fenomenální.
Byly by bližší relevantní informace o průběhu té MU?
Protože pokud je pravda, že se náklad rozjel z Břeclavi a v Hodoníně v tu chvíli projeli modrou, což ten náklad típlo, tak se nejedná o bezpečnost, ale o blamáž.
A to kolosální.
Nebo někomu připadá normální zastavit vlak cca 15-20 km od projeté seřaďovačky?
Hodonín? Tu blbost jste si vycucal z prstu? Na omezení provozu bylo Břeclav přednádraží – vyhýbna Hrušky. Do Hodonína pěkný kus.
sháníme:-)
Projeli ji v Břeclavi.
Já zrovna v Hodoníně čekal na vlak a neviděl jsem že by se tam něco stalo.Možná ten náklad jel z Břeclavi směr Hodonín a hned si to někdo vykládá jinak než to opravdu bylo.
Vjížděl od Hrušek do Břeclavi a současně došlo k vjetí do postavené cesty.
Otázka zní, kolik nehod ETCS dosud nepřímo způsobil, když se o něm 15 let jen mluvilo a zcela se rezignovalo na technické řešení, které by automaticky zastavilo vlak. Přitom i stávající zabezpečovací zařízení často dokáže spolehlivě problém identifikovat, jen to neumí přenést na mašinu.
Čili jak by „jen“ přenos na mašinu se SIL4 řešil geniální šotoušek z Vysočiny, když ho nevyřešilo za 70 let AŽD s technickovědeckou revolucí za zadkem?
Jak dlouho by trvalo vymyslet, otestovat a distrubuovat (na infra i vozidla) takové řešení? Kratší dobu než ETCS? Proč vymýšlet vymyšlené a úsilí a prostředky promrhat na lokální řešení. Hlavní přínos ETCS vidím hlavně ve sjednocení zabzař napříč Evropou. Protože jedině to může zvednout (zachránit) konkurenceschopnost nákladní žel. dopravy. Protože ta má šanci jen v dálkové (tj. mezistátní) dopravě.
Těžko říct. Ale můžete si spočítat nehody na LGV Paříž – Štrasburk, LGV Tours – Bordeaux, Schnellfahrtstrecke Norimberk – Erfurt, na většině španělských VRT, na více než polovině tratí Švýcarska anebo většině tratí v Belgii. Dost vám tyto údaje napoví.
Za celou dobu fungování ETCS:
Počet zabránění nehodových událostí = 1
Počet nouzově zastavených vlaků naprázdno nebo kvůli chybě a zpožďování vlaků= XXX.
Ať počítám, jak počítám, pořád převažují negativa viz kauza trati 290!!!
Tak hlavně nepočítejte :). Čtenářům ušetříte trošku zlosti, při čtení vašeho skvostu…
Jj, byl by to skutečně mistrovský kousek, porovnat kolik stojí jedna průměrná nehoda versus Xkrát selhání techniky a následné nouzové STOP. O případných ztrátách na životech ani nemluvit.
Nemůžeš hodit někam do tabulky, kolik je potřeba zabránění nehody v poměru ke skutečné havárii? Takhle je to moc obecné.
Třeba by to ten náklad ubrzdil, kdyby si všiml, že mu do vlakové cesty vjel posun…, a k žádné reálné nehodě by nedošlo…
ETCS, technika, Al selhat nemůže? Tohle by mělo kontrolovat člověka, ale i opačně. Už vidím jak ale někdo platí výpravčího, jak 3/4 směny má kopyta na stole a cesta z Dopravní kanceláře je jen na WC.
Výborně.
Pokud by se sháněl náměstek pro veřejnou dopravu, tak tady pan odborník má nejlepší vyhlídky, jak tento post dostat bez výběrka.
O práci výpravčího toho zřejmě hodně moc nevíte.
Vážně 🤣, pěkně jste mě pobavil a můj problém to není že vy a dalších 38 to asi nechápe jak to bylo myšleno.
Spěte dál
Nejen že technika selhat může, ono se s tím selháním pracuje již od návrhu systému: https://sirdo.eu/schrotter-etcs-a-integrita-bezpecnosti/
O tom jak nedůvěřivý člověk způsobí nehodu přes doporučení a indikaci systému už bylo natočeno několik dílů leteckých katastrof. Prostě je na čase se s mířit s tím, že lidi jsou zdaleka nejvíc chybující článek, který má omezenou dobou soustředění, snadno se rozptýlí, těžko chápe komplexní situace, pomalu se rozhoduje a nedokáže pracovat s víc než pár údaji najednou.
Člověk ale má pud sebezáchovy (který automatickým systémům chybí) a zatím stále i průmyslově „nevyráběné senzory“ Toto IMO není technika vs. člověk ale o doplňování se. A technika je pomocník – nic pro sebe fatálního neriskuje.
A co prosím ten pud sebezáchovy dělá, když se vlak řítí k místu, kde překážka teprve vznikne nebo není moc dobře vidět? Nic nedělá, protože „bláhová nevědomosti“ a po spatření to není jak zastavit (pravda pud sebezáchovy může být vyskočit z lokomotivy, což se pravidelně děje, ale nepovažuji to za optimální řešení).
Navíc to není žádná AI, která by samovolně rozhodovala co kam pustí, naopak je to relativně jednoduchá logika s předem danými závislostmi, zhruba stejné jako že vám výtah neotevře dveře, když ve stanici není kabina, když to dotáhnu do extrému.
Pud sebezachovy vam je k nicemu, kdyz za obloukem v zarezu stoji klekla lokomotiva a vy se k ni 90 blizite…
Skvělá práce 👍 Byl můj sen se stát strojvedoucím, boužel moje inteligence mi to neumožní 😅 Chodím se často koukat a nádraží a obdivovat vlaky a celé to soukolí… 🙂
Zkuste to v politice, tam se na inteligenci nehledí.
Doporučuju senátní obvod Kroměříž.
„Doporučuju senátní obvod Kroměříž.“
…kam dotyčnou soudružku vykopli z domovské Mohelnice, kde je tak profláklá, že by ji nezvolili ani omylem.
😀 😀 😀
Děkuji 🤣👍
Tohle ale není situace, kterou ETCS primárně řeší. Ale je dobré, že i v tomto případě to zafungovalo. Já bych byl radši, kdyby ETCS hlídalo i posun a vůbec nedopustilo projetí „modré“.
…otázka je, jak byste to chtěl udělat, aby to bylo taky ještě nějak rozumně použitelné. Potřebujete vědět, kde máte čelo vlaku a jak Vám ten vlak brzdí. Což jsou zrovna věci, které se při posunu (obvykle) dost často mění…
Tohle potřebuji vědět, abych nakreslil zábrznou křivku ke klacku.
Ale stejně by šlo minimálně zavést nouzové brždění, když lokomotiva projíždí modrou(opouští povolený úsek).
co když se nedodrží předpisy a posunový díl nebude přivěšený k lokomotivě?
To se může stát i při dodržení předpisů, při odrážení či spouštění.
Vlastně, proč jako zakázané řešit opuštění stanice a ne už projetí modré.
Stačilo by pokročit o level výš a bezdrátově vybavit každý vagon malou přenosnou identifikační jednotkou. Pak to lze určovat průběžně třeba z mobilu. Navíc pak můžete sledovat ucelenost soupravy i jinak, než způsoby z 19. století.
A kolik bude ta schválená jednotka na každý vagón stát?
dost, protože musí být odolná proti povětrnostním podmínkám a hrubému zacházení.
hlasim se do vyberka , bracha vyroby bedynku z 5mm tlusteho plechu ja tu vysilacku nacpu do plastove bedny z elektra v ip65 , zavru zamknu a fertig. tak 50000 to bude akorat. myslim ze reseni odolnosti povetrnostnich podminek a odolnosti pocasi je posledni problem , ktery s sebou toto reseni nese. jak se bude napajet? baterii? takze kazdy vuz se bude ob den obchazet a menit baterky? . kam se bude vysilat? do nejake stanice u koleji? jak budou od sebe daleko? v horach po 100metrech? to neni pouzitelne reseni
No co se baterií týče, tak se běžně na vozech používají GPS lokátory, které mají malý solární panel. Vydrží se takto napájet i několik měsíců. Naše GPS na mašinách vydrží bez nabití cca 14 dnů.
Moc toho nevíte o zabezpečení přenosu že? Mobil je naprosto nedostatečné řeseni pro přenos bezpečné informace a to nemám na mysli IT zabezpeceni.
Já bych řekl, že to je právě ta věc, kterou ETCS řeší – zabezpečení jízdy vlaku.
A kolik nehod ETCS způsobilo víme? Myslím, že není normální rušit současný zabezpečovací systém, který hlídají výpravčí, průvodčí, strojvedoucí, atd.
Cože?
No že dřív každý nádražák měl svou funkci, pamatuji na výpravčí, dnes zaniklé povolání. To samé třeba závoráři a za chvíli už nebudou ani průvodčí nebo strojvedoucí. A je to vina ETCS.
Chudáci topiči, kotlaři nebo brzdiči.. Se divím, že vůbec snesete jinej vlak než taženej koňma..
a co teprve az nastoupi umela inteligence a nahradi 70% lidi…
Jo ten technooptimismus… Zrovna AI teda fakt nenahradí nikoho. Pokud slovem „nahradit“ není myšleno „ono to nějak dopadne“ 🙂
Ale jo, texty (včetně jednoduchého programového kódu), obrázky a časem i videa to na zadání slušně generovat umí už dnes. Kontrolovat a vyplňovat lejstra taky. Takže za 10 let si sám vyrobíte interaktivní pohádku a účetnictví bude cloudová služba. Pak taky, pokud budete softwarovej gigant, budete vědět o svých uživatelích mnohem více než oni sami o sobě. Takže politika bude čirý populismus. Ale jinak? AI bude nástroj v rukou mocných, vlaky asi autonomně řídit půjde, ovšem ne u nás, kde máme stále zabezpečení jak za krále klacka. To až někdy později s rozvojem dálkové senzorové techniky z orbity, kdy budeme… Číst vice »
a pak spadne větev na dráty( napájejici nejakej takovej inteligentní bazmeg ) a bude po inteligenci a generovani
Trolej bez napětí vcelku spolehlivě zastaví elektrický vlaky.
AI (pokud se bavíme optavdu o AI) má jednu zásadní nevýhodu, a to je (velkou zkratkou) nepředvidatelnost řešení a tím nemožnost nikoho převzít odpovědnost za výsledek. Což je v dopravě (a nejen tam) dost zásadní problém. Jako hračka ve věcechm na kterých zase až tak moc nezáleží,dobrý, ale jako náhrada člověka pro opravdu kritické aplikace to – doufám – nikdy nebude.
To doufáte špatně. Když se podíváme, jaký pokrok udělalo „AI“ během posledních 12 měsíců, tak si raději ani nepředstavuji, kde „AI“ bude za rok, dva, pět.
Jaderné elektrárnjy to sice řídit asi nebude jště dlouho, ale to není potřeba – realita je, že dopadl na trh práce bude obrovský, a řada profesí se stane .. no, ne úplně zbytečnými, ale dojde k výrazné redukci počtu lidí, kteří budou na dané profese potřeba.
Ale nahradi. A uz to vypuklo. Je spousta “praci” ktere chat gpt zastane uz dneska, a s casem to bude jen a jen horsi (pro ty nahrazovane).
Technologické firmy uz v souvislosti s nastupem AI zacaly propoustet a propoustene nahrazuji prave AI.
M“žu poprosit o jedinou aplkaci, kde AI člověka opravdu rovnocenně nahradila? Nemyslíte ty šílené „chatboty“, které jsou určené jen k odrazení otravných zákazníků, že ne?
Proč by je musela nahrazovat plnohodntně? v příspěvku píšete o „nahrazování lidí“ a tam k tomu už v průběhu roku 2023 reálně došlo (myšleno k propouštění lidí) – zejména v různých profesích týkajících se zpracování, analýzy textu, překladatelská činnost. Tam už se propouštět
Výstupy je sice potřeba kontrolovat, ale na to potřebujete výrazně méně lidí, než na tu tvorbu samotnou.
Konkrétním příkladem, které prošlo médii, je třeba duolingo, které díky nástupu AI při zpracování textu a překladech textů celkem dost zredukovalo týmy zabývající se tvorbou zadání a jejich překlady.
(no, a samozřejmě je pak bambilion stejných případů, které médii neprošly)
Včera mi napsala geniální doporučující dopis. Takový bych psal dva dny, jestli vůbec.
A co teprve až umělé inteligenci dojde, že už lidi nepotřebuje.
Tak to už pak nezjistíš. Budeš na to mít jen pár sekund.
Zatím se AI využívá k tomu, aby avatary Trumpa a Bidena říkaly slovo na N. A do té doby ji politici ušlapou
jo , zejmena kolotuci a mazači vyhýbek se ji museji bat. bo kladivko a kybl s vazelinou takova intoška neunese
Meleš totální sračky – Tebou uvedená povolání byla potřebná, protože neexistoval systém zabezpečení jízdy vlaků bez nich, ale žel ten systém s nimi byl a stále je náchylný na chyby tzv. lidského faktoru – zejména počínající v komunikaci, pokračující opomenutím a konče přehlédnutím se! Dříve na obsluhu jedné stanice byl potřeba výpravčí, a mnohdy současně 1 a více signalistů (dle hustoty provozu a počtu shlaví stanice (vjezdů/výjezdů do/z ní) dávno existují systémy, že pro postavení cesty/výhybek netřeba komunikace dvou a více lidí, ale stačí „jeden klik“/zmáčknutí tlačítka = PROTI TĚMTO TZV. MODERNÍM TECHNOLOGIÍM BYLA NA DRÁZE TOTÁLNÍ PŘEZAMĚSTNANOST, PROTOŽE KVŮLI… Číst vice »
Hádáš se s odborníkem. Ale řeknu ti to takhle. ETCS způsobilo, že ČD propouští průvodčí, strojvedoucí, výpravčí, závoráře, signalisty a tak dále.
Aha, ČD propouští „výpravčí, závoráře, signalisty a tak dále“, ten byl dobrý 🙂
Tady je zdroj, a je jasné, že to je z viny ETCS. https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zacinaji-s-hromadnym-propoustenim-pocet-zamestnancu-miri-pod-14-tisic-86461/
Kopecky – kdyby hloupost
nadnášela….
Pozor, ale podle sebe je ODBORNÍK.
Jenom? Není to expert?
Je to expertní odborník a potvrdí mu to vždy při velké vizitě.
To sice vůbec jasné není, i když to říkáte, ale dobře, nechám vás při tom.
Že vyhodí takové duševní malorolníky, by se mělo hrát jako záslužný čin.
Odborník, kterrý netuší, že výpravčí jsou pod Správou železnic. Co tam máte dál vtipného?
Proč, třeba průvodčí?
A co je na tom špatně? U tramvají jste taky bojoval za to, aby u každé výhybky zůstala bouda, ze které vybíhá člověk s tágem? Některé kvalifikované profese zas naberou na instalaci a údržbu systému, nicméně výsledek by měl být z hlediska lidských zdrojů levnější a hlavně bezpečnější.
Odporník, tak to jo.
By mě zajímalo, jak ETCS dokáže nahradit výpravčí / závoráře / signalisty, když nijak neumí řídit provoz ve stanici a není to staniční zabezpečovací zařízení (hradlo).
Třeba ESA-11, znáte?
Pokladníky zavazadel a spěšnin?
Skladníky zavazadel a spěšnin?
Skladníky úschoven?
Já tedy být ETCS, tak mám strach, že jednou zjisti kde bydlím…
Technika, ETCS, Al selhat nemůže? – tohle by mělo jistit člověka a člověk techniku, ale kdo bude platit výpravčího co 3/4 směny bude s kopyty na stole…..
Jsem z výrobní branže, kde platí (a už před 50 lety platilo), že když obsluha výrobního zařízení sedí ve velíně s kopyty na stole, tak je všechno v pořádku a mašina/linka/aparatura jede jak má, zatímco když se začne kolem mašiny/linky/aparatury lítat, tak se na ní s největší pravděpodobností něco sere. Jediní, kdo to nechápali a nechápou, byli a jsou někteří šéfíci (ne všichni) z nadřízených orgánů a (tehdy pochopitelně) straničtí papaláši, zatímco dnes ty posledně jmenované nahradili různí zástupci akcionářů, členové dozorčích a správních rad, různí poraděnkové a jiná podobná obskurní havěť. Přesto nikomu z lidí in-charge, kteří o tom… Číst vice »
Ano, Úplně vidím tu balízu mezi kolejemi, jak místo průvodčího kontroluje lístky ve vlaku *facepalm*
A co takové závory? Dřív se zatočilo klikou ručně!
No co, ta koza už tam visela…
Kopecky = Marek? Nebo tady náhodou dva lidi zastávají stejný (a naprosto zcestný) postoj k ETCS a dávají mu za vinu i to, s čím prakticky nesouvisí?
Cože? Prostě se na tom shodnou všichni z oboru, já jsem například učitel dopravy na železniční škole a pracuji jako výpravčí, průvodčí i strojvedoucí u ČD.
Jo a já jsem papež 🙂 už chápu, prostě si děláte srandu.
ČD mají výpravčí?
Budeš se divit, ale ano. Praha-Jih. Ale pan odborník, pedagog, výpravčí, vynálezce a strojvůdce nebude tento případ…
Tak rozhodně ne všichni z oboru. Mě si prosím škrtněte ze seznamu.
Kolejiště nebo simulátor se ale nepočítá..
Kdo neumí, učí.
Už to nekuř.
Lituji ty studenty…
Doufám, že po směně výpravčího nebo průvodčího nejdete hned dělat strojvedoucího, jako nedávno jistý pilot.
A Kolumbus za vámi přijede vodovodem?
Kopy jede! Respekt!
Kam se hrabe Chuck Norris…, a pozdravujte paní Colombovou.
Dúfam, že to tu číta riaditeľ tejto školy a takéhoto učiteľa sa rýchlo zbaví – ten už žiakom nemá čo dať.
Žiakov je treba pripraviť na to, čo ich čaká o 10, 20, 30 rokov a nie na to, čo prestalo byť potrebné pred 30 rokmi.
Vrátit páru byste nechtěl? bože, vy jste diagnóza …
tento zabezpečovací systém má jednu velkou bezpečnostní vadu, lidský faktor.
To je i jako vtip slabé.
Aspoň se uvolní pracovní síly pro český průmysl, který je zoufale potřebuje.
Myslíte že montéři budou i u nás za 20 let levnější než AI roboti? 🙂
Ne všechno jde nahradit roboty.
stoprocentnětakovej ai robot totiz nesleze ani schody . natoz aby opravil spadlou trolej.
Návěstníci, hradlaři, hláskaři, závoráři, vozoví disponenti, nákladní pokladníci a skladníci petroleje v lampárnách…
Netušil jsem, že je možné trumfnout Axela..klobouk dolů 😁😉
“Posunový díl projel návěst Stůj” to je klidně možný, problém byla asi spíš návěst Posun zakázán 🙂
A Stůj pro posun snad neplatí na návěstidlech platných pro vlak i POSUN?
Dokud se nebudou automaticky zvedat fyzické zábrany před úsekem zakazujícím jízdu tak se dá projet všechno. Vagon Regiojetu, který se projel po Praze, by mohl vyprávět 🙂
A to je odpověď na otázku předřečníka?
No návěst Stůj na seřaďovacím návěstidle, které bylo projeto, nenajdete.
Já se v ETCS hodně vyznám a řeknu vám že to je největší hovadina. Už ani výpravčí nejsou a vlaky vypravují průvodčí a zbytek dělá ten program ETCS. Takže ztráta pracovních míst.
Tak to mi povězte, co dělám ty roky špatně, když jsem jako průvodčí nikdy nevypravoval vlak?
Já se tak jedině podílím na úkonech dopravce před odjezdem vlaku…
V dnešní době všechno vypravují průvodčí tou plácačkou, jen se vykloní z okna a písknou a vlak se rozjede. Takže ČD šetří i na výpravčích a za to může hlavně ETCS
Českému průmyslu chybí třista tisíc pracovníků, proč je zbytečně držet na nesmyslných pozicích výpravčích?
cesky prumysl mizerne plati. to je pricina nedostatku lidi. a tech 80% ostatnich fabrik neni cesky prumysl , ale zahranicni montovny v čechách
Tyhle nesmysly opravdu myslíte vážně?
A jak se vykloní z pevného okna, anebo z toho s malou vyklápěčkou nahoře? Povídejte, přehánějte.
Ten průvodčí vlak nikdy nevypravuje. Dělá úplně jiný úkon. Vlak „vypravuje“ zásadně vždy a jedině výpravčí ( Výpravčí = dipečer na CDP ) . Říkáte, že se v tom vyznáte. A víte o tom, že výpravčí vlak „vypraví“ v mnoha případech ještě před tím, než vlak zastaví, nebo než cestující nastoupí ???
Já se v ETCS nevyznám ale i tak si troufám tvrdit že to s vypravováním vlaků a počtem pracovních míst téměř nebo vůbec nesouvisí.
Takže se v tom vůbec nevyznáte, což se pozná z jedné věty. 😀
Odkdypak je ETCS program ?
ETCS je software, který ovladá vlaky a proto zaniklo spoustu pracovních pozic
Vy jste srandista pane 🙂 nic ve zlém.
A ten hardware za to už nemůže ? 🙂
Axel má konkurenci…
No ale zase vzniklo hodně pozic pro vývoj a údržbu toho software, když už teda nepočítáme ten hardware.
Troufam si tvrdit, ze nejen na ceske zeleznici, etcs zatim vytvorilo mnohem vic a lepe placenych pozic. Nez kolik jich zaniklo, pripadne v dohledne budoucnosti kvuli etcs zanikne.
MAREK je software, který se nepovedl a proto vznikne mnoho veselých příspěvků k pobavení čtenářů Zdopravy.cz 😄
Vlak vypravuje vždy výpravčí, průvodčí/vlakvedoucí dává souhlas k odjezdu
Chci kontakt na vašeho dealera! Tohle musí být super matroš.
No konečně ti nebezpecni lidsti cinitele zmizi
Do dneska nechápu, že osud lidí ve vlaku závidí na strojvedoucím. Stačí, aby byla postavené volno a strojvedoucí nemusí dělat nic ! a teď si vezměte, že stačí aby omdlel a pálil to 160 km/h do ostré odbočky ( třeba 60/80 km/h ) dnes neexistuje nic co by zabránilo tomu, aby vlak zpomalil. Jsme závislí na lidech a je to obrovská chyba. Další fail je, že na běžné tratě se pouští parní lokomotivy, kde není vůbec nic. Hádám, že většině lidí se můj názor líbit nebude, ale jsem rád za systémy jako je ETCS a fandím jim. Je potřeba lidskou… Číst vice »
Moc by jich zase nebylo.
Kdyně = tak by šukafon bruslil i s vypuštěnou brzdou, nemohl by odbrzdit aby chytil adhezi.
Český Brod = tomu by ETCS nezabránilo, projíždět autoblok je v předpisech povoleno. Zábrznou křivku k návěstidlu(=pár metrů před čelo Pošťáka) stejně hlídalo ABVV.
V Kdyni zapomínáte na to, že ETCS by neumožnilo překročit rychlost při vjezdu na staniční kolej.
A tudíž by pravděpodobně nastalo „letmé křižování“ s rozřezem vexlu na konci (pokud by tam tou sníženou rychlostí dojel).
Možná. Ale stejně vozům neuškodí kromě zabezpečovačky schopné říct „teď brzdi“, mít brzdy, které to poslechnou. (Protismyky, kolejnicová brzda).
To je pravda, tady by ETCS nepomohlo (i když u té Kdyně nevím jestli by s ETCS nevjel do stanice pomaleji). A když vezmeme další vážné nehody v posledních letech? Pendolino v Bohumíně – zabránilo, Pernink – zabránilo, Milavče – zabránilo, 810 s manipulákem u Ronova – zabránilo, dvě 560 v Brně na hlavním – zabránilo, rychlíky u Horažďovic – zabránilo, nákladní vlaky třeba v Prosenicích nebo ty různé nehody Unipetrolu u Bíliny – zabránilo. Nebo ne? Tím netvrdím že je potřeba ETCS na trati do Třemošnice a Potůček, stačilo by tam aspoň něco…
Pendolino – bylo by po (re)startu. Brzdilo by až by se zorientovalo po minutí balizi nebo návěstidla. (Což by asi stačilo, před tím snížená rychlost) Horažďovice- pokud se nepletu, byl bordel v traťovce, signalista tvrdil že je kolej volná. Takže je jedno jestli je zelená barvička nebo povolený oddíl etcs (dokonce u barvičky je malá naděje, že by kód sežrala náprava, která tam byla). Pernink – proti D3 zabránilo. Já tvrdím, že je ETCS potřeba na každé lokálce. Když ne dneska, tak při každém vetším zásahu – nové vozidlo s etcs není dražší, než bez něj. Podobně když se dělá… Číst vice »
ETCS je úžasná věc. Odpůrci nadávají jen proto, že tomu nerozumí. Asi jsem možná špatně četl, ale škoda, že posunový díl nejel na ETCS, ono režim shuting sice hlídá jen projetí označníku, ale v takovémto případě zastaví i posunový díl.
To skutečně je ale první verze měli být v provozu už v 80. Letech kdy byla ještě stále vysoká poptávka po nákladní železniční dopravě a dnes by se to již jen rentovalo. Bohužel se tak nestalo a v době kdy nákladní železniční doprava bojuje o přežití tak dostává další ránu.
ETCS funguje i na vlacích osobní dopravy.
ETCS je hlavně úžasně předražená věc. Na to co to umí je to moc drahé.
Ale za to nemůže systém samotný ale drážní byrokracie omezující konkurenci. Co na dráze není předražené?
Drahé to je, stejně jako další bezpečnostní opatření. Otázka je, nakolik si ceníte lidský život, případně ekonomické škody vzešlé z mimořádných události bez trvalé újmy na zdraví (včetně zastavení dopravy na x hodin)?
Drahé to je, a ještě k tomu zastaré. Dneska se vzájemně autonomně samořídí drony ve swarmu, ale my zavádíme centralizovanou RBC založenou na historických senzorech, protokolech a architektuře. Od 80. let udělal svět kybernetiky pokrok stejný jako mezi lety 1940 – 1980, ale nikomu to nedochází. V roce 1980.
Umíte si představit že v tom vlaku sedíte vy? Najednou vám ETCS zachrání život. Stále si myslíte, že je předražené?
Hm, ten kdo nadával na ETCS si teď moc dobře uvědomuje co se právě stalo, jen si vzpomínám na výrok gen. ředitele AŽD Praha Zdeňka Chrdleho: Žádný zabezpečovač není schopen zastavit posunový díl, který přijede návěst posun zakázán
Však má částečně pravdu i dnes, posun ETCS zatím neumí, mód shunting hlídá jen projetí označníku, nic víc, to je fakt málo. Tady to dopadlo dobře proto, že druhá souprava byla vlak. 😉
A taky hlídá rychlost.
Takže posun vjel do cesty Nexáku a nexák zastavil.
Jak víme, že bez ETCS by to dopadlo jinak? Co by udělal strojvedoucí, kdyby se mu na barvičkovači rozsvítilo stůj? Kdyby nexák začal brzdit až po přijetí GS, ubrzdil by to?
Stačí aby už byl za vjezdovým návěstidlem a od té chvíle není rozumná cesta jak spolehlivě dostat informaci ke strojvedoucímu (dokud na vlastní oči nespatří, vlak už v kolizní cestě a nebo zareaguje výpravčí a dá GS, což je také prodleva, protože to zahrnuje zareagování, vyhodnocování dění a lidskou akci). To že se fírovi něco změní na barvičkovači, neříká, že mu něco vjelo do cesty, říká to změnu na dalším návěstidle, což může být kilometr za kolizním místem. Pochybuji, že by tam kdokoliv vrazil rychlobrzdu po změně na opakovači, když se to týká návěstidla, které ještě daleko. Přitom zabzař ví,… Číst vice »
V tom případě na takové zastavení nepotřebujeme paralelní zabezpečovací systém ETCS, když i stávající zabezpečovací systém identifikuje problém. Je trestuhodné, že se to dosud musí řešit přes výpravčího a GS, když by ten povel k zastavení mohl být poslán přímo.
Stávající systém, pokud je tedy na trati dostupný, sice něco indikuje, ale pokud mačkáte tlačítko, tak nic nekoná! A pokud by měl konat, tak stejně neví kdy.
Těch případů, kdy stávající systém shodil návěstidlo, byla přece celá řada. Bohužel nic víc nekonal, protože k okamžitému zastavení vlaku chybí možnost vyslat příslušný povel.
No, a proto se instaluje vlakový zabezpečovač. ETCS v případě současné Evropy.
Pokud je někde třeba vnpn, tak záleží co dělá dál. Vyšle GS nebo shodí návěstidla okolo.
Protože zabezpečení se skádá z vrstev. Máte zabezpečenou trať (staniční / traťová zabzař), automatika pomáhá výpravčím nepostavit kolizní cesty. Také to umí detekovat kde vlaky jsou (tedy ocitl-li se mimo povolenou vlakovou cestu. Informace od zabzař se strojvedoucímu doteď předávaly výhradně přes návěstidla. Na některých (zdaleka ne všech) tratích je kódování, které zhruba naznačuje, co příští návěstidlo ukazuje, to je vše. Nemá autoritu vlak zastavit, ani nerozlišuje proč se ztratil kód. ETCS není paralelní zabezpečovací systém, je to vlakový zabezpečovač. Systém co komunikuje se zabzař a přenáší informace na vlaky, přičemž kontroluje, že strojvedoucí jedná v souladu. Vlakových zabezpečovačů existuje… Číst vice »
A co to mění na věci, že ETCS zareagovalo jak mělo a zabránilo tak nehodě?
Nic, jen pokud se to má hodnotit jako přínos ETCS, je třeba to srovnat se stavem bez něj. Nehledal bych v tom více.
Přínos je zřejmý i teď. Vlak byl zastaven dříve než stihl zareagovat člověk.
To je ovšem pouhá spekulace. Může to klidně být i tak, že z toho DÚ dělá zbytečnou senzaci.
Jsem příznivcem ETCS, ale nedělejme z toho nutně hned zazrak…
Zázrak to opravdu není. Takhle ten systém fungovat má.
To nerozporuji, pouze není (zatím) zjevně prokázáno, že k MU nedošlo výhradně za přispění ETCS, tedy, že bez něho by k ní jistě došlo, což vyjádření Drážního úřadu evokuje, ovšem bez jakýchkoli důkazů. Zjistit to jistě půjde, a třeba nám to DÚ časem sdělí.
Zázrak to není, je to prostá ukázka toho jak zabezpečovače pomáhají chránit hodnoty i zdraví. A to v daném úseku máme jen zkušební nevýhradní provoz.
Viz moje reakce výše…
Přínos by to bylo s modelem, že jinak by došlo k nehodě.
Přínos to je i v případě, že by se nehoda odvrátila i postaru, ale ETCS zareagovalo dřív a nechalo větší odstup. Znamená to, že by se riziko nehody snížilo v jiných, mnohem horších případech, kdy není časová rezerva na nic.
Ale to srovnání je v článku uvedeno – systém zareagoval bržděním až zastavením vlaku dříve než člověk – výpravčí/dispečer pro své zpozorování nebezpečné situace (projetí stůj posunovým dílem do kolizního směru daného vlaku) použil generální stop – on stihl zastavit daný vlak!
Srovnávat se stavem bez to vůbec nepotřebujete. Stačí se u téhle události podívat na záznamy v zabzař, tachografech, časově je spárovat a podívat se kdy zareagovala jaká a technika a kdy kdo zmáčkl GS a máte to jako bez vlakového zabezpečovače a můžete krásně porovnávat, kde by to, pokud by to zastavilo, do čeho by to vjelo/nevjelo.
Což DI předpokládám udělala, než vypustila takovou informaci.
Prosím neplést si DU (Drážní úřad), DI (Drážní inspekce), vyšetřovatele SŽ
Nic. Jenom záleží, s čím se srovnává.
Přesně. A co kdyby tam byl šotouš s foťákem na kole a jel dát znamení protijedoucímu vlaku? ETCS je úplně zbytečné!!!!
Houby. Prostě tenhle zvolený příklad nebyl takový, že bez ETCS by byla nevyhnutelná hromada.
Už se stalo, že GS nebyl přijat, protože fíra nepřeladil TRS. Velvěty. Fíra za to zaplatil životem.
Takže jen dobře, když ETCS umí zastavit vlak, aniž by musel fíra něco přelaďovat za jízdy, nebo čumět na barvičkovač.