Drážní úřad odebral JHMD licenci k provozování drážní dopravy
JHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jde o bezprecedentní případ. Drážní úřad ještě řízení o odebrání licence pro finanční nezpůsobilost s osobním dopravcem nevedl.
Jak to, že to nezachránil Herr Čoček senior, případně s radami juniora, který je po nuceném odchodu z MD nyní expert na PPP financování na Správě železnice?
Je testuhodné, že se tak nestalo již dávno. Celé roky kraje sypaly peníze do černé díry, ačkoli všem zainteresovaným bylo dlouho jasné, že všechno stejně spěje ke kolapsu. Kdyby státní instituce dělaly to, co dělat měly, tak se vše mohlo zachránit v lepší kondici a dnes se možná mohlo opět jezdit, pod novým majitelem.
Důležité bude rozhodnutí věřitelského výboru. A k tomu přispěje spoustu okolností které teď nemůžeme moc vědět. Tyhle papíry se dají obnovit. Kde je vůle tam je cesta.
A já jsem jednoznačně pro obnovu. Jo ano, stojí to peníze. A tady to má opravdu smysl.
Mě z toho vychází jediný výsledek. Pokud nesplníte podmínky, tak na VLASTNÍ licenci můžete zapomenout. Podmínky nesplníte, pokud i přes souhlas VV (věřitelský výbor, a ne politické uskupení z minulosti) neuhradite dluhy a nedostanete se alespoň do základní 0. Pak potřebujete osobu odborně způsobilou, která zajistí právě onu odbornou způsobilost. Myslím si, že do nuly být dluhů to nedostane VV, protože ty peníze buď neuvidí nikdy a nebo za dlooooouho dobu (a z veřejných peněz jeste o několik o více). Mě z toho vychází, že JHMD prostě skončily. Snad naděje je v úsloví Král je mrtev. To je jediný nadějný… Číst vice »
Nikoliv, takto to nefunguje. Finanční způsobilost nesouvisí s vlastním kapitálem. Je to trochu složitější a v insolvenci pod vedením věřitelského výboru ještě trochu více. Odb zp osoba je to nejmenší. Co vám z toho vychází není při vší úctě podstatné.
žádné nebude
https://isir.justice.cz/isir/doc/dokument.PDF?id=53149473
Samozřejmě že bude. Musí být, pokud nepominou podmínky pro insolvenci. Že se odročuje neznamená že nebude.
Takže nové slovíčko Axela pro měsíc leden je: dinopark 😀 těšíme se (nebo spíš netěšíme) na další výraz pro únor.
Zvláštní je spíš, že to toho trola pořád tak bavi, produkovat takové množství stále stejných textů, většinou naprosto vytržených z kontextu.
Je jedno kdo a proč, je to celé prostě smutné. A chtěl bych, aby zase vlaky jezdily :-/
Cestující tyto úřední tanečky příliš nezajímají, radši by věděli, kdy to zas pojede…
Až pasažéři zaplatí náklady na železniční dopravu, tak dříve či později se najde podnikatel, který pasažérskou dopravu rozjede = tak jak v běžném životě se životaschopná aktivita dříve či později začne nabízet.
Jsme v Čechách, říkáme osobní, ne pasažérský, jako na východě.
Nepřipadá mi, že by se ve Vídni žilo špatně…. cituji:
„Lodní linka mezi Vídní a Bratislavou, kterou s katamaranem provozuje společnost Twin City Liner, loni dosáhla na PASAŽÉRSKÁ čísla srovnatelná s dobou před covidem.“
https://zdopravy.cz/katamaran-mezi-vidni-a-bratislavou-se-loni-priblizil-predcovidovym-cislum-zamiri-i-do-gyoru-142376/
Na východ? https://fr.wikipedia.org/wiki/Passager_(transport)
Nebo to slovo snad francózi ukradli v Rusku? 😀
Trať je unikátní, škoda kdyby zanikla. Vše brát z ekonomického pohledu bez nějakého přesahu mi přijde trochu deviatní. To můžeme také zavřít muzea, galerie, etc
protože si na sebe nevydělají ani z principu nemohou.
Myslíte, že např. https://www.muzeum-kunovice.cz/ dostává dotace?
Nebo Dinoparky či kostely.
Tak zrovna Kunovice spolupracují se společnostmi typu LOM a hodně tamní práce je odvedeno za přispění dobrovolníků. Takže sorry lokotko, špatný příklad. A už vidím, jak úzkokolejka funguje jen z dobré vůle nadšenců.
Reagoval jsem na předřečníka,který napsal… cituji: „To můžeme také zavřít muzea, galerie, etc protože si na sebe nevydělají ani z principu nemohou.“ Moje reakce: Slovácké letecké muzeum pokud vím dostalo pouze 2 dotace: a) 0,1 milionu na expozici pro školáky b) 0,3 milionu na rozebrání a sestavení konkrétního letadla , které o 50% překonalo typovou životnost. Důvodem je, že těch dolétaných Z-37 je spousta. Takže pro účely sehnat levně letadla na hašení ze vzduchu, by se hodilo levně prodloužit životnost těchto dolétaných Z-37. Závěr: Slovácké muzeum je takto soběstačné, neboť slouží jako chlubítko pro zhruba 15 až 20 firem z… Číst vice »
Dotace může být zavádějící pojem, ale pokud jde o podporu z veřejných rozpočtů (stát – kraj – obec), tak ano.
– Muzeum Kunovice – přímo z jejich webu, který odkazujete:
Nejvýznamnějším současným partnerem leteckého muzea je město Kunovice. Město Kunovice muzeu poskytuje (od roku 2015) k bezplatnému užívání pozemek a od roku 2017 navíc i finančně přispívá na provoz a na pořádání akcí pro veřejnost.
– Dinoparky nevím
– kostely – některé ano
Prý tanečky😂…. Jsou to dost zásadní „tanečky“….
Jaký úřední tanečky? JHMD přišly na buben, to není žádná úřednická zlovůle. Až zbankrotuje někdo, komu jste půjčil, taky to budou nějaké nepodstatné tanečky?
A vůbec, zrušíme právní stát, beztoho to jsou jenom nějaké tanečky… Judge Lynch forever!
Anebo že by mimořádné lidové soudy? Ty přece taky dobře fungovaly. A taky dopisy pracujících… Psům psí smrt!
Zajímavé že české dráhy jsou v mínusu pořád a veselé jezdí dál…
ČD zvládají své závazky platit, JHMD nezvládaly.
25.5.2023 … 400 milionů EUR
A kolik z toho je po splatnosti?
Když vás někdo (banka) podrží, proč ne?
viz příklad chování banky z insolvence SAZKy… cituji: „V situaci, kdy SAZKA, a.s., nebyla schopna či ochotna žádný z těchto požadavků splnit, požádala SAZKA tuto banku o povolení výměny cca 15 automobilů pro management a představenstvo (namísto 5 let starých vozů značky Volvo X90 za Audi Q7). Tento krok banka ohodnotila tak, že další vyjednávání předala v červnu 2010 divizi Workout, tedy útvaru pro vymáhání rizikových pohledávek, který opakovaně indikoval, že tuto pohledávku prodá. (…) V prosinci 2010, tj. po cca 1,5 roce jednání o vzniku bankovního klubu, Raiffeisenbank svoji pohledávku prodala a spustila proces, který skončil úpadkem SAZKA, a.s.… Číst vice »
Tady je dopravní server, nikoli diskuze o Sazce
Račte si prosím přečíst na co jsem reagoval.
Vnímám svoji reakci jako naprosto přiléhavou komentům ctihodných předřečníků.
Připadá Vám racionální, aby dopravce, dlužící věřitelům, drážil věřitele takovými 3,14čovinami, jako:
https://zdopravy.cz/v-luzne-se-o-vikendu-sjedou-lokomotivy-sergej-128332/
Ještě štěstí, že vy nás tady nedráždíte kvalitními příspěvky o finanční způsobilosti ČD a dalších firem. Škoda, že je článek pouze o JHMD.
OT spustil předřečník Tobias.
Má úcta.
Axel je do toho zamontovat i dinoparky, jak už se tu jednou předvedl.
Ten člověk mele vždycky mimo mísu. Minule tu byl autosalon.
Pokud má banka důvěru v úspěch vašeho podnikatelského záměru, je zcela regulérní, že podnik podrží, i když třeba momentálně je pozadu se splácením, nebo potřebujete další úvěr. Je to jenom věc jednání a důvěry.
Film Přednosta stanice – myslím rok 1942?
„My i bez vás proděláváme dost“…..a „dráha zpátky nevrací, to bysme teprve nic nevydělali“….. „To jste pořád samej autobus a najednou je vám dráha dobrá…“ Jak krásně nadčasové….
Mám doma svázaný časopis Železniční revue snad z roku 1933 a je tam úžasná filipika o tom, jak to má dráha těžké, zatímco automobilová konkurence je všemožné zvýhodňována.
To ještě nemohl tušit, že Dráha začne zavádět NAD při výlukách a najednou jim je ten autobus dobrý.
Přitom by stačilo uzákonit vedoucí úlohu Dráhy při řízení státu … a do měsíce nebude co žrát.
Když to je samý.„regionova fuj,šukafon fuj,rakve fuj, tornáda fuj,béčka fuj!“.Tak dráhy musí investovat!.A je to dobře.Taková Arriva nebo RegioJet moc nových vlaků nemá.Zde investice mají smysl.Kdyby bylo ve vlacích tolik peněz co prodělaly vlády za třicet let.Tak už jezdíme ve zlatým TGV.
A nové Pesy v UK jsou co?
To, že ČD nakupují nové vlaky a Arriva ne, není zásluha ČD, ale objednavatelů, kteří s nimi uzavřeli smlouvy, kde se s novými vlaky počítá a objednavatelé je svými platbami „zafinancují“. Arriva má v ČR smlouvy, kde nové vlaky nejsou požadovány a platby s nimi nepočítají, takže to není selhání Arrivy, ale rozumné chování. Nemá smysl smlivu na polovraky plnit novými vozidly a pak se rozčilovat, že platba objednavatele na to nestačí.
A co stát, kolik je v mínusu? Že bychom ho také zrušili….
Do tohoto by se mělo urychleně vložit ministerstvo a zajistit, aby toto veřejně prospěšné zařízení i nadále fungovalo. Třeba i za cenu vyvlastnění.
A co to je,to ono Veřejně prospěšné zařízení,to je nějaká nová právní forma společnosti?
Veřejně prospěšné zařízení je například semafor. 🙂
Pardon, obecně prospěšné.
Jemně si dovolím upozornit, že např. v Nizozemí je mnohem řidší železniční síť (poměr hustoty železniční sítě ČR vs. NL je 7:1).
A myslíte, že občané v Nizozemí trpí, že tam mají mnohem míň kolejí než v ČR?
Páteří celostátní veřejné dopravy je v Nizozemsku síť železničních tratí, z většiny provozovaná národním dopravcem Nederlandse Spoorwegen (NS). Celková délka všech tratí je přibližně 2900 km a ač jimi území státu není pokryto tak hustě, jako je tomu v okolních zemích, vlakem se lze v Nizozemsku dostat velmi rychle takřka kamkoliv. Zdejší železnice mají některé specifické rysy a zejména v porovnání s podobou drah, jakou známe ze střední Evropy, vykazují mnohé odlišnosti. Díky hustému osídlení připomíná zejména západní část Nizozemska (oblast mezi Amsterdamem a Rotterdamem) jedno velké město. A železniční doprava zde opravdu některými parametry může připomínat spíše dopravu městskou.… Číst vice »
a) Poměr hustoty železničních tratí ČR a NL je 5:1. Omlouvám se za mystifikaci… špatně jsem si to zapamatoval
Vycházím z nejnovější statistiky IRG Rail, která uvádí
„Route length by population km per 10,000 inhabitant“
ČR: 8,92
NL: 1,75
b) K Vašemu údaji – o hustotě sítě … je to teoretický údaj .
Neboť hustota tratí vychází z množství potencionálních uživatelů železnice. Cílem je totiž převážet pasažéry (a náklad), nikoliv vozit vzduch (na to slouží Království železnic nebo SimCity).
Nekrmit!
8,24 vs. 13,59 fakt není 1:7.
Ba ani 1,106:5,591 (když už to teda mermomocí chcete počítat na obyvatele a ne na rozlohu).
Omlouvám se za mystifikaci… špatně jsem si to zapamatoval
Poměr hustoty železničních tratí ČR a NL je 5:1.
Vycházím z nejnovější statistiky IRG Rail, která uvádí
„Route length by population km per 10,000 inhabitant“
ČR: 8,92
NL: 1,75
Jasně! V Americe je mnohem méně historických památek než u nás, tak je necháme zchátrat a následně je všechny zbouráme – že, mysliteli!
Proč myslíte, že v Americe je mnohem méně historických památek?
Zato tam mají běžně 4-6 kolejky. Zdravím Sosnu z noční.
Budou se tedy vyvlastňovat i hospody, které majitelé nezvládnou provozovat?
Hospoda a trať je snad rozdíl. Železniční síť státu má snad strategický význam. Nebo ne?
Co myslíte, že pro člověka je důležitější?
Voda z kohoutku (a odvod kanalizace)? Nebo šišihů?
https://hradec.rozhlas.cz/vychodoceska-vodarenska-soustava-je-na-konci-zivotnosti-letos-zacne-jeji-obnova-8136484
Tak je spousta vesnic které mají vlak, ale kanalizaci ne.
Přesně tak !!!
Tato určitě není strategická. Maximálně pro pár hospod a penzionů, které využívali cestující.
Už se založil ten spolek obcí s novým dopravcem?
Jak si představují, že by to mělo fungovat? Dluhy zůstanou u původního majitele a oni budou jezdit, jako by se nic nestalo?
Pane Králi,
byl byste tak laskav a uvedl byste prosím alespoň jeden konkrétní argument, kterým byste (mně neznalému) vysvětlil, jak významná je role úzkorozchodné dráhy Obrataň – J.Hradec – N.Bystřice, z hlediska strategického významu železniční sítě českého státu?
Děkuji
Úplně nejlepší nápad je vyvlastnit věřitele v podobě státní správy sociálního zabezpečení a finančního úřadu. Obzvlášť ten FÚ je pikantní 😀
Tisíce lidí jsou ohroženy na životě a zdraví, zdravotnická zařízení kvůli tomu nestíhají, aby se musel použít krizový zákon? Nestačila by… sanitka?
Co předkové budovali a udržovali, co přežilo i socialismus, nepřežilo novodobou hamižnost a manažerskou „po mě potopa“.
Skutečné dopady se na cestovním ruchu projeví za 2-3 roky, a všichni ji budou chtít zpět, to už ale bude pozdě. Obdobný konec měla jistá dlouhá úzkorozchodka ve Francii….též ji pramálokdo chtěl…..chtěli obnovit a přispět hoteliéři, kavárníci, ubytovatelé, až začli řešit, že najednou „nejsou lidi“…..
Ta drážka ale nebyla stavěná pro turistický ruch, původní účel byl zcela jiný. Spíš než hamižnosti to přijde jako hurápodnikání ve stylu „tady píšou jak se chová zlý kapitalista“, což nebyl návod…
Úplatky byly i v dobách Ježíšových, když někdo spravoval cizí majetek, stejně tak za všech předchozích režimů a byly vždycky špatně.
Takže rovnou zrušíte celé dotování železnice, nebo rovnou celou dotovanou veřejnou dopravu, aby nedejbože nedošlo k úplatkům? A pak i školství, zdravotnictví, policii, soudy a celý stát? Vy libertariáni jste tradičně veselá parta, to je známo. 🙂
V této problematice se vůbec nevyznám a proto bych se rád zeptal znalých.
Je nějaká šance, že se úzkokolejka rozjede aspoň na školní prázdniny?
Plánuji dovolenou, tak abych věděl, jestli má cenu hledat něco okolo tratě.
Děkuji za informace.
Drobek
Šance je, ale malá.
Ačkoliv bych si to opravdu moc přál, aby to znovu začalo jezdit, tak si myslím, že to je absolutně nereálné. Samozřejmě, šotouši a naivkové, co si mysleli, že se vyžene zlý Čajánek a bude happyend mi budou opět dávat mínusy a budou psát, jak se to do sezóny rozjede, ale já v to nevěřím. I když za zázrak bych byl také rád. Už jen to, jaký je to zamotaný kruh – insolvence – finanční nezpůsobilost – nemožnost získat licenci k provozování dráhy. Objednatelé nemají zájem, vozidla jsou vyježděná, nejsou tam skoro žádní zaměstnanci…. Naopak je tam silná skupina věřitelů, kteří… Číst vice »
Okolní obce zájem mají, objednatelé v tom případě patrně též nejsou proti, zaměstnanci zatím také všichni neodešli. Nemalujme více čertů, než je jich ve skutečnosti. Technokracie může hrát proti tomu, ale naděje doufám umírá poslední. Přinejmenším dokud se to nerozpadne fyzicky…
Okolni obce maji zajem, pokud to zaplati nekdo jiny :-). Kraj Vysocina do toho penize sypat nechce a je to tak spravne.
Ok, pokud se to povede, jedině dobře. Nemaluji čerty na zeď, tam je už teď přečertováno. Okolní obce by museli tedy založit nějaký podnik / firmu / instituci, která by z insolvence odkoupila vozidla i infrastrukturu. To je první problém – peníze, tak aby to alespoň nějak uspokojilo věřitele. Insolvenční správce a věřitele by museli s prodejem za tuto cenu souhlasit. Potom by obce museli nějakym způsobem převzít i zaměstnance anebo se dohodnout s ČD, že to bude provozovat. Otázka je jak by to bylo s údržbou kolejí? Jestli by to dělaly a platily ty obce? Nebo myslíte, že SŽ… Číst vice »
„Okolní obce by museli tedy založit nějaký podnik / firmu / instituci, která by z insolvence odkoupila vozidla i infrastrukturu. To je první problém – peníze, tak aby to alespoň nějak uspokojilo věřitele. Insolvenční správce a věřitele by museli s prodejem za tuto cenu souhlasit. Potom by obce museli nějakym způsobem převzít i zaměstnance anebo se dohodnout s ČD, že to bude provozovat. Otázka je jak by to bylo s údržbou kolejí? Jestli by to dělaly a platily ty obce? Nebo myslíte, že SŽ bude mít zájem vzít si to pod sebe? Zároveň by ty obce musely nějak získat všechna… Číst vice »
Jo, a ještě jednu věc: V cizině podobné podniky stojí převážně nebo i výhradně na dobrovolnické práci. Ve zdejší diskusi nikde nevidím, že by třeba někdo chtěl svou práci, resp. práci svého spolku, ve prospěch záchrany JHMD nabídnout.
Takový lidé, hanku existují. Je jich snad i více, ale jsou to lidé jichž se manažment JHMD děsí jak čert kříže. Protože by ukázaly že to jde i bez posranejch dotací – které kazí lidi. Já věřím že se to ale podaří.
Dotace všeho druhu v tuzemsku slouží především k tomu, aby se jejich významné části mohly odklánět na soukromé účty pečlivě vybraných příslušníků politicko-mafiánských struktur.
Ale vždyť já neříkám, že majitel a provozovatel musí být jedna osoba… naopak psal jsem, že to mohou provozovat klidně i ČD, pokud budou chtít. Obce by se musely složit a odkoupit infrastrukturu a vozidla z insolvence, případně najít dopravce, který by byl ochotný vozidla na své riziko odkoupit. To je prostě fakt. Jako druhý fakt si troufám tvrdit že pravděpodobně by se tak musely domluvit všechny obce na trase, protože jinak by byly hádky, že vlak zastavuje někde, kde na něj nepřispěli. Třetí fakt je to, že ta potenciální instituce, která bude infrastrukturu vlastnit by musela veritelům nabídnout více,… Číst vice »
ŽD byla po té velké vodě v podstatě vybudována znovu.
V jiných zemích jsou nostalgické dráhy provozované spolky i srovnatelně dlouhé. Je fakt, že tam má spolkaření jinou tradici. A taky je tam k dispozici víc sponzorských peněz a ty spolky na rozdíl od těch tuzemských umějí fundraising. Ale nic přece nebrání tomu obě formy činnosti – neziskovou i komerční – nějak kombinovat.
Jinak nejsme v nějakém zásadním sporu.
O provozování drážní dopravy měl zájem Gepard Express.
Bohužel se neví s čím a hlavně není ani po čem, protože není platné osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy (infrastrukturní část JHMD).
Díky všem.
Tak letos to tedy naplánuji jinam a budu držet palce.
Jeden tip pro Vás jen malý kousek vedle:
Waldviertelská železnice – Cesta za poznáním pro celou rodinu
https://www.waldviertelbahn.at/cs
Loni o jarních prázdninách jsem nevěděl, že s tím s dětmi jedu poprvé a naposledy. Ale od podzimu jsem to už tušil. 😟
Jelikož drážní úřad licenci nakonec odebral z důvodu finanční nezpůsobilosti, tak nyní už je jasné, že takto by to skončilo i kdyby firmě nepropadlo to osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a i přes insolvenci by nadále jezdili. Tedy by to neskončilo v říjnu, ale v lednu.
To jen pro ty, co tady křičeli, jaký je Čajanek padouch, že o to prodloužení osvědčení o bezpečnosti nepožádal dříve.
Je to opravdu škoda, ale to, že se už nikdy nepovede to znovu rozjet už tenkrát bylo jasné všem zainteresovaným…..
Čajánek je padouch. O tom nemusíme vést dlouhou diskuzi.
Není a diskutuj.