Drážní úřad odebral JHMD licenci k provozování drážní dopravy

JHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jde o bezprecedentní případ. Drážní úřad ještě řízení o odebrání licence pro finanční nezpůsobilost s osobním dopravcem nevedl.

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Schmidt

Jak to, že to nezachránil Herr Čoček senior, případně s radami juniora, který je po nuceném odchodu z MD nyní expert na PPP financování na Správě železnice?

Cestovatel z Vysočiny

Je testuhodné, že se tak nestalo již dávno. Celé roky kraje sypaly peníze do černé díry, ačkoli všem zainteresovaným bylo dlouho jasné, že všechno stejně spěje ke kolapsu. Kdyby státní instituce dělaly to, co dělat měly, tak se vše mohlo zachránit v lepší kondici a dnes se možná mohlo opět jezdit, pod novým majitelem.

Profesor

Důležité bude rozhodnutí věřitelského výboru. A k tomu přispěje spoustu okolností které teď nemůžeme moc vědět. Tyhle papíry se dají obnovit. Kde je vůle tam je cesta.
A já jsem jednoznačně pro obnovu. Jo ano, stojí to peníze. A tady to má opravdu smysl.

Martin

Mě z toho vychází jediný výsledek. Pokud nesplníte podmínky, tak na VLASTNÍ licenci můžete zapomenout. Podmínky nesplníte, pokud i přes souhlas VV (věřitelský výbor, a ne politické uskupení z minulosti) neuhradite dluhy a nedostanete se alespoň do základní 0. Pak potřebujete osobu odborně způsobilou, která zajistí právě onu odbornou způsobilost. Myslím si, že do nuly být dluhů to nedostane VV, protože ty peníze buď neuvidí nikdy a nebo za dlooooouho dobu (a z veřejných peněz jeste o několik o více). Mě z toho vychází, že JHMD prostě skončily. Snad naděje je v úsloví Král je mrtev. To je jediný nadějný… Číst vice »

Profesor

Nikoliv, takto to nefunguje. Finanční způsobilost nesouvisí s vlastním kapitálem. Je to trochu složitější a v insolvenci pod vedením věřitelského výboru ještě trochu více. Odb zp osoba je to nejmenší. Co vám z toho vychází není při vší úctě podstatné.

Profesor

Samozřejmě že bude. Musí být, pokud nepominou podmínky pro insolvenci. Že se odročuje neznamená že nebude.

MilanSima

Takže nové slovíčko Axela pro měsíc leden je: dinopark 😀 těšíme se (nebo spíš netěšíme) na další výraz pro únor.

Vlakem s kolem

Zvláštní je spíš, že to toho trola pořád tak bavi, produkovat takové množství stále stejných textů, většinou naprosto vytržených z kontextu.

liposh

Je jedno kdo a proč, je to celé prostě smutné. A chtěl bych, aby zase vlaky jezdily :-/

Jan

Cestující tyto úřední tanečky příliš nezajímají, radši by věděli, kdy to zas pojede…

Vtvt

Až pasažéři zaplatí náklady na železniční dopravu, tak dříve či později se najde podnikatel, který pasažérskou dopravu rozjede = tak jak v běžném životě se životaschopná aktivita dříve či později začne nabízet.

Ivan_pha

Jsme v Čechách, říkáme osobní, ne pasažérský, jako na východě.

Vtvt

Nepřipadá mi, že by se ve Vídni žilo špatně…. cituji:

„Lodní linka mezi Vídní a Bratislavou, kterou s katamaranem provozuje společnost Twin City Liner, loni dosáhla na PASAŽÉRSKÁ čísla srovnatelná s dobou před covidem.“

https://zdopravy.cz/katamaran-mezi-vidni-a-bratislavou-se-loni-priblizil-predcovidovym-cislum-zamiri-i-do-gyoru-142376/

Jiří Kocurek

Na východ? https://fr.wikipedia.org/wiki/Passager_(transport)

Nebo to slovo snad francózi ukradli v Rusku? 😀

Martin

Trať je unikátní, škoda kdyby zanikla. Vše brát z ekonomického pohledu bez nějakého přesahu mi přijde trochu deviatní. To můžeme také zavřít muzea, galerie, etc
protože si na sebe nevydělají ani z principu nemohou.

Vtvt

Myslíte, že např. https://www.muzeum-kunovice.cz/ dostává dotace?

Nebo Dinoparky či kostely.

Joe

Tak zrovna Kunovice spolupracují se společnostmi typu LOM a hodně tamní práce je odvedeno za přispění dobrovolníků. Takže sorry lokotko, špatný příklad. A už vidím, jak úzkokolejka funguje jen z dobré vůle nadšenců.

Vtvt

Reagoval jsem na předřečníka,který napsal… cituji: „To můžeme také zavřít muzea, galerie, etc protože si na sebe nevydělají ani z principu nemohou.“ Moje reakce: Slovácké letecké muzeum pokud vím dostalo pouze 2 dotace: a) 0,1 milionu na expozici pro školáky b) 0,3 milionu na rozebrání a sestavení konkrétního letadla , které o 50% překonalo typovou životnost. Důvodem je, že těch dolétaných Z-37 je spousta. Takže pro účely sehnat levně letadla na hašení ze vzduchu, by se hodilo levně prodloužit životnost těchto dolétaných Z-37. Závěr: Slovácké muzeum je takto soběstačné, neboť slouží jako chlubítko pro zhruba 15 až 20 firem z… Číst vice »

Nikolaj M.

Dotace může být zavádějící pojem, ale pokud jde o podporu z veřejných rozpočtů (stát – kraj – obec), tak ano.

– Muzeum Kunovice – přímo z jejich webu, který odkazujete:
Nejvýznamnějším současným partnerem leteckého muzea je město Kunovice. Město Kunovice muzeu poskytuje (od roku 2015) k bezplatnému užívání pozemek a od roku 2017 navíc i finančně přispívá na provoz a na pořádání akcí pro veřejnost.

– Dinoparky nevím
– kostely – některé ano

Martin

Prý tanečky😂…. Jsou to dost zásadní „tanečky“….

Kubrt

Jaký úřední tanečky? JHMD přišly na buben, to není žádná úřednická zlovůle. Až zbankrotuje někdo, komu jste půjčil, taky to budou nějaké nepodstatné tanečky?

hank

A vůbec, zrušíme právní stát, beztoho to jsou jenom nějaké tanečky… Judge Lynch forever!

Anebo že by mimořádné lidové soudy? Ty přece taky dobře fungovaly. A taky dopisy pracujících… Psům psí smrt!

Tobias

Zajímavé že české dráhy jsou v mínusu pořád a veselé jezdí dál…

Kubrt

ČD zvládají své závazky platit, JHMD nezvládaly.

Vtvt

25.5.2023 … 400 milionů EUR

Václav

A kolik z toho je po splatnosti?

Zlámalík

Když vás někdo (banka) podrží, proč ne?

Vtvt

viz příklad chování banky z insolvence SAZKy… cituji: „V situaci, kdy SAZKA, a.s., nebyla schopna či ochotna žádný z těchto požadavků splnit, požádala SAZKA tuto banku o povolení výměny cca 15 automobilů pro management a představenstvo (namísto 5 let starých vozů značky Volvo X90 za Audi Q7). Tento krok banka ohodnotila tak, že další vyjednávání předala v červnu 2010 divizi Workout, tedy útvaru pro vymáhání rizikových pohledávek, který opakovaně indikoval, že tuto pohledávku prodá. (…) V prosinci 2010, tj. po cca 1,5 roce jednání o vzniku bankovního klubu, Raiffeisenbank svoji pohledávku prodala a spustila proces, který skončil úpadkem SAZKA, a.s.… Číst vice »

Ivan_pha

Tady je dopravní server, nikoli diskuze o Sazce

Vtvt

Račte si prosím přečíst na co jsem reagoval.

Vnímám svoji reakci jako naprosto přiléhavou komentům ctihodných předřečníků.

Připadá Vám racionální, aby dopravce, dlužící věřitelům, drážil věřitele takovými 3,14čovinami, jako:
https://zdopravy.cz/v-luzne-se-o-vikendu-sjedou-lokomotivy-sergej-128332/

Lukáš Chytil

Ještě štěstí, že vy nás tady nedráždíte kvalitními příspěvky o finanční způsobilosti ČD a dalších firem. Škoda, že je článek pouze o JHMD.

Vtvt

OT spustil předřečník Tobias.

Má úcta.

Martin

Axel je do toho zamontovat i dinoparky, jak už se tu jednou předvedl.

UN1230

Ten člověk mele vždycky mimo mísu. Minule tu byl autosalon.

Václav

Pokud má banka důvěru v úspěch vašeho podnikatelského záměru, je zcela regulérní, že podnik podrží, i když třeba momentálně je pozadu se splácením, nebo potřebujete další úvěr. Je to jenom věc jednání a důvěry.

Martin

Film Přednosta stanice – myslím rok 1942?
„My i bez vás proděláváme dost“…..a „dráha zpátky nevrací, to bysme teprve nic nevydělali“….. „To jste pořád samej autobus a najednou je vám dráha dobrá…“ Jak krásně nadčasové….

Kubrt

Mám doma svázaný časopis Železniční revue snad z roku 1933 a je tam úžasná filipika o tom, jak to má dráha těžké, zatímco automobilová konkurence je všemožné zvýhodňována.

Jiří Kocurek

To ještě nemohl tušit, že Dráha začne zavádět NAD při výlukách a najednou jim je ten autobus dobrý.

Přitom by stačilo uzákonit vedoucí úlohu Dráhy při řízení státu … a do měsíce nebude co žrát.

Garry

Když to je samý.„regionova fuj,šukafon fuj,rakve fuj, tornáda fuj,béčka fuj!“.Tak dráhy musí investovat!.A je to dobře.Taková Arriva nebo RegioJet moc nových vlaků nemá.Zde investice mají smysl.Kdyby bylo ve vlacích tolik peněz co prodělaly vlády za třicet let.Tak už jezdíme ve zlatým TGV.

Lukáš Chytil

A nové Pesy v UK jsou co?

Kubrt

To, že ČD nakupují nové vlaky a Arriva ne, není zásluha ČD, ale objednavatelů, kteří s nimi uzavřeli smlouvy, kde se s novými vlaky počítá a objednavatelé je svými platbami „zafinancují“. Arriva má v ČR smlouvy, kde nové vlaky nejsou požadovány a platby s nimi nepočítají, takže to není selhání Arrivy, ale rozumné chování. Nemá smysl smlivu na polovraky plnit novými vozidly a pak se rozčilovat, že platba objednavatele na to nestačí.

Dudr.

A co stát, kolik je v mínusu? Že bychom ho také zrušili….

král j

Do tohoto by se mělo urychleně vložit ministerstvo a zajistit, aby toto veřejně prospěšné zařízení i nadále fungovalo. Třeba i za cenu vyvlastnění.

Chronosphere

A co to je,to ono Veřejně prospěšné zařízení,to je nějaká nová právní forma společnosti?

Kernteriér

Veřejně prospěšné zařízení je například semafor. 🙂

Kernteriér

Pardon, obecně prospěšné.

Vtvt

Jemně si dovolím upozornit, že např. v Nizozemí je mnohem řidší železniční síť (poměr hustoty železniční sítě ČR vs. NL je 7:1).

A myslíte, že občané v Nizozemí trpí, že tam mají mnohem míň kolejí než v ČR?

Martin

Páteří celostátní veřejné dopravy je v Nizozemsku síť železničních tratí, z většiny provozovaná národním dopravcem Nederlandse Spoorwegen (NS). Celková délka všech tratí je přibližně 2900 km a ač jimi území státu není pokryto tak hustě, jako je tomu v okolních zemích, vlakem se lze v Nizozemsku dostat velmi rychle takřka kamkoliv. Zdejší železnice mají některé specifické rysy a zejména v porovnání s podobou drah, jakou známe ze střední Evropy, vykazují mnohé odlišnosti. Díky hustému osídlení připomíná zejména západní část Nizozemska (oblast mezi Amsterdamem a Rotterdamem) jedno velké město. A železniční doprava zde opravdu některými parametry může připomínat spíše dopravu městskou.… Číst vice »

Vtvt

a) Poměr hustoty železničních tratí ČR a NL je 5:1. Omlouvám se za mystifikaci… špatně jsem si to zapamatoval

Vycházím z nejnovější statistiky IRG Rail, která uvádí
„Route length by population km per 10,000 inhabitant“
ČR: 8,92
NL: 1,75

b) K Vašemu údaji – o hustotě sítě … je to teoretický údaj .
Neboť hustota tratí vychází z množství potencionálních uživatelů železnice. Cílem je totiž převážet pasažéry (a náklad), nikoliv vozit vzduch (na to slouží Království železnic nebo SimCity).

Pája

Nekrmit!

xyz

8,24 vs. 13,59 fakt není 1:7.

Ba ani 1,106:5,591 (když už to teda mermomocí chcete počítat na obyvatele a ne na rozlohu).

Vtvt

Omlouvám se za mystifikaci… špatně jsem si to zapamatoval

Poměr hustoty železničních tratí ČR a NL je 5:1.

Vycházím z nejnovější statistiky IRG Rail, která uvádí
„Route length by population km per 10,000 inhabitant“
ČR: 8,92
NL: 1,75

Granja

Jasně! V Americe je mnohem méně historických památek než u nás, tak je necháme zchátrat a následně je všechny zbouráme – že, mysliteli!

Vtvt

Proč myslíte, že v Americe je mnohem méně historických památek?

Jan Schmidt

Zato tam mají běžně 4-6 kolejky. Zdravím Sosnu z noční.

Zlámalík

Budou se tedy vyvlastňovat i hospody, které majitelé nezvládnou provozovat?

král j

Hospoda a trať je snad rozdíl. Železniční síť státu má snad strategický význam. Nebo ne?

Vtvt

Co myslíte, že pro člověka je důležitější?

Voda z kohoutku (a odvod kanalizace)? Nebo šišihů?

https://hradec.rozhlas.cz/vychodoceska-vodarenska-soustava-je-na-konci-zivotnosti-letos-zacne-jeji-obnova-8136484

Lukáš Chytil

Tak je spousta vesnic které mají vlak, ale kanalizaci ne.

Vtvt

Přesně tak !!!

jal

Tato určitě není strategická. Maximálně pro pár hospod a penzionů, které využívali cestující.

Už se založil ten spolek obcí s novým dopravcem?

Jak si představují, že by to mělo fungovat? Dluhy zůstanou u původního majitele a oni budou jezdit, jako by se nic nestalo?

Karl vB.

Pane Králi,
byl byste tak laskav a uvedl byste prosím alespoň jeden konkrétní argument, kterým byste (mně neznalému) vysvětlil, jak významná je role úzkorozchodné dráhy Obrataň – J.Hradec – N.Bystřice, z hlediska strategického významu železniční sítě českého státu?
Děkuji

Jiří Kocurek

Úplně nejlepší nápad je vyvlastnit věřitele v podobě státní správy sociálního zabezpečení a finančního úřadu. Obzvlášť ten FÚ je pikantní 😀

Jiří Kocurek

Tisíce lidí jsou ohroženy na životě a zdraví, zdravotnická zařízení kvůli tomu nestíhají, aby se musel použít krizový zákon? Nestačila by… sanitka?

Anatol J.

Co předkové budovali a udržovali, co přežilo i socialismus, nepřežilo novodobou hamižnost a manažerskou „po mě potopa“.
Skutečné dopady se na cestovním ruchu projeví za 2-3 roky, a všichni ji budou chtít zpět, to už ale bude pozdě. Obdobný konec měla jistá dlouhá úzkorozchodka ve Francii….též ji pramálokdo chtěl…..chtěli obnovit a přispět hoteliéři, kavárníci, ubytovatelé, až začli řešit, že najednou „nejsou lidi“…..

Jiří Kocurek

Ta drážka ale nebyla stavěná pro turistický ruch, původní účel byl zcela jiný. Spíš než hamižnosti to přijde jako hurápodnikání ve stylu „tady píšou jak se chová zlý kapitalista“, což nebyl návod…
Úplatky byly i v dobách Ježíšových, když někdo spravoval cizí majetek, stejně tak za všech předchozích režimů a byly vždycky špatně.

Vlakem s kolem

Takže rovnou zrušíte celé dotování železnice, nebo rovnou celou dotovanou veřejnou dopravu, aby nedejbože nedošlo k úplatkům? A pak i školství, zdravotnictví, policii, soudy a celý stát? Vy libertariáni jste tradičně veselá parta, to je známo. 🙂

Drobek

V této problematice se vůbec nevyznám a proto bych se rád zeptal znalých.

Je nějaká šance, že se úzkokolejka rozjede aspoň na školní prázdniny?

Plánuji dovolenou, tak abych věděl, jestli má cenu hledat něco okolo tratě.

Děkuji za informace.

Drobek

Originální jméno

Šance je, ale malá.

Martin

Ačkoliv bych si to opravdu moc přál, aby to znovu začalo jezdit, tak si myslím, že to je absolutně nereálné. Samozřejmě, šotouši a naivkové, co si mysleli, že se vyžene zlý Čajánek a bude happyend mi budou opět dávat mínusy a budou psát, jak se to do sezóny rozjede, ale já v to nevěřím. I když za zázrak bych byl také rád. Už jen to, jaký je to zamotaný kruh – insolvence – finanční nezpůsobilost – nemožnost získat licenci k provozování dráhy. Objednatelé nemají zájem, vozidla jsou vyježděná, nejsou tam skoro žádní zaměstnanci…. Naopak je tam silná skupina věřitelů, kteří… Číst vice »

Frantisek

Okolní obce zájem mají, objednatelé v tom případě patrně též nejsou proti, zaměstnanci zatím také všichni neodešli. Nemalujme více čertů, než je jich ve skutečnosti. Technokracie může hrát proti tomu, ale naděje doufám umírá poslední. Přinejmenším dokud se to nerozpadne fyzicky…

Broge

Okolni obce maji zajem, pokud to zaplati nekdo jiny :-). Kraj Vysocina do toho penize sypat nechce a je to tak spravne.

Martin

Ok, pokud se to povede, jedině dobře. Nemaluji čerty na zeď, tam je už teď přečertováno. Okolní obce by museli tedy založit nějaký podnik / firmu / instituci, která by z insolvence odkoupila vozidla i infrastrukturu. To je první problém – peníze, tak aby to alespoň nějak uspokojilo věřitele. Insolvenční správce a věřitele by museli s prodejem za tuto cenu souhlasit. Potom by obce museli nějakym způsobem převzít i zaměstnance anebo se dohodnout s ČD, že to bude provozovat. Otázka je jak by to bylo s údržbou kolejí? Jestli by to dělaly a platily ty obce? Nebo myslíte, že SŽ… Číst vice »

hank

„Okolní obce by museli tedy založit nějaký podnik / firmu / instituci, která by z insolvence odkoupila vozidla i infrastrukturu. To je první problém – peníze, tak aby to alespoň nějak uspokojilo věřitele. Insolvenční správce a věřitele by museli s prodejem za tuto cenu souhlasit. Potom by obce museli nějakym způsobem převzít i zaměstnance anebo se dohodnout s ČD, že to bude provozovat. Otázka je jak by to bylo s údržbou kolejí? Jestli by to dělaly a platily ty obce? Nebo myslíte, že SŽ bude mít zájem vzít si to pod sebe? Zároveň by ty obce musely nějak získat všechna… Číst vice »

hank

Jo, a ještě jednu věc: V cizině podobné podniky stojí převážně nebo i výhradně na dobrovolnické práci. Ve zdejší diskusi nikde nevidím, že by třeba někdo chtěl svou práci, resp. práci svého spolku, ve prospěch záchrany JHMD nabídnout.

Petr K.

Takový lidé, hanku existují. Je jich snad i více, ale jsou to lidé jichž se manažment JHMD děsí jak čert kříže. Protože by ukázaly že to jde i bez posranejch dotací – které kazí lidi. Já věřím že se to ale podaří.

hank

Dotace všeho druhu v tuzemsku slouží především k tomu, aby se jejich významné části mohly odklánět na soukromé účty pečlivě vybraných příslušníků politicko-mafiánských struktur.

Martin

Ale vždyť já neříkám, že majitel a provozovatel musí být jedna osoba… naopak psal jsem, že to mohou provozovat klidně i ČD, pokud budou chtít. Obce by se musely složit a odkoupit infrastrukturu a vozidla z insolvence, případně najít dopravce, který by byl ochotný vozidla na své riziko odkoupit. To je prostě fakt. Jako druhý fakt si troufám tvrdit že pravděpodobně by se tak musely domluvit všechny obce na trase, protože jinak by byly hádky, že vlak zastavuje někde, kde na něj nepřispěli. Třetí fakt je to, že ta potenciální instituce, která bude infrastrukturu vlastnit by musela veritelům nabídnout více,… Číst vice »

hank

ŽD byla po té velké vodě v podstatě vybudována znovu.

V jiných zemích jsou nostalgické dráhy provozované spolky i srovnatelně dlouhé. Je fakt, že tam má spolkaření jinou tradici. A taky je tam k dispozici víc sponzorských peněz a ty spolky na rozdíl od těch tuzemských umějí fundraising. Ale nic přece nebrání tomu obě formy činnosti – neziskovou i komerční – nějak kombinovat.

Jinak nejsme v nějakém zásadním sporu.

G....

O provozování drážní dopravy měl zájem Gepard Express.

Bohužel se neví s čím a hlavně není ani po čem, protože není platné osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy (infrastrukturní část JHMD).

Drobek

Díky všem.

Tak letos to tedy naplánuji jinam a budu držet palce.

Karl vB.

Jeden tip pro Vás jen malý kousek vedle:
Waldviertelská železnice – Cesta za poznáním pro celou rodinu
https://www.waldviertelbahn.at/cs

Kernteriér

Loni o jarních prázdninách jsem nevěděl, že s tím s dětmi jedu poprvé a naposledy. Ale od podzimu jsem to už tušil. 😟

Martin

Jelikož drážní úřad licenci nakonec odebral z důvodu finanční nezpůsobilosti, tak nyní už je jasné, že takto by to skončilo i kdyby firmě nepropadlo to osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a i přes insolvenci by nadále jezdili. Tedy by to neskončilo v říjnu, ale v lednu.
To jen pro ty, co tady křičeli, jaký je Čajanek padouch, že o to prodloužení osvědčení o bezpečnosti nepožádal dříve.
Je to opravdu škoda, ale to, že se už nikdy nepovede to znovu rozjet už tenkrát bylo jasné všem zainteresovaným…..

Lang

Čajánek je padouch. O tom nemusíme vést dlouhou diskuzi.

Milan

Není a diskutuj.