Drážní inflace. Náklady na rychlejší trať z Prahy do Liberce stouply za rok o 57 %

Správa železnic potvrdila termín dokončení v roce 2035.
Správa železnic výrazně navýšila odhadované náklady na stavbu rychlejšího spojení mezi Prahou a Libercem. Ještě loni uváděla hodnotu 55 miliard korun, nově náklady odhaduje na 86,6 miliard korun. Studie proveditelnosti schválená v roce 2023 uváděla částku 51 miliard korun.
Po včerejším setkání se zástupci Správy železnic a projektanty o navýšení nákladů informoval na tiskové konferenci hejtman Libereckého kraje Martin Půta. „Podle slov odborníků je projekt stále ekonomicky efektivní,“ uvedl Půta. Součástí nákladů na tuto stavbu jsou i navazující akce například u tratí ve Frýdlantském výběžku. Ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar potvrdil, že stavět by se mělo začít v roce 2028 a hotovo má být v roce 2035. Poté by měla jízda z Prahy do Liberce trvat 69 minut.
Sliby versus realita. Jak se posunula příprava rychlejší železnice z Prahy do Liberce
Kraj setkání o postupu přípravy inicioval i kvůli chystanému prvnímu zásadnímu hlasování v zastupitelstvu. V dubnu budou zastupitelé projednávat aktualizaci zásad územního rozvoje Libereckého kraje, při které se bude řešit umístění koridoru trati, která bude na většině území kraje novostavbou.
Rychlejší spojení mezi Prahou a Libercem slibuje stát od 90. let, vzniklo k tomu 18 studií. Až u poslední vyšla ekonomika záměru tak, že se mohlo začít s projektovou přípravou.
Projekční a architektonické soutěže začnou letos
Podle Paidara by ještě letos měly začít soutěže na projektanty úseků z Mladé Boleslavi do Turnova a z Turnova do Liberce. Nejprve ale musí centrální komise v příštích měsících schválit záměry projektu zpracované společností Sudop Praha. Ještě letos by měla začít architektonická soutěž na liberecké nádraží a jeho okolí. Tu Správa železnic vypíše společně s krajem a městem, půjde i o začlenění autobusového nádraží a další proměny celého prostoru.
Správa železnic zatím čeká i na první povolení pro úseky do Mladé Boleslavi. Příští týden ji čeká první veřejné projednávání záměru na Bezděčínskou spojku.
Do Mladé Boleslavi 160 km/h. Správa železnic odmítla pokusy primátora zpomalit plánovanou trať
Spojení Praha – Liberec je po železnici dlouhodobě nekonkurenceschopné, vlak jede mezi oběma městy zhruba 2 hodiny a 30 minut, autobus i s cestou metrem do centra o hodinu kratší dobu.