Drážní inflace 26 % za pět měsíců. Správa železnic si připlatí za opravu nástupišť v Kolíně

První soutěž s nastavenou maximální cenou SŽ zrušila, přišla do ní jediná nabídka nad stanoveným stropem.
Společnost IR.Construction získala zakázku na opravu zastřešení nástupišť ve stanici Kolín. Správa železnic ji zaplatí 315 milionů korun bez DPH, i když ještě na konci roku v první zrušené soutěži stanovila maximální cenu 250 milionů korun. Za pět měsíců tak konečná cena vystoupala o 26 %.
Zadání zakázky vyplývá z informací v registru smluv. Správa železnic dosud na svém profilu nezveřejnila, kdo další se do soutěže přihlásil. Stejná společnost v Kolíně nyní pracuje na budování podchodu. Přihlásila se jako jediná i do první soutěže s maximální cenou 250 milionů korun, ale nabídku překročila a Správa železnic soutěž zrušila. Následně vypsala novou soutěž s odhadovanou cenou 275 milionů korun.
Jde o další z řady zakázek Správy železnic, kdy cena oproti původním odhadům stoupla během jednoho roku o desítky procent.
Železniční uzel Kolín prošel modernizací v roce 2010, tehdy se ale na zastřešení nástupišť nedostalo, pouze opravu povrchů nástupišť. Správa železnic v dokumentaci přiznává, že zastřešení je v havarijnímu stavu. „Stavební akce je vyvolána v návaznosti na provedenou analýzu stavebně technického posudku, který prokázal, že zastřešení ve stanici je v havarijním stavu a musí se neprodleně zajistit jeho rekonstrukce. Pokud se nebude v blízké době konat, hrozí zastavení provozu z důvodu ohrožení bezpečnosti drážní dopravy,“ uvedla Správa železnic v dokumentaci.
V rámci akce má dojít k demolici stávajícího zastřešení a výstavbě nového. Součástí bude i nové osvětlení a rozhlas. Na části nástupišť dojde také k rekonstrukci povrchů. V rámci výstavby nového zastřešení se délka zastřešení zkrátí tak, aby odpovídala minimálně třetině délky nástupiště. Správa železnic počítá s instalací nového typu zastřešení, které používá poslední roky u jednotlivých modernizací stanic a označuje ho jako vlašťovka.
V Kolíně aktuálně probíhají práce na bezbariérové přístupnosti jednotlivých nástupišť za půl miliardy korun. Nový podchod vzniká místě stávajícího technologického tunelu, pohodlný přístup k vlakům zajistí výtahy. Současně se v celé stanici nainstaluje nový orientační a informační systém pro cestující.