Na čtvrtý pokus a dvakrát dráž než před čtyřmi roky. Stavba podchodu pod kolejemi v Kolíně může začít

Jednotka RegioPanter v Kolíně. Foto: České dráhyJednotka RegioPanter v Kolíně. Foto: České dráhy

V roce 2019 Správa železnic odhadovala náklady na 216 milionů korun, teď zaplatí půl miliardy.

Správa železnic (SŽ) na čtvrtý pokus vybrala firmu, která postaví nový podchod pod kolínským nádražím, a zajistí tak bezbariérový přístup na nástupiště. Roky odkladů se Správě železnic ale výrazně prodražily. Zatímco v roce 2019 uváděla odhadovanou cenu 216 milionů korun, nyní zaplatí více než dvojnásobek: 498,8 milionu korun.

Vítězem soutěže, do které přišly čtyři nabídky, se stala společnost IR.Construction. Jde o firmu, která je z minulosti známa jako Rekultivace Ústí nad Labem. Správa železnic dnes v tiskové zprávě oznámila, že již s vítězem podepsala smlouvu. Hotovo má být do konce roku 2025.

Díky akci získá nejfrekventovanější stanice ve středních Čechách bezbariérový přístup na všechna nástupiště. Nový podchod vznikne v místě stávajícího technologického tunelu, pohodlný přístup k vlakům zajistí výtahy. Současně se v celé stanici nainstaluje nový orientační a informační systém pro cestující.

Potřebnými úpravami projde trakční vedení a v souvislosti s přístupem do podchodu také nástupiště včetně zastřešení. Stavební práce se budou týkat rovněž administrativní budovy u přednádraží. Kromě toho se vybuduje přeložka kabelovodu. Velkým přínosem pro město bude také prodloužení podchodu pod celou stanicí až do Starokolínské ulice.

Správa železnic se pokoušela vybrat firmu na stavbu podchodu od roku 2020. První dvě soutěže Správa železnic zrušila, protože se buď nikdo nepřihlásil, nebo byla nabídka příliš drahá. Do třetí dorazily čtyři nabídky, přesto Správa železnic tendr opět zrušila. Důvodem byl nedostatek peněz.

Předpokládaná cena zakázky v poslední soutěži byla 389,9 milionu korun. Ještě v říjnu 2019 Správa železnic uváděla, že úpravy vyjdou na 216 milionů korun. O pár měsíců později zastropovala v první soutěži cenu na 363 milionech korun, přesto se do tendru nikdo nepřihlásil. V posledním pokusu Správa železnic stanovila maximální cenu na 423 milionů korun.

Tagy IR.Construction Kolín Správa železnic Železniční stanice Kolín
60 komentářů