Dopravci Infrastruktura Železnice Zprávy

České dráhy mají v Praze nový soustruh na údržbu kol, nemusí už vozy posílat jinam

Soustruh na kola v pražském depu. Autor: České dráhy
Soustruh na kola v pražském depu. Autor: České dráhy

České dráhy v úterý v podvečer uvedly v pražském depu do provozu nový podúrovňový soustruh na údržbu kol a brzdových kotoučů. Podle drah jde v rámci republiky o unikátní zařízení, které předčí ostatní železniční soustruhy provedením i rozsahem využití.

„Nový podúrovňový soustruh nám umožní snížit náklady na údržbu vozidel řádově o desítky milionů korun ročně. Pravidelná úprava jízdní plochy kol, odborně označovaná jako reprofilace, totiž prodlužuje životnost dvojkolí až na dvojnásobek,“ uvedl nový předseda představenstva Miroslav Kupec.

Podle něj se rovněž zkrátí doba potřebná na údržbu z několika dní na několik hodin. Pražské depo, kde se v tuzemsku starají o největší počet drážních vozidel, totiž dosud soustruh nemělo. „Vozidla jsme museli k reprofilaci kol odesílat na jiná pracoviště v různých místech republiky. Vůz nebo jednotka přistavená k údržbě na soustruhu tak bude vyřazena z provozu na mnohem kratší dobu, a tedy také mnohem kratší dobu bude třeba zajišťovat náhradní vozidla. To se projeví v menším počtu náhradních vozů, ve vyšší kvalitě nasazených souprav a v lepším plnění plánovaných řazení,“ doplnil Kupec. České dráhy dosud musely využívat soustruhy v Přerově, Nymburce nebo v Ústí nad Labem.

Nový podúrovňový soustruh byl instalován ve středisku údržby Praha Jih, kde je soustředěna především péče o osobní vozy a elektrické jednotky. Zařízení může obrábět železniční dvojkolí i brzdové kotouče přímo na vozidlech, komponenty není třeba z vozidel odmontovávat. Další předností je možnost přistavit k údržbě ucelené jednotky bez nutnosti rozpojení, což je výhodné třeba při údržbě rychlovlaků pendolino a railjet. Soustruh splňuje podmínky pro údržbu vozidel do rychlosti 200 kilometrů v hodině. Dodavatelem technologie je společnost Hegenscheidt MFD z Erkelenz v Německu, dodavatelem stavební části byla společnost Strabag.

48 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Chápu správně, že tento zmíněný / vyobrazený podúrovňový kolový soustruh „umí“ reprofilovat současně 2 nápravy / 4 kola?

    A jak dlouho +/- taková reprofilace trvá? Díky.

      • na trhu nebo ve výrobě?, třeba dp co mají tramvaje ho mají, v čr vím o dvou výrobcích. A pro ty co na soustruhu nikdy nedělali, píši at se nepletou do černýho řemesla.
        Tak vlastně čdáci tady přiznali chybu a už se třesou, soud je nemine.

    • Koupili ho? To je na Vás asi moc krkolomné řešení, že?

        • Tý vole! Vy mě neskutečně bavíte!😁Ty vaše komentáře to nemá chybu! Fakt supr.Fakt vtipnej!Co komentář to perla!Petr R!Petr R!!!!!!!!😁

    • Ne, přes ulici je Baumax, tak předpokládám, že ho koupili tam.

      • :-))) Takový soustruh kol, to je v Baumaxu jasná podpultovka, ale pššt, Petr.R o tom ještě neví 😉

        • Martin Oné
          Proč psssst. To si jako myslíš, že tam Petr R, hnedka poletí a koupí si ho dom?
          Už to vidím.
          Petr u infoboxu v Hobbymarketu.
          Dobry den. Prej jste dostaly Podúrovňové soustruhy? Je to pravda?
          Baba za pultem vytřeští voči.
          Víte, já bych si jeden koupil dom.
          Baba lape po dechu.
          Petr právě nabyl dojmu, že prodavačka se vykrucuje.
          Ale jaou ty soustruhy v akci, ne?
          Vytáhne z peněženky pětikačku.
          Víte , já nésu moravská držgrešla. A v žádným případě nechcu slevu zadarmo.
          S prodavačkou to šlahlo.
          🙂

  • Vždycky se najdou frustráti, co si v duchu nejlepších národních tradic si musí kopnout… Ale jestli to je součást terapie, budiž.

    • Možná to bude tím, protože tam dělají a vidí tu neschopnost vedení na všech úrovních magormentu cokoliv řešit a schopnost utápět prachy ve velkém. Můžete to tu terapii taky vyzkoušet a nechat se tam zaměstnat…

      • Pane L.M. Kdyby ten „magorment“ byl tak neschopný, tak tam ten soustruh doteď nemají.

        A že ještě nesehnali soustružníka? Ani se nedivím. V dnešní době, kdy lidi nejsou, tak se nedivte. Nebo ho můžete sehnat vy, když jste tak chytrý. Ale nezapomeňte, že se musíte držet platových tabulek ČD.

        • Aha, můžete začít pořádat přednášky o úspěších. Kam patří třeba budování soustruhu nějakých 20 let (hubou), z toho asi poslední 4 roky fyzicky tempem závodního šneka. Nehledě na to, že mezitím kvůli tomu soustruhu zrušili soustružnu i se soustružníky, kteří se na to raději vybodli.
          Ono se shánějí lidi těžko, když se na ně celou dobu s*alo. Když nastupoval nový pan generál, tak tvrdil, jak vysoký je nadstav lidí a svým umem se mu jich dost podařilo vystrnadit z dráhy pryč, nebo od své specializace. Teď je reklama že přijmou lidi na každém rohu a povedlo se dosáhnout akorát toho, že poslední budižkničemu přijde za vidinou lehkých prachů, a skončí dříve, než dostane montérky. Ani si nechci představit, kolik se za u reklamu vyhodilo. kdyby to raději nacpali těm lidem, udělají líp.
          Člověk nemusí být chytrý. Stačí nebýt blbý. Což je pro některé těžko dosáhnutelným cílem.

          • Co za soustruhy před dvaceti lety bylo? Co mají společné konvenční a klasické soustruhy s „tímto“?

            • Mají společné to, že se ten soustruh měl začít budovat před mnoha a mnoha lety. Poposedněte si.

            • Minimálně to, že „umějí“ soustružit to, co je potřebné …

              • Povoz i auto mě také nějak „doveze“ do cíle. Poposedávat si nebudu, před dvaceti lety bylo nekonvenční soustruhové obrábění ještě v plenkách s dětskými nemocemi, něco jako tohle vůbec neexistovalo a jestli dokážu za hodinu to co, dříve za osm a soustruhy vyráběné před dvaceti lety by to dokázaly podobnou dobou, stejně jako když u klasických mašin nepocítím obrovský rozdíl na Wilsonu z roku 1936 vedle TOS Kuřim 1970 nebo nějakou Dobruškou z posledních patnácti let, ale pocítím ho vedle těchto strojů proti CNC soustruhu, tak vím, že proto plakat nemusím, spíš naopak..

                • Vy si žijete ve vlastním světě. Nikdo tady nesrovnává soustruhy včerejška a zítřka, ale to, že už tam jakýkoliv soustruh měl dávno stát. A i kdyby byl šlapací, tak by za tu dobu udělal asi tak 1000x tolik práce, co tenhle.
                  To je jako byste doma chodili na záchod k sousedům, protože se přece splachovací záchod nedá srovnávat s robotickým, který tu jistě za 20 let bude, utře Vám zadek a ještě přečte pohádku. Samozřejmě za osminovou dobu, co by člověk strávil na běžném záchodě…

                  • Takže nejdřív tu vykřikujete, že to budou utopené prachy, a pak vám vadí, že už tam dávno nestál?

                    • Možná by to chtělo lépe číst. Nikde nepíšu, že stavba soustruhu jsou utopený prachy, ale že soustruh bez obsluhy budou utopený prachy. Což je poněkud rozdíl. A taky, že se ty prachy utápí v jiných kauzách, které ani nebudu zmiňovat.

                • Pro Elba.
                  Teď si nebudu hledat zápisky ale z dob studentských si pamatuju nejmodernější soustruhy na kola v Mnichově 1990. Poté Frankfurt1991 a u DB cargo/Railion v roce 1996 v Maschenu. Tehdy tam byl instalován už druhý. První byl z roku asi 1986. To jen namátkou, které jsem viděl na vlastní oči. U DB jich tehdy bylo několik desítek.
                  Samozřejmě vývoj jde dopředu a s ním i výkon. Nicméně ty soustruhy nejsou novinka.

  • Už sehnali toho soustružníka, nebo to budou zase utopené prachy, jako obvykle?

    • manažeři momentálně nemají čas, seznamují se s novýma služebníma autama k domácímu používání. Přeci nebudou v práci s nějakým soustružníkem co je špinavý od emulze.

  • Ten vůz vypadá docela „naleštěně“ na běžný provoz. Není to to „nové“ Bmz od ÖBB?

    • Vážené před čtvrt rokem, to asi ne, spíš další z modernizovaných vozů pro linku DB.

  • Paráda, doufám, že nabídnou nabídku jiným přepravcům a pojedou na tři směny

    • No jestli by ten jiný přepravce neměl mít vybudované své zázemí,když chce podnikat v tomto oboru.
      Očekávám,že kamarádi z dozorčí rady zapracují a čd budou muset točit kola i konkurenci.Tak jako se to děje v SOKV Ústí nad Labem…..

      • Chtěl jsem se hlásit, ale vidím, že u čd bych nenašel stejnou osobu jak já, která si myslí, že peníze co do toho investovali(my všichni) měli by zase vydělávat. Já když něco točím na soustruhu, tak je mně jedno komu odebírám šponu.
        Ale z vašeho příspěvku mrazí, co jste vůbec za lidi.

        • My všichni jo? Takže by mi měl RegioJet půjčit Vectrona, když si o to řeknu, protože ho zaplatil kompenzacemi za studenty? Nebo jak?

          • co sem plancete zase RJ, víte vůbec kolik je dopravců na železnici. Tento článek je o soustruhu a né o osobní přepravě osob.

          • Kdyz RJ zaplatite pozadovany obnos a zaroven ho RJ nebude potrebovat, proc by Vam ho nepronajal?

            Nebo mate pocit, ze nekdo po CD chce, aby opravoval jinym zdarma? To bych rekl, ze jste ne uplne pochopil myslenku.

            • Reaguji na tu bláboloidní větu „ peníze co do toho investovali(my všichni)“. Jsme v tržním hospodářství, je na ČD si spočítat, jestli se jim víc vyplatí pronajímat (a pomáhat konkurenci), nebo radši o ty peníze za pronájem přijít.

                • Jedna věc je vlastík, druhá zdroj příjmů. Ne vždy je to totéž.

              • CD nejprve musi servisovat sve vozi a to uz ted nestiha na vozi jinych dopravcu neni kapacita zen soustruh pro to depo je tam jen jeden

        • Mrazívá z češtiny, hlavně slovosledu, rumunského cigána, vyhrožování posláním armády a této koblihářské mentality obecně. Investované peníze, přesně 150 milionů, se při deseti miliónových úsporách ročně zaplatí jen u ČD za pár let. ČD a ČD Cargo jsou velká firma, které mají možná desetitisíce dvojkolí, co nejsou vždy fit, taktéž mají hodně zahraničních partnerů, jejichž vozy zde nocují (tráví den v případě nočních vlaků), soustruh bude využit maximálně, v Evropě, hlavně té východní, totiž takový stroj ještě minimálně pár let nebude k vidění nebo spíš nějak rozšířen, takže po několika měsících zkušebního provozu se bude najíždět na nepřetržitý, slyšel jsem i včetně svátků, v první řadě, což bude tvořit většinu jeho práce, to budou vozy ČD, kdy cca 97% vozového parku a vozy partnerů, které tady jezdí jsou objednávku a protože náklady jsou docela sledovanou položkou objednavatelem, co se ušetří na údržbě a provozu půjde do kapsy z většiny ministerstvu nebo kraji, městu.. Soustruhy v dceřinkách ČD v Přerově, Nymburce a Ústí, kdy jeden z nich pamatuje ještě druhou válku, byly přístupné všem již teď, jen se na ně díky vytíženosti někdy čekalo, kdy tento jev bude teď méně častý a i uvolnění, ušetření pracovníci se budou moct věnovat i jiné práci na opravách, které mají až až..

          • Máte to pěkně napsaný, tak nějak manažérsky vysvětlené. Někde chyba, ale celek ujde.

          • víte vůbec, že takový levnější soustruhy mají kdejaký dp? levnější neznamená horší.

            • Nějak se o tramvajovou dopravu nezajímám, takže nevím, že někde mají takové soustruhy. Z podstaty věci ale tak nějak pochybuji, že na čem se soustruží T3, tak se dá i 680 nebo 470.. Nevím co si mám pod tím levnější neznamená horší představit, když by to někdo dokázal mnohem levněji, než 150 milionů, což je pro firmy skoro zadarmo investice, hlavně když se splatí za pouhých několik let provozu, tak české opravny, kde jedna má soustruh z roku 1942, nemají zakázky na měsíce dopředu, neb by jim je vyžíraly podniky ve východnější části Evropy..

          • V Evropě – v té východní už takový soustruh je. V Bratislavě na „Východnom“ v depu.

        • Možná jste nepochopil myšlenku co jsem měl na mysli.Samozřejmě by měl soustruh vydělávat a je jedno jestli točí kola Unipetrolu,ČD,ČD-CARGO,LEO expresu,IDS-ku atd. dopravců na liberalizovaném dopravním trhu je mnoho.Ale pokud správkárenství stále většinou patří pod ČD nebo ČD-CARGO neměly by státní firmy podporovat své vlastní konkurenty na dopravním trhu.Je přeci nesmysl vydělat na točení kol pár korun,když mi konkurence odveze nákladní vlak(nejlépe ucelený) nebo osoustruženým osobním vagonem odveze x tisíc zákazníků a tím přichází firma ČD o mnohem větší zisky.Možná jako občan a vlastně spolumajitel této akciové firmy byste měl mít zájem,aby podnik prosperoval…..pokud se o problematiku zajímáte do hloubky tak určitě víte jakým způsobem se pracuje pro soukromé dopravce v u státní firmy.Často se musí nechat stát vlastní vozidla i když jich stojí tolik,že není uspokojené denní pokrytí HKV.Obchodní oddělení uzavírá smlouvy s externími dopravci na určitý termín(což má svoji logiku),ale absolutně je nezajímá,že HKV vlastní firmy nevyjíždí na trať.A tak se uspokojí konkurence…..ale je trochu úsměvné,že se tlačilo i na pana Žaludu(bývalý ředitel ČD),aby ČD myly soupravy soukromníkům za běžné ceny a né za ty co si ČD napálily pěkně vysoko…a jsme na začátku problému…chci dělat dopravu(nákladní či osobní) tak musím mít potřebné zázemí a ne aby vlastně ČD byla povinna svým konkurentům dělat různé zakázky oprav atd. už tady je vidět,že liberalizace železniční dopravy je chaotická a bez systému….

          • Otázka je jak jsou ostatní soustruhy vytížené a jak je to nasmlouvané, jestli je to třeba na půl roku dopředu a mezi tím se udělá nějaké revize profilů u ČD/ČDC a zjistí se že to musí na soustruh, tak se s tím nic moc nedá dělat.

    • To asi tezko ONJ ma co delat aby se postatalo o svi vozy natoz o vozi jine

Newsletter

Partneři


Výběr editora