LOT 3a leaderboard

České dráhy mají v Praze nový soustruh na údržbu kol, nemusí už vozy posílat jinam

Soustruh na kola v pražském depu. Autor: České dráhySoustruh na kola v pražském depu. Autor: České dráhy

České dráhy v úterý v podvečer uvedly v pražském depu do provozu nový podúrovňový soustruh na údržbu kol a brzdových

České dráhy v úterý v podvečer uvedly v pražském depu do provozu nový podúrovňový soustruh na údržbu kol a brzdových kotoučů. Podle drah jde v rámci republiky o unikátní zařízení, které předčí ostatní železniční soustruhy provedením i rozsahem využití.

„Nový podúrovňový soustruh nám umožní snížit náklady na údržbu vozidel řádově o desítky milionů korun ročně. Pravidelná úprava jízdní plochy kol, odborně označovaná jako reprofilace, totiž prodlužuje životnost dvojkolí až na dvojnásobek,“ uvedl nový předseda představenstva Miroslav Kupec.

Podle něj se rovněž zkrátí doba potřebná na údržbu z několika dní na několik hodin. Pražské depo, kde se v tuzemsku starají o největší počet drážních vozidel, totiž dosud soustruh nemělo. „Vozidla jsme museli k reprofilaci kol odesílat na jiná pracoviště v různých místech republiky. Vůz nebo jednotka přistavená k údržbě na soustruhu tak bude vyřazena z provozu na mnohem kratší dobu, a tedy také mnohem kratší dobu bude třeba zajišťovat náhradní vozidla. To se projeví v menším počtu náhradních vozů, ve vyšší kvalitě nasazených souprav a v lepším plnění plánovaných řazení,“ doplnil Kupec. České dráhy dosud musely využívat soustruhy v Přerově, Nymburce nebo v Ústí nad Labem.

Soustruh na kola v pražském depu.
Autor: České dráhySoustruh na kola v pražském depu.
Autor: České dráhySoustruh na kola v pražském depu.
Autor: České dráhy

Nový podúrovňový soustruh byl instalován ve středisku údržby Praha Jih, kde je soustředěna především péče o osobní vozy a elektrické jednotky. Zařízení může obrábět železniční dvojkolí i brzdové kotouče přímo na vozidlech, komponenty není třeba z vozidel odmontovávat. Další předností je možnost přistavit k údržbě ucelené jednotky bez nutnosti rozpojení, což je výhodné třeba při údržbě rychlovlaků pendolino a railjet. Soustruh splňuje podmínky pro údržbu vozidel do rychlosti 200 kilometrů v hodině. Dodavatelem technologie je společnost Hegenscheidt MFD z Erkelenz v Německu, dodavatelem stavební části byla společnost Strabag.

Tagy České dráhy soustruh
48 komentářů