dkv-spojujeme

Dráhy vyřadí vozidla symbolizující nízkou kvalitu cestování. Jde hlavně o „koženky“

Vagon B s koženkovými sedadly, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář.Vagon B s koženkovými sedadly, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář.

Dráhy chtějí zároveň využívat chytré technologie v podobě takzvaného internetu věcí.

Jedním z pilířů nové strategie Českých drah do roku 2030 je obměna vozového parku, což má přinést vyšší komfort pro cestující a změnu „image“ dopravce. „Vyřadíme vozidla symbolizující nízkou kvalitu cestování. Nová vozidla nakoupíme ve velkých sériích a unifikujeme náš park,“ píší dráhy ve strategii.

Z provozu mají být staženy starší nebo málo početné řady vozidel. Hřebíčkem do rakve je pro ně i povinnost dovybavit vozidla systéme ETCS, což se u starých strojů nevyplatí. Jako příklad dráhy uvádějí lokomotivy 150.2, 151, 371, jednotky 560 nebo osobní vozy typu UIC-Y.

„U vozů typu UIC-Y jde o tzv. „Béčka“ neboli „koženky“. V současnosti jsou v provozu běžně využívány revitalizované, tedy také přečalouněné vozy,“ sdělila mluvčí ČD Gabriela Novotná. V různém provedení (1. třída, 2. třída, 2 třída se služebním oddílem) je v provozním stavu přibližně 400 vozů této klasické konstrukce pro dálkovou dopravu.

Kdy přesně zcela zmizí z českých kolejí, dráhy neuvedly. Nahrazovat se budou postupně, jak budou nové vozy přicházet z výroby. Už letos by měly začít vozit cestující první vozy z padesátikusé série objednané u konsorcia Siemens-Škoda, u stejného sdružení pak dráhy nedávno objednaly až 180 vozů pro rychlost 230 km/h.

„Nová vozidla nakoupíme ve velkých sériích a unifikujeme náš park,“ píše se ve strategii. Dráhy chtějí zároveň využívat chytré technologie v podobě takzvaného internetu věcí. V případě drah má jít o automatický přenos údajů o provozním stavu lokomotiv a vozů do středisek údržby. Už před příjezdem vlaku do depa tak bude dílna vědět o závadách a připraví plán údržby.

Tagy České dráhy Top vozový park
365 komentářů