Dráhy shání až 65 nových lokomotiv, budou garantovat odběr. Začaly tržní konzultace

Lokomotiva Siemens Vectron. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva Siemens Vectron. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy spustily proces, na jehož konci mají být desítky nových elektrických lokomotiv ve flotile. Oproti původním plánům ale nepřistoupily

106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Mě to příjde zbytečně opět megalomanské od managementu, který chce hradit nákupy rozprodejem. Komunistické řady, třeba co jezdí na Ostravu se zatím zdají spolehlivé (ikdyž nemám informace).
A mají 20 kusů 109. A ty musí spolehlivě jezdit. Neexistuje pro mě, že za 200 mil. třeba hypoteticky jezdit nebudou. A bude se dál kupovat od škody. „Railjety“ atd
Mě by zajímal ten důvod, kam přesně by ty lokomotivy jezdily, co by to řešilo. Co by se tím nahradilo.

Graylag

„Komunistické řady“ o kterých mluvíte jsou na dnešní dobu výkonově poddimenzované a jsou postaveny z dílů, které se už desítky let nevyrábějí. Zatím fungují, to ano. V něčem i lépe než nové. Ale nemůžete je držet donekonečna. Minimálně kvůli nedostupnosti dílů, protože zásoby nejsou nekonečné a kanibalizovat jiné stroje taky nejde donekonečna.

Je to asi jako provozovat Škodu 120. Taky funguje, ale kdo mohl a není veteránista, už se jí dávno zbavil.

jan

A nepřejde se opravdu časem částečně na soupravy? Kdo ví..

Skinheads & Punks united

Má u řady průměrných českých lokomotiv cenu, aby byli více než dvou systémové a na 160 km/h? Jaký je vůbec cenový rozdíl mezi dvoj systémem 160 vs tří na 200?

Vbb

Protože na 200 km/h se už aplikují pravidla pro vysokorychlostní dopravu, tak celkem velký.
Proto má Leoš Flirty na 190 km/h, stejně tak je i NIMex.

železničář

Leoš má flirta na 190? To je mi ale novinka, vždyť je doteď měl jen na 160

David

odjakživa na 190…

železničář

Nějaký divný když má schváleno jen 160

železničář

Tak buď kecaj v popisu, nebo mají špatně nápisy na vozidle, protože maximální dovolená a schválená rychlost je 160, papír snese všechno, a těch 190 může být jen konstrukční…..by se i ty malý kolečka rozpadly kdyby to jelo ještě víc

Vbb

Pak je ještě možnost, že kecáte vy.

železničář

možná kecám ale pak majitel vlaků je blbej když by to mohl teda mít na 190 a přesto si nechá líbit povolení DU jen na 160, znázorněné číslo je rozhodující v provozu na kolejích EU a určuje maximální možnou rychlost v provozu na kolejích
https://ctrlv.cz/shots/2019/05/03/5OL1.png
pro srovnání railjet má spolu s taurusem 230km/h, vectron 200, Inter/regiopanter 160, RJ Traxx 160 ale jen v ČR a SK, jinak 140 a navíc i když u nás leo jezdí jako expres, tak přesto má elektrickou jednotku na regionální dopravu a tam opravdu mít rychlost vyšší je dost zbytečnost

X 1

Železničář Patrové Stadler Kiss. Taky primárně určené pro regionální provoz? Westbahn je má na 200 km/h. Byly na prodej. DB je po odkupu nasadí jako vlaky Intercity. Patrová, vratná souprava Bombardier Twindexx + Traxx. Taky regionálka? V podání DB jezdí jako Intercity přes celé Německo. Jezdí sice jen 160 ale samotné soupravy jsou cejchované na 189. Obojí je nadmíru pohodlné. I když Leoše nemusím, tak se dá předpokkádat, že to bude podobné. Jednokřídlé dveře, přetlaková kabina. Dá se věřit, že to bude na víc jak 160. Dle předpisů okolních zemí, nesmí být na vozidle napsána rychlost na kterou není schválen.… Číst vice »

Lukáš

Protože na víc jak 160 musíte mít ETCS, což zatím Flirty nemají. Takže skutečná schválemá rychlost je 189, ale stejně nikde by ji nevyužil, tak je tam 160.

Až to půjde využít, tak se podle toho LE zařídí. Nápis na vozidle jde vždy přelepit. 😉

Kuba

Ještě, že takhle neuvažovali v 60. letech, když vyvíjeli řadu ES499.0. Jak se dneska hodí, že umí lítat 160.

Skinheads & Punks united

Vlaky na Cheb, rychlíky na Budějovice a jiné naše zastávkové vlaky, těch 200 nemají moc šance využit ani v budoucnu…

JaJeČ

Auto si taky kupujete vždy takové, že má maximálku jen 130 km/h?

Jiří Kocurek

Vlaky na Budějovice cca do pěti let budou moci nad 160 km/h. Ta trať umožňuje 170-180 km/h. Zrovna teď vyšla ven studie proveditelnosti. Ovšem to by se někdo musel skutečně zajímat a ne plácat moudra z 4. cenové.

JaJeČ

V článku nezazněla jedna dosti podstatná věc. ČD zvažují, že u části loko budou požadovat rychlost 230 km/h.

Kamui

K čemu? Klasické soupravy s lokomotivou jezdí jen po jedné trati v Rakousku a víc toho nejspíš nebude (kvůli velkému opotřebování trati lokomotivou s hmotností 88 tun).

X 1

Siemens dokáže vyrobit Vectrona na 230 km/h. Akorát si ho ještě nikdo neobjednal. Otázka je, kam by je v případě objednávky chtěli posílat. Vagóny na 200-230 jsou objednány. Rýsovala by se linie z Prahy přes Linec, Innsbruck do Zurichu. Ale tam jsou úseky na 230 příliš krátké. Nebo linie do Hannoveru přes Berlín a Wolfsburg. Teoreticky až do Bremenu či Bremerhavenu. Tam z Berlína nic nejezdí. Taky trasa do Frankfurtu přes Drážďany, Lipsko a Erfurt. Ale zde je v cestě úvrať. Logičtější by to bylo z Bratislavy nebo spíš z Ostravy přes Vídeň, Linec a Salzburg do Mnichova. Tam se… Číst vice »

jan

A co ten nový úsek VRT.. Běchovice Kolín.. Atd..

jan

No jen mě překvapuje, že ten nový pseudo railjet je tuším jen na 200..

Dušan

Mne to vůbec nepřekvapuje – ono je to dáno dneska totiž přímo vlakovým zabezpečovačem ETCS, kdy víc jak V = 200 km/h mohou u nových vozidel – vybavených ETCS – po datu 1.1.2019 jezdit pouze ucelené, v provozu nedělitelné jednotky jako např. AGV, ICE4, Pendolino atp., kdežto soupravy tažené lokomotivou, tedy včetně raijetů jsou omezeny právě na tu 200-ku, to samé se týká pochopitelně i sólo lokomotiv.

Alexandr Mikulka

Plácáte nesmysly jako celý život. Samozřejmě, že >200 můžou jezdit i klasiky, pokud bude hlídání celistvosti soupravy.

ROMAN

A nevíte jestli někdo takovou technologii používá i na klasické soupravy vlaků?

Rail2005

Jsem zvědavý, zda-li si nějaký operátor na českých kolejích pořídí např. Alstom Prima II nebo zda zůstaneme u monopolu Siemensu s Vectrony. Prima II může být vyrobena i ve 4 systémové verzi s výkonem 6,4 MW a V200. Prvním zákazníkem byly marocké ONCF (20 kusů) a minulý rok objednali 30 dalších.

Xaver

Taky bych pro koupit něco jiného než obligátní Vectron nebo Traxx. Navíc Prima II má dle mě hezčí design než Vectron. Otázka je, jestli má vůbec schválení na české koleje.

Rail2005

Prima II schválení pro CZ nemá, protože si ji zatím nikdo ze střední Evropy neobjednal. Nicméně by trhu všeobecně prospělo, kdyby se někdo takový našel, protože pak by se výrazně zvýšila konkurence a ceny u všech klesly.

Kubrt

PrimaII je na trhu 10 let a zatím, kromě těch ONCF, si je nikdo neobjednal – proč se jí nedaří v konkurenci Bombardieru a Siemensu?

Xaver

Proč by si ji taky někdo objednával, když nemá schválení. To je začarovaný kruh. Chce-li Alstom prodávat do střední Evropy, musí nejdřív schválit.

Dušan

Dalších 800 kusů PRIMA II se právě dodává do Indie jako dvoudílná loko (v letech 2018 – 2028) za 3 bil .EUR.
ALSTOM vlastně 800-ty vyrobenými kusy překonal počet vyrobených Vectronů, kterých je 507 ks od roku 2010, takže SIEMENS se může jít zahrabat:-))
Zdroj: https://www.alstom.com/press-releases-news/2015/11/alstom-to-supply-800-double-electric-locomotives-to-indian-railways

Vbb

A pak že 380 je nejdražší lokomotiva na světě 🙂

Tronda

Nejdražšími lokomotivami na světě přece byli Tatranský Orol a Mečiarova Ponorka, jen se na to už pomalu zapomělo…

Vbb

Tak dobře, „nejdražšími sériovými lokomotivami“ 🙂

Jiří Kocurek

Punktum nejdražší byly svého času IORE. Ale to proto, že to 12 náprav a tudíž taky 12 elektromotorů.
Ono je třeba si uvědomit, že v angličtině se používá short-scale, tj. €3 bilion v překladu znamená 3 milirady Euro. Cena pak vychází na zhruba 100 mil. Kč za lokomotivu. Pozor! Za dvoučlánkovou, jako byla řada 131. A taky je vhodné zmínit, že v ceně je fabrika a dvě depa. Ovšem to by pak nebylo se komu posmívat.

Rail2005

Jenže to je odporný hybrid a Indie rozhodně není civilizovaná země (a to ani železničně). Samožejmě pro Alstom je do slušný kšeft. Každopádně větší váhu by mělo, kdyby se řeklo, že dodali několik desítek kusů po Evropě případně do Číny.

Martin

Indicke zekeznice v mnoha ohledech predci ty evropske

Xaver

V jakých například?

Lektor

V mnoství přepravených cestujících :-))

Martin

Tak za 3 bil. Eur asi tezko jsou to 3 miliardy

Alex

Siemens bude brzy atakovat už 1000 kusů. Metransácká objednávka zahrnuje devítistýho Vectrona.

Alexandr Mikulka

Nejenže nerozumíte ETCS, brzdám ani klimatizaci ale ani neumíte přepočet z amerických na evropské řády.

MartinS

Pokud by nabídla Škodovka Zátopka slušnou cenu. Jsou na tom technologicky oproti Vectronům zas tak špatně? Nechci tu řešit tu anabázi která se u ČD stala posledně. Zajímalo by mě to v poměru technologie/cena.

IGCT

Nepovedený nespolehlivý stroj. Stačí?

Dušan

Však on je Pars nova a.s. teď za vysoutěžených 18 709 687 Kč bez DPH dá pěkně všechny zase do kupy. Viz výběrko „Rámcová dohoda o dílo na provedení periodických oprav elektrických lokomotiv řady 380“.
https://www.tenderarena.cz/profil/zakazka/detail.jsf?id=212615

jan

🙂 A to škoda za 200 m za kus nechce řešit?

Jiří Kocurek

Pars Nova (vulgárně Zpras Znova) je dcera Škodovky. Holt od začátku špatně napsaná smlouva.

Vorech

Nedavno mluvil kamarad s konstrukterem E98 (162) a resili spolehlivost 109.Odpoved konstruktera,i my jsme meli nazacatku velke problemy.Detske nemoci apod.Zkuste se pozeptat lidi,co s ni jezdi,proc a jak! Tohle beru jako vykrik do tmy.

Graylag

Technicky je 109E na tom podobně jako Vectrony. V něčem lepší, v něčem horší. V čem má Siemens náskok je modularita. Vectrony jsou naprojektované jako skládačka, kdy vám lokomotivu postaví relativně levně podle vaší specifikace a pak jsou schopní jednoduše a rychle servisovat po jednotlivých modulech. Škoda 109E je uzavřenější, Škodovka nikdy detailněji nerozpracovala žádnou alternativní konfiguraci „do šupliku“ (filozofie bývalého vedení byla, že bez podepsané smlouvy na dodávky se nehlo ani prstem) a ani nemají tak propracované servisní řešení (proč taky, na 28 vyrobených lokomotiv se jim nějaká masivní servisní základna nevyplatí). Nenechte se moc zviklat argumentací ostatních, že… Číst vice »

Miro

Jo, na tom něco bude. Krásná ukázka českého kapitalismu v kombinaci se státním podnikem a nakonec prohrají všichni daňoví poplatníci.

jan

Můj názor jako daňového poplatníka je, že po té srandě s doplatkem, ať si hledají jiného zákazníka.

Graylag

To co Škoda provedla byl podraz, za který by se v soukromém sektoru dostala na blacklist. Ale nezapomeňte, že do tance jsou zapotřebí dva. ČD si to způsobily samy podpisem špatné smlouvy a jejím následným nesmyslným porušením. A jen si to samy zhoršily, když na konci sporu, kdy už Škoda vyložila karty a bylo jasné, že vyhraje, šly navzdory právní analýze do arbitráže.
Jako daňový poplatník bych především chtěl, aby byli pohnáni k zodpovědnosti manažeři ČD a aby už nikdo takovou chybu neopakoval.

jan

No tak především podle mě tu smlouvu nikdo neviděl. Takže podle mě je dost možné, že tam schválně byla nějaká mlčenlivost, tajnost. A podobně.
Zakopaný pes byl podle mě u podpisu smlouvy a rozhodčí doložce cca v roce 2005. Tam je podle mě ta zodpovědnost. A ta je prošlá. Ale ta jména by byla zajimavá.

Vorech

Presny ,souhlas

Martin

Spíš ať nakoupí 109E co dodala Škoda do Německa a nahradí ty starý rachotiny co jezdí na rychlících a špešných. Lokomotivy ze 70. a začátku 80. let už mají být dávno mimo provoz, a zlobte se na mě kdokoliv jak chcete.

Miro

Ví někdo jak to vypadá s předáváním Zátopků pro Německo? Už se něco děje? Snad by mohli redaktoři poptat info u DB a Škodovky a zveřejnit, asi nebudu sám kdo je zvědavý jak to dopadne.

Luděk

Pořád je taháme na nákladních vlacích z Německa do Škodovky na okruh ve Velmi a zpět. Podle kolegů z ČD se jedná o velmi nespolehlivé stroje, které i hodně kloužou. Jsou hezké, to je jediná jejich přednost proti těm německým škatulím.

Xaver

Hezké? Já na obrácené vaně nic hezkého nevidím. Ale je fakt, že mohly být ještě mnohem hnusnější.

Pitrys

Obrácená vana je každá lokomotiva…

Xaver

Není.

Ondra

„Vana“ je velmi nepovedená jak po technické, tak po designové stránce. O ceně se raději nezmiňovat. Po celé té anabázi s dodávkou lokomotiv 380 „vana“ pro ČD věřím, že Škoda Transportation je dávno na všeobecném blacklistu, nejen u ČD, alespoň co se týče lokomotiv.

Dan

Pokud dodá Škoda 10 kusů zdarma jako bonus a omluvu, tak ano. Jinak bych se ohlédl u nějaké seriózní firmy, která dodržuje smlouvy a termíny.

Ondra

Ani to samotné by nestačilo. Museli by se ve Škoda Transportation ještě smluvně zavázat, že budou uživateli kompenzovat všechny ztráty vzniklé nepojízdností. Prakticky by museli za každou lokomotivu dodat druhou jako zálohu.

MiKi

Je vidět, že jste tuto lokomotivu nikdy neřídil.

Pako

Ty starý rachotiny, dejme tomu třeba řada 150 jsou sice za zenitem, ale zároveň jedna z nejvíce spolehlivých lokomotiv s jednoduchou údržbou…

Y.K.

No nevím. Co jsem tak slyšel, tak nesjpolehlivější u ČD jsou railjety s Taurusy a nové Vectrony ČD jsou také držáky. U 150 fírově vědí do čeho prašit a celkově to je „zažitý a osvědčený typ“, ale spolehlivost dnešními měřítky už je jinde (čeká se že to bude drandit tisce km bez závady a prohlídek).

Miro

Tak co si myslí odborná veřejnost, dodá Škoda nějakou mašinu? Já myslím že ne.

ukulele

Myslím, že aktuálně nemají lokomotivu, která může jezdit 200 v Německu. Ale třeba překvapí.

Graylag

Lokomotivu co může 200 mají už dlouho. Problém byl v tom, že papírově těch 200 nesměla s vlakem. Ale i tohle je už minulostí. Zlé jazyky tvrdí, že se celá věc pohnula hned poté, co ČD podepsaly smlouvu na první Vectrony. Jak to bylo doopravdy se ale asi nikdy nedozvíme.

Kylchap

Po dvacetileté přestávce zaviněné soudruhem Dlouhým a dalšími ekonomisty se s výrobou dalších těžko navazuje.

Xaver

Uvidíme, jak zalobuje Kellner. Myslím, že Škoda má docela šanci má.

Aktivní železničář

Dodá. Dodává Pantery, dodá Pullpushe, dodá lokomotivy. Zázrak 2. Vychází mi pravděpodobnost 70 %. To jsou kupecké počty. V opačném případě bych byl moc mile překvapen.

Cargo

Tendr bude vypsán v září 2019, nové lokomotivy přijdou o tři roky později, tedy 2022. Proč mi to přijde nějaké divné… Třeba takový Metrans vybral nové lokomotivy letos v dubnu a v květnu 2020 už budou přicházet první kusy. A u ČD to bude trvat tři roky možná i déle…. To se čeká až v Plzni vyjedou s novou lokomotivou ?

Miro

Doufejme že ne, další vyhozené miliardy za nic moc stroj straší…….

Graylag

Spíš jde o cenu. Když přijdete za Siemensem že chcete lokomotivy rychle, tak Vám je rychle dodá, protože si vás dá na začátek pořadníku – ale bude za to chtít příplatek, mimo jiné jako kompenzaci pro ty, které jste přeskočili (a teoreticky taky jako zálohu na případné penále vám, pokud to nestihnou). Pokud chcete lokomotivy levně, dá vás naopak na konec pořadníku a řekne si o nižší částku. Pokud si spočítáte, že se vám příplatek vyplatí (jako třeba v případě Metransu, kterému lokomotiva za tu dobu o kterou bude v provozu dřív na příplatek vydělá – kdyby je neměl, nemá… Číst vice »

Aktivní železničář

Prdlajs. ČD Cargo mělo 1. Vectrona do měsíce a další dva do 3 měsíců od objednání. S ETCS a za nižší cenu, než dal Metrans za 386.021-030 béčkové kvality, kde ETCS měly jen 3 kusy z 10.

a8n

To byla taková ochutnávková akce pro potenciálně velkého klienta.

Alexandr Mikulka

Vy ale plácáte luxusní béčkové nesmysly.

Luděk

Dokonce i Cargo bere nové stroje, první přijdou necelý rok od objednání. Celý ten systém shora popsány je divný.

Jan

Keď tam dajú menej, bude sa tvrdiť niečo o podpore fujfuj Škodovky a netransparentnosti a…

L. M.

Hmm, na co bude dráze dohromady 100 třísystémových mašin na 200? Neměli by spíš řešit náhradu 242, 162, 163, 362, kterým táhne od 40 na 45 let?
A jak je poslední dobou dobrým zvykem, tak by to mohl vyhrát TRAXX, jelikož vectrony už mají…

XXXD

To snad ne. Osobně bych radši viděl spíš Vectrony než TRAXXY. Ostatně mám takový pocit, že TRAXXY zatím mají maximální rychlost jen 160 km/h.

L. M.

Narážím na to, že v nedávné minulosti k tomu došlo několikrát, viz RegioJet, Metrans, ČD Cargo…
A zkušenosti s lokomotivami na 200 km/h Bombardier už dávno má…

Haha

Lokomotivy se kupují na desítky let. Je nesmysl kupovat je na 160, když výhledově bude celkem výrazná potřeba na 200 km/h.

L. M.

Dnes se vozidla kupují na předem známé výkony, což jsou v tomto případě mezinárodní expresy. A jelikož teď je na 200 km/h schváleno přesně 0% sítě, tak je dost nepochopitelné, proč by té rychlostí měla dosahovat nějaká třetina parku elektrických lokomotiv. Zvlášť když je zcela evidentní, že se během jejich plánované životnosti změní toto číslo o desetiny procenta. A když už dojde ke stavbě VRT, lokomotivy na 200 km/h tam budou zbytečné…

Haha

Plzeň – Domažlice, Brno – Přerov, IV. TŽK, kolem Chocně… to není 0 %.

L. M.

Žijete v alternativní dimenzi? Nevšiml jsem si, že by se tam jezdilo 200, stavění vzdušných zámků je celkem irelevantní…

Haha

Žiju ve schvalené SP, podle které už se řešili příprava staveb. Plzeň – Chotěšov a Brno – Přerov.

L. M.

A bydlíte taky ve schválené přípravě stavby domu, nebo jíte úrodu, co se ještě nevysadila?

Haha

Nevím jak vy, ale já plánuju dle toho, co čekám – takže třeba u schválené přípravy domu bych řešil nábytek a vnitřní vybavení, protože to chvíli trvá. Stejně to dělají ČD s lokomotivami.

MildaIV

Jako že by ste si koupil nábytek do domu, který je jenom na papíře, nemáte na něj celý pozemek, o razítkách se ani nebavím a hlavně nemáte jisté peníze ?

Haha

No, tu část nábytku, kterou vzhledem ke stavu současného musím vyměnit tak jako tak, bych si pořídil určitě. ČD jsou na tom stejně.

Xaver

Vaše argumentace je zcestná. Tohle jsou naprosto zavádějící přirovnání. Nějak si nechcete připustit, že v této diskuzi taháte za kratší konec provazu. Tratě na 200 se reálně připravují a lokomotivy mají dlouhou životnost. Navíc ČD nejezdí jen v ČR. Víc k tomu není třeba dodávat.

PetrN

I na VRT se počítá s provozem konvenčních vlaků na 200km/h, budou to takové co pojedou část po VRT a následně sjedou na konvenční síť a budou pokračovat do svého cíle..

DRABADURA

Přesně tak – např. expresy ze směru Kolína do Prahy najedou v Poříčanech na VRT a na hlavák dosvištěj 200km/h.

Ondra

Lokomotivy pochopitelně budou jezdit i do zahraničí, takže požadavek na lokomotivy 200km/h je zcela legitimní.
https://zdopravy.cz/spojeni-praha-berlin-zrychli-o-25-minut-v-nemecku-zacala-dalsi-velka-rekonstrukce-23352/

L. M.

Nečekal jsem, že tolik lidí nepochopí sarkazmus s Traxxy a navíc nemají minimální přehled o tom, že už k tomu nepochopitelně došlo v nedávné době několikrát 😂

Jiří Kocurek

Sarkasmus se musí umět napsat. Poptejte se v hospodě, jak na to. 😀

bkp

Myslím, že potvrzená objednávka na 31 RegioPanterů, stejně jako běžící výběrové řízení na třívozovky, k tomu cca třicet jednotek pro JM kraj a tyto lokomotivy problematiku řad jako 242 a x63 řeší celkem jednoznačně.

ondra

Přesně tak,jen doplním,že pošlou do kopru i takové skvosty jako 460 a 560.

Vít Jůza

Navzdory titulku lokomotivy dle článku neshání dráhy ani dráha, ale České dráhy.

Martin

Tak vzhledem k tomu ze se na mnoha usecich v brzkych letech ocekava 200 je to logycky krok

IGCT

Chtěl bych vidět, který výrobce jim předá technickou dok k lokomotivám. Dřív se to tak dělávalo, ale to byl jediný výhradní výrobce a za tehdejších dob se neřešila ochrana „know how“.

Lukáš F.

Přece ten jediný správný, který stále žije v tehdejších dobách.

Graylag

Mluví o příslušné dokumentaci, ne o úplné dokumentaci. To myslím si znamená provozní dokumentaci, povolení atd., čili takový ten standard.
Co by taky ČD s úplnou dokumentací dělalo. Zvlášť v dnešní době, kdy v důsledku bohaté dodavatelské struktury v podstatě ani žádný „kompletní balík“ dokumentace na jednom místě neexistuje.