Infrastruktura Železnice

Spojení Praha – Berlín zrychlí o 25 minut, v Německu začala další velká rekonstrukce

Siemens Vectron v barvách Českých drah poprvé v Berlíně. Foto: Ondřej Zaoral
Siemens Vectron v barvách Českých drah poprvé v Berlíně. Foto: Ondřej Zaoral

Cesta vlakem mezi Prahou a Berlínem by měla být za několik let kratší o téměř půl hodiny. Deutsche Bahn zahájily velkou rekonstrukci takzvané Dresdner Bahn v Berlíně, která podstatně zkrátí a zrychlí dojezd vlaků z Prahy a Drážďan do centra Berlína. Současně má dojít ještě ke zrychlení celého úseku Berlín – Drážďany až na rychlost 200 kilometrů v hodině. V budoucnu by mělo být cestování ještě rychlejší díky vysokorychlostní trati Praha – Drážďany.

K zahájení stavby na Dresdner Bahn došlo tento týden. Dosud vlaky z Drážďan do centra Berlína musejí sjíždět na vnější drážní okruh a pak na trať od Lipska, což znamená delší i pomalejší cestu. Nová trať bude kratší a rychlejší.

Zahájení investice za 560 milionů eur oznámila Deutsche Bahn v tiskové zprávě.  Trať vede ze stanice Berlin Südkreuz do Blankenfelde. Nová spojka zrychlí i cestování z centra Berlína na letiště pod dvacet minut. „Je to klíčový úsek pro zkrácení jízdních dob z Berlína na letiště, do Drážďan a do Prahy i uvolnění trati směrem na Lipsko,“ řekl člen představenstva DB Ronald Pofalla.

Mapa hlavních železničních tras v Berlíně. Foto: Deutsche Bahn
Mapa hlavních železničních tras v Berlíně. Foto: Deutsche Bahn

Šestnáctikilometrový úsek Dresdner Bahn existuje od roku 1875, už od roku 1952 po něm ale nejezdily dálkové vlaky.

Mapa trasy Dresdner Bahn v Berlíně. Foto: Deutsche Bahn
Mapa trasy Dresdner Bahn v Berlíně. Foto: Deutsche Bahn

Cílem DB je zkrátit jízdní dobu z Berlína do Drážďan ze současných 115 minut na 80 minut. Po trati se jezdí dosud většinou rychlostí 160 kilometrů za hodinu, postupně má dojít ke zrychlení až na 200 kilometrů za hodinu.

Ke zrychlení vlaků mezi Prahou a Berlínem došlo už před více než rokem, kdy skončilo přepřahání lokomotiv v Drážďanech a vlaky z Prahy táhnout nepřetržitě lokomotivy Siemens Vectron.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host
Pavel

Co je platné zrychlení, když ČD se svými Berlibery jezdí věčně zpožděně. O tom by se měl napsat článek. Před zrušením přímých vlaků z Vídně do Hamburku a Berlína se předtím psalo, že jedním z přínosů výchozích vlaků bude eliminace zpoždění. Pokud se zaměříte např. na spoj 170, tak zjistíte, že včas jel tento spoj velmi málo. Jedná se o zpoždění v rozsahu cca 15 až 20 minut. Není to čekáním na hlavním nádraží, ale ten vlak už na hlavní nádraží dorazí někde z odstavného nádraží pozdě.

jan
Host
jan

Chytré.

Vbb
Host
Vbb

Ono se kope i na druhém konci Dresdner Bahn. Mezi Koťátkovicemi (Kottewitz :-)) a Grossenhainem teď „česká“ EC jezdí odklonem přes Přeštice (Priestewitz). Proto se v Radobýlu nenajíždí (směrem z Čech) na „pravou“ trať, ale jede se po levé, ze které se v těch Přešticích dá odbočit.
Jízdní doba delší asi o 15 minut, což je kompenzováno třeba dřívějším odjezdem z Berlína (teď v S:59, minulý GVD v L:16)

X 1
Host
X 1

Máš to trochu pomotany.
Kottewitz – Großenhein Berliner bf. Je už hotovy.
V současnosti probíhá kompletní přestavba abzweig AZ, včetně nového mostu.
Aby se kapacita totálně nezesr..a, tak práce probíhají za jednokolejného provozu.
Z Friedrichu se normálně jezdí do Radebeul Naundorf abzw. Dál je to přes Az jednokolejný po Weinböhlu.
Ale jezdí tam hen nákladka, směr Berlin. Občas i směr Abzw. Zeithein a na Falkenberg nebo Riesa.

Vbb
Host
Vbb

Je to 3 týdny, co jsem tamtudy jel naposledy. Z Koťátkovic po Grossenhain to bylo deelektrizované (obě tratě vedou velký kus v souběhu, takže je vidět, co tam je a není). Je pravda, že tam řádily nějaké mandelinky. Možná to už stihli dodělat, aspoň v jedné koleji.
Ceduli „Grossenhain Cottbuser Bf“ jsem viděl v šotosnu?
Přes Radobýl Naundorf se s EC jezdit nemůže, poněvadž se jezdí přes DD Neustadt

X 1
Host
X 1

Vbb
Před asi třema týdnama byla krátká výluka TV. To jelo všechno přes Coswig.
Všechny EC jezdí právě kvůli zastávce DD Neustadt přes Coswig, Pristewitz jednokolejkou do Großenhein Cottbuser Bf a za vypínačkou u Stw. Berliner Bf. se napojí na hlavní trať.
Nákladní doprava jezdí přes Kottewitz. Nebo taky přes Coswig, Priestewitz, Abzw. Leckwitz.
Jel jsem tam předevčírem.
Až tam zase pojedeš, tak se u mimoúrovňového křížení Az, před Bf. Coswig, mrkni nahoru. Uvidíš tam nějaké jeřáby a hafól stavební techniky.

Rail2005
Host
Rail2005

Upřímně, z pohledu člověka, který momentálně tráví více času v Německu než v ČR, mohu říci, že Berlín je pěkná díra, kam byla zcela uměle implementována většina spolkových úřadů (ovšem ne všechny). Díra, kam se stahují akorát umělci, smažky a další podivná individua včetně různých parazitických společností. Významnější průmysl tam není žádný. A říkejte si tomu klidně hlavní město. Opravdový ekonomický a sociální střed Německa je daleko více na západ. Je to oblast Rýnského oblouku včetně jeho satelitů jako je Hannover a Hamburg. Takže pro rozvoj ČR jsou daleko důležitější stavby (na obou stranách), které zkrátí cestu mezi metropolitní oblastí… Číst vice »

dopravak
Host
dopravak

Ten Berlín bych tak černě neviděl, ale jinak máte pravdu. Pak ale nechápu trasování našich tratí z Plzně na Mnichov. Podle mě bychom se měli orientovat spíše na Norimberk, odkud se dá následně jet do x směrů mimo jiné na Kolín/Dusseldorf.

Michal
Host
Michal

Já mám z Berlína dojem zcela tentýž, ale nevidím to „zevnitř Německa“. Celá dederonie se nějak zastavila a obávám se, že to v budoucnu už lepší nebude.
Proto zabývání se spojením na Berlín mi přijde „nice to have“, ale priorita mnohem větší je směr západní Evropa via Bavorsko, který zcela chybí. Trochu mě ex post překvapuje logika eurofondů, za které se opravila čekárna v Mnichovicích, namísto skutečně „evropské“ stavby Donau-Moldau Bahn.

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Souhlasím. Navíc „umělci, smažky a další podivná individua včetně různých parazitických společností“ jsou spíš klientelou pro různé FlixBusy než pro vlak …

Michal
Host
Michal

Náhodou Jarda Rudiš, napojený na všemožné německé kulturní granty, jezdí vlakem. 🙂

czhunter
Host
czhunter

Tak já třeba dojíždím do Wolfsburgu, a (vlakem) jinak než přes Berlín je to v příští padesátiletce nerealistické.
Proto každé zrychlení do Berlína vítám – i když daleko větší „pruda“ je ta česká část okolo Labe, z Drážďan do Berlína to docela rychle utíká už dnes (ale samozřejmě by mohlo i rychleji).
Z Berlína do Wob, 220 km za 1:20h je úplná pohodička.

simbič
Host
simbič

Přesně, jen póvl, přistěhovalci, neziskovky atp. Zasloužíte obdiv, že jako jeden z mála opravdových Čechů hájíte naše zájmy přímo v evropské instituci.

VRT
Host
VRT

Je fakt, že na Innotransu jsem v Berlíně viděl řadu různých individuí. Igelitky v ruce, ponožky v sandálech, cítit byli přes celý vagón. Všechno znali. Byl to dost hnus.

Michal
Host
Michal

Čeští šotouši?

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Až ti ten leteckej drážní úřad přestěhují někam k polským hranicím, tak budeš tvrdit, že to, cos sem napsal, jsi nenapsal – pokud na tebe do té doby nedolehne Berufsverbot.
Modrý banán má už pár desítek let jen symbolický význam.

KLKL
Host
KLKL

Jestli tomu dobře rozumím, jde hlavně o obnovu trati, kterou přestříhli bolševici při rozdělení Berlína. Tak sláva, konečně, některé škody se napravují dlouho.

jkjk
Host
jkjk

Úplně ne, trať byla částečně provozována (krom hraničního úseku) i po rozdělení Berlína jako S-Bahn. Po znovuspojení byl provoz na celé trati obnoven už v roce 1992, ale stále jako S-Bahn.

Místo částečně jednokolejného S-bahnu bude postavena dvojkolejná elektrifikovaná trať (160 km/h v zastavěném území, 200 km/h mimo) s odbočkou na ring směrem na nové letiště, souběžně k tomu dvoukolejný S-Bahn (v posledním úseku jednokolejný). Všechny úrovňové přejezdy budou samozřejmě eliminovány.

dědek
Host
dědek

My si počkáme na Bureše a jeho výjezd do Ústí a on nám jistě něco slíbí. Je fakt,že ti před nim byli nemlich to samý. Ťok už tam je nejdýl tak se snad už zorientoval a mohl by už fungovat prospěšně. Bohužel to chce dlouhodobou vizi přesahující několik volebních období a to s tím Burešem dohody budou asi marný. Leda tak s komoušema si rozumí.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Jaké je výhledové zrychlení na naší straně?

Martin
Host
Martin

SJD 60 minut Praha – Dresden.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, to je hodně „daleký výhled“: máte aspoň při ruce dalekohled? Zatím nejste (a ještě hodně dlouho nebudete) vlakem z centra Prahy za hodinu ani v Ústí nad Labem …

VRT
Host
VRT

No musíme začít stavět, no. Nic jiného nezbývá.

eratosthenes
Host
eratosthenes

Dnes to trvá z Prahy hlavního do Ústí hodinu a devět minut, to do jedné hodiny už není tak moc. Největší zdržení na trase jsou asi Kralupy a Nelahozeveské tunely.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Které se budou rekonstruovat.

bkp
Host
bkp

Největší zdržení je třicetikilometrová zajížďka.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Největší zdržení působí děsivá oklika mezi Nelahozevsí (resp. Novou Vsí) a minimálně Hrobci, případně Lovosicemi – ale VRT má vést (dost nelogicky) po pravém břehu Vltavy i Labe (asi aby se CEDOP zavděčil Litoměřickým) …

VRT
Host
VRT

Cože? VRT má vést cca podél D8. Na pravý břeh Labe se má dostat až ve zmíněných Litoměřicích, kde se ve 3. fázi výstavby zahrabe do Středohoří, aby se zjevila v Ústí, kde zase překročí Labe a přes nové nádraží honem do tunelu pod Krušné hory. Jak se tím dá zavděčit Litoměřicím, nevím.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Nejkratší spojnice Balabenky s Ústím vypadá takto: https://mapy.cz/s/3oG5n

Pokud narážku na pravý břech chápu správně, že byla myšlena v regionu Středohoří a nikoli např. u Mělníka, tak myslím, že to ta čára docela pěkně vysvětluje.

simbič
Host
simbič

Ale Vy přece vůbec nechápete genialitu pana Zikmunda, …

Michal
Host
Michal

Přestávám věřit v genetiku.

VRT
Host
VRT

Dodejme, že jisté odchylky od úsečky jsou způsobeny takovými detaily, jako je případné vedení VRT prostředkem koncentráku, což by asi ne úplně prošlo.

czhunter
Host
czhunter

Náhodou, mně se právě líbí jak ses koncetráku elegantně vyhnul inovativním řešením vedení trati říčním korytem!
To spíš s paneláky v Kobylisích by mohl být problém, ale když to ťukneš z Holešovic, tak Bohnickou léčebnou by to snad šlo – na začátku to pochopitelně bude zubačka, případně lanovka.

VRT
Host
VRT

Já už bych do toho nezabrušoval, člověk by z toho pak nemusel vybrousit. Snad nám pan železničář v penzi osvětlí, co tím myslel, nebo zda to byla jen chvilková indispozice…

Michal
Host
Michal

A tomu říkám síla vizualizace. 🙂

John
Host
John

Němci budují a snaží se pořád svoji infrastrukturu vylepšovat. U nás děláme 1000x jednu a tu samou studii. Možná kdyby někdo spočítal všechny zbytečné studie kolik stály. Dalo by se za ty peníze postavit trať na letiště, zmodernizovat všechny koridory a kdoví co ještě. SŽDC se řídí heslem: Papír snese všechno, ale do reality nic nepřeneseme.

Vaclav
Host
Vaclav

No já nevím, zrovna v trati Berlin – Dresden se Němci hrabou snad už 30 let a výsledky furt nic moc. Je to pro ně Richtung nach Osteuropa.

John
Host
John

Pořád něco dělají, co děláme my ?

Jen tak
Host
Jen tak

A ze porad “co delaji nemci”… a jak s tim souvisi nemci?

Az zacnou nemci hromadne skakat do zumpy, taky skocite?

John
Host
John

Na rozdíl od SŽDC něco DB Netz aspoň dělá. Třeba 30 let, ale dělá. My máme projekt na letiště už taky skoro 30 let a ještě se ani nekoplo. Do žumpy rozhodně neskočím. Jestli si chceme aspoň udržet nějaké přepravy po železnic, ať už to bude zboží nebo cestující musíme stavět a budovat infrastrukturu. A ne pořád jen dělat studie… Proto to přirovnání s Němci.

Akord23
Host
Akord23

A vy myslíte že to je o SŽDC? Když se mohlo stavet nebyly peníze, když sou peníze trvá administrativní příprava léta, někdo má neustálé připomínky, napadá trasování atd…to že to trvá není opravdu vina SŽDC, ale spíše jaké naši politici připravili bezvadný zákony a stavební předpisy….

John
Host
John

SŽDC má taky na tom vinu. A tou vinou je, že pořád dělá jen studie. A tím to taky oddaluje, protože ještě pořád není definitivně dáno, kudy ta trať povede. SŽDC ten projekt zatím brzdí nejvíc, protože nelze nic vykupovat, nelze shánět žádné povolení, protože není daná trasa.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Ekologové je nechtějí pustit přes Sázavu, tak vymýšlí kraviny s Kolínem..

Jen tak
Host
Jen tak

A taky nebe maj modrejsi a travu zelenejsi…

A.R.
Host
A.R.

Tohle je přirovnání, které bych čekal od chovance Jedličkova ústavu. To má být argument?
To jsme taky nemuseli zavádět třeba integrované systémy, když je mají i Němci. Přece nechceme skákat do žumpy jako oni, že??

czhunter
Host
czhunter

Až začnou Němci hromadně skákat do žumpy, tak já do ní radši skočím taky – protože oni za posledních 70 let moc špatných rozhodnutí neudělali, zatím co přechytralí Češi neudělali moc těch dobrých …

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Spojení mezi dvěma městy s dost silnou frekvencí a mezinárodním přesahem na tratí rovné jak pravítko a jezdí si tam pořád jen 160..

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Myslíte teď PHA-PCE, PHA-UNL či PHA-BRQ? 🙂

Ale jo, BER-DRES zatím moc nezlepšili, teď konečně jo. Zatímco u nás se pořád jen sepisují ty studie a dál nic..

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Jenže tyhle vypsané tratě dvoustovku moc nesnesou a jsou ve vzdálenostech, kde to šetří jednotky minut a ne půl hodinu.

X 1
Host
X 1

Berlin-Elsterwerda-Drážďany. Projeď se po té trati. To aby jsi neplácal nesmysle.
Na modernizovanym úseku Elsterwerda – Wunsdorf Waldstadt je teď 160 (pzb). Jestli tam bude jednou 200 (etcs), tak potom musí být to samý na trati z Kolína přes HavlBrod do Brna.
Hohenleipisch 14,4 promile, Waldrehna 13.
Abzw. Kottewitz. Úsekově přes 15 promile.
To že trať vypadá jak v rovině, je dáno zejména umělýmy stavbamy. Zářezy ale zejména kompketně obnovené valy. U Rückersdorf 25m na výšku. Most by tam šlo postavit, ale protože je tam bažina, bylo by to neúměrně drahé.

bkp
Host
bkp

No já nevím, první zrychlení trati Dresden – Berlin přišlo před skoro třiceti roky, od té doby se situace zvolna překlopila do stádia musíme to zrychlit. Nedávná loňská výluka neobsahovala některé stanice a zavedení ETCS a rychlost 200 km/h bylo opět posunuto, tentokrát na rok 2023. Když už jsme u DresdnerBahn doba výstavby těch pár kilometrů přes šest let je taky něco..

MartinS.
Host
MartinS.

Těch 6 let je akorát. Třeba to chtějí spojit s otevřením letiště Berlin-Brandenburg a to by jim tak mohlo vyjít😉

Michal
Host
Michal

To byla podpásovka. 😀

X 1
Host
X 1

Kdepak podpásovka. To je realita. Tak to dopadá když politici nabydou dojmu nadřazenosti a vlastní dokonalosti.
Bylo řečeno, že pod odborným dozorem politiků bude letiště levněji a rychleji postevené. Tipec tomu zatnul ex šéf DB. Takový Německý Jarda Tvrdík. Poté, co se ukázalo, že je nové letiště lepší zbořit a poté postavit znovu, tak šel tenhle supermanager řídit rozvoj Air Berlin. Jak ta dopadla víme. Naštěstí už šel do důchodu.
Podobných tunelů Blanka, bychom u sousedů našly více. Např. Elbephilharmonie Hamburg, Stuttgart 21.
Ale otázka je fakt na snadě. Co bude dřív? ICE z Berlína do Prahy? Nebo BBI Berlin Brandemburg International?

Martin
Host
Martin

😀

Dušan
Host
Dušan

K tomu ETCS : Třeba náš projekt ETCS Břeclav – Kolín měl být původně hotový dle smlouvy k 31.10.2014. Dneska máme únor 2019 a probíhá „už“ 3.etapa ověřovacího provozu s tím, že po ní bude následovat ještě 4. etapa „ověřováku“ – takže to ještě definitivní předávací protokol nemá a už to má zpoždění skoro 5 let a kdoví, kolik nakonec ještě bude. Čili to posunutí i u DB je v porovnání s námi ještě v cajku.

Partneři



CSCARGO