Dopravci Železnice

ÚOHS definitivně zamítl protesty Českých drah proti soutěži na pošumavské lokálky

Regionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhy
Regionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhy
Spor se týká nacenění zabezpečovače ETCS ve vlacích, podle Plzeňského kraje chybí od státu jasné informace o jeho zavádění

České dráhy neuspěly se svojí stížností na soutěž Plzeňského kraje, který hledá provozovatele na tratích v jihozápadní části kraje. O vítězi soutěže by měli v příštích dnech rozhodovat radní, proběhla již elektronická aukce, jejíž výsledek ale zatím kraj nezveřejnil.

Vyplývá to z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).To je již pravomocné, předseda ÚOHS Petr Mlsna zamítl i rozklad státního dopravce. České dráhy napadaly zadávací podmínky v soutěži pro oblast Jihozápad, kterou kraj rozdělil do dvou provozních souborů: Pošumaví a Český les.

České dráhy, které nabídku do soutěže podaly, v návrhu brojily proti zadávacím podmínkám. „Zadávací dokumentace není zpracována v dostatečných podrobnostech, neboť nijak nereflektuje skutečnost, že od roku 2026, resp. od roku 2029, bude nutné na určitých úsecích tratí zajistit provoz vlaků vybavených evropským vlakovým zabezpečovacím systémem,“ uvedly České dráhy v návrhu.

Podle nich není z podmínek jasné, zda mají dodavatelé vybavení ETCS nacenit. Kraj ale v řízení jednoznačně sdělil, že nacenění řešení s využitím ETCS v nabídkách nepožadoval a nepožaduje. „Objednatel zcela explicitně nesouhlasil s navrhovatelem přednášenou hypotézou a podrobně deklaroval, proč vybavení vlakových souprav systémem ETCS nepožaduje,“ uvedl ÚOHS v rozhodnutí.

Kraj vysvětluje odmítnutí nacenění ETCS i tím, že z ministerstva dopravy ani Správy železnic nemá „dostatečné, jasné a relevantní informace, které by mohl do zadávací dokumentace promítnout“. „V současné době existuje jen (stěžovatelem citovaný) dokument Národní implementační plán, který byl vydán v roce 2017 a který není závazným dokumentem, přičemž informace v něm uvedené již stejně na mnoha místech nejsou aktuální,“ uvedl kraj.

Finální výběr čeká na radní

Kraj vybírá dopravce od loňského roku. Zatímco do souboru Pošumaví se přihlásili dva dopravci, do Českého lesa jen jeden. V obou případech jde o České dráhy, v případě Pošumaví ještě o GW Train Regio. O desetiletý kontrakt na pošumavské lokálky proběhla elektronická aukce na počátku února. Do verdiktu radních ale nechce kraj výsledek zveřejnit. Kraj tento měsíc rozhodne o tom, kdo pro příštích deset let zajistí regionální železniční dopravu v Pošumaví a Českém lese.

Soutěž se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk) a linky P23 Domažlice – Klatovy. V případě části Českého lesa linky P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov a linky P33 Domažlice – Tachov.

Pro každý provozní soubor má kraj jiné požadavky na kvalitu vozidel, v obou případech mu ale budou stačit starší vozidla po modernizaci. V případě Pošumaví chce kraj motorové jednotky nejméně se 65 místy k sezení, musejí jich mít nejméně osm (šest kmenových, dvě záložní). Vozidla přitom nemusejí být plně nízkopodlažní. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musejí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a Wi-Fi a musejí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. U zakázky pro Český les stačí rovněž starší vozy, stejně tak i osm jednotek včetně dvou záložních. Kraji ale stačí menší počet míst pro kola či kočárky, minimální rychlost je 80 km/h.

V praxi to znamená, že pro Český les by mohly stačit mírně upravené regionovy. Pro Pošumaví pak vyhovují modernější vozy typu Stadler RS1. Dosud na těchto tratích jezdí regionovy nebo motorové vozy 810 a 842.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel

Súťažiť po dvoch tratiach? To už blbšie nešlo urobiť, že rovno po jednej trati? Je cieľom mať na každej trati snáď iného dopravcu a iné vozidlá aby tá železnica vyzerala ako pojazdný cirkus hrajúci všetkými farbami? Nerozumiem, že ako moc musí byť niekto v štáte tak hlúpy aby si potápal vlastného štátneho dopravcu a kŕmil súkromníkov, najlepšie systémom, čo trať to iná kvalita, iný dopravca a ako vidím podľa srania na ETCS zo strany kraja objednávať niečo amatérsky, čomu sami nerozumieme …

Galbavy

Tohle rozhodnutí UHOS je v některých věcech precedentní. Především říká, že NIP/národní plán výstavbyETCS/ není právně závazným dokumentem. To znamená, že SŽ musí najít s kraji a i nakonec s dopravci shodu na postupu jeho implementace a nelze jim na tratě zakázat jen tak přístup. Je další otázkou, zda tak drahý a technicky náročný systém je vhodné instalovat na regionální tratě- tohle totiž také kraj a i UHOS tímto postupem signalizuje. Bude zajímavé jak se teď bude tvářit SŽ a MD neboť ať se to nezdá, tak jim toto rozhodnutí bourá koncepci jako domeček z karet.

754

Takže 842 a 810 skončí na těchto tratích?

suri

pokud bude výběrko dotaženo do úspěšného konce, tak ať už bude dopravce jakýkoliv, 842 i 810 končí.

754

Škoda 810 chápu ty už zkrátka zastaralé jsou nicméně 842 jsou podle mě až na tu nízkopodlažnost v pohodě. A myslím že mají dostat ETCS.

Ares

842 nemají klimatizaci, což je také jeden z požadavků.

Leinad

Klimatizace podle modrogumí logiky musí být v 811(které možná někdy dosáhnou 80), ale ne třeba v Honeckrech(ani když vážně jezdí 160.)

Fandik

V Sušici ted pracuji. Za mě by si zaslouzila natahnout dráty, ale údajně obce byly tehdy proti. Jinak na trat Horazdovice-Klatovy bych si uměl predstavit i regiosprintera a nejlépe Desiro…. Sharka sem asi nikdo dávat neplanuje 🙁

Haha

RS1 je teď asi rozumné maximum, na 844 kraj po rozpočtové vraždě v prosinci prostě nemá a mít nebude.

Micky

K čemu je do Sušice podtřeba maximaální rychlosti 100km/h?? Reginy jsou plně dostačující na tuto trať.

švestka

Reginy jsou předražený zastaralý popelnice, který na kolejích nemají co dělat.

Jerry

A třeba řada 845 je co? Zázrak techniky

Apollo17

To je zlevněná modernizovaná popelnice a na kolejích musí vozit R i Os.

Miloň

Zase vyhrála hloupost a česká železniční síť bude zase o něco rozbitější…

Haha

Nebude, v IDPK je dopravce pro cestujícího neviditelný. Plzeňský kraj může nařídit uznávaní mezikrajského TR10 i v neČD vlacích.

Ares

K čemu by to bylo, když má kraj vlastní IDPK tarif a ten se tam bude prodávat.

xyz

Pořád bude o něco méně „rozbitá“ než německá železniční síť.
Je to relativní. 🙂

Pajos

A ono už to vyberko nějak dopadlo?

ABC

Ale mohlo by!

švestka

Je to spiknutí iluminátů!

kom

většina soutěží znamená konec čd a zhoršení komfortu už tak prachbídné urovně …

Kalina

To je fuk, pár let se to holt ještě bude z eráru živit, než přijde definitivní shutdown na většinu lokálek. Snad po volbách se proces urychlí, pan Fiala/ODS s paní Adamovou/TOP09 už mají asi nějaké optimalizace připravené;)

Jerry

ODS + top = konec státu

Kubrt

Rozklad státu realizovaný momentálně vládou AB už netrumfnou.

medical_examiner

Myslíte?…👺

Bůr a Bureš

Zrovna Vy pane Sůra, který neopomenete jedinou příležitost kopnout do ANO a Babiše? ale noták 😀 P.S. jsem volič ODS (i když se mi její poslední vývoj nelíbí) žádnej Babišák…

Jerry

A co příspěvek výše?politika s dopravou souvisí.

xyz

Provoz na lokálkách je objednáván krajskými úřady, tzn. nikoliv úřady, do kterých by mohli přijít Fiala či Adamová.

Kalina

Údržbu infrastruktury, ale patrně krajské úřady neplatí, že. Co takhle mírně valorizovat dosud naprosto symbolické poplatky za dopravní cestu? Hned uvidíme, jak je provoz motoráčků životaschopný;)

medical_examiner

A co platby za silnice, aby to bylo férové?

ABC

A platby za chodníky!

Paja

A hlavně cyklostezky. A podle názoru některých zdejších diskutujících rovnou promítnout do poplatku i náklady na vybudování, ať je to fér.

Kalina

Do systému elektronického mýtného bylo ke konci února zaregistrováno 559 tisíc vozidel. V roce 2020 stát od dopravců vybral rekordních 11,5 miliardy korun, meziročně o pět procent více. K nárůstu došlo díky rozšíření sítě zpoplatněných silnic I. třídy o 900 kilometrů. https://zdopravy.cz/unor-se-stal-druhym-nejvynosnejsim-mesicem-za-dobu-vybirani-myta-76064/

Bohumil D.

Ano, měli by platit za ujetý kilometr všichni a na všech silnicích. Bylo by to spravedlivější.

xyz

Zejména by se ta trať stala „životaschopnout“ poté, co by po „mírném“ (ve skutečnosti máte na mysli razantní, že) zvýšení takových poplatků došlo k zastavení pravidelné osobní dopravy, takže by Dobrá správa v celkovém součtu vybrala peněz méně než dosud. 🙂

Štěpán

Děláte, jako kdyby lokálky byly ten největší problém světa a který je nutný bezodkladně odstranit. Ještě že se to vámi řídit nebude, to by železniční síť dopadla…

medical_examiner

Co takhle Schengen, utíkání lékařů do SRN (upřímně se jim zas tak moc nedivím), řešení neexistujících problémů (globální oteplování)…

Peeetr

A to je takový problém dávat více nabídek, jednu s naceněným ETCS a druhou bez?

Jerry

Tak jednoduché to nebude

xyz

A pokud by v ceně s ETCS by byl nejlevnější dopravce X, zato v ceně bez ETCS by nabídl nejnižší cenu dopravce Y, tak vybrán by byl který z nich?

Hara_Pes

Podívejte se na R14.

Leinad

Mno souhlasím s tím, že se to nacenit nedá, když nejsou známy parametry mašin. Doufám že všichni mají kalkulaci s tím, že ETCS mobilku budou mít.
Ale to není vina kraje, je to vina SŽ, že není schopna závazně říct, kdy co udělá.

Ares

Požadavky na vozidla známá jsou.

Robert

Ale ty nevyhovují provozu na celou dobu plnění smlouvy….

Haha

To není věcí dopravce, ale objednavatele.

Leinad

Objednavateli je to jedno. Chci bus linku, u které předpokládám, že pojede po veřejných silnicích, takže se hodí homologovaná vozidla a STK.
Ale jestli se za pár let změní podmínky homologace, to je mi jedno – a dopravce si může pořídit vozidla před tím.

Haha

Když si ten výrok ÚOHS přečtete, kraj s tímhle počítá – a řešilo by se to dodatkem ke smlouvě.

medical_examiner

Takže až bude povinné (a vysoké) mýto i pro autobusy, tak bude dopravce v pr***i a objednatel nakonec taky…👺

Jméno*

Prohráli spor a ještě dle toho dokumentu budou cálovat až 28 mega. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. 🙂

ABC

A platí stále že ČD jsou státu, čili tak nějak nás všech, takže to zaplatíme tak nějak my všichni?

Apollo17

Jo, budou chodit po domech a vybírat od každého 5 korun na zaplacení pokuty.

medical_examiner

A kolik bude platit Leošek?

Apollo17

Od každého 10 korun.

Leinad

Za co?