Dráhy znovu mění plány. Místo lokomotiv na 230 km/h poptají více strojů na 200 km/h
České dráhy už poněkolikáté za poslední rok mění své plány na akvizici nových lokomotiv. Nejnověji odstoupily od plánů na pořízení
České dráhy už poněkolikáté za poslední rok mění své plány na akvizici nových lokomotiv. Nejnověji odstoupily od plánů na pořízení strojů pro rychlost 230 kilometrů za hodinu, poptají stroje jen pro 200 kilometrů za hodinu. Záměr nákupu až 90 nových lokomotiv schválila dozorčí rada, informoval jako první deník E15.
Nové lokomotivy mají být určeny pro vnitrostátní dopravu, celková investice se odhaduje až na devět miliard korun. Záměr musí ještě schválit řídící výbor drah.
„Bude to rámcová zakázka na osm let na dodání víceúčelových elektrických lokomotiv. Čtyřicet lokomotiv nakoupíme určitě, na dalších padesát se vztahuje opce,“ uvedl Nebeský. V ideálním případě by měly první nové stroje dorazit v roce 2024 nebo 2025.
Záměr drah nakoupit nové lokomotivy přitom připomíná nekonečný příběh plný zvratů a odkladů. Místo vypsání tendru dráhy přesně před rokem spustily tržní konzultace, v plánu byl přitom nákup až 65 lokomotiv pro 200 kilometrů za hodinu (s garancí odběru minimálně 33 lokomotiv). Tendr měl být následně vypsán loni v září.
K tomu nedošlo, dráhy plány změnily a nově chtěly z poptávaných 65 kusů až 22 strojů pro rychlost 230 kilometrů za hodinu. Tu by využily v Německu a Rakousku. Místo soutěže dráhy následně loni v listopadu zahájily druhé kolo tržních konzultací. Nyní opět plány mění, když ustoupily od rychlosti 230 kilometrů za hodinu. Žádný tendr zatím vypsán nebyl.
Tendr na rychlejší lokomotivy pro 230 dnes není podle E15 aktuální. „Důvodem změny je, že si nemůžeme do budoucna dovolit tříštit naši flotilu. Čím méně typů vozidel budeme mít, tím lepší získáme podmínky pro údržbu i provoz,“ vysvětlil Nebeský opětovnou revizi plánů. Dráhy přitom mají od loňského podzimu v běhu obří tendr na netrakční soupravy (na způsob railjetů), kde jde o celkem 180 vagonů. Ty mají být pro rychlost 230 km/h. Jaké lokomotivy k nim připojí, tak zůstává záhadou. Na rychlost 230 km/h mají dráhy jen dva Tauruse.
České dráhy budou novými lokomotivami postupně nahrazovat ty současné dožívající, například ty z řady 163 s označením Peršing. „Některé jsou staré přes čtyřicet let a nejdou zrekonstruovat,“ dodal Nebeský.