Dopravci Informační technologie Železnice

Dráhy chtějí ETCS do syslů a RegioSharků. Přistupují na vyšší ceny.

Řídicí vůz Bfhpvee295 v čele osobního vlaku z Pardubic do České Třebové u Bezpráví. Foto: České dráhy
Řídicí vůz Bfhpvee295 v čele osobního vlaku z Pardubic do České Třebové u Bezpráví. Foto: České dráhy
České dráhy chtějí zabezpečit motoráky RegioShark a řídící vozy "sysel" evropským zabezpečovačem ETCS. Přistupují na vyšší cenu.

České dráhy přes sérii neúspěšných tendrů nevzdávají snahu osadit hnací a řídící vozidla mobilní částí ETCS. Aktuálně vypsaly dvě soutěže, z nichž má vzejít dodavatel zabezpečení pro motoráky řady 844 (RegioShark) a řídící vozy 961, kterým se přezdívá sysel.

Dráhy jsou přitom v cenové defenzivě. Předpokládaná cena za vybavení 31 RegioSharků je 458 milionů bez DPH, cena za 34 syslů se očekává ve výši 507 milionů bez DPH. V obou případech tak téměř dosahuje 15 milionů za vozidlo, což je úroveň, kterou dráhy ještě loni neakceptovaly a podobný tendr zrušily.

Z šesti loni vypsaných tendrů na ETCS dráhy zrušily pět. V poslední zrušené zakázce poptávaly ETCS právě do motorových lokomotiv, motorových jednotek a řídících vozů. Šlo například o lokomotivy 750.7, motorové vozy 840/841 (Stadler) a 844 (Pesa) a některé typy řídících vozů. Přišla jediná nabídka: od AŽD Praha. Za vybavení až 154 hnacích vozidel a řídících vozů firma požadovala 2,362 miliardy korun, tedy přes 15 milionů korun za vozidlo. Odhady drah tehdy činily 10 milionů za vozidlo.

České dráhy vysoutěžily zatím jen dodavatele ETCS pro 146 elektrických lokomotiv za 1,864 miliardy korun. Cena přitom neustále roste. Například ČD Cargo loni stihlo vysoutěžit ETCS na 78 lokomotiv s cenou ještě pod deset milionů za kus. I tak to může u některých starších strojů znamenat více než polovinu jejich hodnoty.

Ceny rostou s tím, jak se blíží 1. leden 2025. Po tomto datu nebudou smět v tuzemsku na tratě osazené ETCS vozidla bez palubní části systému. Ministr dopravy Karel Havlíček termín v souvislosti s nedávnou sérií nehod na železnici znovu potvrdil, ačkoliv České dráhy tlačily na odklad. Ministerstvo rovněž dopravcům slíbilo dvě miliardy ročně na dovybavení vozidel. Vysoké ceny souvisejí i s omezeným počtem dodavatelů na trhu.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Od lesa

Tak to teď bude účetní hodnota jednoho syslu 15 050 000 Kč.
15 mega Chrleho škatule a 50 táců kovový odpad.

Ryk Mat

xDDD

ModráGuma

Alespoň bude míň nehod 😀 když prý tak krásně funguje.

medical_examiner

Nebude…

Dalibor

vsecko lze prekonat, tj ani etcs neni vsespasne

Dušan

Myslím si osobně, že ta formulace v textu , že „dráhy přistupují na vyšší ceny je poněkud lživá“, dráhy totiž nepřistupují na vyšší ceny, dráhy si naopak nechaly schválit extra dotaci na 13 prototypů – 12 národních a 1 mezinárodní z vypsané výzvy 2019 CEF Transport MAP call – viz níže: https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/apply-funding/2019-cef-transport-map-call A v rámci této výzvy obdrží dotaci v celkové výši 6 300 000 EUR z celkových doporučených uznatelných nákladů 18 733 000 EUR, což je tedy 33,63 % – viz níže: https://ec.europa.eu/inea/sites/inea/files/cefpub/cef_transport_map-2019.pdf – což je stav, který při minulých výzvách nebyl a pak na sériovou realizaci budou čerpat… Číst vice »

Od lesa

Vlk se nažere, koza je celá.

Akorát naši potomkové budou chodit plivat na naše hroby, až ty dotace jednou budou muset splácet.

Koumes

No, ty dotace jdou z peněz, které jsme EU už zaplatili. Ostatně co to je proti dotacím na řepkový olej, který zbytečně spalujeme v našich motorech. Akorát vyčerpává naši půdu a o pár procent sníží spotřebu ropy – čemu toto pomáhá? Tady se aspoň prokazatelně zvýší bezpečnost na železnici, kterou zvýšit evidentně potřebujeme.

Kodl

Aneb jak vahanim a zdrzovanim neustale projidat verejne penize, ktere by sly pouzit jinde. A jeste to oznamuji jako velkou, pomalu pozitivni vec.

bkp

Tomu se říká daň za zdržování. Jsou státy, kde ETCS rutinně funguje cca od roku 2010. My jsme měli čas a ještě roky poté mj kupovali vozidla bez toho.
Btw, novostavby, dvouvozový RegioPanter, objednávka 2011: 114 mil./ks, objednávka 2019: 117 mil./ks. 2011 bez ETCS, 2019 s.
Vím, že to je velmi nepřesné srovnání, ale pro určité porovnání stačí.

Pepík

Takže od roku 2025 se například na trati Praha – Česká Třebová sníží propustnost, neboť se současné vlaky na trať „nevejdou“. Stačí už dneska, když na ETCS jede například Metrans. Tak už ho musíme uhýbat na předjetí rychlíkem o stanici dříve, protože než se „srovná“ na předjízdnou kolej, tak rychlík za ním stojí u vjezdu.

Kalina

Obecně je cílem automatizace zvýšení bezpečnosti i optimalizace využití tratě. Podle mě ale v následujících letech dojde v rámci úspor k redukci počtu objednávaných spojů, tak aby odpovídalo reálné poptávce a ta je v poslední době žalostná. I díky tomu se tratě uvolní. Dnes Praha-Beroun-Plzeň byl dost smutný pohled na skoro prázdné vagony všechn vlaků, jak Os tak R.

Haha

Praha-Beroun-Plzeň je ovlivněna hlavně #trat171 a taktéž NAD Praha-Zdice 😉 Poptávky je jinak dostatek. Jen kdo může, jede Ex vrstvou, i z Rokycan přes Plzeň teď znam několik lidí, co tak radši jedou.

Kalina

Popisuju stav, kdy dnes z Prahy v R obsazené jednotky kupé a co jsem míjel elefanty třeba v Dobřichovicích, více než 10 lidí ve zdvojeném! elefantu nebylo. Zpět do Berouna v syslovi obsazených asi pět čtyřek po jednom až dvou. Elefant z Berouna o něco lepší obsazenost, ale jinak nabídka míst řádově převyšovala poptávku.

-TR-

Počkejte na září. To se zase vlaky zaplní, dospělí budou jezdit do práce a děti do škol.

XXXD

To, že trpíte bludy nebo záměrně vybíráte mimošpičkové či protišpičkové spoje již víme, znovu nám to opravdu dokazovat nemusíte.

Vašek

Máte naprostou pravdu. Trať Beroun- Praha je natolik ovlivněná, že dojíždím už 5 let autem.

Já, kdo jiný

Holt si budete muset zvyknout. Bezpečná železnice něco stojí.

Odpadlik

To je jako fakt, že se zavedením ETCS sníží propustnost tratě? Jak je to možné? Moc dlouhé oddíly nebo brzdné křivky?
Podle mě to není chybou ETCS jako takového ale spíš chybou implementace ne?

Leinad

ETCS L3 má pohyblivý oddíl, na autobloku vlaky pojedou blíže za sebou a vyšší rychlostí.
Omezení je zabrzná křivka. Náklad dojíždějící mašinou ke stůj se musí ploužit, i když má zadek ještě na zhlaví.

Bubák2003

No on kdyby ten rychlíky jel pod dohledem ETCS tak mu na “prdel” určitě nedojede…bude to chvilku trvat než se to naučíme,ale bude už systém který ty naše”přešlapy” bude umět eliminovat👍

Avlaky

Jak to vypadá s přestavbou 162 od Jančury? Největší smysl to dává teď je konci roku (přibudou mu traxxy, tak bude moci třeba vždy po 2 Peršany předělávat)

Aleš

Dokonce to bude mít i s příspěvkem 😊https://www.opd.cz/projekt/Prestavba-lokomotiv-162-RJ-na-radu-362-RJ

Já, kdo jiný

Nepřibudou. Dokud to nebude schváleno alespoň v ČR, tak to nechá stát v Kasselu.

noerf

Řada 388 pro ČD Cargo jezdí ve zkušebním provozu od půlky července, takže by již měl pozvolna končit. Takže Regiojetu by měla stačit TBZ a zkušební provoz.
Každopádně, vzhledem k tomu, že měl dostat první traxxy MS3 v dubnu, bude zajímavé sledovat, zda-li dostane kompenzace za pozdní dodání.

noerf

Zatím ticho po pěšině. ČD Cargo 162 předělali na 362 s ETCS u ČMŽO Přerov. Takže otestovaný vzor je, otázka je ohledně času a peněz. Vzhledem k dodávce 15 lokomotiv traxxy 3 do prosince 2022 očekávám, že během cca roku rozhodne zda-li předělá 162 nebo využije opci na další traxxy.

Pe.tr

Taky mě to napadlo . Ve Vectronech to má i v pronajatych a v Traxxech to zajisté taky bude. Asi bude počítat , zda 15 mega do staré loko nebo 100 za novou se vším . Myslím , že ve výsledku to do všech určitě ani dávat nebude. Spíše mě zajímá , zda oproti ČD to nechává dávat i do těch nových polek pro UK .

noerf

Pe.tr: Pesy link by ETCS měli mít.

a8n

ČD Cargo nemá ani 162, ani 362.

ondra

Jednak to,a za druhé ta ostravská 163 zůstala i po dosazení ETCS 163. Ta vize na dvousystémky/nikoliv resa/ existovala ale mám pocit,že to nějak usnulo.

Ondřej

Byl by hloupý, kdyby alespoň některé z nich nepředělal, minimálně kvůli zálohám. Ale jestli je bude předělávat hned, nebo až časem půjde cena zase trochu dolů, to se uvidí.

XXXD

To mě tedy trochu překvapuje, že se nejdřív řeší tyto motoráky/řidičáky než elektrické jednotky/lokomotivy, které jezdí jen na koridorech.

Já, kdo jiný

Lokomotivy jsou řešeny nákupem nových, viz VŘ.

XXXD

No jestli se nepletu, tak ČD za posledních asi tak 20 let koupily snad jen 20 380. Žádné jiné nové lokomotivy se nekupovaly (potažmo můžeme ještě započítat ty 2 relativně nové 12 16) a s rychlostí jakou zatím postupuje soutěž na nové lokomotivy bych si nedělal moc velké iluze o tom, kolik jich bude v roce 2025 dodáno (jestli nějaké už vůbec dodané budou) a je otázka, jestli lokomotivy, které mají namontování ETCS již vysoutěžené, budou stačit.

Jerry

A termín 2025 je taky kravina.

Já, kdo jiný

Není, Žesnad na něm trvá. Na pobřeží mají furt času dost.

Jerry

Jo a třeba GSM mají?

Brzdič zániku

Když si vezmu do ruky konečně mobil, abych si přečetl dneska tento web, tak očekávám v každé diskusi komentář Luďka z ministerstva. A tady nic. Zklamání. Asi řeší Brno. 🙂

Jan Sova

15mega/reginu to bude nebývalé zhodnocení šrotu…. A že se těch Regin po hlavních tratích hýbe ( i když jen nouzově nasazených). To už zachrání leda nový nátěr v Najbrtu….

AlaskaRailroad

Čemu řikáte Regina?

Vašek

Podbíječce.

Leinad

814

Urban Transport Lover

Regina v Najbrtu mě velice mile překvapila – nový extrémně tichý motor , vnitřek jak fungl nové vozidlo…
tady výjimečně nejsem proti. Ostatně když nikdo nic nenamítá proti 5O let starým překopávkám – stojícím na loko-hřbitoveh všude po Německu – se kterými jezdí Arriva – nechápu proč by měl někdo něco namítat proti Regínám…
Jasně že nové vláčky by byly lepší…

Kalina

V článku se píše o ETCS pro motoráky RegioShark a řídící vozy „sysel“. „Reginy“ jste zjevně jen domyslel.

Jan Sova

Ale jak víme, tak Reginu ČD nasazují kde je potřeba. To by musel u nich někdo centrálně hlídat, aby ji neposlali na ETCS zabezpečeou trať.

Petr Tříska

Do regionov ETCS nikdo montovat nechce, ani ČD.

Avlaky

Ono se už ani do Regina neplatí montovat novou toaletu natož ETCS

Haha

814 vakuovou toaletu má…

Kamui

Dotaz – proč nestačí ETCS pouze na lokomotivě s tím že jeho výstup na ŘV by bylo vyvedený nějakou „prodlužkou“?

bkp

Úkolem ETCS je zabránit nehodě typu projetí návěstidla. Pokud bude pouze na lokomotivě a ta právě bude sunout (bude vzadu), tak při případné chybě strojvedoucího bezpečně zastaví lokomotiva před návěstidlem (protože na ní je snímač), zatímco souprava bude v dalším úseku, možná i v dalším vlaku.

Ten_z_Bíliny

A to by nešlo dát na sysla jen nějaká čidla, které by se po kabelu posílali do lokomotivy, kde by byla celá technologie?

Ten_z_Bíliny

* ze kterých by se data posílala do lokomotivy…

Vbb

To byste musel mít na Syslovi přinejmenším čtečku balíz a BTMku. Tahat komunikaci EVC/BTM přes několik konektorů na nějakých řekněme 100 metrů (sysel + 3 vozy), no nic moc teda… Ono to není RS 232 na 9.6 kBd…
Dál by tam musel být displej.
A ETCS by muselo být konfigurovatelné na 3 stanoviště (přinejmenším 3 vzdálenosti mezi čtečkou a čelem, kdybychom uvažovali hardwarové odpojení prvků na „vnitřním“ stanovišti lokomotivy).

bkp

…a tím se nevyhnout té nejdražší věci, totiž zástavbu ETCS do daného vozidla vyprojektovat, otestovat a schválit.

Dušan

Sysel má jedinou nevýhodu v tom, že to není v provozu nedělitelná jednotka..to je celé..třeba Flirt LEO EXPRESU má přes nárazníky 90,1 metrů a mobilka by tam podle řešení ALSTOM-mu byla jenom jedna..v prostředním voze by byl jeden repeater pro DMI a jeden pro sestavu BTM-anténa a to je všechno. Nesmí se spojovat a rozpojovat kabely, jinak problém není. To samé je i Raijet aspol.

no name

Railjet je to samé jako sysel. Jen mezi syslem a railjetem je víc odpojitelných vozů. A až u souprav s railjetem dojde kapacita, tak se mezi lokomotivu a railjet můžou přidávat další vozy. Takže stejně dva kusy ETCS na soupravu.

Jiří Kocurek

Kámen úrazu bude v potřebě ovládat vzduchovou brzdu na tom řídícím voze pomocí zabezpečovače.

Kamui

Tak zadat do systému ve výchozí stanici délku vlaku, která se použije jako offset, je snad to nejmenší. Možná by to šlo i automatozovaně – změřit délku kabelu odrazem (tj. z jedné strany) umí dnes kdejaká čínská zkoušečka UTP kabelů za pár dolarů.

Vbb

To bych rád viděl, co mi „čínská zkoušečka kabelů“ ukáže na kabelu, ve kterém budou 3 páry konektorů…
Jinak délka vlaku je kvůli dodržování rychlostních limitů koncem vlaku, nikoliv pro situaci, že vlak trčí 100 metrů před anténu. To je jiný parametr.

Jiří Kocurek

Bohužel, konektory do toho hážou vidle. Pokaždé jiný, pokaždé jinak a ještě na venku. A latecnce (ping) měří úplně něco jiného, než je délka kabelu. Tohle je dobré tak pro stabilní instalace, kde se na to půl roku nešahá. Napadá mě z každého vloženého vagonu/mašiny tahat ID a pokud to nesedí s tím, co má být v řazení (externí dazabáze), tak požádat fíru o potvrzení, že délka soupravy je kolik a tolik (a fírou zadanou hodnotu odeslat „nahoru“). Podobně jak se to zadává do ARR, ale metry místo počtu náprav. Přičemž by se informace o délce vlaku podržela jen do… Číst vice »

Petr Tříska

Nešlo, protože Sysla většinou tahá/tlačí 162/362 a ta má dvě stanoviště (a tam se mobilka ETCS teď dosazuje). Mobilku ETCS, která by podporovala tři stanoviště jsem ještě neviděl.

Jerry

Takže ten krám stojí 15 mega a nedám to ani na víc stanovišť..no to si teda pomůžeme ..

švestka

Takže to znamená, že s pojízdným vrakovištěm provozovaným mezi syslem a mašinou se počítá i do budoucna?

M H

Ano, protože některé kraje (třeba Pardubický) chtějí modernizované Honeckery a ty mají jediné smysluplné využití mezi mašinou a Syslem. Plus Sysel jde použít i u rychlíků, čímž jim odpadne nutnost přesouvat mašinu v koncové stanici. Takže instalace do Syslů je rozhodně smysluplná…

Kdyby všechny kraje i MD vyžadovaly a samozřejmě také zaplatily nové jednotky, nedělala by se žádná doinstalace ETCS do starých vozidel…protože by byly nahrazeny novými, které by ETCS měly z výroby. Ale dokud bude cena jediné kritérium, budou nám tu jezdit 810 a jiné postarší vozy navždy.

Pražák

Kraje objednaly a zaplatily…… Jenže kde na to vzít a nekrást? Po průšvihu zvaným Covid a následné půl bilionové sekeře, kterou vláda udělá jen tenhle rok bude cena hlavní kritérium ještě hodně dlouho.
On na to totiž musí někdo napřed vydělat.😉

Inspektor státních drah

Tak třeba v těch Pardubicích se miliony házou z okna za hračku zvanou mezinárodní letiště…
Které je 25 kilometrů od toho v Mechově a nějakých 100 km od pražského

Ondřej

Zrovna Pardubické letiště má ztráty v jednotkách milionů, to jsou jinačí experti. Paradoxně z regionálních letišť si myslím, že pardubické letiště má největší potenciál (jako Praha východ), díky dobré dostupnosti

Pražák

Přesně jak píše Ondřej, Pardubice nějaký potenciál (jako doplněk VH) mají, navíc díky AČR a CLV LOM, kteří se podílejí na nákladech je to ještě relativně levné. Co se týče letišť , jsou v ČR jiní experti, Budějovice nebo Vary. Ostatně ani Ostrava či Brno moc smysl nedávají.

malej-jarda

Tak zrovna Pardubice mají přece peněž na rozhazování. To by přece Kolovratník nesliboval příspěvek 4000Kč na elektrokola. 🙂
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/lidr-krajske-volbvy-elektrokola-slibuje-kolovratnik.A200811_142757_pardubice-zpravy_skn

ondra

V rovinatých Pardubicích e-kolo se rozhodně uživí. Uvidíme,jestli v nepoměrně rovinatější Praze nepřijde Hřib se SCheinherrem s příspěvkem na kolo Ukrajina s jedním pevným převodem. Omlouvám se,ale já to hnutí ANO nemohu vystát čím dál víc.

Jakub

Tak to by mohli alespoň zvýšit rychlost syslů na 160 km/h… Rychlíky omezené rychlostí řídícího vozu, to nevím…

Petr Tříska

Sysla většinou tahá/tlačí 162/362 a ta má Vmax 140 km/h

ACD

Konecne někdo rozumný.

Romanero

Dráhy akceptovaly vyšší cenu, protože dostanou dotaci od státu, dotace pokryje nasazené ceny dodavatele. Z toho mi vychází, že Havlíček mohl rovnou poslat peníze na účet AŽD a nemusí se tady hrát šaráda s termínem a soutěžením..

Leinad

Asi tak.
Protože po stanovení šibeničního výhradního termínu je ETCS na trhu nedostatek, tak zvýšíme poptávku a cenu dotací.
(Místo výhradního termínu stanovit, že ETCS musí mít každé nové vozidlo/rekonstrukce a dopravcům bez něj dělat naschvály, by dávalo smysl)

Kalina

O nasazení ETCS se ví už léta. O žádný „šibeniční termín“ proto nejde.

Leinad

„Léta se nevědělo“ o verzi.
680 má ETCS, tak SŽDC nutí dopravce do něčeho jiného. Proč dopravci po failu s 680 jsou opatrnější.

Já, kdo jiný

Ano, ČD má ve zvyku všechno mešita za Minuten dvanáct.

Já, kdo jiný

Do háje, zatracené automatické opravy….

Pitrys

Zaměnil bych slovo nasazené za nadsazené.

Vbb

AŽD ty zvýšené peníze rovnou přepošle výrobci ETCS, protože tam se navyšuje cena. Ne za montáž do vozidla.

Martin V.

Ale kdysi tady někdo tvrdil, že cena sériově vyráběných „krabic“ není tak hrozná a závratných částek se dosahuje vinou dodatečné montáže do malých sérií starých vozidel (plus schválení každé instalace atd.). Tak jak je to tedy? Kolik z těch 15 mega jde výrobci elektroniky a kolik „zástavbáři“?

Dušan

Vychází to údajně cirka tak, že 1/3 ceny je cena železa (HW+SW), 1/3 ceny je vývoj a + zástavba do vozidla + 1/3 certifikace (= ERA) + testy kompatibility. Co je ale důležité je to, že dneska prototyp se dá financovat zvlášť z dotačního titulu, ať už se jedná o OPD Doprava nebo nějaký titul CEF – a sériovka se dá zase financovat zvlášť jiným dotačním titulem, což dřív v zásadě nešlo a celá cena prototypu se tak musela logicky rozpočítat do sériovky, což jednak tu cenu sériovky brutálně nadhodnotilo/silně zkreslilo a jednak pak jakoby byla „šíleně drahá“. Dneska je… Číst vice »