Dopravci Železnice Železniční průmysl

ČD Cargo vybaví 78 elektrických lokomotiv ETCS, zvažuje přestavbu peršingů na esa

Lokomotiva 163.022 společnosti ČD Cargo bude jako první vybavena zabezpečovačem ETCS. Foto: ČD Cargo
Lokomotiva 163.022 společnosti ČD Cargo bude jako první vybavena zabezpečovačem ETCS. Foto: ČD Cargo

Společnost ČD Cargo jako první dopravce dotáhla do konce soutěž na dodávku a instalaci vlakového zabezpečovacího systému ETCS pro své starší lokomotivy.

Zakázku na instalaci ETCS do 78 elektrických lokomotiv řad 163 a 363 vyhrála společnost ČD-Telematika s konscoricálním partnerem AŽD Praha. Palubní část ETCS pak dodá společnost Alstom. Celková hodnota zakázky je 29,9 milionů eur, tedy zhruba 766 milionů korun. Na zakázce se podílí ještě ČMŽO – Elektronika.

ČD Cargo je prvním dopravcem, kterému se podařilo vysoutěžit dodání ETCS na starší lokomotivy. Dřívější soutěže muselo ČD Cargo zrušit kvůli špatně podané nabídce, bez jediné nabídky ukončila soutěž na dodavatele ETCS už podruhé společnost Unipetrol doprava.

Instalace ETCS na jednu lokomotivu vychází na téměř deset milionů korun, což v případě některých desítek let starých strojů na české železnici může znamenat i více než polovinu její hodnoty. ČD Cargo získalo na ETCS evropskou dotaci Nástroje pro projení Evropy (CEF), z kterého se zaplatí až 85 % způsobilých výdajů. Instalace ETCS se týká 31 lokomotiv řady 163 a 47 strojů řady 363.

ČD Cargo u řady 163 zamýšlí vybavení přibližně 18 těchto lokomotiv druhým systémem pro umožnění provozu na železniční síti s trakční soustavou 25 kV / 50 Hz, lokomotiva by prošla proměnou na řadu 363. I pro tento projekt pak nejspíš zkusí využít dotačních prostředků. „Vzhledem k tomu, že se projekty potkávají v čase, bude nutné zabezpečit logickou návaznost a načasování tak, aby jeden projekt nenarušoval průběh druhého,“ uvedla firma v prohlášení. V železniční hantýrce se by se tak staly z peršingů esa.

První lokomotivou, na které budou zahájeny práce pro vybavení palubní části ETCS, je stroj 163.022. Předání lokomotivy proběhlo 19. 3. 2019 v Hranicích na Moravě v odpoledních hodinách a již druhý den ráno započaly přípravné práce, aby byl ihned od počátku plnění předmětu smlouvy efektivně využíván čas na včasné dokončení projektu.

ČD Cargo počítá s ETCS i u lokomotiv řady 742, u kterých se chystá rozsáhlá modernizace v CZ LOKO.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Opravdu by mě zajímalo, kolik z těch deseti milionů stojí ty dráty a elektronika, a kolik z toho padne na razítka a bakšiš pro certifikované firmy co musejí mít certifikované montéry s certifikovanými šroubováky. Chápu, že když jde o bezpečnost, tak se musí všechno x-krát kontrolovat a nesmí to instalovat kdejaký ňouma. Jen by mě zajímala hypotetická cena, kdyby se to celé dodávalo jako stavebnice, kterou si tam dopravce namontuje „svépomocí“. Opakuji, že je to jen fantazírování, ale v době výběrových řízení, kdy je těžkým zločinem připlatit si za kvalitu byť jen pětikorunu z peněz daňových poplaníků navíc, má tato… Číst vice »

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Tak není to cena jen HW (dráty a elektronika), ale i úprava nějakého SW a komplikovaná úprava lokomotivy (zrovna na těchto není místo na nějakou almaru a displeje). Pokud by však nebylo třeba nic testovat a schvalovat, tak věřím že bychom se dostali na nějakých 30-40% ceny.

MichalM
Host
MichalM

Taky jsou to rozpuštěné náklady na 20 let výzkumu a vývoje… to máte jako ve farmacii…

Martin
Host
Martin

Tak zrovna tady bych byl opatrny, pac v CR umime vyvijet a zkoumat i neco, co bezne jinde funguje uz roky…

Jan
Host
Jan

V tomto prípade to tak ale naozaj nie je. Ostatne mobilnú časť ETCS AŽD ani ČDT vo svojom portfoliu nemá, a budú si ju musieť kúpiť niekde v zahraničí.

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Tak si přemýšlím o smysluplnosti dosazování OBU ETCS na vozidla při ceně 9,82 Mil. Kč za jedno OBU s životností 20 let (odhadem, neznám mobilku Alstom a to nepočítám náklady na servis). Pokud vezmu superhrubou mzdu strojvedoucího 55.000, tak jsem schopný ho za tyhle peníze platit 15 let (já vím že na tohle není dotace z CEFu). Neberte mě za slovo, je to jen malá úvaha….

Byla vůbec někdy provedena nějaká ekonomická studie, zda se to ETCS vyplatí výměnou za zavedení jiných kontrolních mechanismů?

Y.K.
Host
Y.K.

Hm? Jiné kontrolní mechanismy neexistují. Vlakový zabezpečovač je všude na moderních želenicích a v metrech bezpečnostní standard. U nás je v tomto zaostalost šílená. Je to jediný způsob jak omezit chyby lidského faktoru co se týče respektování návěstí. Na transevropských koridorech musí být zaveden (v rámci sjednocení zabezpečovačů na těchto koridorech).

A kolik strojvedoucích potřebujete na týdenní provoz lokomotivy ve směnách?Jeden stačit nebude, že? ETCS se odtamtud nehne. 🙂

Jsou zde též hmotné škody, kterým se dá zabránit a které někdo musí zplatit.

Jan
Host
Jan

A kde ho zoženiete? A pozrite sa do histórie, koľko ťažkých nehôd vzniklo hoc aj v okamihu, keď na tej mašine boli dvaja, a ešte na nich v každej stanici dozerali výpravcovia.

Romanero
Host
Romanero

Tak ono by to možná bylo reálně za dvojku / instalaci, ale to by na to nesměla být dotace.. 😛
Za ty prachy, nevím, nevím, jestli je to ETCS k něčemu. Těším se až pojede jednou náklad Mšeno – Amsterdam bez přepřahu a pod ETCS 😀

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

To už je i otázkou, jestli by pak nebylo lepší ty 163 modernizovat ala 361 a Cargu posunou 362, když už by to muselo nastat, nebo nevím jak nákladnou položkou modernizace by pak bylo i zrychlení.

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

Dvouproudovek bylo vždycky málo, takže to smysl má. Smysl to mělo už před dvaceti lety… A ETCS? Bez ohledu na dané termíny (které se stejně nestihnou), pokud se to naplno rozjezde za pět let, budu to považovat za zázrak. A jelikož jsem celkem optimista, reálně to vidím tak na deset let.

IGCT
Host
IGCT

Mozna trosku iff topic,ale… Netusi redakce, zda k cargu nepujdou dalsi persani od CD?

Tom Atom
Host
Tom Atom

Časem určitě…

milan
Host
milan

Není to tak dávno, kdy Cargo prohlašovalo, že nic podobného jako byla RESA už dělat nebude a hle už zase jo…

IGCT
Host
IGCT

Kamos jezdi na resech i vectronech u carga a na resa neda dopustit.

ondra
Host
ondra

Resa 363.5 skutečně ze 163 nebudou,nýbrž možná trochu vylepšené 363 /s původní tyristorovou pulsní regulací,nikoliv tedy tranzistory IGBT/ minimálně o vakuový střídavý vypínač,modernější ochrany apod, možná ještě WTB kabel na dvoučlenný provoz,ale tím si nejsem jist

Martin Grill
Host
Martin Grill

Mě teda moc nedává smysl, aby se upgradovalo jen na 363.

Apollo17
Host
Apollo17

Mě také né.Obyčejná Esa neumí rekuperovat(což je položka,která se odečítá ze skutečné spotřeby) ,neumí dvojčlen.Také další agregáty bude potřeba vyměnit .Proto výrazná modernizace smysl dává(což dokládají stovky zásadně modernizovaných lok. firmou CZ LOKO).

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

A není on třeba jedním z důvodů, proč zásadně rekonstruovat elektrickou výzbroj ř. 163, i fakt, že potřebné náhradní díly, nutné pro zajištění provozuschopnosti těch lokomotiv, je čím dál tím těžší (a dražší) vůbec sehnat? A kromě toho ta zmíněná rekuperace, mnohočlen,…

Apollo17
Host
Apollo17

„možná ještě WTB kabel na dvoučlenný provoz,“
To si fakt myslíte,že k dvoučlennému provozu tam chybí jen KABEL?Tam musíte vyměnit celé řízení všeho za x milionů Kč(jako na WTB mašinách).

Michal
Host
Michal

Přesavba na esa? U Jančury možná jde pochopit, ale tihle borci nemají dost dvousystémových mašin?
Nebo je za tím úmysl zbavit se ještě starších laminátek a nahradit je esama?

mipo
Host
mipo

jde o to, že do budoucna se stejnosměr zruší a plánujou udělat střídavinu po celé republice.

IGCT
Host
IGCT

Nez se tak stane, tak persani budou na konci sve zivotnosti.

Michal
Host
Michal

Asi tak… 🙂

Petr
Host
Petr

V dohledné době bude střídavina dotažena ke Kolínu .Tam to již smysl má.Jinak Sždc již teď má vše nové na stejnosměru konstruované i na přepnutí na střídavinu .Smysl to má…

Dominik
Host
Dominik

V dohledné době? Nejdřív za 10 – 12 let a to jsem hodně optimistický.

IGCT
Host
IGCT

Myslim ze cargu jde o to zlepsit svoji operabilitu vcetne zjednoduseni dispecerskeho rizeni provozu u carga-nemusi resit, ze se stejnomerkou dojedou jen nekde, ze je nutny preprah. Dalsi vec je, ze na tyhle masiny uz pravdepodobne prestavaji byt i nahradni dily(tyristory)

Michal
Host
Michal

Jo, to je asi pravda, že to generálku chce a když už, tak to bez dvousystému nemá smysl.

Jen je fakt pitomý, že to moc neuveze, všude to vidím zdvojeně a pak je to dražší na pořízení i provoz než Vectron…

Apollo17
Host
Apollo17

Jenže Vectron nemůže zdvojeně,tak jezdí jen po rovině Děčín-Břeclav,Petrovice-Třebová /Břeclav.Ale přes Vysočinu,Most-Cheb,Praha-Dvořiště musí jet s těžkým vlakem 2 lokomotivy a tam je hlavní působiště 363.5,protože umí dvojčlen(narozdíl od klasických Es) a ve dvojici je již značně levnější,než dva Vectrony(200 versus 120 milionů) i když utáhne o několik procent menší zátěž.

Pitrys
Host
Pitrys

U Carga je interoperabilita celkem důležitá…

jan
Host
jan

Dávat ETCS na všechno je asi taky nesmysl. Jednak bude asi přechodné období. Pak cena taky asi půjde dolů. A navíc otázka kolik verzí bude mít ETCS ještě, když se například říká, že gsm-r nestačí, a je vlastně zastaralé, protože nepoužívá ani edge.
A například L2 je šílené, že potřebuje všude signál. A L1 zase zbytečně nevyužívá datový přenos, například ve stanici, na povolení k jízdě. Což například přes normální gsm síť by bylo vhodné a je tím podle mě L1 zastaralé.

Jan
Host
Jan

Ako by ste si predstavoval VZ s kontrolou rýchlosti, ktorý by nevyžadoval všade signál. A čo je na tom šialené? Veď ten signál je o.i. jediným núdzovým spojením pre fíru v prípade problémov…

Vbb
Host
Vbb

L2 je šílené, L1 je zastaralé. Tak poraďte, jak dál? L1.5, L1.6667, L1.75 nebo co?
(mimochodem, ta L2 nepotřebuje signál „úplně pořád“.)

Y.K.
Host
Y.K.

GSM-R pro ETCS stačí úplně bohatě a překrásně, navíc je to průmyslový standard pro železnice, nebude se měnit jakou housky na krámě jako je to u komečních mobilních sítí zaměřených na velké objemy dat a nekonečné telefonování. Jestli jednou bude schváleno něco na bázi (možná LTE G5), tak to ještě zabere času, pak se bude pomělu měnit ifrastruktura a nakonec se holt upgraduje radiový modul mobilky ETCS. Předpokládám, že GSM-R i tak zůstane jako základ, jako je to u normálních telefonních sítí, kde se zruší EDGE a zůstane jen GSM a LTE.

Jméno
Host
Jméno

Tak teď ještě aby to opravdu bylo 85% a ne „85%, maximálně 6,75 mil. Kč na jednotku“ + aby bylo dost peněz pro všechny dopravce a nejen ty Národní.

XB 1
Host
XB 1

85 % nikdy nikdo nikomu nedal a zřejmě už ani nedá. To byla jen taková vějička, naopak bude hůř a to o dost. Ono není jistého zatím vůbec nic.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Bude možnost mobilky financovat ze SFDI. Věc se připravuje.

Panelák
Host
Panelák

Věc se připravuje asi tak, jako státní postrk nebo tunel pod Krušnými horami.

Martin
Host
Martin

Tím chcete říct, že to je na dobré cestě?

petr.r
Host
petr.r

nemáte něco bližšího o přestavbě peršingů, kdo to bude dělat?

Šalinář
Host
Šalinář

Škoda, CZ Loko, nebo ŽOS Vrútky, ti všichni disponují know-how na přestavbu.

Běžný Občan
Host
Běžný Občan

Jenom ne Vrutky

Pitrys
Host
Pitrys

Prooooč, 361 jsou brka… 👎

IGCT
Host
IGCT

Kdo to bude delat, je veci vyberoveho rizeni. A v clanku zaznelo, ze se nad tim zatim jen uvazuje, takze se to nemusi udelat vubec.

noerf
Host
noerf

Zajímavé je, že při rekonstrukci 742 vychází instalace ETCS na cca 7 milionů za kus, u těchto strojů 9,8 milionu. Chápu, že proběhnou určité zásahy v interiéru a exteriéru z důvodu montáže, ale rozdíl 2,8 milionu je poměrně velký.

petr.r
Host
petr.r

já to vidím v té can bus, cz loko asi tu elektriku vymění, kdežto eso ten konektor nemá.

lokodepo
Host
lokodepo

Divíte se, když je do toho zapojené AŽD? Ono se stačí podívat na internet, za kolik se realizovaly montáže ETCS do starších lokomotiv v jiných státech, např. ve Švédsku, Norsku, Francii, Rakousku a hned máte srovnání.
Na druhou stranu účast AŽD v konzorciu na dodávku mobilní části ETCS má jistou výhodu, protože se jí pak bude blbě vysvětlovat, proč infrastrukturní a mobilní část ETCS stejné verze není v reálném provozu kompatabilní. Doposud od toho dávala ruče pryč, že za to nemohou, když to dělali jiní.

IGCT
Host
IGCT

AŽD je choroba české železnice. Něco jako EŽ.

Jan
Host
Jan

Máte na to nejaké odkazy? Ja som vždy videl inštaláciu ETCS (L2) do starších loko niekde na úrovni 9-12 miliónov Kč za kus.

Dušan
Host
Dušan

Rámeček 4 – Příklad celkových nákladů renovace několika sérií lokomotiv . V Nizozemsku se jeden z přezkoumávaných projektů týkal renovace několika nákladních lokomotiv s více systémy pomocí systému ERTMS, základní specifikace 2.3.0d. Náklady renovace včetně povinných modernizací se pohybovaly mezi 663 000 a 970 000 EUR na lokomotivu. Jakmile provozovatel infrastruktury zavede základní specifikaci 3, očekává se další povinná modernizace. V Německu další zvolený projekt spočíval v renovaci několika nákladních lokomotiv pomocí systému ERTMS, základní specifikace 2.3.0d. Náklady se pohybovaly mezi 420 000 a 630 000 EUR na lokomotivu. Modernizace na základní specifikaci 3, která je nutná k provozu v… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Výborne, takže sa pohybujeme od 10 mega hore.

Dušan
Host
Dušan

AŽD s.r.o. nebude „nic vysvětlovat“, protože to na zakázce participuje maximálně tak dodáním národního VZ a zajištění jeho propojení s OBU, což na rozdíl od MIRELU V04, který to umí a má na to papíry ještě nikdy ve své historii nedělalo:-)). Ale samozřejmě, každý si vybírá partnery podle svého, vždyť ta zakázka je „štěk“ za pouhých 29,9 milionů eur, to když se nepovede, tak se nic neděje:-))

Vbb
Host
Vbb

„ještě nikdy ve své historii nedělalo“
STM LS, provozovaný na pilotním projektu už před nějakými 12 lety, je „nikdy nic“?

Dušan
Host
Dušan

Jasně, ale má to papíry, bylo to někdy schválené do provozu, jezdí to dneska na něčem ? Odpověď: nemá, nebylo, nejezdí. MIREL V04 s ETCS má milion vozidel..1116/1216, 350, budoucí 363.1, řídící vozy Afmpz Raijetu a já nevím, co všechno…a o to jde !

X 1
Host
X 1

STM LS ? Kde to funguje?

Dušan
Host
Dušan

Nikde, ale v ČR je samozřejmě naprosto běžné, že když děláte zakázku za 30 mega EUR, tak se strejci někde na benzínce spolu domluví s firmou, která to NIKDY nedělala, nemá NIC co by fungovalo, že to spolu nějak „udělají“. Samozřejmě ve vyspělých zemích v Evropě typu Německo, Francie to funguje obdobně:-))

Mateso
Host
Mateso

Vectron ZSSK?…

Jan
Host
Jan

Je to veľmi jednoduché. V prípade 163 si k tomu musíte pripočítať ešte položku „výmena riadiaceho systému“, ktorá je v prípade prestavby 742 nacenená na inom riadku ponuky. Naopak tá cena za prestavbu 163 mi príde ešte pomerne nízka.

Radek
Host
Radek

Jen tak dál, jinak se těch dopravních závad nezbavíme. Kontrola strojvedoucích zabezpečovač nenahradí.

Chánov
Host
Chánov

Přestavba na esa je ekonomický nesmysl, co se ví už x let a stejně si nedaj pokoj. Kontrola strojvedoucích je hezká, ale buzerací se nikdy ničeho nedosáhlo. Pomíjím to, že třeba u „nejlepšího“ dopravce musí kontroloři vozby řídit vlaky, protože nejsou lidi, nikdo se do toho moc nehrne a není měsíce kdy by xy lidí neuteklo, takže jak chtějí zvýšit kontroly, když nezvládají ty základní? Kdyby se spíš někdo zamyslel nad tím, jak vytvořit podmínky, aby strojvedoucí nebyl ve stresu, byl lépe ohodnocen, když je každou směnu jednou nohou v kriminále a druhou na hřbitově. Udělat lepší turnusy, minimalizovat přerušené… Číst vice »

lokodepo
Host
lokodepo

Tak jistě bych to netvrdil. Ono záleží i na tom, jak se to pojme. Nová lokomotiva stojí cirka 100 miliónů. Když se s doplněním technologie vejdeme do řekněme 15-20 miliónů (dle trakce), tak to smysl má. I když se ETCS a konverze neustále oddalují (u ETCS však už jsou termíny dle Národního implementačního plánu ETCS dány a, i když tandem SŽDC a AŽD se neustále snaží termíny posunout, jsou nepřekročitelné), potřeba vybavených a dualizovaných hnacích vozidel bude obrovská a není v možnostech obou národních dopravců celý park obnovit. Ale souhlasím s Vámi, že když se modernizace pojme ve velkém stylu,… Číst vice »

Lukáš
Host
Lukáš

15-20 mil., to jste z hodně levného kraje. To i ta rekonstrukce Bobiny pro IDS nebo koho, stála přes 25 mega.

Předchozí verze Res (363.5) stála i s leasingem 75 nebo 85 mega/kus.

Jenom trafo je za cca 25-30 mil. Vzhledem k ceně 100 mega za novou kolo se to jeví opravdu jako vyhozené peníze.

Panelák
Host
Panelák

No jak by se to mělo pojmout? 40-50 mega za kus, ať ten kšeft pro Škodovku stojí za to. A zatímco kdokoli jiný si lokomotivu musí koupit, tak ČDC „využije dotačních prostředků“.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Co to melete? Každý v nákladní dopravě si bude moci sáhnout na dotační tituly u mobilek, do budoucna ze SFDI, a když si chce někdo koupit lokomotivu, tak si ji musí koupit za své, většinou na různé typy úvěru nebo leasingu. I ČDC. Žádné ‚dosypy‘ v nákladní dopravě neexistují, na rozdíl od osobní, kde čistě komerční doprava momentálně v České republice neexistuje.

Panelák
Host
Panelák

Tak to asi cotomele redakce:
„ČD Cargo u řady 163 zamýšlí vybavení přibližně 18 těchto lokomotiv druhým systémem pro umožnění provozu na železniční síti s trakční soustavou 25 kV / 50 Hz, lokomotiva by prošla proměnou na řadu 363. I pro tento projekt pak nejspíš zkusí využít dotačních prostředků“
Oni někteří cargo dopravci si nechat dosypat umí – i když se to navenek může tvářit třeba jako PÔŽIČKA 🙂

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll