ČD Cargo vybaví 78 elektrických lokomotiv ETCS, zvažuje přestavbu peršingů na esa

Lokomotiva 163.022 společnosti ČD Cargo bude jako první vybavena zabezpečovačem ETCS. Foto: ČD CargoLokomotiva 163.022 společnosti ČD Cargo bude jako první vybavena zabezpečovačem ETCS. Foto: ČD Cargo

Společnost ČD Cargo jako první dopravce dotáhla do konce soutěž na dodávku a instalaci vlakového zabezpečovacího systému ETCS pro své

Společnost ČD Cargo jako první dopravce dotáhla do konce soutěž na dodávku a instalaci vlakového zabezpečovacího systému ETCS pro své starší lokomotivy.

Zakázku na instalaci ETCS do 78 elektrických lokomotiv řad 163 a 363 vyhrála společnost ČD-Telematika s konscoricálním partnerem AŽD Praha. Palubní část ETCS pak dodá společnost Alstom. Celková hodnota zakázky je 29,9 milionů eur, tedy zhruba 766 milionů korun. Na zakázce se podílí ještě ČMŽO – Elektronika.

ČD Cargo je prvním dopravcem, kterému se podařilo vysoutěžit dodání ETCS na starší lokomotivy. Dřívější soutěže muselo ČD Cargo zrušit kvůli špatně podané nabídce, bez jediné nabídky ukončila soutěž na dodavatele ETCS už podruhé společnost Unipetrol doprava.

Instalace ETCS na jednu lokomotivu vychází na téměř deset milionů korun, což v případě některých desítek let starých strojů na české železnici může znamenat i více než polovinu její hodnoty. ČD Cargo získalo na ETCS evropskou dotaci Nástroje pro projení Evropy (CEF), z kterého se zaplatí až 85 % způsobilých výdajů. Instalace ETCS se týká 31 lokomotiv řady 163 a 47 strojů řady 363.

ČD Cargo u řady 163 zamýšlí vybavení přibližně 18 těchto lokomotiv druhým systémem pro umožnění provozu na železniční síti s trakční soustavou 25 kV / 50 Hz, lokomotiva by prošla proměnou na řadu 363. I pro tento projekt pak nejspíš zkusí využít dotačních prostředků. „Vzhledem k tomu, že se projekty potkávají v čase, bude nutné zabezpečit logickou návaznost a načasování tak, aby jeden projekt nenarušoval průběh druhého,“ uvedla firma v prohlášení. V železniční hantýrce se by se tak staly z peršingů esa.

První lokomotivou, na které budou zahájeny práce pro vybavení palubní části ETCS, je stroj 163.022. Předání lokomotivy proběhlo 19. 3. 2019 v Hranicích na Moravě v odpoledních hodinách a již druhý den ráno započaly přípravné práce, aby byl ihned od počátku plnění předmětu smlouvy efektivně využíván čas na včasné dokončení projektu.

ČD Cargo počítá s ETCS i u lokomotiv řady 742, u kterých se chystá rozsáhlá modernizace v CZ LOKO.

Tagy alstom AŽD Praha ČD Cargo ČD-Telematika ETCS lokomotiva řady 163 lokomotiva řady 363 Top
65 komentářů